מימון מהיר במאה ה-21: איך זה נעשה?

כמעט כל אחד ואחת מאיתנו נוטלים לפחות כמה הלוואות במהלך חיינו, והדרך הנפוצה ביותר כיום לממן בית בישראל היא באמצעות משכנתא - כנסו לגלות אלטרנטיבות נוספות
תוכן בחסות |

אפל שמעניקים הבנקים או גופי מימון אחרים לבתי עסק ולאנשים פרטיים מהוות מבחינות רבות את עמוד השדרה של הכלכלה שלנו, וזה המצב מזה מאות שנים. כמעט כל אחד ואחת מאיתנו נוטלים לפחות כמה הלוואות במהלך חיינו, והדרך הנפוצה ביותר כיום לממן בית בישראל היא באמצעות משכנתא – סוג ספציפי של הלוואה. אך למרות שהלוואות ניתנות בחברה באופן נרחב ונפוץ מזה מאות שנים, בתחום חלות התפתחויות בלתי פוסקות, גם בימינו אנו. כיום, נטילת הלוואה מהווה עבור רבים תהליך שונה בתכלית מזה של לפני מאה שנים או אפילו לפני כמה עשורים ספורים. מה שונה כל כך בהלוואות של היום ובעיקר בפרוצדורה הנדרשת על מנת לקבלן? אולי מהדוגמאות הבאות נוכל לקבל מושג מסוים:

מימון מהיר במאה ה21 – הלוואה רב ערוצית

הלוואה רב ערוצית מהווה דוגמה טובה לאופן בו נטילת הלוואה בימינו הפכה לעניין נגיש, מהיר ומיידי הרבה יותר ממה שהיה אי פעם בעבר. הלוואה רב ערוצית היא הלוואה עבורה ניתן להגיש בקשה במגוון ערוצים שונים דוגמת ישירות בסניף הבנק, דרך הטלפון, דרך חשבון הלקוח באתר האינטרנט של הבנק וכו'. בנוסף, מדובר בהלוואה הניתנת לרוב בתנאים נוחים וגמישים יחסית על מנת להתאים למצבם של מרבית הלווים המעוניינים בהלוואות מסוג זה ובסדר גודל שכזה.

מלבד לאפשרות להגשת הבקשה במגוון ערוצים, בבנקים מסוימים מאופיינת הלוואה רב ערוצית בתנאים משלימים נוחים במיוחד – הטיפול בבקשה הוא מהיר במיוחד, היא ניתנת לפריסה רחבה יחסית, ניתן לפרוע את ההלוואה מוקדם מהמתוכנן ללא תשלום עמלה נוספת ועוד. כמובן שתנאים אלו לא בהכרח תקפים עבור כל הלוואה רב ערוצית בכל בנק, אך ברגע שמתחילים להתעניין בהלוואות מסוג זה מגלים כי קיימות הצעות אטרקטיביות ביותר בשוק ההלוואות כיום.

אשראי ברגע והלוואות לעסקים קטנים

סוג נוסף נפוץ ופופולארי במיוחד של הלוואות התואם במיוחד את רוח התקופה בה אנו חיים הוא מה שנקרא – אשראי (או הלוואה) ברגע. אשראי ברגע היא למעשה הלוואה הניתנת לבעלי עסקים בתהליך מהיר ופשוט במיוחד. מדובר בהלוואה המוענקת על בסיס היכרותו המסוימת של הבנק עם אותו בית עסק, היכרות המאפשרת לבנק להקל משמעותית על חייו של בעל העסק בכך שיספק לו אשראי כמעט זמין ומיידי, ברגע שעולה הצורך בכך. הרבה מאוד עסקים נקלעים למצבים נקודתיים בהם הם זקוקים בהתראה קצרה יחסית לאשראי אשר יסגור עבורם חורים או יספק להם להוציא לפועל מהלכים מיידיים וחשובים עבור התנהלות העסק. כך, ברגע האמת יכול עסק קטן לקבל הלוואה בהליך כמעט מיידי, מהיר, נוח ופשוט.

הלוואות לעסקים קטנים, דוגמת אשראי ברגע, מהווה תחום מעניין בפני עצמו המדגים כיצד עולם ההלוואות המתקדמות השתנה בימינו במטרה לתת מענה לצרכים הייחודיים של המשק. לעסקים קטנים צרכים ספציפיים וייחודיים שגופי מימון חזקים, דוגמת הבנקים הגדולים, יכולים לתת להם מענה מיידי ונוח אשר יקל משמעותית על החיים של כלל הנוגעים בדבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.