הסלפי שהצית את התקשורת והרשת: האם זה טוב לאורן חזן?
מלך הפייסבוק: תמונת הסלפי אתמול (יום ב') של ח"כ אורן חזן עם איזה אחד - נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, היא אחד הפוסטים הכי וויראליים בישראל ביממה האחרונה. התמונה זכתה ליותר מ-12 אלף שיחות ב-24 השעות האחרונות, שליש מכלל השיח על ביקור הנשיא בישראל. בסך הכל זכה הפוסט ל-25 אלף לייקים בכל הפלטפורמות יחד ואלפי שיתופים, כך על פי בדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo עבור אייס.
חזן יכול לרשום וי גדול על הפעילות הוויראלית שלו. דף הפייסבוק שלו למשל צבר 6,500 עוקבים חדשים ביממה האחרונה, מה שמצביע על גידול של 11% במספר העוקבים אחריו. לשם השוואה, פוליטיקאי מקביל צובר כ-50 עוקבים חדשים ביום. עוד דוגמה: המתמודדים לראשות ההסתדרות, אבי ניסנקורן וח"כ שלי יחימוביץ' צברו יחדיו לאורך כל תקופת הבחירות 8,000 עוקבים חדשים.
אתמול אורן חזן היה לחיפוש השני הכי פופולרי בגוגל בישראל, אחרי רעיית הנשיא האמריקאי, מלניה טראמפ. על פי חברת יפעת מחקרי מדיה, עולה כי חזן זכה להיקף אדיר של 350 כתבות ואזכורים בתקשורת הישראלית מאז יום שני, ורק בערוץ 2 למשך הוא זכה ל-27 אייטמים ואזכורים - נתון השווה ערך לחודש שלם עבור פוליטיקאי בכיר. הח"כ גם זכה למאות אזכורים בתקשורת הזרה וברשתות החברתיות הבינ"ל, שהרימו גבה על התנהלותו של הפוליטיקאי הישראלי הצעיר.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
30% מהשיח מפרגן לאורן חזן ("יש לו ביצים", "הצליח לו" וכו'), בעוד ש-70% מבקרים ("בושה") או מלגלגלים באמצעות מאות ממים ובדיחות רשת. האם 30% האלה הם נתון טוב עבור הח"כ הצעיר של הליכוד, שמאתגר פעם אחר פעם את הפוליטיקלי-קורקט וכללי הפרוטוקול? יועץ התקשורת זאב ינאי מנתח את ההתנהלות של חזן ב-3 ממדים: הזירה הבינ"ל של ישראל מול ארה"ב והעולם, הזירה הישראלית והזירה הפנים מפלגתית בליכוד עצמו. "ההצלחה נמדדת ביחס לכל זירה בנפרד", אומר ינאי. "בזירה הבינ"ל מדובר במהלך בעייתי - בניגוד לכללי הטקס, לא מכובד, ואם הייתי יועץ התקשורת שלו, לא הייתי מתלהב מכך בכלל".
אבל לדברי ינאי, פה ישנה גם התנגשות בין הממדים והוא מזכיר את דבריו של הנרי קיסינג'ר לפני עשרות שנים – כי אין מדיניות חוץ אלא הכל מדיניות פנים. דוגמא לכך - לדברי ינאי - היא כאשר נתניהו מבקר בקונגרס, כל חבר קונגרס ממחוז זוטר רץ להצטלם איתו כי זה מה שיביא לו את הבוחר היהודי בבית שלו.
"מבחינה זו אורן חזן מאמץ את זה ורואה בכך למעשה זירה פנים-מפלגתית", אומר ינאי. "חלק מחבריו למפלגה מעקמים את הפנים, אבל 30% מהגולשים שהגיבו לנושא, מנתחים את האירוע בצורה חיובית. כשמדברים עם השטח, עם האנשים שצריכים להצביע לו בפריימריז הבא, הם תופסים את זה בתור אירוע שתורם למיתוג שלו - אדם שהגיע למעלה אבל שומר על העממיות שלו והחיבור לשטח. מצביע ליכוד יכול לראות בו כאחד שמייצג את הערכים שלו בליכוד. הוא משקף החוצה את זה שהוא אדם פשוט שהגיע לעמדת השפעה".
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
מנכ"ל Vigo, רביב טל, אומר לאייס כי "קשה להעריך אם בזכות הפעולה הוא ייזכר לטובה או לרעה, אך ברור שבזכות פעולה של דקות ספורות הצליח אורן חזן לזכות לתשומת לב מרבית ולחשיפת שיא בקרב הציבור הישראלי". זאב ינאי ממשיך: "האם זה עובד או לא עובד, הדבר הזה ייבחן בקלפי, אבל ברור שחזן משנה את תפיסת המנהיג בעיני הישראלים, איך מנהיג אמור להתנהג. זה אדם שיש כלפיו סנטימנט חיובי בקרב קהל המצביעים שלו, ורואים את זה למשל בכל האירועים הפוליטיים אליהם הוא מגיע והציבור מתנפל ומרעיף עליו אהבה, ואילו מן הצד השני – המתקפות של 'חבריו' הפוליטיקאים עליו, כי הם חשים סכנה למקום שלהם. לא הייתה התנפלות כזו על משה פייגלין ולא על יהודה גליק.
לדברי מנהל יפעת מחקרי מדיה, שחר גור, "בדרך כלל לח"כים זוטרים יחסית אין מקום בסיקור אירועים לאומיים ממלכתיים דוגמת ביקור נשיא ארה"ב וניכר שהסלפי של חזן החדירה אותו לתוך הסיפור. עם זאת, ההקשר הביקורתי והליצני של הופעתו, כולל מיקוד של הסיקור במבוכה שהסלפי גרם, עשויים לפגוע במאמציו של חזן להיתפס כפוליטיקאי בעל ערך והישגים עבור הליכוד ומצביעיו".
השאלה היא אם חזן רואה בכל פרסום כפרסום טוב, גם אם הוא זוכה לביקורת. מה שכן, מאז נכנס לכנסת בקושי לפני כשנתיים (מקום 30 ברשימת הליכוד שקיבלה 30 מנדטים, א"כ), הוא הפך לאחד הפוליטיקאים המוכרים בישראל. חזן סוקר בתקשורת בהיקף של 16 אלף אזכורים, מה שמיקם אותו במקום ה-12 מבין כלל חברי הכנסת, כאשר הוא מקדים חלק ניכר מהשרים וגם ראשי מפלגות קטנות, על פי דוח התקשורת של יפעת בקרת פרסום ובית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל.
פרופ' רפי מן, מומחה לתקשורת ופוליטיקה ומרצה באותו בית ספר באוניברסיטת אריאל, אומר לאייס כי חזן זוכה לחשיפה גדולה בסושייאל ובתקשורת המסורתית. "הוא מבין את זה שפוליטיקאי צריך חשיפה", אומר פרופ' מן, שמציין כי "אחד המכשולים לפוליטיקאי בתחילת דרכו זה הזיהוי הציבורי עם השם שלו - כלומר שהציבור ידע מי הוא בכלל. מבחינה זו חזן הצליח לחלוטין. הוא במקום ה-22 ברשימת האנשים המוכרים ביותר, בה נמצאים שרים ובכירים באופוזיציה, כאשר אחריו ברשימה נמצאים אהוד ברק, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט ואיש העסקים רמי לוי".
פרופ' רפי מן (צילום: עידן מזרחי)
כאן מבקש פרופ' מן לבדוק את האפקטיביות של החשיפה לה זוכה ח"כ חזן: "אני חושב שבהכרנו את קהלי היעד אליהם הוא פונה, מבחינתו מדובר בהצלחה. בהתבוננות מנקודת מבט של כללי התנהגות ונימוס, אזי התנהגותו מבישה ובלתי ראויה. אבל מבחינת צעירים וציבורים אחרים, נראה לי שיש פה משהו שמשדר עממיות וחוסר רשמיות, אנטי-תזה להתייחסות כבדת הראש לנושאים מדיניים".
פרופ' מן מייחס את ההתנהלות של חזן למהלכים עמוקים המתרחשים בעשורים האחרונים, "כמו למשל שצעירים שמגבשים את הדעות שלהם על הפוליטיקאים לא דרך החדשות, אלא דרך תכניות הומור וסאטירה". לדבריו, "זו הדרך החדשה של הפוליטיקה מבחינת קהלים מסוים, עם הומור, קריצה וסאטירה. נשיאים אמריקאים הבינו את זה. מאחורי חזן אין הישגים פוליטיים משמעותיים, אבל הוא מבטיח שהדמות שלו תיזכר, ואני מניח שלפחות אצל חלק מקהל הבוחרים שלו הוא צובר נקודות".
-צריך לראות את הסלפי אתמול בעוד אופן – ח"כ נטול פוליטקלי-קורקט, עושה תמונה עם נשיא ארה"ב שגם הוא לא שומר על הפה שלו ולא שומר על גינונים ונימוסים
"אפשר לראות מתאם בין המאפיינים של דונלד טראמפ שלא בדיוק שומר על הכללים בכל מיני מסגרות, לבין אורן חזן, ומבחינה זו בצורה ובתכנים שהוא מטלטל את הממסד, הם מתאימים איש לרעהו. ההתנהלות של חזן היא לא רק אסטרטגיה, היא תואמת לאופי ולאישיות שלו, וגם להיסטוריה של עיסוקיו הקודמים. כנראה שיש משהו באופי שלו שמתאים לכך".
- 5.קרא 25/05/2017 10:11הגב לתגובה זובהפגנת מנהיגי העולם בפריז לפני שנתיים בעקבות הפיגוע במועדון באטאקלאן - ביבי נדחף לשורה הראשונה להצטלם... מה לא אמרו עליו - אבל הוא זכה לחשיפה עולמית וגם בארץ.
- 4.אבנר צ 25/05/2017 07:23הגב לתגובה זוהנבלה הצטלמה עם הטרפה.
- 3.מש 24/05/2017 13:56הגב לתגובה זואורן חזן פשוט גאון חסר בושה אם לא יהיה חבר כנסת יוכל להיות איש פרסום ענק
- 2.רפי מן גאון. השאר בינוניים (ל"ת)אלדד 24/05/2017 11:17הגב לתגובה זו
- 1.דון דרייפר 24/05/2017 08:57הגב לתגובה זוהוא היה הופך להיות ראש הממשלה הבא.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
