הסלפי שהצית את התקשורת והרשת: האם זה טוב לאורן חזן?
מלך הפייסבוק: תמונת הסלפי אתמול (יום ב') של ח"כ אורן חזן עם איזה אחד - נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, היא אחד הפוסטים הכי וויראליים בישראל ביממה האחרונה. התמונה זכתה ליותר מ-12 אלף שיחות ב-24 השעות האחרונות, שליש מכלל השיח על ביקור הנשיא בישראל. בסך הכל זכה הפוסט ל-25 אלף לייקים בכל הפלטפורמות יחד ואלפי שיתופים, כך על פי בדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo עבור אייס.
חזן יכול לרשום וי גדול על הפעילות הוויראלית שלו. דף הפייסבוק שלו למשל צבר 6,500 עוקבים חדשים ביממה האחרונה, מה שמצביע על גידול של 11% במספר העוקבים אחריו. לשם השוואה, פוליטיקאי מקביל צובר כ-50 עוקבים חדשים ביום. עוד דוגמה: המתמודדים לראשות ההסתדרות, אבי ניסנקורן וח"כ שלי יחימוביץ' צברו יחדיו לאורך כל תקופת הבחירות 8,000 עוקבים חדשים.
אתמול אורן חזן היה לחיפוש השני הכי פופולרי בגוגל בישראל, אחרי רעיית הנשיא האמריקאי, מלניה טראמפ. על פי חברת יפעת מחקרי מדיה, עולה כי חזן זכה להיקף אדיר של 350 כתבות ואזכורים בתקשורת הישראלית מאז יום שני, ורק בערוץ 2 למשך הוא זכה ל-27 אייטמים ואזכורים - נתון השווה ערך לחודש שלם עבור פוליטיקאי בכיר. הח"כ גם זכה למאות אזכורים בתקשורת הזרה וברשתות החברתיות הבינ"ל, שהרימו גבה על התנהלותו של הפוליטיקאי הישראלי הצעיר.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
30% מהשיח מפרגן לאורן חזן ("יש לו ביצים", "הצליח לו" וכו'), בעוד ש-70% מבקרים ("בושה") או מלגלגלים באמצעות מאות ממים ובדיחות רשת. האם 30% האלה הם נתון טוב עבור הח"כ הצעיר של הליכוד, שמאתגר פעם אחר פעם את הפוליטיקלי-קורקט וכללי הפרוטוקול? יועץ התקשורת זאב ינאי מנתח את ההתנהלות של חזן ב-3 ממדים: הזירה הבינ"ל של ישראל מול ארה"ב והעולם, הזירה הישראלית והזירה הפנים מפלגתית בליכוד עצמו. "ההצלחה נמדדת ביחס לכל זירה בנפרד", אומר ינאי. "בזירה הבינ"ל מדובר במהלך בעייתי - בניגוד לכללי הטקס, לא מכובד, ואם הייתי יועץ התקשורת שלו, לא הייתי מתלהב מכך בכלל".
אבל לדברי ינאי, פה ישנה גם התנגשות בין הממדים והוא מזכיר את דבריו של הנרי קיסינג'ר לפני עשרות שנים – כי אין מדיניות חוץ אלא הכל מדיניות פנים. דוגמא לכך - לדברי ינאי - היא כאשר נתניהו מבקר בקונגרס, כל חבר קונגרס ממחוז זוטר רץ להצטלם איתו כי זה מה שיביא לו את הבוחר היהודי בבית שלו.
"מבחינה זו אורן חזן מאמץ את זה ורואה בכך למעשה זירה פנים-מפלגתית", אומר ינאי. "חלק מחבריו למפלגה מעקמים את הפנים, אבל 30% מהגולשים שהגיבו לנושא, מנתחים את האירוע בצורה חיובית. כשמדברים עם השטח, עם האנשים שצריכים להצביע לו בפריימריז הבא, הם תופסים את זה בתור אירוע שתורם למיתוג שלו - אדם שהגיע למעלה אבל שומר על העממיות שלו והחיבור לשטח. מצביע ליכוד יכול לראות בו כאחד שמייצג את הערכים שלו בליכוד. הוא משקף החוצה את זה שהוא אדם פשוט שהגיע לעמדת השפעה".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מנכ"ל Vigo, רביב טל, אומר לאייס כי "קשה להעריך אם בזכות הפעולה הוא ייזכר לטובה או לרעה, אך ברור שבזכות פעולה של דקות ספורות הצליח אורן חזן לזכות לתשומת לב מרבית ולחשיפת שיא בקרב הציבור הישראלי". זאב ינאי ממשיך: "האם זה עובד או לא עובד, הדבר הזה ייבחן בקלפי, אבל ברור שחזן משנה את תפיסת המנהיג בעיני הישראלים, איך מנהיג אמור להתנהג. זה אדם שיש כלפיו סנטימנט חיובי בקרב קהל המצביעים שלו, ורואים את זה למשל בכל האירועים הפוליטיים אליהם הוא מגיע והציבור מתנפל ומרעיף עליו אהבה, ואילו מן הצד השני – המתקפות של 'חבריו' הפוליטיקאים עליו, כי הם חשים סכנה למקום שלהם. לא הייתה התנפלות כזו על משה פייגלין ולא על יהודה גליק.
לדברי מנהל יפעת מחקרי מדיה, שחר גור, "בדרך כלל לח"כים זוטרים יחסית אין מקום בסיקור אירועים לאומיים ממלכתיים דוגמת ביקור נשיא ארה"ב וניכר שהסלפי של חזן החדירה אותו לתוך הסיפור. עם זאת, ההקשר הביקורתי והליצני של הופעתו, כולל מיקוד של הסיקור במבוכה שהסלפי גרם, עשויים לפגוע במאמציו של חזן להיתפס כפוליטיקאי בעל ערך והישגים עבור הליכוד ומצביעיו".
השאלה היא אם חזן רואה בכל פרסום כפרסום טוב, גם אם הוא זוכה לביקורת. מה שכן, מאז נכנס לכנסת בקושי לפני כשנתיים (מקום 30 ברשימת הליכוד שקיבלה 30 מנדטים, א"כ), הוא הפך לאחד הפוליטיקאים המוכרים בישראל. חזן סוקר בתקשורת בהיקף של 16 אלף אזכורים, מה שמיקם אותו במקום ה-12 מבין כלל חברי הכנסת, כאשר הוא מקדים חלק ניכר מהשרים וגם ראשי מפלגות קטנות, על פי דוח התקשורת של יפעת בקרת פרסום ובית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל.
פרופ' רפי מן, מומחה לתקשורת ופוליטיקה ומרצה באותו בית ספר באוניברסיטת אריאל, אומר לאייס כי חזן זוכה לחשיפה גדולה בסושייאל ובתקשורת המסורתית. "הוא מבין את זה שפוליטיקאי צריך חשיפה", אומר פרופ' מן, שמציין כי "אחד המכשולים לפוליטיקאי בתחילת דרכו זה הזיהוי הציבורי עם השם שלו - כלומר שהציבור ידע מי הוא בכלל. מבחינה זו חזן הצליח לחלוטין. הוא במקום ה-22 ברשימת האנשים המוכרים ביותר, בה נמצאים שרים ובכירים באופוזיציה, כאשר אחריו ברשימה נמצאים אהוד ברק, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט ואיש העסקים רמי לוי".
פרופ' רפי מן (צילום: עידן מזרחי)
כאן מבקש פרופ' מן לבדוק את האפקטיביות של החשיפה לה זוכה ח"כ חזן: "אני חושב שבהכרנו את קהלי היעד אליהם הוא פונה, מבחינתו מדובר בהצלחה. בהתבוננות מנקודת מבט של כללי התנהגות ונימוס, אזי התנהגותו מבישה ובלתי ראויה. אבל מבחינת צעירים וציבורים אחרים, נראה לי שיש פה משהו שמשדר עממיות וחוסר רשמיות, אנטי-תזה להתייחסות כבדת הראש לנושאים מדיניים".
פרופ' מן מייחס את ההתנהלות של חזן למהלכים עמוקים המתרחשים בעשורים האחרונים, "כמו למשל שצעירים שמגבשים את הדעות שלהם על הפוליטיקאים לא דרך החדשות, אלא דרך תכניות הומור וסאטירה". לדבריו, "זו הדרך החדשה של הפוליטיקה מבחינת קהלים מסוים, עם הומור, קריצה וסאטירה. נשיאים אמריקאים הבינו את זה. מאחורי חזן אין הישגים פוליטיים משמעותיים, אבל הוא מבטיח שהדמות שלו תיזכר, ואני מניח שלפחות אצל חלק מקהל הבוחרים שלו הוא צובר נקודות".
-צריך לראות את הסלפי אתמול בעוד אופן – ח"כ נטול פוליטקלי-קורקט, עושה תמונה עם נשיא ארה"ב שגם הוא לא שומר על הפה שלו ולא שומר על גינונים ונימוסים
"אפשר לראות מתאם בין המאפיינים של דונלד טראמפ שלא בדיוק שומר על הכללים בכל מיני מסגרות, לבין אורן חזן, ומבחינה זו בצורה ובתכנים שהוא מטלטל את הממסד, הם מתאימים איש לרעהו. ההתנהלות של חזן היא לא רק אסטרטגיה, היא תואמת לאופי ולאישיות שלו, וגם להיסטוריה של עיסוקיו הקודמים. כנראה שיש משהו באופי שלו שמתאים לכך".
- 5.קרא 25/05/2017 10:11הגב לתגובה זובהפגנת מנהיגי העולם בפריז לפני שנתיים בעקבות הפיגוע במועדון באטאקלאן - ביבי נדחף לשורה הראשונה להצטלם... מה לא אמרו עליו - אבל הוא זכה לחשיפה עולמית וגם בארץ.
- 4.אבנר צ 25/05/2017 07:23הגב לתגובה זוהנבלה הצטלמה עם הטרפה.
- 3.מש 24/05/2017 13:56הגב לתגובה זואורן חזן פשוט גאון חסר בושה אם לא יהיה חבר כנסת יוכל להיות איש פרסום ענק
- 2.רפי מן גאון. השאר בינוניים (ל"ת)אלדד 24/05/2017 11:17הגב לתגובה זו
- 1.דון דרייפר 24/05/2017 08:57הגב לתגובה זוהוא היה הופך להיות ראש הממשלה הבא.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
