שינוי כיוון: צוקרברג מבטל את בדיקת העובדות
מהפכת המידע ברשתות החברתיות: פייסבוק מבטלת את מערך בדיקת העובדות לטובת מודל קהילתי בזמן שמומחים מזהירים מהשלכות המהלך על הפצת מידע כוזב ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג מצהיר כי "הגיע הזמן להחזיר את חופש הביטוי למשתמשים"
בהכרזה שהפתיעה את עולם הרשתות החברתיות, מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא Meta Platforms 2.12% , הודיע על סיום עידן בדיקת העובדות בפלטפורמות החברה. במקום המערך הקיים, שפעל מאז 2016, תשיק החברה מערכת בשם "הערות קהילה" - גישה המזכירה את המודל שאומץ על ידי אילון מאסק ברשת X (טוויטר לשעבר).
"הגיע הזמן להחזיר את חופש הביטוי למשתמשים", הצהיר צוקרברג בסרטון שפרסם, כשהוא מותח ביקורת על מה שהוא מכנה "צנזורה מצד הממשלות וכלי התקשורת המסורתיים".
המערכת החדשה תאפשר למשתמשים להוסיף הקשר לפוסטים ולהצביע על מידת האמינות של המידע, בדומה למערכת שהוטמעה ב-X תחת השם "Birdwatch" ולאחר מכן שונתה ל"Community Notes". בניגוד למערכת הנוכחית, המעסיקה כמעט 100 ארגוני בדיקת עובדות הפועלים ביותר מ-60 שפות, המודל החדש יתבסס על קהילת המשתמשים עצמה.
צוקרברג הבטיח "לפשט" את מדיניות התוכן
של מטא ולהסיר מגבלות בנושאים כמו הגירה ומגדר, בטענה שהמדיניות הנוכחית משתיקה דעות מגוונות. ההחלטה מגיעה בעיתוי רגיש, כאשר מטא מתמודדת עם ביקורת נוקבת על טיפולה במידע מוטעה, במיוחד בנוגע לחיסוני הקורונה. דו"ח שפורסם על ידי משרד התובע הכללי של וושינגטון הדגיש
את כישלון החברה במאבק במידע שגוי אודות חיסוני הקורונה, כולל טענות כוזבות על שיעורי תמותה.
- מארק צוקרברג מציג: משנה שם משנה מזל
- מטא עוצרת גיוסי AI – אבל הכסף הגדול ממשיך לזרום לתשתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מומחי תקשורת חוששים כי המהלך עלול להוביל להפצה מוגברת של מידע כוזב, במיוחד לקראת מערכות בחירות קרובות ברחבי העולם. המערכת הנוכחית של מטא כבר כוללת מגבלות משמעותיות, כאשר פרסומות ותכנים המכילים "דיבור ישיר מפוליטיקאים" פטורים מבדיקה.
הולך בעקבות אילון מאסק
ההחלטה העלתה שאלות על האיזון העדין בין חופש ביטוי לבין אחריות חברתית, נושא שמעסיק את תעשיית הרשתות החברתיות מזה שנים. אילון מאסק, שהוביל מהלך דומה ב-X, הגדיר את מערכת הערות הקהילה כ"מקור האמת הטוב ביותר באינטרנט" - טענה שזוכה כעת לתמיכה מצד צוקרברג.
המעבר למודל החדש מסמן שינוי משמעותי באסטרטגיה של מטא, המנסה לאזן בין דרישות הרגולטורים לבין הרצון לשמור על בסיס המשתמשים שלה. התזמון של ההכרזה מעניין במיוחד, כשהוא מגיע בעקבות ביקורת גוברת על תפקידן של הרשתות החברתיות בהפצת מידע מוטעה במהלך משברים עולמיים. מטא טוענת שהמערכת החדשה תהיה שקופה יותר ותעניק כוח רב יותר למשתמשים, אך מבקרים חוששים שהיא עלולה להוביל להתחזקות תיאוריות קונספירציה.
- מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"
- פיקסל 10 של גוגל: הסמארטפון שנבנה סביב בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
המהלך צפוי להשפיע על מיליארדי משתמשים ברחבי העולם, כאשר פייסבוק, אינסטגרם ו-Threads יעברו בהדרגה למודל החדש של בקרת תוכן מבוסס קהילה.
- 3.ניר 07/01/2025 20:52הגב לתגובה זואני מאוד מקווה שטראמפ לא יסלח לצוקרברג על מה שהוא עשה לו.הוא חסם את הפרופיל של טראמפ ולכל הודעה שטראמפ הוציא הוא הצמיד שזה פייק ועשה הכל כדי שטראמפ יפסיד בבחירות . כדי שיהיה צדק טראמפ צריך לפתוח בחקירה נגדו ולקחת ממנו את החברה ולהכניס אותו לכלא ל 15 שנה
- 2.יהודי אחד 07/01/2025 20:50הגב לתגובה זוהאיש מיליארדר אך במקום לעשות טוב הוא מתעקש לעשות עוד כמה דולרים על חשבון טובת האנושות
- 1.האמת מתה (ל"ת)אדם חושב 07/01/2025 19:46הגב לתגובה זו

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"
סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון
משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה
גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.
הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.
פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.
- גוגל משנה כיוון: האם הבינה המלאכותית שלה בדרך לשימושים צבאיים?
- גוגל מזנקת אחרי פריצת דרך בתחום המחשוב הקוונטי; מה ההשפעות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.
האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?
לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.