"חסימת סואץ יכולה להעלות את מחירי הסחורות ואת תעריפי השילוח"
נראה שכל פעם שסקטור מסוים מתחיל להירגע מהשפעות המגפה והאדם מתכנן את תכנוניו ותחזיותיו, העולם בא וצוחק עלינו. כזו היא הספינה אוור גיוון הענקית התקועה בתעלת סואץ – בדיחה על חשבון הכלכלה העולמית. הבעיה היא שאף אחד לא צוחק, אבל הפגיעה יכולה להיות משמעותית, בשל חשיבות התעלה.
כאמור, ביום שלישי בערב ספינת המשא הענקית הנושאת 20,000 מכולות, ושאורכה 400 מטר ומשקלה למעלה מ-220 טון, נתקעה בתעלת סואץ ויצרה פקק תנועה של למעלה מ-100 ספינות. אורכה של התעלה הוא כ-180 ק"מ והיא מחברת בין הים האדום לים התיכון, והיא אחד מעורקי הסחר החשובים בעולם, שדרכו עוברת 10% מהתעבורה הימית. בכל שנה עוברים בתעלה כ-20 אלף ספינות, הנושאות סחורות מאירופה לאסיה וחזרה.
אז לאחר שסין נסגרה בתחילת 2020 בשל נגיף הקורונה, מה שהוביל לשוק בשרשרת הייצור והאספקה העולמית, השרשרת הזו טרם התאוששה. זה הוביל לשינויים משמעותיים בדרכי השילוח של ספינות המשא הענקיות, אבל גם לסתימות ואיחורים במשלוחים. אז עכשיו האוור גיוון באה ויצרה עוד פקק בעולם פקוק גם כך.
בבנק ג'יי.פי מורגן אומרים כי מקווים שהסיפור יסתיים בימים הקרובים, אבל יש היתכנות אמיתית להתבקעות הספינה, מה שיכול להאריך את משך החילוץ לשבועות. "בסנאריו הרע, התעלה תהיה חסומה למשך זמן מוארך, מה שיכול להוביל לפגיעה בסחר העולמי, עלייה משמעותית בתעריפי הספינות ולהמשיך להעלות מחירי הסחורות ועלייה באינפלציה הגלובלית", כתבו בבנק במכתב למשקיעים.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"סביר להניח שהחסימה תוסיף לקשיים של שרשרת האספקה, שגם כך נפגעו ויצרו צווארי בקבוק", הוסיפו. "ספינות יאלצו לבצע שינוי בנתיב, מה שיוביל למסעות ימיים ארוכים יותר, שייצרו עוד עיכובים", המשיכו ואמרו שחלק מהספינות ייאלצו לשהות שבועיים ויותר בים בשל כך, בשל הצורך להקיף את יבשת אפריקה.
"האימפקט המיידי יהיה על הסחר האירופאי-אסייתי, מה שיוסיף עיכובים לשרשרת האספקה, ישפיע מחיר הנפט ועוד סחורות מזוקקות", כתבו ING במכתב למשקיעים.
בשל העובדה שבין 5 ל-10% מכל האנרגיה בעולם עוברת בתעלה, העליות שחווה אתמול הנפט, היו העליות הגבוהות מזה שנה. החסימה של התעלה תמנע מבין 3 ל-5 מיליון חביות של נפט להגיע לאירופה.
- 5.רבקה 26/03/2021 22:07הגב לתגובה זואמנם האינפלציה לא מדווחת נכון ע"י גורמי ממשל בעולם, אבל היא קיימת. אינפלציה משרתת את המשטרים השונים שנמצאים בגירעונות גדולים. טוב לדעת שמצאו את התירוץ האולטימטיבי לאינפלציה כשתתגלה ע"י הציבור.
- 4.שהיום ישחררו את הספינה (ל"ת)אמרו 26/03/2021 15:26הגב לתגובה זו
- 3.שחף 26/03/2021 13:39הגב לתגובה זו20,000 מכולות והמשקל 220 טון, כלומר בכל מכולה 11 ק''ג. אולי 220,000 טון. שזה אוניית קרגו ענקית.
- 2.פרוספר 26/03/2021 11:50הגב לתגובה זועלינו לדרוש הוצאת הכנסת לחל"ת ולדרוש החזרת הכסף שקיבלו בשנה האחרונה מבלי לעשול דבר כל אחד מיליון וחצי ש"ח-זוהי תרמית והונאה של חבורת שקרנים בזויה זו
- 1.איזה כיף שיש לנו נמל באילת, עכשיו צריך רכבת משא (ל"ת)בני 26/03/2021 11:13הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
