הנפט מזגזג - אתמול נפל, היום קופץ; האם זה מוצדק?
ה-24 שעות האחרונות היו נדנדה לנפט, מנפילה חדה אתמול בערב, שנבעה מהחשש מהמצב באירופה והסגרים, לעליות של 3% לאחר התהפכות אחת מהספינות הגדולות בעולם בתעלת סואץ, שלטענת החברה הטאיוונית המפעילה את הספינה, האירוע נבע מרוחות חזקות במיוחד. התהפכות הספינה יצר פקק תנועה של לפחות 100 ספינות קונטיינרים בתעלה.
בכל מקרה, אמש הנפט נפל בחדות בשל כניסתה של גרמניה לסגר מחודש והחשש שהבלוק האירופי ימשיך לקרטע ויפגע בהתאוששות הכלכלה העולמית וסקטור הנפט בפרט. אז אם בתחילת החודש הנפט כבר הגיע כמעט ל-68 דולר לחבית, בשבועיים וחצי הוא ירד ב-12.4% לרמתו הנוכחית, אך בשיא הנפילות אמש הוא ירד ל-57.4 דולר לחבית, או ירידה של 15.2%. עם זאת מתחילת השנה מחיר הנפט עלה ב-19%.
אבל אירופה הפסיקה להטריד את המשקיעים, כשה"אוור גיוון" התהפכה בסואץ, עורק שמזרים 10% מכל הנפט בעולם. עכשיו השוק מנסה להתמודד עם השאלה, איך ולכמה זמן הסתימה באחד מעורקי התעבורה הימית החשובים בעולם תשפיע על זרימת הנפט ממדינות ערב לאירופה – כאילו לא חסרות לאירופה צרות עכשיו.
"לנפט היה תיקון משמעותי בשל ביקושים קצרי טווח, כשהצפי לצריכה ישתפר בטווח הארוך", אמר האנליסט וויל סונגצ'יל יון, אנליסט סחורות.
"כרגע כולם מתרכזים בסואץ, ויש הרבה סוחרים שמנסים להיכנס לנפט לאחר הירידות אתמול", אמר ביארן שילדרופ, אנסליט ראשי של סחורות ב-SEB. "המצב עדיין לא ברור מבחינת הסגרים, המוטציות והעיכובים בחיסונים", הוסיף.
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- הסכם סחר? אל תמהרו לפתוח את השמפניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, המצרים מנסים עכשיו לפנות את הספינה מהתעלה. "כל יום עוברות שם 50 ספינות. בכל יום שהספינה הזו לא זזה, נפט וסחורות אחרות לא מגיעות מהמזרח לאירופה ומאירופה למזרח", אמר פרופ' סלווטורה מרקוליאנו לסוכנות הידיעות AP.
עם זאת, נראה שהתרחיש הסביר שתוך ימים בודדים תנועת הספינות תחזור לקצב הנורמלי. כך שהשפעת האירוע הזה על מחיר הנפט לא תהיה כזו גדולה.
- 5.האוניה לא התהפכה (ל"ת)אבירם 29/03/2021 20:04הגב לתגובה זו
- 4.נקווה 24/03/2021 21:02הגב לתגובה זונקווה
- 3.North Star 24/03/2021 20:32הגב לתגובה זואפשר לירשום שטות הזאת,??בסך הכל האניה סטתה ונתקעה לרוחב התעלה, ובכך היא חוסמת את מעברן של אוניות אחרות שמשתמשות בתעלה ובינהן אוניות דלק. חבל שאתה לא קורא אנגלית כך הייתה מביא נתונים מדוייקים מעיתונות זרה.
- 2.א.א 24/03/2021 14:37הגב לתגובה זוכלום מה שאתה כותב על הנפט לא מתממש. כתבת שלא יעלה על 50 בטווח של שנתיים מלפני שנה עלה ל - 68, כתבת שזו השקעה גרועה, השקעה מעולה. וכך הלאה. לא נמאס לך לכתב דברי הבל?
- 1.ישרא ל י 24/03/2021 13:50הגב לתגובה זומחכה לדו"ח חיובי מאוד לאור הרווחים העצומים של דלק קידוחים ודיווח איתקה על עתודות נוספות. לאחר מכן תונפק איתקה והאג"חים יחגגו מעלה מעלה לפארי ויותר. ג.נ. מחזיק.

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט
מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה,
וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.
נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא, כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה.
למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע.
הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי?
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- ארגון אופ״ק החליט להגביר את ייצור הנפט באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.