בדיון בכנסת על עסקת מכירת צים להאפאג-לויד הגרמנית, שמוחזקת בחלקה גם על-ידי גורמים מקטר וסעודיה, הביעו משרדי התחבורה והכלכלה התנגדות לעסקה. משרד הביטחון ומשרד האוצר טרם גיבשו עמדה סופית. העובדים וההסתדרות הזהירו מפיטורי כ-30% מכוח האדם. באיגוד קציני
הים טענו כי פיצול החברה יפגע ביכולת הספנות הישראלית בשעת חירום.
מחירי התובלה הימית צללו והחברה רושמת הפסד של 50 סנט למניה (58 מיליון דולר) על הכנסות של 1.37 מיליארד דולר - נפילה של 63% לעומת הרבעון המקביל ומתחת קונצנזוס האנליסטים לרווח אפסי על הכנסות של 1.57 מיליארד דולר; ובכל זאת החברה מאשררת את התחזיות ומקווה לא להפסיד השנה. בשוק מניחים שהיא תפסיד השנה 1.4 דולר למניה (כ-150 מיליון דולר)
ההכנסות ברבעון הרביעי קפצו ב-40% ל-378 מיליון שקל אבל הרווח התפעולי נחתך ב-20% ל-34.6 מיליון. בשנה כולה: החברה רשמה תוצאות שיא, בגלל איחוד תוצאות של רכישות, צבר ההזמנות נחתך ב-40%
כך אומר אלי גליקמן מנכ"ל צים בראיון לביזפורטל. הדוחות היו טובים אבל ברור שהשנתיים האחרונות לא יחזרו על עצמן. "מחירי התובלה נמוכים ב-80% ואפילו 90% מהשיא ולמרות זאת אנחנו מצפים להרוויח וצריך לזכור שגם הצד של ההוצאות עלה משמעותית. אני מכיר הרבה חברות בארץ שלא מרוויחות אפילו 100 מיליון דולר בשנה". איך החברה תנסה להרוויח למרות הצניחה במחירים?
הפגיעה בתוצאות תימשך גם בשנה הקרובה, וזה היה צפוי. היא כבר נפגעת מספר רבעונים, ברבעון הרביעי של 2022 הרווח הנקי צלל ל-417 מיליון דולר, לעומת 1.71 מיליארד ברבעון המקביל. אבל צריך לומר - כל הכבוד לגליקמן: אמר בראיון עמד בהבטחה לכך שהשנה שהסתיימה תהיה לא פחות טובה מזו שלפניה. צים כבר חזרה כל הדרך לשווי של 2.35 מיליארד דולר (חלק בגלל ירידה במניה וחלק בגלל חלוקת הדיבידנד הגדול). השאלה אם כעת התמחור כבר נמוך. המניה במכפיל 82 על רווחי 2023, מצד שני - היא נסחרת מתחת למזומן
החברה רושמת רווח של 1.17 מיליארד דולר ברבעון ורווח של 4.2 מיליארד דולר מתחילת השנה. הרווח למניה עמד על 9.66 דולר, מעל הצפי, ההכנסות 3.23 מיליארד דולר; צפי ה-EBITDA לשנה כולה יורד ל-7.55 (אמצע טווח) לעומת 8 מיליארד בתחזית הקודמת - המשקיעים ציפו להורדת התחזיות?
סוחרים וסוכני הובלות אומרים כי הירידה בביקוש הצרכני העולמי אינה סימן לכך שהכלכלה העולמית מתנרמלת לאחר עומס צרכנות מטורף שהיה לאחר הסגרים, אלא ירידה בתיאבון הצריכה; הדבר מצביע על סימנים נוספים של ירידה בביקוש העולמי והאטה כלכלית צפויה
מנכ"ל החברה אלי גליקמן: "אנחנו מרגישים בשבועות האחרונים ירידה במחירי התובלה"; הרווח ברבעון: 1.34 מיליארד דולר, ההכנסות - 3.43 מיליארד, אבל שתיהן מתחת הצפי; צים שומרת על התחזית ל-2022
צים מאבדת גובה במקביל לירידה במחירי התובלה, ועדיין היא נסחרת במכפיל רווח לכאורה מפתה של 1 על הרווחים השנה ו-3 על רווחי השנה הבאה; למה איבדה המניה 35% ומה צפוי בהמשך?