"לא צופים שנפסיד ב-2023, אבל הרבעונים הראשון והשני יהיו מאתגרים"
אלי גליקמן נשיא מנכ"ל חברת הספנות הישראלית צים צים מסכם שנתיים מצוינות מבחינתו. התוצאות בשמיים. צים הרוויחה כמעט כמו כל הבנקים בארץ ביחד. סכום עצום בכל שנה של 4.65 מיליארד דולר, במשך שנתיים. הסיבה היא כמובן מחירי התובלה שזינקו לשמיים בעקבות הקורונה והמשבר בשרשרת האספקה. התוצאה של השנה כולה היא בעיקר התוצאות של התחלת השנה. הרבעון האחרון כבר היה חלש במיוחד ביחס לאלה הקודמים, רווח של 417 מיליון דולר ברבעון (להרחבה על הדוחות). אבל אתם יודעים, הכל יחסי - זה עדיין רווח עצום.
הבעיה היא שהשנה הקרובה כבר לא תהיה כזו. הזהרנו כבר לפני יותר משנה, וגם לא מעט פעמים לאורך השנה האחרונה, שהחגיגה תסתיים. המניה זינקה לשווי של 10 מיליארד דולר ואז צללה חזרה ל-2.5 מיליארד (גם בעקבות חלוקת הדיבידנדים הגדולה, אבל לא רק). בצים מקווים לסיים גם את שנת 2023 ברווח, רק שזה יהיה הרבה יותר קשה. ברבעון הקודם גליקמן אמר לביזפורטל שהחברה מקווה לא לסיים את 2023 בהפסד. כעת הוא מעט יותר אופטימי אבל המוזיקה היא אותה מוזיקה - לא יהיה פשוט. השאלה היא האם המניה כעת זולה. לכאורה כן, היא נסחרת עמוק מתחת למזומן, אבל אם אתם חושבים שהיא תחזור להפסיד - אז אולי זו לא כזו מציאה.
"אנחנו מודעים לאתגרים. מתכווננים לשוק עם ירידה דרמטית במחירי הסחורות, כפי שהתחיל כבר לפני 9 חודשים. אנחנו כן חושבים ומחכים שיהיה שינוי במצב. אנחנו צופים שהרבעון הראשון והשני יהיו מאתגרים ושיפור ברבעונים השלישי והרביעי" אומר אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות היום. "בספנות המסורתית - לא זו של השנתיים האחרונות - הרבעון השלישי והרביעי הם החזקים יותר בשנה, בגלל ההכנות לחגים בארה"ב, כאשר בנוסף יש שינויים ברגולציה ודלק ואנחנו מעריכים שתהיה עלייה בביקושים בחצי השני של השנה. ככל שיהיה ביקוש המחירים יעלו"
אבל המחירים צנחו. זה פוגע בכם משמעותית.
גליקמן: "נכון, המחירים ירדו בין 80 ל-90 ביחס למחירי השיא שהיו לפני שנה. המחיר הממוצע בשנת 2022 היה 3,240 דולר למכולה ועכשיו המחירים הם 1,500 דולר בקו של שנגחאי. אז נכון שיש סחרים (נתיבי סחר) שבהם המחירים עדיין לא הגיעו לרמות של 2019 והם עדיין גבוהים יותר, אבל השוק בכללותו נמצא בירידה.
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה לגבי צד ההוצאות?
גליקמן: "הרווחיות לא נמדדת רק לפי המחיר אלא גם לפי ההוצאות וגם הצד של ההוצאות עלה בצורה משמעותית. מחירי הדלק עלו ביחס ל-2019 וגם הטרמינלים והצ'רטר של האוניות. כלומר גם התשומות עלו בצורה ניכרת וזה פוגע בתוצאות".
אתם מאמינים שתצליחו להיות רווחים ב-2023 בכל זאת?
גליקמן: "הודענו על התחזית שלנו ל-2023. כמה מתוך זה יתגלגל לשורה התחתונה? צים בימים הכי טובים שלה לא הרוויחה כמו שאנחנו מעריכים שהיא תרוויח בתחזית הכי שמרנית שלנו ל-2023. כלומר אנחנו לא צופים להפסיד ב-2023.
ברבעון הקודם אמרת שתעשו הכל כדי לא להגיע להפסד. מה הרווח שאתם צופים?
גליקמן: "אני מכיר הרבה מאוד חברות בארץ שלא מרוויחות גם 100 מיליון דולר ו-200 מיליון דולר. נשמח להיפגש עם התוצאות הללו ולהיות יותר צנועים ברווחיות.
בוודאות לא תפסידו?
גליקמן: "אין ודאות בעולם הספנות, בטח בעולם. רואים עכשיו כל יומיים שבנקים קורסים. אנחנו מתנהלים בעולם העסקי ונותנים תחזית על סמך המידע העסקי שיש ברשותנו."
- דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"
- 5 עובדות על איקאה של ידעתם ועל הדוח האחרון של חברת הרהיטים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
איך נערכתם לצניחה במחירים?
גליקמן: "נערכנו לקליטת 46 אוניות חדשות, כשהראשונות כבר החלו להגיע. האוניות הללו גדולות משמעותית מהאוניות שאנחנו עובדים איתן כיום ולכן העלויות שלנו (מחיר הסלוט) יירדו בצורה ניכרת וזה יאפשר לנו להיות יותר תחרותיים.
"בנוסף, נהיה הראשונים בעולם להפעיל אוניות LNG, בסחר בין אסיה וסין לארה"ב, שהן האוניות 'הכי פחות מזהמות' ביחס לאוניות הרגילות, ולכן יהיה לנו יתרון תחרותי בתמחור מול החברות הגדולות בעולם כמו וול מארט, אמזון נייק איקאה, הום דיפו, טארגט, שנמדדות בזיהום אוויר שלהן והלן חשוב להראות שהן מורידות את הזיהום ביחס לסביבה. נרצה לקבל פרמיית מחיר על זה שאנחנו מזהמים פחות.
"היתרון השלישי הוא שהצטיידנו במכולות חדשות (קונטיינרים) בסכום של מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. אין חברה שמשקיעיה כל כך הרבה בעתיד שלה, בטח בתקופה כל כך קצרה, ולראייה - כך אמר לי גם אחד ממנהלי החברות הגדולות במשק"
מה תעשו עם המזומן שלכם, 4.6 מיליארד דולר?
"מחכים להזדמנויות. יהיו הזדמנויות לחברות שהיו מוערכות יותר מערכן ויהיו משעורכות פחות או בהתאם לשווי האמיתי שלהן".
יש משהו בקנה?
"אנחנו חברה ציבורית. נשמח להודיע אם יהיה משהו. אם היה משהו קונקרטי היינו מודיעים."
איך מסבירים את השווי הנמוך שלכם?
"צריך לפנות למשקיעים ולא אלינו. אבל באופן כללי - כל חברה מצפה שהשווי יהיה גבוה מהשווי שמעריכים אותה".
- 2.שימשיכו לחלק דיבידנדים נדיבים (ל"ת)מרדכי פ. 13/03/2023 19:59הגב לתגובה זו
- 1.שלי 13/03/2023 18:37הגב לתגובה זוהכוון למטה

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"
כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית
לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה".
לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".
ממהפכנות לאזהרות
דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי.
ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה.
- דיפסיק תשיק מודל בסוף שנה - התעשייה דרוכה
- דיפסיק הסינית משיקה גרסה חדשה למודל ה-AI שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".
