מספנות: הרכישות הקפיצו את ההכנסות אבל פגעו ברווח תפעולי - ירידת מחירי התובלה עלולה לפגוע בהמשך
מניית מספנות ישראל מספנות ישראל 1.29% של שלומי פוגל, סמי קצב ואסי שמלצר (יחד 80%), איבדה בשנה האחרונה 27% מערכה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 1.95 מיליארד שקל ומחיר של 78.16 שקל למניה. החברה שמנוהלת בידי צביקה שכטרמן מדווחת על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2022.
צבר ההזמנות במגזר המספנה עמד בסוף השנה על 608 מיליון שקל, נפילה של 40% לעומת צבר של 964 מיליון שקל בסוף שנת 2021 - אבל בניגוד לחברות אחרות בסביבת החברה אומרים כי ירידה בצבר מעידה על התקדמות בפרויקטים של החברה, אבל השאלה היא למה הצבר בירידה ומתי הוא יעלה בחזרה. בנוסף, כתוצאה מרכישת פרימה סימנט ואונת סימנט שביצעה ואיחוד תוצאות שלהן לראשונה, מספנות רשמה זינוק של 40% בשורת ההכנסות ל-378 מיליון שקל, לעומת 270.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.
אבל - הרווח התפעולי צלל ב-20% והסתכם ב-34.6 מיליון שקל, לעומת 43.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. לדברי החברה, הסיבה היא עליה בהוצאות הנהלה וכלליות, בעיקר בגלל איחוד תוצאות החברות פרימה סימנט ואונת סימנט. ה-EBITDA של החברה נותר יציב ועמד על 57.4 מיליון שקל, לעומת 56.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה ברבעון הסתכם ב-27.9 מיליון שקל, עלייה של 5% בהשוואה ל-26.6 מיליון שקל אשתקד.
ובכל זאת, בשנה כולה החברה רשמה תוצאות שיא מבחינתה (כאמור, בגלל איחוד הדוחות, וכן בגלל העלייה במחירי התובלה בעולם - שנמצאים כעת בירידה חדה). ההכנסות בשנת גדלו ב-56.2% ל-1.48 מיליארד שקל, לעומת 945.1 מיליון שקל בשנת 2021.
- קבוצת שלמה: עלייה של 11% בהכנסות; יחולק דיבידנד של 200 מ' שקל
- ג'ארד קושנר משקיע 110 מיליון דולר בקבוצת שלמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח התפעולי עלה ב-34.2% ל-178.1 מיליון שקל, לעומת 132.7 מיליון שקל בשנת 2021. ה-EBITDA עלה ב-34.6% ל-250 מיליון שקל, לעומת 185.7 מיליון שקל שנה קודם לכן. הרווח הנקי עלה ב-35% ל-126.4 מיליון שקל, לעומת 93.7 מיליון שנה קודם לכן.
צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "אנחנו מסכמים את שנת 2022 עם ביצועים מצויינים בכל תחומי הליבה של החברה. במהלך השנה החולפת הוכפל מחזור הפעילות של מגזר המספנה ובמקביל המשכנו ביישום אסטרטגיית החברה לגוון את תחומי פעילותה, תוך מינוף מיקומנו הגיאוגרפי על קו המים כפלטפורמה לביסוס עוגני פעילות חזקים. בין היתר, במהלך השנה רכשנו את החברות פרימה סימנט ואונת סימנט, ותוצאות פעילותן באו לידי ביטוי במחצית השנייה של השנה.
"במקביל, המשכנו בהשקעת מאמצים רבים בקידום בניית תשתיות אסטרטגיות חדשות אשר ישמשו את החברה להרחבת פעילותה בשנים הבאות, כדוגמת פרויקט הממגורות הצפוי להיות מהמתקדמים והיעילים בעולם, לאפשר לחברה לפעול בתחום פעילות חדש ולתרום לביצועיה בשנים הקרובות, והשקעות נוספות כדוגמת ההשקעה במתקן יבוא ביטומן. במבט קדימה אנו מתכוונים להמשיך לפעול להרחבת פעילות החברה וביסוס מנועי צמיחה נוספים לשנים הבאות."
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אירועים מתחילת שנת 2023:
בפברואר 2023 התקשרה חברת הבת נמל מספנות ישראל עם ספק ישראלי לביצוע עבודות הנדסה אזרחית להכנה והקמה של תשתיות למתקן הממגורות. בחודש ינואר 2023 עדכנה החברה על התקשרות עם חברה אירופאית, בעלת ניסיון משמעותי בתחום, בהסכם לאספקת סילוסים, מערכות ומתן שירותים נוספים לפרויקט, וביחד עם ההסכם הנוכחי מסתכם היקף ההשקעה עד כה בפרויקט בכ-170 מיליון שקל. להערכת החברה והחברה הבת, היקף ההשקעה הכולל בפרויקט צפוי לעמוד על כ-300 מיליון שקל.
בחודש פברואר 2023 חברה נכדה חתמה על הסכם למכירת אוניית שינוע מטען כללי בעלת כושר נשיאה של כ-4,000 טון, בתמורה הנאמדת בכ-19.9 מיליון שקל. עם השלמת ההסכם הצפויה במהלך הרבעון השני לשנת 2023, צפויה החברה להכיר ברווח של כ-7.8 מיליון שקל.
עוד בדוחות, בחלוקה למגזרים:
במגזר המספנה, בניהולו של איתן צוקר, ההכנסות בשנת 2022 הוכפלו לכ-450 מיליון שקל, בהשוואה לכ-227.3 מיליון שקל ב-2021. העלייה בהכנסות נובעת בעיקר כתוצאה מעלייה בהיקף העבודות שבוצעו וכן כתוצאה מהחכרת אוניות בחכירה מימונית ללקוח באפריקה בגינה הוכרה הכנסה בסך כ-85 מיליון שקל . רווחי המגזר צמחו בכ-44.3% לכ-58.8 מיליון שקל, לעומת כ-40.8 מיליון שקל ב-2021. תוצאות הפעילות משקפות את האסטרטגיה שמוביל איתן צוקר בשנים האחרונות להרחיב את מגוון המוצרים וסל הפתרונות אותם מוכרת מספנות ישראל, באמצעות תכנון כלי שיט חדשים ומתקדמים לצד שיתופי פעולה מוצלחים עם יצרנים אחרים.
במגזר חומרי הבניה, בניהולו אייל הכט ההכנסות צמחו בכ-53.7% לכ-695.2 מיליון שקל, בהשוואה לכ-452.2 מיליון שקל בשנת 2021. העלייה בהכנסות המגזר נובעת מעלייה במחירי המכירה ביחס ל-2021, וכן כתוצאה מפעילותו של אייל הכט להרחבת פעילות המגזר וסל המוצרים, בפרט באמצעות השקעה בשלוש חברות בתחום חומרי הבניה, שבוצעו בשנה החולפת. השפעת הרכישות, באמצעות איחוד לראשונה של פעילות החברות פרימה סימנט ואונת סימנט, תרמו לתוצאות המגזר. רווחי המגזר עלו בכ-23.6% לכ-62.6 מיליון שקל, לעומת כ-50.7 מיליון שקל בשנה הקודמת.
במגזר ההובלה הימית, בניהולו של תמיר בן ליש, ההכנסות בתקופה צמחו בכ-86.5% לכ-153.8 מיליון שקל, לעומת כ-82.5 מיליון שקל ב-2021. העלייה במחזור המגזר נובעת מעלייה במחירי ההובלה הימית. הרווח המגזרי זינק בכ-147% לכ-65.1 מיליון שקל, לעומת כ-26.3 מיליון שקל בשנת 2021.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳