חיים על חשבוננו: כ-5% מההכנסות בגוש חלב ומטולה מופנים לבכירים
ראשון לציון היא העיר היציבה ביותר מבחינה פיננסית בקרב הערים הגדולות בישראל, כך עולה ממחקר חברת המידע העסקי BDI. העיר זוכה למעמד זה 3 שנים ברציפות.
בעוד הדירוג הסוציו אקונומי של ראשון לציון, המאכלסת 249 אלף תושבים, הוא רק 7, עלות שכר הנבחרים מהווה רק כ-0.20% מסך כול הכנסות העירייה לעומת ממוצע של 0.37% בעיריות הגדולות. מנגד, מהצד השני של המתרס, נמצאת השכנה מצפון בת ים אשר ירדה 12 מקומות בדירוג למקום ה32.
במקום השני זה שנתיים ברציפות נמצאת הרצליה עם כ-99 אלף תושבים. שיעור הגבייה בעיר עומד על 91%, והדירוג הסוציו-אקונומי הוא 8. שכר הנבחרים בהרצליה מהווה כ-0.27% מסה"כ הכנסות העירייה. במקום השלישי נמצאת עיריית רמת גן עם זינוק מרשים מהמקום השביעי אשתקד. שיעור גביית המסים בעיר הוא 90%, מספר התושבים הוא 155 אלף והדירוג הסוציו אקונומי הוא 8. מבחינת שכר הנבחרים רמת גן היא בין 10 הערים בהן שכר הנבחרים ביחס להכנסות הרשות הוא הנמוך ביותר, 0.18%.
במקום הרביעי נמצאת עיריית אשדוד, שירדה מהמקום השלישי אשתקד, עם שיעור גביית מיסים של 92%, 237 אלף תושבים, ודירוג סוציו-אקונומי של 5, כך שעל אף הירידה של מקום אחד בהשוואה לאשתקד, עדיין מדובר בהישג משמעותי. שכר הנבחרים באשדוד מהווה רק 0.31% מסה"כ ההכנסות של העירייה.
במקום החמישי מדורגת עיריית חולון, ששמרה על מיקומה ביחס לאשתקד, עם שיעור גביית מסים של 94%, 201 אלף תושבים, ודירוג סוציו-אקונומי של 6. בחמישייה השנייה מדורגות פתח תקווה ששמרה על מיקומה, מקום 6, ביחס לאשתקד; כרמיאל שקפצה מהמקום התשיעי אשתקד, ל-7; רמת השרון שבמקום ה-8; תל אביב-יפו במקום ה-9; וחותמת את העשירייה הראשונה עיריית אשקלון שנפלה 6 מקומות בדירוג.
קריית גת עלתה מהמקום ה-15 אשתקד ל-12 והוד השרון זינקה מהמקום ה-27 למקום ה-19. כפר סבא איבדה 4 מקומות למקום ה-14 ומודיעין-מכבים-רעות איבדה 3 מקומות וירדה למקום ה-15.
ב-BDI בחנו את יחס שכר נבחריי העיריות להכנסות וגילו שבעוד השיעור הממוצע מסך תקבולי העירייה המופנה לשכר בכירים עומד על 0.37%, בעיריות מסוימות השיעור הוא כפול - בכרמיאל הוא עומד על 0.82%, בנצרת על 0.71%, בעכו על 0.66%, בנהריה על 0.63% ובגבעתיים על 0.59%.
במועצות המקומיות המצב גרוע משמעותית - בגוש חלב לדוגמה 4.94% מסך הכנסות העירייה מופנה לשכר בכירים. במקום השני מדורגת מטולה עם 4.69% ובמקום השלישי מגדל עם 3.97%.
לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-BDI' "ניתן לראות מקרים רבים בהם שכר הנבחרים הכולל את השכר של ראש העיר וסגניו, גבוה מאוד בלי שום קשר לביצועים של הרשות ולמספר התושבים. זאת, כשהדבר בולט במיוחד במועצות המקומיות, בהן שיעור שכר הנבחרים מההכנסות מגיע לעתים קרוב ל-5%".
נציין, שאחוז הערים הגירעוניות מכלל הערים המדורגות עמד על -21% ושאחוז המועצות הגירעוניות עמד על - 35%. כך למשל, יש רשויות שבהן שיעור התושבים שאינם משלמים את המיסים במלואם לעירייה גבוה מאוד וכך יוצא שקומץ תושבים מממן את השירותים שמקבלים כלל התושבים.
שיעורי גבייה שנתיים נמוכים במיוחד נרשמו בעיריות נצרת (69%), חיפה (78%), וירושלים (81%).נציין שעקב חובות קודמים שלא נגבו סך הגבייה, בניגוד לחיוב השוטף השנתי, עומד בערים אלו על 29%-48% בלבד. לעומתן בראש טבלת שיעורי הגבייה השנתיים עומדות מודיעין-מכבים-רעות (96%), רעננה (95%), רמת השרון (95%) וכפר סבא (94%); באותן ערים שיעורי סה"כ הגבייה עומדים על 81%-91%.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
