למי שממש חייב 4 קירות: היכן תוכלו לרכוש דירות בפחות מ-300 אלף שקל?
המגבלה על היקף המשכנתאות שהוטלה בחודש נובמבר שהטיל בנק ישראל הגבילה את היקף המשכנתא הכולל ל-70% ואת המימון למשקיעים ל-50%. מנגד, זוגות צעירים יכולים מאז הטלת המגבלה לקבל מימון בהיקף של 75%. הקשחת התנאים על ציבור המשקיעים נועדה בין היתר להקטין את התחרות על הדירות המיועדות לזוגות צעירים ובכך להפחית את מחירן.
אולם בעקבות המגבלה ציבור המשקיעים צפוי כעת לתור אחר נכסים זולים משמעותית בפריפרייה הרחוקה ולפגוע בציבור החלש ביותר במדינה. Bizportal ליקט את הדירות הזולות ביותר שנמכרו מה-1 בינואר 2013 ברחבי הארץ:
באר שבע
ברחוב יד ושם 24, בשכונה ג', נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 40 מ"ר נטו, קומה 12 מתוך 18 ב-250 אלף שקל
ברחוב שפרינצק 4, בשכונה ד' צפון, נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 36 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, ב-265 אלף שקל
ברחוב מבצע עובדה 12, בשכונה ו', נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 48 מ"ר נטו, קומה 3 מתוך 4, ב-265 אלף שקל
טבריה
בשיכון ד' מספר 26 נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 45 מ"ר, קומה 1 מתוך 1, ב-280 אלף שקל
נצרת עילית
ברחוב החצב 25 נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 76 מ"ר, קומה 1 מתוך 4, ב-200 אלף שקל
ברחוב חרוד דרומית 47 נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 60 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, ב-260 אלף שקל
עמנואל
ברחוב רבי מאיר 39 נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, ב-300 אלף שקל
עכו
ברחוב האשל 7 נמכרה דירת 3.5 חדרים בשטח 69 מ"ר נטו, קומה 1 מתוך 4, ב-300 אלף שקל
אופקים
ברחוב אלי כהן נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 54 מ"ר, קומה 2 מתוך 3 ב-250 אלף שקל
ערד
ברחוב רענן נעורים 3 נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 57 מ"ר, קומה 1 מתוך 4, ב-250 אלף שקל
ברחוב יהודה יעלים 28 נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 32 מ"ר נטו, קומה 3 מתוך 4, ב-180 אלף שקל
ברחוב נתיב התאנה 4 נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 62 מ"ר נטו, קומה 3 מתוך 3, ב-245 אלף שקל
מצפה רמון
ברחוב נחל גרופית 16 נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 75 מ"ר, ב-280 אלף שקל
ירוחם
ברחוב הפלמ"ח נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 60 מ"ר, קומה 2 מתוך 3, ב-255 אלף שקל
כתבות מעניינות נוספות:
- 5.אורי 10/02/2013 17:14הגב לתגובה זובפועל נמכר יותר גבוה הכל חרטה במדינת הבננות
- 4.נראלי שכוכבי קו הצדק הם משכירי הדירות ,גרידים בחלקם . (ל"ת)בא 10/02/2013 13:55הגב לתגובה זו
- 3.אנחנו עוברים לגור בכלובים ובמלונות ! (ל"ת)אנונימי 10/02/2013 11:42הגב לתגובה זו
- 2.עדיף להשקיע בפק"ם (ל"ת)נתי 10/02/2013 11:31הגב לתגובה זו
- תשואה על הדירות בבש 6-7% (ל"ת)doron 10/02/2013 11:47הגב לתגובה זו
- 1.עמוס 10/02/2013 11:30הגב לתגובה זומקומות שאין מה לחפש בהם, לא שווים גרוש
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
