חיים כצמן ל-Bizportal: "הימין הצליח לשכנע שאין פה פתרון מדיני, ואני מוטרד מאוד - בחו"ל מתפתחת כלפינו עוינות"
שנה מוצלחת עברה על חברת הנדל"ן גזית גלוב, אשר הוגדרה כחברת הנדל"ן המובילה בישראל לפי
גם בפרמטר שווי הנכסים הובילה גזית גלוב בפער ניכר עם נכסים בהיקף של כ-72 מיליארד שקל. נכסי החברה מתפרסים על פני 20 מדינות וכוללים כ-15 אלף שוכרים. בראיון מיוחד ל-Bizportal לרגל פתיחת השנה, התייחס חיים כצמן, יו"ר החברה, למצב הכלכלי בארצות הברית, שוק בה מחזיקה החברה ב-25% מנכסיה, וגם הביע מורת רוח על המגמות הכלכליות והפוליטיות בישראל:
מניית החברה בשיא כל הזמנים, החלה לעלות מאוגוסט לאחר שמפברואר 2010 עד אז עמדה במקום, קרה משהו בחברה? בשוק?
"לא ראיתי אצלנו שינוי דרמטי ב-3 החודשים האחרונים, יש מגמה ארוכת טווח של שיפור והתפתחות מתמשכת. כנראה שתקופה ארוכה השוק לא תמחר את כל מה שקרה בחברה ב-20 השנים האחרונות. המטרה היא לתת אופק דיי ברור למשקיעים. בשנה אנחנו רוכשים נכסים בשווי של מיליארדי דולרים."
הצלחת להירדם בלילה לפני ה"צוק הפיסקלי" כשלא היה ברור אם נרקם פתרון?
"ה'צוק הפיסקלי' לא החזיק אותי ער בלילה, אני הייתי מאלו שטענו שהוא כלל לא צוק. מדובר בגלולת רעל שהקונגרס האמריקני טמן לעצמו כדי לבצע מספר שינויים, ההסכם היה צעד חיובי אך לא מספק. צריך לזכור בפרספקטיבה של 10 שנים שלמעלה מ-90% מהקלות המס של הנשיא בוש הפכו לקבועות ולבסוף הרפובליקנים נכנעו להתעקשות של אובמה."
הממשל האמריקני ניצב בפני עוד מכשול תקרת החוב בפברואר-מארס, עד כמה אירוע שכזה מסוכן עבור חברה כמו גזית גלוב?
"קשה לי להניח שאמריקה תעשה דיפולט על החוב שלה, ייתכן ונראה דרמה פוליטית, אך אין לכך השפעה אמיתית ארוכת טווח על חיי היום יום. המרכזים שלנו כוללים עוגנים קשיחים המספקים מצרכים יומיומיים דוגמת סופרמרקטים, בתי קפה, בתי מרקחת, גם בזמנים קשים. בסוף 2008, כשנראה כאילו הגיע סוף העולם, עזבתי את הכול ונסעתי לראות את האנשים נכנסים לחנויות, אנשים המשיכו בחייהם. מעבר לכך, צריך לזכור שארצות הברית מהווה 25% בלבד מפורטפוליו הנכסים שלנו."
החברה החלה להיסחר גם בוול סטריט לפני כשנה, בינתיים אתם רואים את ההנפקה כמשתלמת?
"ההנפקה נועדה להועיל לנו בכניסה לארצות הברית. אנחנו עובדים עם אופק הרבה יותר ארוך מרבעון או שניים, נדע בעוד חמש שנים אם ההנפקה הייתה מוצלחת. יש לנו למעלה מ-15 אלף דיירים ברחבי העולם ב-20 מדינות, אנחנו בבואה של כל מה שקורה מבחינה כלכלית, התהליכים אצלנו הרבה יותר איטיים."
בעוד שבועיים יתקיימו בחירות בישראל והמתמודדים דוגמת בנט או לפיד מבטיחים שמחירי הדירות יירדו ב-30%, כאיש נדל"ן שקורא את הכותרות, מה הן גורמות לך להרגיש?
"אני כמעט ולא עוסק בנדל"ן למגורים בישראל, הכול תלוי במצב הכלכלי במדינה, ירידה של 30% במחירים תהיה מונעת ממיתון חריף, בהינתן מצב של יציבות כלכלית לא תיתכן תנועה של 30% כלפי מעלה או כלפי מטה. במידה ומחר המדינה תשחרר קרקע ל-100 אלף יחידות דיור או תודיע על ביטול כל מיסי הבנייה אז בוודאי שהמחירים יירדו."
לאחרונה ניתחנו את נתוני השכר של האו"ם לפי כוח הקנייה האמיתי בכל מדינה וגילינו
"אני נמנע מלהשתמש במילים מפוצצות, אך אין ספק שהפער לא סביר. יש כשל שמתחיל בחלוקה הלא נכונה של העוגה - נטל המס על זוגות צעירים ש"משחקים לפי המשחק" גבוה מדיי ולא נותרת להם הכנסה פנויה ומצד שני בעלי ההון בישראל משלמים מעט מדיי. חייבים למסות את העשירים במס עיזבון, לאפשר לאלו שצריכים לחיות לחיות ואלו שימותו שישאירו פחות, ולהטיל מס רכוש. יש להפחית או לבטל את המע"מ למוצרים בסיסיים ולרווח את מדרגות המס כדי שתיוותר יותר הכנסה למי שמרוויח פחות, המדינה צריכה לראות בכך פרויקט לאומי. מעבר לכך, המדינה חייבת לייצר דיור במחיר סביר לאלו שעובדים, לומדים ומשרתים בצבא."
בחירות 2013 עוסקות באופן בולט וחריג בנושאים כלכליים וחברתיים, והן אולי הפופוליסטיות שהיו כאן מעולם - מה דעתך בעניין
"הצליחו לשכנע את תושבי ישראל שאין פתרון לבעיה הפלסטינית, אז אם אין בואו נדאג לבעיות הכלכליות. מדובר בספין, יחימוביץ' לא מתייחסת כלל להסכם עם הפלסטינים כי רוצה לצבור כמה שיותר קולות, הרבה יותר קל לה לדבר על לקחת מהעשירים. חייבים להבין שאין דבר כזה שלום כלכלי, סכומי הכסף האדירים שהולכים לסכסוך הם אלו שהופכים את השמיכה לכל כך קצרה. הימין הצליח לשכנע שאין פתרון מדיני, זו אם כל הבעיות של ישראל כי לא מפנים כספים לנגב ולהקטנת אי השוויון בפריפריה, גורמים לאוכלוסיות שלמות לאבד תקווה. יחימוביץ' בסופו של דבר מייצגת את גישה כלכלית שהיא שמאל קיצוני, כמו מרצ, ואם היא הייתה נבחרת לראשות הממשלה, מה שלא יקרה, היא הייתה מיישרת קו ופונה לפתרונות כלכליים לא כל כך שונים מאלו של נתניהו, הכלל של מה שרואים מכאן לא רואים משם חל גם עליה."
בכל זאת, איזה ציון היית נותן לממשלת נתניהו בהתנהלותה הכלכלית?
"קשה לשאול אותי את השאלה הזו כי אני לא חי במדינה. כמי שמנהל חברה ישראלית בינלאומית אני מוטרד מאוד מהשחיקה במעמדה של ישראל בעולם. מתחילים לראות את העוינות. למשל בסקנדינביה, אזור בו פועלת החברה באמצעות חברת הבת סיטיקון, מתחילים להרגיש מעט עוינות כלפינו כישראלים, שואלים שאלות ואני מודאג. עליינו המצב של ישראל פחות ישפיע כי אנחנו מוכרים בעולם, אך אין שאלה בכך שאם הבנייה בשטחים תימשך ולא נגיע להסדר מדיני עם הפלסטינים חברות ישראליות ייפגעו. ראינו כבר חרמות על מוצרים ישראלים שמיוצרים בגדה, העוינות תוכל אף בטווח הרחוק לחלחל גם לארצות הברית."
"אולם הבעיה הגדולה ביותר של ישראל כיום היא ללא ספק עודף הרגולציה על שוק ההון נתנו לכל רגולטור לשדר את פחדיו ללא כל יד מכוונת והגענו לאובדן שליטה, לא סתם אנחנו רואים ירידה בסחירות, בחו"ל חברות זרות יחטפו פחות מכות, בארצות הברית לדוגמה לא מתערבים בשכר של מנכ"ל מקדונלד'ס. אין ספק שצריך לפעול נגד אלו שסרחו, אך צריך לפעול נחרצות נגד 10% שפעלו בניגוד לכללים ולא לפגוע בשאר ה-90%, לחברות בישראל יהיה מאוד קשה להמשיך להתנהל, שוק ההון הישראלי יתייבש. הממשלה שופכת את התינוק עם האמבט וחברות זרות לא ישקיעו כאן."
כתבות מעניינות נוספות:
- 40.IGNACY 11/01/2013 11:18הגב לתגובה זוגר לא בפלורידה על המים....והוא מודאג , ככה כולם עוינים לנו והדאגה האמיתית היא לעסקים שיש לו בישראל שחס וחלילה לא יפגעו.
- 39.ככל שישראל תיכנע תיסוג ותוותר כך תיגבר העוינות והלחצים (ל"ת)צריך לשבור ימינה חזק 10/01/2013 11:01הגב לתגובה זו
- 38.בנטוב 10/01/2013 06:26הגב לתגובה זוליהודים קיימת כל הזמן רק התירוצים מישתנים מעת לעת ואים יש בכוחם להזיק הם לא מהססים
- 37.הימין הצליח לשכנע?! יש עוד מישהו שחושב שיש פרטנר? (ל"ת)דובר עברית 09/01/2013 19:53הגב לתגובה זו
- 36.זאק 09/01/2013 17:34הגב לתגובה זושכחתה שאתם שכנעתם אותנו ב שהנה הם רוצים שלום ומה דוקטור כצמן קבלנו טילים לפנים בוא אני אסביר לך זוהי אנטישמיות מה שאתה מרגיש העוינות אז תתעורר
- 35.ehudhl 09/01/2013 17:04הגב לתגובה זואין עם מי לדבר. לא בבחירות האלו אבל לא נורא. תחזור ארצה במטוסך, יהיה לך יום חופש ביום הבחירות, תוכל לשבת עם סיגר בדירת הגג המפוארת עם הנוף לים, לשמוע את שלום חנוך: "במקום בו אני גר הליקופטר עובר זה סימן למשהו רע ...", אבל תלך להצביע. שים מר"צ או אמסלם או מפלגה אחרת שיש לה סדר יום שתומך בהסדר ואז תן שאיפה נוספת מהסיגר ולגימה מהוויסקי המשובח ושחרר קללה על שרה. יאללה בי חיים
- 34.בנטוב 09/01/2013 16:53הגב לתגובה זואלמנים ואלמנות והורים רבים שבורים מרצח ילדיהם ומישפחות שלמות חיות בשכול וכלכלת ישראל שילמה ומשלמת עד היום ואתה בא לספר סיפורים תמשיך להיסתובב בחול ועזוב אותנו לנפשינו
- 33.בנטוב 09/01/2013 16:41הגב לתגובה זושהזמן יעבור ואנחנו נישבר וניתפרק והם ביתיים מיתחזקים מיכל הבחינות ובנתיים אחיהם הישראלים גם משפרים עמדות ומיתחזקים ובבא הזמן הם יפעלו להכות בישראל כך עובד המוח הערבי ואנחנו צריכים להפנים את המציאות ולא לשחק לידיהם איחוד היהודים בדרך משותפת יביא פיתרון ושלום
- 32.צדק 09/01/2013 16:17הגב לתגובה זואין לו זכות לדבר עלינו בתור תושב זר....הוא הרי תושב העולם...דואג לתחת שלו היטב
- 31.הפיתרון 09/01/2013 14:41הגב לתגובה זוהיהודים בעןלם.
- 30.ארכימדס 09/01/2013 14:15הגב לתגובה זומר כצמן היקר, בוא תחלץ את נוחי ,אנחנו כולנו יהודים ,במקום לשלם מס עיזבון ,זהו פיתרון שימושי עבור העודפים שצברת
- 29.בנטוב 09/01/2013 13:37הגב לתגובה זוהיהודים וישראל שק החבטות ואתה מר כמצן ניגרר לפיתיון ומרעיל בדבריך והולך רכיל על בני הארץ שטובת המדינה חשובה להם לא פחות מימך עלזה נאמר וישמן ישורון ויבעט
- 28.44 09/01/2013 13:27הגב לתגובה זואנחנח צריכים לותר על ירושליים כגי שתרגיש אוב ןתרויח יותר.די כבר מהכתבות המממנות האלה
- 27.ירמיה בן חילקיהו 09/01/2013 12:48הגב לתגובה זוגם אובאמה ידיד ישראל. ביבי וחבורתו משחירים את פניו של כל מי שנגד מדינה דו-לאומית.הם עושים זאת עכשיו להייגל.כך הם מרחיקים מישראל את כל ידידיה,מבודדים אותה,הופכים את הציבור לציבור שחש מבודד ונצור,מפריחים ססמאות דמאגוגיות על איומים שונים ובעיקר לא מבוססים; וכך שולטים בו.זה בדיוק תסמונת האשה המוכה,הקורבן; והבעל המכה,העבריין.מפלגה ההופכת אותנו למדינה דו-לאומית היא מפלגה אנטי ציונית=הליכוד.בחרתם ביבי=בחרתם טיבי ! בחרתם בעוד חורבן
- 26.הלוחשש לפנאטים 09/01/2013 12:38הגב לתגובה זולהפריע לנו עם העובדות והאמת
- 25.כלכלן 09/01/2013 12:29הגב לתגובה זושונאים יהודים בסקנדינביה ממזמן ולא בגלל שאין תהליך שלום, אני מסכים איתך שהמדיניות הנוכחית שגויה אבל עדיף שלא תשקיע במקום עוין, אין בזה ברכה.
- 24.המשקיע האידיאולוג 09/01/2013 12:25הגב לתגובה זואת גזית גלוב,להפטר מהמניות!
- 23.י 09/01/2013 12:01הגב לתגובה זואו שאתם כמו הגברת לוי שמחכה לישועה מן השמיים (על אף ההיסטוריה של מלחמת יואשיהו בבלים, המרד היהודי הגדול מרד בר כוכבא וכן הלאה שבכולם בורא עולם לא בדיוק עמד בציפיות של המתפללים) או שאתם עובדים למען פיתרון הבעיה. עצימת עיינים ודחית הקץ גרועה אפילו מההאפשרות הראשונה.
- 22.ייאי 09/01/2013 11:38הגב לתגובה זותנו דבר אחד טוב שביבי עשה בקדנציה למען מדינת ישראל.אה,אין לכם.טוב לי דווקא יש: הקים ממשלה ענקית,הפך את העם לדלת-העם,השמיד את הרפואה הציבורית,נתן על ראשינו רבנים מטורללים,מטפח את הטירוריסטים היהודיים,עד "עמוד ענן" איפשר לאלפי רקטות לנחות עלינו ו"בעמוד ענן" במקום לסלק את החמאס מהרצועה קיבל ברכיים קרות.בפטפוטיו שיכנע את האיראנים להיות ערוכים היטב,הופך את ישראל לדו-לאומית,חביבו של בלעם המגשים את הנבואה ''הן עם לבדד ישכון'',מושיב על שרפרף את אובאמה וכל מנהיגי המערב.הנה ל 850,000 ילדים רעבים אין כסף ולבניה מוזלת בתחומי הקו הירוק גם אין כסף אך ליו"ש יש (מהמינוס שלנו..),אין כסף וגם לא לרפואה הצבורית ולישובי העימות ולעוד המון דברים חיוניים לעם בישראל..אך יש כסף שיפטור ממיסים את היושבים ביו"ש *כך שבסוף נוסיף עוד תשתיות למדינה הפלסטינית שתוקם או למדינה הדו-לאומית המוקמת בידי ממשלת ביבי.זה אגב חלומם של האחמד טיבים=בחרתה ביבי בחרתה טיבי!..זהו הבן יקיר בינימין שיולד לנו,משיח צידקנו נתנ-יה.היידה ביבי!בואו בהמוניכם-עם נבל ולא חכם-ובחרו שוב באטד הקוצני ואת יותם הירגו.. גלתה הבינה מישראל והנה העם יתום..
- צריך לשבור ימינה חזק 10/01/2013 11:06הגב לתגובה זוטול קורה מבין עיניך, השמאל יצר פה חזבאללסטן אחרי המלחמה הכושלת של גנרליסימו חברתי פרץ - ממשלת שמאל עבודה קדימה, הפקירה 3 חיילים חטופים, את שליט במשך 4 שנים בשבי, הפקירה את הזירה המדינית ואיפשרה במקביל למו"מ שאשף ואבו מכחיש השואה מאזן טירפדו במכוון ולמרות שהציעו להם למעשה כניעה לכל תכתיב של האויב הפלסטיני הם גם לא חתמו אז, לבני הרי ניהלה 3 שנים מו"מ אבל אבו מאזן לא מייצג 70 אחוז שתומכים בחמאס שאומר מטרתו רק סילוק יהודים מארצם, שום דבר אחר. ואז אולמרט ולבני אחרי הבריחה ב-2005 שטענו שלא יהיו טילים על אשדוד ובאר שבע ושהימין מהלך אימים, קיבלנו אלפי טילים וחמאסטן חמושה במקום "מתונים בעזה" ואת עופרת יצוקה והשמאל הקיצוני עם הקרן החדשה הביאו לנו את דוח גולדסטון השיקרי ועוד טרור מדיני שבא "מהמתונים ברמאללה" אז זאת הירושה שקיבלנו מממשלת השמאל ואל תסלף את המציאות
- וואו,חזק ומדוייק (ל"ת)אורון 09/01/2013 12:02הגב לתגובה זו
- 21.נילי 09/01/2013 11:23הגב לתגובה זולא לשכוח עם ישראל הוא זה שהיה פליט בכל העולם. עכשיו אנחנו חזרנו למולדתנו. עוד דבר הפלשטינאים הם הכובשים ולא אנחנו .מי שמתכחש לזכותנו כאן בארץ יש לו בעיה בהבנת הנקרא. צריכים פשוט לעזור לו להבין. ובאשר לפתרון המדיני, מי לא מעוניין בכך? הרי הפלשתינאים בסירובם לבוא לקראתנו כמו שאנו עשינו זאת בגוש קטיף ,מקצינים את עמדתם ורוצים פנוי יו"ש ירושלים צפת חיפה יפו וגם שיבת הפליטים. עם כאלה אתה רוצה לעשות שלום? שלום תמורת חיסולה של מדינת ישראל והעם היהודי??? תחשוב שוב פעם על השטויות שלך,אתה וחבריך מהשמאל .
- 20.אתה מודאג תתחיל להזיע בפולטיקה (ל"ת)עשיר ורע לו 09/01/2013 11:08הגב לתגובה זו
- 19.איציק 09/01/2013 11:07הגב לתגובה זומה הוא מוטרד?...הוא האחרון שצריך להיות מוטרד,חי לו חיי מלכים בפלורידה ,עסקי נדל"ן חובקי עולם ...והוא מוטרד ? אם הוא לא היה אומר זאת ,לא היה מתפרסם
- 18.dave 09/01/2013 11:04הגב לתגובה זומר כצמן הנכבד. הכלו כל הקיצין ? די להתבכיינות ולהטלת האשמה על היהודים, כמנהג האנטישמים. כולנו, כולל הימין, רוצים בשלום. אך זה צריך להיות שלום כן ואמיתי, תוך הכרה בזכותנו כמדינה יהודית. ותוך סיום העימות לחלוטין וללא תביעות עתידיות !! ואולי האשמה היא בפלשתינים שתמימים שכמוך מגבים את מעשיהם והתנהגותם הבלתי הוגנות ??
- 17.גם אנשים שגרים פה כל הזמן רוצים משא ומתן ושלום (ל"ת)שלמה 09/01/2013 11:02הגב לתגובה זו
- צריך לשבור ימינה חזק 10/01/2013 11:08הגב לתגובה זוהגיע זמן להפנים ולהסביר את זה לעולם ולמנוע בכח מדינת טרור ביהודה ושומרון שמטוהרת מיהודים ולהסביר שהערבים רוצים רק טיהור אתני מיהודים. לא לנהל שום מו"מ עד התפרקות חמאס.
- 16.ביבי הבטיח 2 מדינות ונתן תקווה. למה הוא לא מקיים? (ל"ת)שלמה 09/01/2013 11:01הגב לתגובה זו
- 70 אחוז פלסט' בחרו חמאס שלא רוצה מו"מ, גם אש"ף משקר לך (ל"ת)כל כך קשה להפנים 10/01/2013 11:09הגב לתגובה זו
- ייאי 09/01/2013 11:33הגב לתגובה זוהרבה דברים ביבי הבטיח,מבטיח ועוד יבטיח.ביבי הוא מאחז עיניים והעם אחוז הדיבוק אוחז בו
- 15.המסכן 09/01/2013 11:00הגב לתגובה זועוד אחת שצריכה ללכת לרופא \ מאבחן קליני כי היא בדקה ה 89
- 14.צבריקו 09/01/2013 10:59הגב לתגובה זוהערבים מלמדים בבבתי הספר שהיהודים הם אויב, וגדלים לשנוא את עמינו, לא כך בישראל. שינוי מהותי בחינוך העם הערבי יביא לשלום, אין דרך אחרת
- 13.אשכנזי 09/01/2013 10:51הגב לתגובה זועוד ועוד ולהפוך לאזרח קוסמופוליטי מדושן עונג. ממליץ לך לעבור למדינות טובות יותר כמו פלסתין,סוריה, מצרים, לבנון, ארה"ב ועוד. בטוחני שעשיר כמוך יתקבל בברכה בכל מקום. הנח לנו לחיות עם בעיותינו. טוב לנו פה גם אם אנו לא מיליונרים כמוך.
- 12.ייאי 09/01/2013 10:41הגב לתגובה זולמגיב 1 ואח':על פי התאוריה שלך גם המיליארדר הימני אדלסון עיוור ויהודי גלותי.או שתוארים אלו שמורים רק למי "שעשיר שמאלני".ברור שהעמדות של ציפי לבני ומופז גם של זהבה גלאון,רחוקות מאוד מהעמדות של אבו עלא ואבו מאזן שאינם ציונים ולא יהפכו לכאלו..אבל כך היה גם בין הצדדים המסוכסכים באירופה ובכל מקום אחר בעולם.לכן צריך מו"מ והסדר מדיני ובאין זה נהפוך למדינה דו לאומית ושלפלסטינים לא יהיו זכויות יסוד,כמו לבחור ולהבחר=מדינת אפרטהייד.אתה באמת בזה רוצה? אה,כן "ביבי המלך"..טוב אז נכון שביבי הואשהוכתר עלינו למלך,זאת לפחות עפ"י המניירות שלו והפיזוזים שסביבו.נכון,העצים הלכו והמליכו עליהם את האטד הקוצני ואת יותם סילקו..אני עכשיו רק שאלה:תנו דבר אחד טוב שביבי עשה בקדנציה למען מדינת ישראל.אה,אין לכם.טוב לי דווקא יש: הקים ממשלה ענקית,הפך את העם לדלת-העם,השמיד את הרפואה הציבורית,נתן על ראשינו רבנים מטורללים,מטפח את הטירוריסטים היהודיים,עד "עמוד ענן" איפשר לאלפי רקטות לנחות עלינו ו"בעמוד ענן" במקום לסלק את החמאס מהרצועה קיבל ברכיים קרות.בפטפוטיו שיכנע את האיראנים להיות ערוכים היטב,הופך את ישראל לדו-לאומית,חביבו של בלעם המגשים את הנ
- מלים כדורבנות ולמה זה נקטע (ל"ת)פוני 09/01/2013 12:04הגב לתגובה זו
- 11.Bnir 09/01/2013 10:27הגב לתגובה זומדהים שהביקורת היחידה שיש לו על הכלכלה זה שלא נותנים לו לעשות בכספי הציבור כל מה שמתחשק לו.
- 10.ישראלי 09/01/2013 10:20הגב לתגובה זואיך נותנים לקיצונים כאלו שמתכחשים להיסטוריה ומאמינים להיסטוריה המשוכתבת של הערבים כזאת במה, באתר שמתיימר להתאים לאנשים רצניים
- שלמה 09/01/2013 10:57הגב לתגובה זואפשר לא להסכים, אך לאיש עסקים זכויות כמו לכל אחד אחר
- זו תקיעת סכין באומה ולא דעה (ל"ת)בנטוב 10/01/2013 06:30
- שמאלנים 09/01/2013 11:34שבאמת אוהבים את היהדות ,את האלוהים ואת ארץ ישראל. עבורכם אמריקה יותר נחשבת מאשר ארץ ישראל . הקיצוניים שביניכם היו אמורים מזמן להוציא מחוץ לחוק, לא מובן מדוע דווקא אותם השאירו ונותנים להם במה נרחבת בתקשורת, כאשר הימין הקיצוני (כהנא חי, השם יקום דמו) שאהב יהודים וארץ ישראל מזמן הוצא מחות לחוק. אבסורד ממש .
- 9.משה ג. 09/01/2013 10:16הגב לתגובה זואתה בטח רוצה לחזור לגבולות 67, להחזיר מליוני פליטים לישראל ולפנות מאות אלפי יהודים מבתיהם. אתה לא יןדע שמדינות אירופה תומכות במאות מליוני דולר בפלשתינאים ומעודדות סרבנות שלום.
- sf 09/01/2013 10:35הגב לתגובה זוולגופו של עניין, בלי שלום/הסכם עם הפלשתינים מצבנו הלאומי והבינ"ל ילך ויתדרדר......לתהום. מה תעשה עם מליוני ערבים שונאי ישראל מסביב לנו ועם שאר המוסלמים שתומכים בהם בעולם ? כיצד אתה רוצה/חושב/מעריך שנוכל לנהל אותם ? ואם תהליך שכזה לא יסתיע (כדבריך), לפחות נוכל לבוא לעולם ולספר לכולם ש-נ-י-ס-י-נ-ו. מה שהימין בישראל ושליחיו בשלטון עושים כדי לשרוד הוא מסע הפחדה, ללא כל מחשבה ורצון לפתור את הבעיות עם העולם הערבי. ובהמשך, ההנהגה הימנית העכשוית, כלל לא מנסה להשקיע ולהיטיב עם כלל אזרחי המדינה, המצוקות הכלכליות והחברתיות קשות מנשוא, ואלה מדברים ומפחידים אותנו האזרחים עם איראן, ערבים, פלשטינאים ועוד. וכמו שאמר פעם איש חכם "ככה לא בונים מדינה".
- כצמן רק משרתם של בעלי המאה ולפיכך אינו בעל הדעה (ל"ת)בעל הדעה 10/01/2013 18:56
- 8.מילים בסלע ביבייהו השחקן מוכר לנו לוקשים מוביל למלחמה (ל"ת)Dor 09/01/2013 10:15הגב לתגובה זו
- 7.שוקו 09/01/2013 10:14הגב לתגובה זו99 אחוז מהפלסטינים עם התרי עבודה בישראל תומכים בחמס אז תבינו לבד מה קורה עם מנועי הכניסה שמצבם הרבה יותר גרוע תחת שלטון פתח המושחט לטענתם. אם חלילה נפנה את יהודה ושומרון,בבחירות הראשונות חמס עולה לשלטון ובוקר טוב לשמעון פרס ולמזרח תיכון חדש.....קיבלנו את עזה גם ממזרח (עם כל המתנות המעופפות)-ומעניין מה ימציאו אז כל השמאלנים....אולי לפנות את עכו,יפו ואשקלון?
- 6.עוד אמא תרזה צץ לנו מהבוידם. עוד טייקון של יחימוביץ (ל"ת)דצמנוס המתיוון 09/01/2013 10:09הגב לתגובה זו
- מגדל בנות יענה 09/01/2013 10:34הגב לתגובה זווכ"כ הרבה מהן חיות כאן ומובלות כצאן לטבח ע"י כת משיחית שגדלה על ברכי הכיבושים והשחיתויות בימיו הקדומים של עם ישראל ומצליחות לגייס יותר ויותר מטומטמים או כאלו שעושים קפיטל מהמלחמות ומסכסוכים.
- 5.משה 09/01/2013 10:02הגב לתגובה זוהרי בראיון אישי שפורסם הביע כצמן תמיכה בקדימה ובשמאל
- 4.אבישי 09/01/2013 10:01הגב לתגובה זוביהודים ?
- רציתי לכתוב אותו דבר באותם מילים (ל"ת)לאון 09/01/2013 10:24הגב לתגובה זו
- 3.כצמן אתה צודק הלוואי ותחליף את ביבי! (ל"ת)עזרא 09/01/2013 09:56הגב לתגובה זו
- 2.עוד שמאלני קיצוני שהתעשר על גבי החלשים.תשאר שם!! (ל"ת)מני 09/01/2013 09:56הגב לתגובה זו
- sf 09/01/2013 10:37הגב לתגובה זוטול קורה מבין עיניך: כפי שמר כצמן מדגיש לציין, רוב עסקיו בחו"ל, אז בבקשה על גבם של מי התעשר ומתעשר ?
- חצי משפט לא מעודד על המלך ביבי, וכל עכבר יוצא מהחור (ל"ת)ירושלמי 09/01/2013 10:10הגב לתגובה זו
- 1.הפתרון לא ידוע 09/01/2013 09:55הגב לתגובה זוכל אלה העשירים תמיד מאיימים עלינו עם עוינות בעולם - כצמן עוד יהודי גלותי. העמדות של ציפי לבני ומפוז רחוקות מאוד מהעמדות של אבו עלא ואבו ג'ילדה. הפתרון אינו מדיני ושלום לא עושים עם אויבים. מי אמר לך שיש פתרון מדיני?
- ייאי 09/01/2013 10:21הגב לתגובה זועל פי התאוריה שלך גם המיליארדר הימני אדלסון עיוור ויהודי גלותי.או שתוארים אלו שמורים רק למי "שעשיר שמאלני".ברור שהעמדות של ציפי לבני ומופז גם של זהבה גלאון,רחוקות מאוד מהעמדות של אבו עלא ואבו מאזן שאינם ציונים ולא יהפכו לכאלו..אבל כך היה גם בין הצדדים המסוכסכים באירופה ובכל מקום אחר בעולם.לכן צריך מו"מ והסדר מדיני ובאין זה נהפוך למדינה דו לאומית ושלפלסטינים לא יהיו זכויות יסוד,כמו לבחור ולהבחר=מדינת אפרטהייד.אתה באמת בזה רוצה?
- הפתרון לא ידוע 09/01/2013 10:50הפתרון אינו מדיני ושלום לא עושים עם אויבים. מה דעתך? קלישאה קישאה זה "הפתרון הוא מדיני". עוד קלישאה - "שלום עושים עם אויבים". אומר לנו הכצמן- "הימין הצליח לשכנע שאין פה פתרון מדיני," נו.... והשמאל מוכיח שיש?
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 0.78% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
