האיש שהגיש תביעה אישית נגד חולדאי בגלל דו"ח חניה, "אני הבאתי לשינוי"
נושא החניה בת"א הוא עניין כואב לתושבי העיר, כואב מאוד. בעיקר מדובר באלו הגרים במרכז העיר וחווים על בשרם חיפושי חניה אינסופיים במסלולים קבועים הסמוכים למקום מגוריהם. עם זאת, בשנה החולפת הוקל במעט מצבם של תושבי העיר, וזאת בצורה של מס' הקלות שנכנסו לתוקף.
1. הושג הסדר תו חניה אחד לכל העיר - תושבי העיר לא נדרשים כעת לשלם על חניה במקומות המסומנים בכחול לבן מחוץ לאזור מגוריהם, בניגוד למצב הקודם בו נדרשו לשלם 67 אגורות לשעה.
2. הפחתת תשלום החנייה בחניוני 'אחוזת חוף': תושבי העיר זוכים ל75% הנחה מהמחיר המלא, לעומת 50% בעבר.
3. במסגרת הסדר חדש הועמדו לרשות התושבים כ-7,000 מקומות חניה ב-45 חניונים בהם הם לא נשרדים לשלם בין שבע בערב עד שמונה בבוקר בימי חול ומשלוש בצהריים ביום שישי עד שמונה בבוקר ביום ראשון.
4. ניתן להחנות באדום לבן במקומות רבים בעיר בין השעות 20:00 ל-8:00 בבוקר. הקלה זו היא לכל תושבי ישראל.
למי שלא גר בת"א, ארבעת הסעיפים הללו הינם בבחינת חומר תאורטי (מעניין ככל שיהיה), בעבור התל-אביבים, מדובר בשינוי דרמטי במהלך היום-יום. קשה לשים את האצבע על הסיבה הספציפית שהביאה את עיריית ת"א לצאת באותם שינויים, אבל אפשר להסתכל על הקרב העיקש שניהל תושב העיר יהודה רייטר בכל הקשור לנושא החניה.
לדברי רייטר, הנושא התחיל לפני כשנתיים וחצי כאשר לא מצא חניה בקרבת דירתו ברחוב 'לפין', ליד שוק הכרמל "ההסדר של העירייה עם 'אחוזת חוף' אילץ אותי לחפש חניה בחניון הנמצא 2 קילומטרים מביתי, זאת למרות שהיו שניים כאלה מול הבית. מידי יום הייתי מחפש חניה במשך שעה ואפילו יותר, אך במקרים רבים בלית ברירה חניתי באזור שהיה מסומן אדום לבן מבלי ליצור סכנה לתנועה."
"כדאי שתיסע באוטובוס"
בין היתר ניסה רייטר להבין מדוע העירייה לא ממירה מקטעים הצבועים באדום לבן שאינם מסכנים איש לכחול לבן, אך לא קיבל תשובה.
"העירייה לא התייחסה אליי במשך כ-9 חודשים, שלחתי מכתבים, הגעתי פיזית וישבתי ב'תלונות הציבור' שעות בדרישה לפתרון. שלחו אליי את מנהל הרובע וגם מהנדס והוא השיב לי שכדאי שאסע באוטובוס, ובאותה הזדמנות גם שאל מדוע אני מחזיק ברכב. בסופו של דבר הוא סירב לפתוח את המקטעים לחניה."
בעקבות הסאגה המתסכלת וארבעה דוחות חנייה בסכום כולל של 1,000 שקל פתח רייטר במאבק משפטי והגיש תביעה אישית נגד רון חולדאי, ראש העיירה והעירייה עצמה בגין התעללות בתושבים. חולדאי נתבע באופן אישי בדרישה לפיצוי בסך 30 אלף שקל. כמו כן, הגיש רייטר ערעור לבית המשפט העליון על 4 דוחות החניה שקיבל, תוך הפעלת לחץ על העירייה לאפשר חנייה באדום לבן בשעות הערב במקומות בהם הדבר אינו מפריע לתנועה.
בנוסף, הגיש רייטר עתירה כנגד עיריית תל אביב בנושא הסיכון שבהפעלת פרויקט החד-אופן. רייטר טען שעובדי התחזוקה והשינוע של הפרויקט פועלים מדי יום בניגוד לחוק, נוסעים עם הרכבים על המדרכות, תוך סיכון הולכי הרגל, וחונים באדום לבן באזורים העמוסים והמסוכנים ביותר.
ביהמ"ש: "אין הרשות פטורה מחובתה לעשות למקסום מקומות החניה"
בהחלטה בערעור שהתקבלה בבית המשפט העליון ב-22 בנובמבר 2011, במסגרתה הופחת הקנס של רייטר ב-350 שקל נאמר: "אין הרשות פטורה מחובתה לעשות למקסום מקומות החניה לתושבים, כדי שכיסם לא יינזק יתר על המידה."
רייטר טוען שבעקבות התביעות עיריית תל אביב לקחה ברצינות את הנושא ופתחה את מקטעי האדום לבן ברחוב 'לפין', מקום מגוריו כאמור, לחניה ולאחר מכן והחלה לאפשר חניה באדום לבן ברוב חלקי העיר. "המשכתי עם התביעה כדי להוכיח שהעירייה פעלה ללא צדק כאשר לא אפשרה להחנות באזורים רבים בעיר ללא כל סטנדרט קבוע מראש."
לסיכום אומר רייטר "המאבק שלי בעיריית תל אביב הצליח. אני מבקש מהאזרחים להתחיל להגיש עתירות בכל נושא עקרוני בו המדינה/העיריות מתעללות באזרחים כדי לשנות תהליכים שפוגעים בנו בכיס."
כתבות מעניינות נוספות:
- 29.חסך 60 מיליון 30/04/2013 17:01הגב לתגובה זוחסך 60 מיליון מידי חודש מהכיס של התושבים
- 28.בונד 25/12/2012 17:48הגב לתגובה זואיזה תותח! כן יירבו עוד אנשים כאלו.
- 27.אודי רייטר 22/12/2012 01:40הגב לתגובה זוהגיע הזמן שלאחר כל המאבק נצליח לסייע לתושבים ללא שנתיים של מאבק משפטים אלא בהחלטות מתוך לשכת ראש העיר . להלן קבוצת התמיכה באודי רייטר שרץ לראשות העיר לאחר פתיחת החניה לתושבי תל אביב ואדום לבן בלילה גם לתושבי חוץ הכתבה לא מלווה את האירועים בית המשפט ביקש להעביר את הנ"ל לעתירה והגשתי עוד עתירה על העבירות תנועה וחניה שעושה זאת שנותנת את הדוחות העירייה במקומות מסוכנים .... ואז בית המשפט העליון בערעור על 4 דוחות קבע שהעירייה מחוייבת לפתוח את כל החניות כדי שכיסם של האזרחים לא יפגע ... העניין היה צריך לעבור לעתירות אני הייתי חולה שבוע וביקשתי להפסיק הם אמרו רק פשרה בינתיים לגבי העתירות ... ואז פתחו מהר את כל החניות בעיר לפי הדרישות שהיו בכתבי התביעה . בדיוק בימים אלה החלטתץי להתמודד לראשות העיר כדי שלא דרך בית המשפט נוכל לסייע לאזרחים אלא דרך החלטות בכלכך הרבה נושאים שלא כלכך מעניינים את חולדאי . http://www.facebook.com/pages/%D7%94%D7%92%D7%99%D7%A2-%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%A8%D7%90%D7%A9-%D7%A2%D7%99%D7%A8-%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%91%D7%AA%D7%9C-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%91-%D7%90%D7
- 26.שמיר 13/12/2012 11:44הגב לתגובה זופוגע בתושבי העיר גובי מסים על חובות מזעריים דרך ההוצל"פ ללא בושה. אין חניות בעיר מטיל קנסות עושק את תושבי ת"א למעט תושבי יפו בם הוא לא נוגע למרות שהם לא משלמים מסים , תושבי העיר ממנים מצעדי גאווה של כל ההומואים בעיר מעודד פריצות סדום ועמורה בעיר זו
- 25.האזרח 12/12/2012 10:12הגב לתגובה זולא ראיתי ולא קראתי , מה קרה עם ראש העיר ??? האם הוא שלם את עונשו ???
- אודי רייטר 22/12/2012 01:36הגב לתגובה זוהכתבה לא מלווה את האירועים בית המשפט ביקש להעביר את הנ"ל לעתירה והגשתי עוד עתירה על העבירות תנועה וחניה שעושה זאת שנותנת את הדוחות העירייה במקומות מסוכנים .... ואז בית המשפט העליון בערעור על 4 דוחות קבע שהעירייה מחוייבת לפתוח את כל החניות כדי שכיסם של האזרחים לא יפגע ... העניין היה צריך לעבור לעתירות אני הייתי חולה שבוע וביקשתי להפסיק הם אמרו רק פשרה בינתיים לגבי העתירות ... ואז פתחו מהר את כל החניות בעיר לפי הדרישות שהיו בכתבי התביעה . בדיוק בימים אלה החלטתץי להתמודד לראשות העיר כדי שלא דרך בית המשפט נוכל לסייע לאזרחים אלא דרך החלטות בכלכך הרבה נושאים שלא כלכך מעניינים את חולדאי . http://www.facebook.com/pages/%D7%94%D7%92%D7%99%D7%A2-%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%A8%D7%90%D7%A9-%D7%A2%D7%99%D7%A8-%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%91%D7%AA%D7%9C-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%91-%D7%90%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%98%D7%A8/390081897740037?fref=ts
- 24.תושב מעל 7 שנים 10/12/2012 23:31הגב לתגובה זובתחילה הדרישות היו פשוטת לקבלת תו חניה, כל שנה מחמירים הדרישות ועל אף שאני שנים תושב העיר כל שנה אני נדרש לשלוח מסמכים רבים במידה ולא עשיתי זאת תוך 60 יום אני נדרש לשלם הדוחות, חולדאי תתכונן לתביעה ייצוגית במידה ולא ישונה .
- אודי רייטר 11/12/2012 23:02הגב לתגובה זוסגרו את העיר . יש מקום לייצוגית לאחר הפתיחה . המדינה שלנו מתעללת באזרחיה ואנחנו דרך בית המשפט יכולים לתקן רק האגרה שגם את זה חייבים לשנות 1800 שח. חוצפה
- 23.רייטר אתה אליל. (ל"ת)בנצי 10/12/2012 22:51הגב לתגובה זו
- 22.חן 10/12/2012 17:40הגב לתגובה זוגם מאוחר עדיך מאף פעם חשוב מאוד שהיום כולנו מוצאים חניה הרבה יותר מהר.
- 21.לעירית תל-אביב יש אינטרס שיהיה חוסר במקומות חנייה!!! (ל"ת)ברק 10/12/2012 11:25הגב לתגובה זו
- 20.רייטר שאפו, דוגמא אישית לחיקוי, (ל"ת)ישראלים צאו מהאדישות 10/12/2012 08:27הגב לתגובה זו
- 19.מי יגיש תביעה נגד ביבי על ניפוח בועה נדלנית? (ל"ת)לחרחר, הובלה חינם 10/12/2012 07:50הגב לתגובה זו
- 18.וואו ענק (ל"ת)גיבור על 10/12/2012 06:37הגב לתגובה זו
- 17.שמעון 10/12/2012 00:57הגב לתגובה זוכל הכבוד עשה את הבלתי יאמן .
- 16.יוסי 09/12/2012 21:37הגב לתגובה זואדון ראש עיר אתה לא אלוהים ותתחיל להבין שאתה עובד אצל התושבים ולא להיפך ויש חוק עדין במדינה . כל הכבוד אדון יהודה רייטר כן ירבו כמוך
- 15.אנונימי 09/12/2012 21:35הגב לתגובה זוכמו כן עדיין ממרררים שם לאנשים את החיים עם המכונות ניקוי כל פעם שמנקים את הרחוב התושבים צריכים להזיז את הרכבים. עירייה הזויה
- 14.עמדתי במצב של 09/12/2012 20:57הגב לתגובה זוטענתי שהודעות התשלום לא הגיעו לכתובתהנכונה ועד שלא שילמתי 500 שח לעורך דין שיוציא מכתב לעירייה לא עזר כלום אבל במיקרה זה זה השתלם
- 13.אין עליך רייטר (ל"ת)איציק 09/12/2012 19:05הגב לתגובה זו
- 12.כול הכבוד גבר. (ל"ת)בא 09/12/2012 18:47הגב לתגובה זו
- 11.תושב מודאג.. 09/12/2012 18:38הגב לתגובה זוגם על מעבר חציה ומדרכה תל אביב תהפוך לסדום ועמורה!
- פתחו באדום לבן עם תמרור איפה שלא מפריע בכלל לתנועה (ל"ת)אדום לבן 09/12/2012 20:39הגב לתגובה זו
- 10.שמעון 09/12/2012 18:22הגב לתגובה זואני תושב ותיק וכל השנים בתל אביב , איני מצליח להבין איפה מותר לחנות על אדום לבן בלילה ואיפה אסור . התשובה שבמקום שלא מפריע לתנועה אינה סבירה למשל, כאשר משאית איסוף האשפה צריכה לעבור במקום
- אודי 09/12/2012 20:40הגב לתגובה זואיפה שמסוכן אין תמרור ולא ניתן
- 9.אודי רייטר 09/12/2012 18:02הגב לתגובה זוהשופט הזהיר את העירייה שלא כדאי לה שתהיה פסיקה שלו והוערך דין של העירייה טען שאני תובע אותם עוד שתי עתירות על הנושא הנ"ל וכולם ממתינים למוצא פיו וכי כל העירייה המחלקה המשפטית עובדת סביב הבחור הזה. ואז הוא פסק שהעירייה מחוייבת לפתוח כמה שיותר חניות כדי לא לפגוע בכיסם של האזרחים ... זה הספיק כדי להבין שהפעולות של העירייה בהוספת אדום לבן והורדת חניה חינם ומעבר לחניונים או אדום לבן נגמר . אפילו אזורים ריקים הם העבירו לגינות כדי שלא נוכל לחנות שם .
- כל הכבוד ! (ל"ת)איתי 09/12/2012 19:13הגב לתגובה זו
- 8.אורן 09/12/2012 17:59הגב לתגובה זוללא מילים .
- 7.השאלה הכואבת היא ... מר רייטר - כדי לחסוך 650 שח (ל"ת)כמה הוצאת מכיסך ?? 09/12/2012 17:47הגב לתגובה זו
- קובי 10/12/2012 08:58הגב לתגובה זובמשך שעה.
- זה היה שאין חניה לתושבים ולא בגלל 4 דוחות (ל"ת)אודי רייטר 09/12/2012 17:54הגב לתגובה זו
- 6.אודי רייטר 09/12/2012 17:39הגב לתגובה זוהעירייה פתחה את האדום לבן ב80 % בכל העיר בתוך המאבק שלי וברחוב שלי כראשון לכל תושבי הארץ מ20:00 בלילה ועד 8 בבוקר אז אם פעם היה לכם גרר שלוקח לכם את הרכב מהבילויים כבר באדום לבן מותר לחנות ברוב העיר בעקבות מאבק זה.
- 5.שי 09/12/2012 17:37הגב לתגובה זומוזר
- 4.כל הכבוד 09/12/2012 17:36הגב לתגובה זובתור תושב תל אביב אני שמח שסוף סוף משהו עשה משהו לגבי העניין הזה.
- 3.מתי 09/12/2012 17:36הגב לתגובה זוולא רק יושבים באוהלים ומלרלרים מבלי לשנות דבר
- 2.ליאור 09/12/2012 17:35הגב לתגובה זואי אפשר לחיות בעיר הזאת יותר!
- 1.ירון 09/12/2012 17:24הגב לתגובה זוחולדאי גם לקח את הקרדיט אליו .
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
