10 הערים המסוכנות בעולם: היכן יש חשש כבד שתעצרו ותחטפו כולרה?
הערים הגדולות בעולם בבסיסן מהוות זרז לצמיחה כלכלית, להעברת רעיונות וליצירתיות בתחומי האומנות והמחקר, במיוחד בערים מערביות, אך גם בערים במדינות המזנקות דוגמת סין, ברזיל ואפילו הודו. אולם עיר שאינה מנוהלת נכון ואינה נשענת על שלטון מסודר יכולה להפוך למוקד פשע וזוהמה המבריח תושבים ומדיר את רגליהם של תיירים.
חברת המחקר Mercer פרסמה את דירוג הערים המסוכנות ביותר בעולם, דירוג מפוקפק ביותר המושפע בשנים האחרונות מגל הטרור העולמי של ארגון אלקעיאדה ונספחיו, אך גם מפשע מקומי המתפתח במקומות ללא תשתית שיטור ראויה.
פושעים אורבים בנמלי התעופה, בשווקים ובבתי מלון
במקום העשירי מדורגת העיר קונקארי בגויאנה. הממשל האמריקני מזהיר את הנוסעים למקום כי הפשע הוא חלק משגרת החיים בעיר כאשר חלק ממעשי השוד המזוינים נעשים על ידי אנשי צבא במדים. פושעים אורבים לתיירים בנמלי תעופה, בשווקים וליד בתי מלון ומסעדות.
במקום התשיעי נמצאת ניירובי בירת קנייה, עיר שעל פני השטח נחשבת לאחת המסודרות ביותר באפריקה. העיר מהווה בשנים האחרונות מוקד טרור של ארגון אל קאעידה, כאשר התקיפה האחרונה התרחשה בסוף חודש אפריל כאשר רימון יד פוצץ בכנסייה במרכז העיר.
צנעה, בירת תימן מדורגת במקום השמיני המצב הביטחוני בעיר הדרדר במהירות בחודשים האחרונים בעקבות מחאות אלימות נגד הממשלה אשר פתחו את השערים לפעולות טרור. מחלקת המדינה האמריקנית ומשרד החוץ הבריטי הוציאו אזהרת מסע חמורה על יעד זה. החשש הגדול ביותר הוא מחטיפת תיירים מערביים על ידי ארגון אל קאעידה.
נא לא לצאת לרחובות בימי שישי
טביליסי בירת גיאורגיה, מדורגת במקום השביעי ומהווה את אחת ההפתעות ברשימה הממשלה הגיאורגית מבצעת 'ניקוי אורוות' חסר תקדים כדי למגר את השחיתות והפשע, אולם הסכנה למעשי טרור היא מיידית בעיר. בחודש פברואר הוטמנה פצצה מתחת למכוניתו של עובד השגרירות הישראלית בעיר. בנוסף, המתיחות השוררת בחבל אבחזיה ובדרום אוסטיה מהווה אף היא גורם לסיכון.
קראצ'י, אחת הערים הגדולות בפקיסטן נמצאת במקום השישי העיר מהווה בשנים האחרונות מוקד טרור מרכזי ולפי חברת המחקר כדאי לבריטים ואמריקנים לשמור על פרופיל נמוך, להימנע מהתקהלות ולהימנע מלהסתובב בעיר בימי שישי, היום הקדוש למוסלמים.
שימוש בבחורות כמלכודת
קינשאסה, בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מדורגת במקום החמישי אזרחים אמריקנים ממשיכים להיות הקורבנות העיקריים למעשי שוד מזויינים, במיוחד בלילות וכנופיות ילדי הרחוב הופכות לאגרסיביות משנה לשנה. הכנופיות משתמשות בבחורות כמלכודת למעשי שוד. בנוסף, זרים עשויים להיעצר על ידי כוחות הביטחון ולשלם הרבה מאוד כסף בעד שחרורם. מלבד מעשי פשע, העיר מוגדרת כמוכת כולרה מאז יוני 2011
.
במקום הרביעי מדורגת בנגוי, בירת רפובליקת מרכז אפריקה אין כל אזהרת מסע לתיירים להגיע לעיר, אולם האלימות פרצה בעיר מאז יוני 2011 והממשל הטיל עוצר על העיר פעמים רבות. מעשי ביזה ושוד מזוינים הם עניין שבשגרה ובנקודות בדיקה ברחבי העיר נוטים להטריד תיירים מערביים ולדרוש מהם תשלומי שוחד נכבדים. אזרחים אמריקנים נעצרו בעבר ללא סיבה והממשלה מנעה העברת סיוע מטעם הקונסוליה האמריקנית.
כולרה, קדחת צהובה וחצבת
אביג'אן, בירת חוף השנהב, ממוקמת במקום השלישי מצב הביטחון בעיר השתפר משמעותית מאז מעצרו של הנשיא לשעבר לורן באגובו, אולם המקום עדיין סובל מאנרכיה וחסר כוחות שיטור. בנוסף, כולרה, קדחת צהובה וחצבת פרצו במדינה בתקופה האחרונה.
במקום השני מדורגת נדג'אמנה, בירת צ'ד המצב בעיר השתפר מאז נחתם הסכם השלום עם סודאן, אך המהומות בלוב ערערה את מצב הביטחוני באזור וקיים חשש למעשי טרור וחטיפה של תיירים.
בגדאד, בירת עיראק נחשבת לעיר המסוכנת ביותר בעולם מאז יציאתם של הכוחות הצבאיים האמריקנים בדצמבר 2011 המצב החמיר משמעותית. משרד החוץ הבריטי הזהיר את אזרחי המדינה לנסוע בליווי חברות אבטחה בלבד. מטרות אמריקניות נמצאות בסיכון מיידי לתקיפות טרור, במיוחד באמצעות פיצוץ מכוניות, מתאבדים, מוקשים וירי.
- 8.איצקו 19/07/2012 11:42הגב לתגובה זומה עם קייפטאון, לוד הפבלות בברזיל.
- לודאי 24/07/2012 11:44הגב לתגובה זוכתושב לוד אני יכול להגיד שבלוד לא יותר מסוכן מאשר בראשון ,חיפה ,אילת או דרום תל אביב.אז תפסיק לבלבל את מוח.ערסים ופושתקים יש בכל מקום.
- 7.אבדה לי המדינה 18/07/2012 16:44הגב לתגובה זואני בן 62 ,ולא אני לא דתי אני בכלל אתיאיסט גמור , אבל אני יליד הארץ ומתבייש במה שיצרתי , כן אני ודורי שותפים ל120 אווילים שמדי פעם מתחלפים ,,לפושעים האמיתיים עם רשיון של טימטום , מי שלא רואה איך הפשע מגיע לארץ הקדושה פשוט מתנהג כמו שלושת הקופים , לפני שהגיע האלכוהול לבארים לא היתה תרבות שתיה בישראל, לא שמעו על נושא השכרות ותוצאותיו בכלל,היום יש חלקים בתל אביב כמו בהארלם בניו יורק, תופעת האלימות הכוללת מכות רצח כמעט בכל יום והיא מתגברת,אווילים מנהלים את המדינה ודוחפים את ילדי המעמד הנמוך והעובדים הזרים אל זרועות הפשע .120 צדקנים יושבים ומרימים אצבעות כמו אינפנטילים ואף אחד באמת לא רואה לאן התדרדרנו , גבולות פרוצים טילים שמאיימים על חצי מדינה , איום איראני ומה שמעניין את התחת זה גיוס חרדים כאשר המשתמטים ילידי תל אביב איבדו כל בושה , בני המיליונרים והמקורבים לשלטון משרתים בקניון עזריאלי, הבן של ראש הממשלה משרת בדובר צהל וקיבל ריתוק על נפקדות, זה הבן של לוחם סיירת מטכל
- 6.פעם הייתי בנתניה וחטפתי זיבה (ל"ת)בנצי 17/07/2012 16:53הגב לתגובה זו
- שעשר ערים אלו לא יגרמו למישהו לחשוב ששאר הערים בטוחות (ל"ת)שלומי 18/07/2012 13:15הגב לתגובה זו
- 5.עמית 17/07/2012 15:33הגב לתגובה זויופי של סרט !
- 4.בא 17/07/2012 14:40הגב לתגובה זולמטה בפחונים ,וכולם מנסים להגיע לבניינים ,כול אפריקה עוברת לאירופה .
- 3.פעם הייתי באריאל וחטפתי הרפס (ל"ת)פיסטוק 17/07/2012 12:54הגב לתגובה זו
- 2.הייתי בטבליסי והרגשתי לגמריי בטוח, קצת הזוי! (ל"ת)מנשה 17/07/2012 12:47הגב לתגובה זו
- 1.שכחו את לוד! (ל"ת)משה 17/07/2012 12:46הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
