המדינה מעדיפה תוצרת חוץ: בובליל: "הענקת עדיפות לחברות זרות בפרויקטים לאומיים שערורייתית"

התאחדות בוני הארץ נערכת להגשת עתירה כנגד חברת נת"ע בגין אפליית קבלנים ישראלים במכרז לחפירת מנהרות הרכבת הקלה בת"א
לירן סהר | (5)

לאחרונה יותר ויותר חברות ממשלתיות מעדיפות להעסיק קבלנים זרים בהקמתם של פרויקטים לאומיים. הסיבות לכך בין היתר הן ניסיונן הרב יותר בתחומים ספציפיים והבירוקרטיה המעטה יותר שהן יוצרות. דוגמה לכך הינו פרויקט מנהרות הכרמל אשר הושלם על ידי חברת CCECC הסינית עשרה חודשים לפני מועד הסיום שנקבע.

בעקבות ניסיון מוצלח זה, חברת נת"ע, המקימה את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, מעוניינת להעניק יתרון לחברות זרות בפרויקט. לפי תנאי המכרז לחפירת המנהרות, מאפשרת חברת נ.ת.ע שהמציע יהיה 'מיזם/תאגיד משותף', המורכב מחברה זרה וחברת ישראלית וקבעה כי 'החבר/הקבלן הישראלי' לא יהיה בעל שליטה, כלומר, החברה הישראלית או מספר חברים ישראלים יחזיקו לא יותר מ- 49% ממניות המיזם במצטבר והחברה הזרה תחזיק מעל 50% ממניות המיזם המשותף ותהיה בעלת השליטה.

התאחדות בוני הארץ נערכת בימים אלו להגשת עתירה כנגד חברת נת"ע בגין אפליית הקבלנים הישראלים במכרז לחפירת המנהרות של הרכבת הקלה. ההחלטה על הפניה לערכאות משפטיות התקבלה לאחר שנציגי התאחדות בוני הארץ נפגשו בתחילת השבוע שעבר עם מיכאל רצון יו"ר חברת נת"ע והצדדים לא הגיעו להסכמות לשינוי תנאי המכרז.

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ , פנה לשר התחבורה, ישראל כץ, וביקש את התערבותו הדחופה לשינוי תנאי המכרז. "אין לדרישה זו אח ורע בעולם, היא מנוגדת להצהרות ויעדי הממשלה בדבר עידוד פעילותן של חברות ישראליות. ענפי הנדל"ן והתשתיות, התעשייה, החקלאות והמלונאות הם הענפים מחוללי הצמיחה והתעסוקה במשק וכל פגיעה בהם תפגע בצמיחה."

בובליל מוסיף כי "ניסיון העבר מלמד שרוב החברות הזרות שפעלו בארץ לא השלימו את הפרויקטים, ובנוסף, ראינו שבנסיבות פוליטיות ובעת משברים ביטחוניים, החברות הזרות נוטות לעזוב."

לדבריו, בפרויקט נמל היובל באשדוד, נקלעו הצדדים למחלוקת משפטית שעדיין מתנהלת בבתי המשפט. בתגובה לתביעה שהוגשה נגדה טענה, בין היתר, חברת נמלי ישראל, מזמינת הפרויקט מאשטרום-דרגדוס (החברה הספרדית שהייתה שותפה למיזם) שהאינתיפאדה באותה עת גרמה לקשיים רבים, מאחר שהספרדים נמנעו בתקופה מסוימת משליחת עובדים לישראל. לבסוף, נמל היובל באשדוד נפתח רק ביולי 2005 לתקופת הרצה, ונחנך רשמית רק בינואר 2007, כמעט שלוש שנים אחרי המועד המקורי.

בובליל מוסיף כי נתב"ג 2000 הושלם באיחור של 4 שנים בעקבות חילוקי דעות קשים בין רשות שדות התעופה, המנהלת את הפרויקט, לבין חברת צ'יילן התורכית, שזכתה במכרזי הבנייה בהיקף מאות מיליוני שקלים. במרכזם של חילוקי הדעות עמדו דרישות כספיות חדשות מצד הקבלן התורכי, שטען שנגרמו לו עלויות מוגדלות, הנובעות מפעילותו כחברה זרה בישראל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בובליל לא אמרת... 26/04/2012 18:18
    הגב לתגובה זו
    רק לפני זמן קצר התבכיינת שאין מספיק עובדים סינים לעבודות רטובות ושמחירי הנדל" ן יעלו.או שתתחיל לזכור מה שאמרת או שנמחק מהזיכרון את מה שאתה אומר.
  • 4.
    בובליל תפסיק לבלבל את הבולבול.לא טוב לך תשבות (ל"ת)
    אלף מם 24/04/2012 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טל 24/04/2012 18:47
    הגב לתגובה זו
    הם עוד לא מרוצים שלא נותנים להם פרויקטים?! שיבקשו סליחה מעם ישראל על כול הקומבינות ,שהם עשו בארבע שנים אחרונות!
  • 2.
    אהרון 24/04/2012 13:55
    הגב לתגובה זו
    למי לתת עדיפות לשפיר הנדסה שלא מחזירים משפחת שפיר רמאים חייבים לי ולא מחזירים . אז בוליל לפני שאתה פותח את תחשוב העובדים יהיו אותם עובדים רק הטייקונים יהיו זרים ועדיף מהגנבים המקוריים .
  • 1.
    רון 24/04/2012 13:19
    הגב לתגובה זו
    כגון " פל קל" , במות בהר הרצל, אסון המכביה וכו וכו
מהדרין. קרדיט: שחר אמשלוםמהדרין. קרדיט: שחר אמשלום

ב-27 מ׳ שקל: מהדרין רוכשת שליטה בחברת התחדשות עירונית

תחזיק ב-51% מ"פי הנדסה", הפעילה בגוש דן ומתמחה בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ״א 38, ותקים זרוע ייעודית לייזום וביצוע כחלק מהרחבת פעילותה לענף הנדל״ן

צלי אהרון |

מהדרין מהדרין -3.77%  , אחת מחברות החקלאות הגדולות בישראל, מתרחבת בתוך שוק הנדל״ן ורוכשת שליטה בחברת ההתחדשות העירונית והביצוע "פי הנדסה". במסגרת ההסכם תרכוש מהדרין 51% ממניות החברה לפי שווי של כ-54 מיליון שקל, ובמקביל תקים זרוע ייעודית לפעילות הייזום והמגורים תחת השם ״הורייזון מהדרין״. המהלך מסמן את כניסתה הפורמלית של מהדרין לעולם הייזום והבנייה העירונית, בהמשך למהלכים קודמים שביצעה בשנים האחרונות בתחומי נדל״ן מניב ותשתיות לוגיסטיות.

"פי הנדסה", שהוקמה ב-2006 ומנוהלת על ידי המייסד אבי סויבלזון, פועלת בעיקר במרכז הארץ ובגוש דן ומתמחה בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ״א 38. החברה עוסקת גם ביזמות וגם בביצוע, כך שהיא מלווה את הפרויקטים מהשלב התכנוני ועד למסירה לדיירים. לחברה צבר פרויקטים במרכזי ביקוש, בשילוב מספר פרויקטים הנמצאים בשלבי היתר וביצוע.  עבור מהדרין, מדובר בכניסה לשוק שבו נדרשת יכולת ביצוע מוגדרת וניסיון בניהול תהליכים מורכבים מול דיירים, רשויות ושרשרת קבלנים.

המהלך משתלב עם השנים האחרונות שבהן מהדרין הרחיבה את פעילותה מעבר לליבה החקלאית: החברה פיתחה שימושים לוגיסטיים ותעשייתיים בשטחים בהם היא מחזיקה, קידמה תשתיות קירור ואחסון למוצרי חקלאות, ונכנסה לתחום האנרגיה המתחדשת בשותפות עם טראלייט. כעת היא מוסיפה נדל״ן למגורים כמנוע צמיחה נוסף, ובעיקר כזה שנשען על נכס קיים ומשמעותי: עתודות הקרקע שלה בישראל. 

הקמת החברה החדשה, "הורייזון מהדרין", צפויה לשמש כמסגרת המאגדת את פעילות הנדל״ן בקבוצה. נוצר מצב שמהדרין מחזיקה קרקעות בהיקפים משמעותיים לאורך שנים, והרבה קרקעות מהם עם פוטנציאל תכנוני, חלקן בשטחים עירוניים ואזורי תעסוקה שבהם ניתן להשביח משמעותית את הנכס. או שינוי ייעוד ו׳/או פיתוח יזמי. באמצעות רכישת השליטה ב"פי הנדסה", מהדרין למעשה מייצרת לעצמה זרוע ביצועית שתאפשר לה לייצר ערך על בסיס הקרקעות והפרויקטים העתידיים, מבלי להסתמך בלעדית על גורמי תכנון וביצוע חיצוניים. במהדרין מעריכים כי המהלך יאפשר קידום מהיר ויעיל יותר של מיזמי נדל״ן, נוכח היכולת להפעיל מנגנון תכנון, ייזום וביצוע בתוך הבית.

בנוסף, החיבור בין עתודות קרקע לבין גוף יזמי-ביצועי עשוי לקצר לוחות זמנים ולהעניק שליטה טובה יותר בעלויות ובנראות הפרויקטים בשוק. מנגד, מדובר במהלך עם מורכבות וניהול סיכונים גבוה. שכן פרויקטי התחדשות עירונית, במיוחד במרכזי ערים, דורשים ליווי צמוד, תקצוב רב־שנתי, יכולת הנעת בעלי דירות ותמרון מול רגולציה עירונית וממשלתית.

רון חן אנשי העיר
צילום: טל גבעוני
ראיון

"הרוכשים חוזרים לתל אביב"

רון חן, מנכ"ל אנשי העיר: ״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"; חן מדבר על התעניינות של יהודים בחו"ל ומסביר איך זה שבאותו בניין יש דירה ב-75 אלף שקל למ"ר וגם - ב-50 אלף שקל למ"ר

צלי אהרון |

אנשי העיר אנשי העיר 0.22%   שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, הנפיקה לפני חודשים ספורים וירדה מאז 20% לשווי של 200 מיליון שקל. מאכזב, אבל מנכ"ל החברה, רון חן לא מודאג - "אני מאמין בחברה ומסתכל לטווח ארוך. לא באתי לעשות סיבוב". חן משדר בראיון לביזפורטל אופטימיות לגבי השנה הקרובה. לדבריו, שוק הנדל״ן בתל אביב, שהוא השוק העיקרי של החברה (30 פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר) - חוזר לשגרה, ״אנשים אמרו 'רגע, אנחנו לא סגורים אם לקנות עכשיו, אנחנו רוצים לקנות נכס בישראל, אבל לא עכשיו'. הם חיכו ועכשיו אנחנו רואים אותם חוזרים, גם תושבי חוץ. אנחנו רואים הבשלה שלהם, ומדובר על שינוי משמעותי".

״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"

האם הצפי להורדת ריבית משפיע? ״זה ישפיע בהמשך לסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים וחזרת הסנטימנט החיובי. יש תנועה משמעותית של אנשים שרוצים להיות בתל אביב, גם ברמה של מגורים וגם ברמה של השקעה״. 

אנשי העיר ממשיכה בקצב מהיר של קידום וביצוע פרויקטים, ומחזיקה כיום צבר משמעותי של אלפי דירות בתהליך, בעיקר בפינוי-בינוי באזורי הביקוש בתל אביב, גבעתיים והרצליה. בתוך חמש שנים, מעריך חן, החברה תסיים את רוב הפרויקטים הגדולים בתל אביב ותכוון את משאביה לעבר פרויקטים רחבי היקף של עירוב שימושים ואלפי דירות, בהיקפים של מאות דירות בכל מתחם. ״הפרויקטים של הדור הבא יהיו הרבה יותר גדולים, מורכבים ואורבניים, שם נמצא הערך האמיתי ליזמים שיידעו לבצע״.

"הרוכשים חוזרים לתל אביב", אומר חן ומספק אנקדוטה מעניינת - "באותו בניין יש דירות ב-50 אלף שקל למ״ר וגם 75 אלף״. הסיבות לפער הן קומה גבוהה ששווה יותר, גימור איכותי לעומת גימור בסיסי, וחניה ששווה הרבה כסף. 

מה אתה רואה בשוק היוקרה?