"ב-2022 הגרעון ירד מתחת ל-3%, בהשוואה למעל 9% לפני שלושה חודשים"
הדרג המקצועי באוצר עדכן בסוף השבוע את תחזית הגירעון לשנתיים הבאות כלפי מטה. ב-2021 מתחת ל-8%, בהשוואה להערכות של מעל 9% בחודש מרץ, ול-2022 ל-3.3%, גם ללא קיצוצי הוצאות או העלאות מיסים. ההתפתחות די גולמה בשוק, כשזה לא הגיב במכשירי ביטוח החוב, ה-CDS. באופן דומה, גם הרכב הממשלה החדשה המסתמנת לא גרר תגובות חריגות בשוק, מה שתואם לתפיסה שהשוק לא מגיב למינויים, גם מפתיעים, אלא למעשים. כלומר כל רפורמה שלא תהיה תשפיע כנראה נקודתית בגזרתה.
נתוני המשרות החדשות בארה"ב מאכזבים
וזאת למרות שמספר המשרות הפתוחות נמצא סביב רמות שיא. הפער מוסבר בין היתר במענקים נדיבים מאד של הממשל, שצפויים ללכת ולהסתיים החל מחודשי הקיץ. בינתיים לעיוותים בשוק העבודה ישנן השפעות בתחומים רבים והרבה בונים עליהם באסטרטגיות הריבית והאינפלציה.
החולשה ביצירת משרות חדשות מורידה מהסיכוי שהפד ימהר לקפל את תכניות ההרחבה שלו. ירידת הסיכוי להתקפלות תמכה ביום שישי בירידת תשואות. נראה שלא מעט ספקולנטים שחשבו שלגלוש עם שורטים על עליית התשואות יהיה כסף מהיר וקל החליטו לאור העיכוב המסתמן בשוק העבודה שזה מתחיל להיות גדול עליהם וסגרו פוזיציות בהיקף גדול. עם זאת לפי נתוני בלומברג רבים עדיין נשארו איתן ובונים בעיקר תיזה שעד למפגש הבנקאים בג'קסון הול (בסוף אוגוסט) התנאים יתהדקו מספיק (אינפלציה ואבטלה) כדי לאפשר לפד לדבר על מה שעד כה היה טאבו וזה על עיתוי תחילת ההתקפלות מתכנית רכישות האג"ח. בנקודה הזאת ציפיות הריבית יגיעו להערכתם לשיא עם תשואות ל-10 שנים שיגיעו ל-2%, והם יתקפלו.
צפי נתוני האינפלציה בארה"ב
ביום חמישי הקרוב תפורסם בארה"ב האינפלציה לחודש מאי (CPI) שצפוי שהאיצה לשינוי שנתי של 4.8%, לעומת 4.2% באפריל. לחצי האינפלציה מתגברים בשלוש החזיתות העיקריות כיום, סחורות (הנפט נושק ל-70 דולר), ההובלה הימית מסין (קפצה ביום שישי בעוד 3%) ולחצי שכר: עלות ההובלה הימית תתקשה לרדת למשך זמן רב - הנמל הבינלאומי של שנז'ן (Yantian), השישי בגודלו בסין, בשיתוק.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה במחוז יאנטיאן הוביל לירידת כוח האדם בנמל ב-70%. מובילים מדווחים כי מספר ימי ההמתנה לטעינה שם הגיע ל- 14 יום. גם הסטה לנמלים אחרים לא ממש עוזרת כשגם שם פקוק. מומחים טוענים כי ירידת מחירי ההובלה הימית עדיין רחוקה ממספר סיבות: הסכמי צ'רטר רבים שנחתמו בעבר לטווחים נורמליים של 6-12 חודשים במחירים נמוכים יפתחו בחודשים הבאים ויעודכנו בהתאם למחירים העדכניים. בנוסף, חברות מנצלות כעת את כוחן ומרחיבות את ההסכמים החדשים על בסיס רב שנתי, מה שיקשה על ירידת מחירים גם כאשר הלחץ ישתחרר. גם בגזרת ההיצע אין יותר מדי למה לצפות, היקף הבנייה של ספינות בשנת 2021 תספק לפי הדיווחים צמיחה שולית בלבד להיקף הצי הגלובאלי ב-2022.
עלות השכר מטפסת
מנתוני שוק העבודה של יום שישי בארה"ב השתקפה עליה חדה מהצפוי בשכר. הלחצים מגיעים גם על רקע חוסר היענות של עובדים פוטנציאליים למודעות דרושים וגם מסיבה טכנית שעיקר חוסר ההיענות מתרכזת בבעלי שכר נמוך. ההסבר הנפוץ הוא המענקים הנדיבים של הממשל למובטלים. לפי נתוני NFIB לפחות 48% מבעלי העסקים הקטנים בארה"ב דיווחו על פתיחת משרות שלא מילאו בחודש מאי. בישראל הלמ"ס פרסמה ביום חמישי נתונים דומים על עליה חדה בשכר ל-12,740 ש"ח וגם הסבירה חלק ממנה בחזרה איטית לעבודה של עובדים בשכר נמוך. כדאי לקחת בחשבון שעליית שכר איננה מתכון קסם לאינפלציה והיא יכולה לעשות לה לאורך זמן יותר נזק מתועלת אם תגרום לסיום המחזור הכלכלי.
אמיר כהנוביץ, הוא הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
