"ב-2022 הגרעון ירד מתחת ל-3%, בהשוואה למעל 9% לפני שלושה חודשים"
הדרג המקצועי באוצר עדכן בסוף השבוע את תחזית הגירעון לשנתיים הבאות כלפי מטה. ב-2021 מתחת ל-8%, בהשוואה להערכות של מעל 9% בחודש מרץ, ול-2022 ל-3.3%, גם ללא קיצוצי הוצאות או העלאות מיסים. ההתפתחות די גולמה בשוק, כשזה לא הגיב במכשירי ביטוח החוב, ה-CDS. באופן דומה, גם הרכב הממשלה החדשה המסתמנת לא גרר תגובות חריגות בשוק, מה שתואם לתפיסה שהשוק לא מגיב למינויים, גם מפתיעים, אלא למעשים. כלומר כל רפורמה שלא תהיה תשפיע כנראה נקודתית בגזרתה.
נתוני המשרות החדשות בארה"ב מאכזבים
וזאת למרות שמספר המשרות הפתוחות נמצא סביב רמות שיא. הפער מוסבר בין היתר במענקים נדיבים מאד של הממשל, שצפויים ללכת ולהסתיים החל מחודשי הקיץ. בינתיים לעיוותים בשוק העבודה ישנן השפעות בתחומים רבים והרבה בונים עליהם באסטרטגיות הריבית והאינפלציה.
החולשה ביצירת משרות חדשות מורידה מהסיכוי שהפד ימהר לקפל את תכניות ההרחבה שלו. ירידת הסיכוי להתקפלות תמכה ביום שישי בירידת תשואות. נראה שלא מעט ספקולנטים שחשבו שלגלוש עם שורטים על עליית התשואות יהיה כסף מהיר וקל החליטו לאור העיכוב המסתמן בשוק העבודה שזה מתחיל להיות גדול עליהם וסגרו פוזיציות בהיקף גדול. עם זאת לפי נתוני בלומברג רבים עדיין נשארו איתן ובונים בעיקר תיזה שעד למפגש הבנקאים בג'קסון הול (בסוף אוגוסט) התנאים יתהדקו מספיק (אינפלציה ואבטלה) כדי לאפשר לפד לדבר על מה שעד כה היה טאבו וזה על עיתוי תחילת ההתקפלות מתכנית רכישות האג"ח. בנקודה הזאת ציפיות הריבית יגיעו להערכתם לשיא עם תשואות ל-10 שנים שיגיעו ל-2%, והם יתקפלו.
צפי נתוני האינפלציה בארה"ב
ביום חמישי הקרוב תפורסם בארה"ב האינפלציה לחודש מאי (CPI) שצפוי שהאיצה לשינוי שנתי של 4.8%, לעומת 4.2% באפריל. לחצי האינפלציה מתגברים בשלוש החזיתות העיקריות כיום, סחורות (הנפט נושק ל-70 דולר), ההובלה הימית מסין (קפצה ביום שישי בעוד 3%) ולחצי שכר: עלות ההובלה הימית תתקשה לרדת למשך זמן רב - הנמל הבינלאומי של שנז'ן (Yantian), השישי בגודלו בסין, בשיתוק.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה במחוז יאנטיאן הוביל לירידת כוח האדם בנמל ב-70%. מובילים מדווחים כי מספר ימי ההמתנה לטעינה שם הגיע ל- 14 יום. גם הסטה לנמלים אחרים לא ממש עוזרת כשגם שם פקוק. מומחים טוענים כי ירידת מחירי ההובלה הימית עדיין רחוקה ממספר סיבות: הסכמי צ'רטר רבים שנחתמו בעבר לטווחים נורמליים של 6-12 חודשים במחירים נמוכים יפתחו בחודשים הבאים ויעודכנו בהתאם למחירים העדכניים. בנוסף, חברות מנצלות כעת את כוחן ומרחיבות את ההסכמים החדשים על בסיס רב שנתי, מה שיקשה על ירידת מחירים גם כאשר הלחץ ישתחרר. גם בגזרת ההיצע אין יותר מדי למה לצפות, היקף הבנייה של ספינות בשנת 2021 תספק לפי הדיווחים צמיחה שולית בלבד להיקף הצי הגלובאלי ב-2022.
עלות השכר מטפסת
מנתוני שוק העבודה של יום שישי בארה"ב השתקפה עליה חדה מהצפוי בשכר. הלחצים מגיעים גם על רקע חוסר היענות של עובדים פוטנציאליים למודעות דרושים וגם מסיבה טכנית שעיקר חוסר ההיענות מתרכזת בבעלי שכר נמוך. ההסבר הנפוץ הוא המענקים הנדיבים של הממשל למובטלים. לפי נתוני NFIB לפחות 48% מבעלי העסקים הקטנים בארה"ב דיווחו על פתיחת משרות שלא מילאו בחודש מאי. בישראל הלמ"ס פרסמה ביום חמישי נתונים דומים על עליה חדה בשכר ל-12,740 ש"ח וגם הסבירה חלק ממנה בחזרה איטית לעבודה של עובדים בשכר נמוך. כדאי לקחת בחשבון שעליית שכר איננה מתכון קסם לאינפלציה והיא יכולה לעשות לה לאורך זמן יותר נזק מתועלת אם תגרום לסיום המחזור הכלכלי.
אמיר כהנוביץ, הוא הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
