יוסי כהן, קפטן אמריקה
צילום: BizTV

מי תהיה מובילאיי הבאה?

לאחר שמובילאיי נמכרה לאינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד בשנה, פרשן וול סטריט של Bizprtal בוחן מי הבאה שתוביל את שוק הרכב האוטונומי

יוסי כהן | (4)

אחד התחומים הרותחים בעולם הטכנולוגיה העכשווי הוא הרכב האוטונומי. האם אנו מסתכלים לעתיד בעיניים, רואים את עצמנו יושבים במושב הנוסע ונותנים למכונה עצמאית לקחת אותנו ממקום למקום? ההשקעות המסיביות והרכבים האוטונומיים שכבר פעילים בשטח גורסים שכן.

 

אין ספק שבמדינה בה יש כמות תאונות דרכים גבוהה מאוד לנפש כמו בישראל, מוצר שכזה הוא יותר מרצוי. רכב אוטונומי לא נתון להשפעה רגשית בשעת הנהיגה, הוא לא צורך אלכוהול ולא צריך להתמודד עם המנטליות שכרוכה בהתנהלות מול הנהג הישראלי הממוצע.

ישראל אולי תראה את הרכב האוטונומי הראשון בתחומה רק ב-2030 (עשור אחרי שהרכבת הקלה תצא לדרך), אבל אחת החברות הישראליות הגדולות בפיתוחים טכנולוגיים לענף, מובילאיי, כבר נמכרה לאינטל (סימול: INTC) תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר בשנה שעברה. עתה נותר לסרוק את השוק ולנסות לאתר את המובילאיי הבאה. אז מי הן החברות שפעילות בתחום הלוהט הזה?

 

מכשיר ההשקעה האידיאלי עבור אלו הרוצים ליהנות מחשיפה לענף הזה היא תעודת הסל הקנדית Evolve Automobile Innovation, שנסחרת תחת הסימול CARS בבורסת טורונטו. למשקיעים הישראלים אין כל כך גישה לבורסה הקנדית אבל מבחינת ההחזקות הגדולות של התעודה ניתן ללמוד מי החברות הפעילות המובילות בענף ולהשקיע בהן בצורה ישירה בוול סטריט.

פרופיל התעודה מציין שהחזקותיה לא מתמקדות רק בחברות הרכבים האוטונומיים אלא גם בחברות שעוסקות בפיתוחים עבור רכבים חשמליים ושירותי תקשורת לחיבור בין הרכבים האלה.

 

חמש ההחזקות הגדולות של תעודת הסל כוללות את אוטוליב (סימול: ALV), מקסים אינטגרייטד (סימול: MXIM), אנבידיה (סימול: NVDA), טסלה (סימול: TSLA) ו-GS יואסה (נסחרת בבורסת טוקיו). את אנבידיה וטסלה נראה שאין צורך להציג. אין משקיע שלא מכיר את השמות הללו אבל בקצרה: אנבידיה מייצרת כרטיסים ומעבדים גראפיים למגוון שימושים מסחריים וטסלה מייצרת את הרכב החשמלי המתקדם והמרשים ביותר. שתי המניות החזירו למשקיעים תשואות פנומנליות בשנים האחרונות כך שלא נוכל למצוא כאן בוננזה מטורפת. 

 

אוטוליב היא ההחזקה הגדולה ביותר של התעודה. מדובר בחברה שעוסקת בפיתוח וייצור מערכות בטיחות לרכבים מסחריים הכוללות כריות אוויר, חגורות, מגוון מוצרי אלקטרוניקה כמו מצלמות, ראיית לילה ומערכות ראדאר וחיישנים לאזהרה מפני שלל מפגעים בדרך. אוטוליב היא חברה שבדית עם מרכזים בכל העולם וכבר היום היא נסחרת לפי שווי שוק של קרוב ל-13 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של 30. גם מניותיה קרובות למחיר שיא של כל הזמנים על רקע הכנסות בהיקף של 10.4 מיליארד דולר ב-2017.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

מקסים אינטיגרייטד פרודקטס היא עוד חברת שבבים אשר מייצרת מגוון מעגלים משולבים. מוצרים אלה מוטמעים במגוון אפליקציות מסחריות ובתחום הרכבים האוטונומיים הם בעיקר מהווים את התשתית הטכנולוגית לחיבור תקשורת בין הרכבים. שווי השוק של מקסים כבר נושק ל-17 מיליארד דולר עם מכפיל רווח 46. גם כאן לא צפוי אקזיט מטורף למשקיעים אבל אין ספק שמקסים היא חברה שכדאי לעקוב אחריה אם רוצים חשיפה לתחום.

 

חברה מעניינת נוספת ברשימה היא GS יואסה היפאנית שמייצרת סוללות חשמליות עבור רכבים חשמליים והיברידיים. הבעיה עם יואסה היא שמניותיה נסחרות בבורסה היפאנית ותעודות הפיקדון האמריקאיות שלה נסחרות בבורסת הפינק שיט עם סחירות אפסית, כך שיהיה קשה מאוד להשקיע במניות החברה.

 

חברה שמניותיה כן נסחרות בוול סטריט היא אפטיב הבריטית (סימול: APTV) שעוסקת בפיתוח וייצור חלפים מגוונים עבור תעשיית הרכב העולמית. מוצריה כוללים מגוון מערכות בטיחות טכנולוגיות מתקדמות, רכיבים חשמליים ואלקטרוניים, מערכות כוח ועוד. מוצרים אלו הם הבסיס עבור כל רכב שמיוצר ומן הסתם גם עבור רכבים אוטונמים.

הפעילות העיקרית כוללת תכנון והרכבת כל המערכת החשמלית של הרכב כולל מחברים, מערכות כבלים ומערכות הפצת כוח, בין אם מדובר ברכבים חשמליים, היברידיים או רגילים. אפטיב נסחרת לפי שווי שוק של 24.56 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של פחות מ-20, אטרקטיבי ביותר. בשנה שהסתיימה רשמה החברה הכנסות של 12.88 מיליארד דולר ורווח של קצת יותר ממיליארד דולר.

 

חברת שבבים נוספת בחבורה כוללת את סקייוורקס סולושנס (סימול: SWKS) שמייצרת שלל סוגי שבבים ומוליכים למחצה, כולל מגברים, חיישנים, דיודות, מודולים מתקדמים, מבודדים ועוד. לחברה קו מוצרים מתקדם וחדשני שגם מותקן במכשירי האייפון של אפל. החברה נהנית מרווחיות גבוהה על הכנסותיה כשבשנת הכספים 2017 היא רשמה הכנסות של 3.65 מיליארד דולר ורווח נקי של מעל מיליארד דולר. מכפיל הרווח עומד על 23 ושווי השוק שלה על 19 מיליארד דולר.

 

החברה הישראלית שמנסה להיות מובילאיי הבאה היא פורסייט אוטונומס הולדינגס (סימול: FRSX) שכרגע עוסקת בפיתוח מערכת סיוע לנהג, המתבססת על חיישנים ועל מצלמת תלת מימד במטרה למנוע תאונות דרכים. בינתיים החברה בעיקר שורפת כסף אבל אם המוצר שלה יגיע לשוק היא יכולה להיות השקעה מעניינת מאוד. 

 

מניות נוספות שכמובן מובילות את הקידמה הטכנולוגית של התחום כוללות את אלו של אלפבת-גוגל (סימול: GOOG), באידו הסינית (סימול: BIDU), אפל (סימול: AAPL) ושל יצרניות הרכב המובילות וולקסווגן, ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ופורד (סימול: F).

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פרופ אמנון 21/02/2018 10:31
    הגב לתגובה זו
    גאון יחד עם חברו זיו חברה נוספת שלהם אורקם שווה כ1 מליארד דולר עוד חברה ירושלמית לתפארת מדינת ישראל ולתפארת ההיטק הישראלי עוד חברה בתחום המענין משקפיים מצלמה לעזרת קשיי ראייה ממש מעולה עוזרת לקשיי ראייה עלו והצליחו ירבו כמותכם בארץ
  • 1.
    מהנדס 21/02/2018 00:05
    הגב לתגובה זו
    מעניינת מאוד. ביצעה פיילוטסופר מוצלחים עם הסינים. חוזה אחד והיא מתפוצצת. בנוסף, מחזיקה בריל וויז'ן. חברה למניעת תאונות רכבת שגם ביצעה פיילוטים מצוינים. הדרך לא קצרה אבל במידה וחוזים יחתמו. השמייים הם הגבול.
  • צודק..פוטנציאל מטורף (ל"ת)
    איציק.. 21/02/2018 09:16
    הגב לתגובה זו
  • צודקים אז למה לא עולה??? (ל"ת)
    סקרן 21/02/2018 10:09
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.