מי תהיה מובילאיי הבאה?
לאחר שמובילאיי נמכרה לאינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד בשנה, פרשן וול סטריט של Bizprtal בוחן מי הבאה שתוביל את שוק הרכב האוטונומי
אחד התחומים הרותחים בעולם הטכנולוגיה העכשווי הוא הרכב האוטונומי. האם אנו מסתכלים לעתיד בעיניים, רואים את עצמנו יושבים במושב הנוסע ונותנים למכונה עצמאית לקחת אותנו ממקום למקום? ההשקעות המסיביות והרכבים האוטונומיים שכבר פעילים בשטח גורסים שכן.
אין ספק שבמדינה בה יש כמות תאונות דרכים גבוהה מאוד לנפש כמו בישראל, מוצר שכזה הוא יותר מרצוי. רכב אוטונומי לא נתון להשפעה רגשית בשעת הנהיגה, הוא לא צורך אלכוהול ולא צריך להתמודד עם המנטליות שכרוכה בהתנהלות מול הנהג הישראלי הממוצע.
ישראל אולי תראה את הרכב האוטונומי הראשון בתחומה רק ב-2030 (עשור אחרי שהרכבת הקלה תצא לדרך), אבל אחת החברות הישראליות הגדולות בפיתוחים טכנולוגיים לענף, מובילאיי, כבר נמכרה לאינטל (סימול: INTC) תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר בשנה שעברה. עתה נותר לסרוק את השוק ולנסות לאתר את המובילאיי הבאה. אז מי הן החברות שפעילות בתחום הלוהט הזה?
מכשיר ההשקעה האידיאלי עבור אלו הרוצים ליהנות מחשיפה לענף הזה היא תעודת הסל הקנדית Evolve Automobile Innovation, שנסחרת תחת הסימול CARS בבורסת טורונטו. למשקיעים הישראלים אין כל כך גישה לבורסה הקנדית אבל מבחינת ההחזקות הגדולות של התעודה ניתן ללמוד מי החברות הפעילות המובילות בענף ולהשקיע בהן בצורה ישירה בוול סטריט.
- הבעיה של תעשיית הרכב הגרמנית: מנהלים המבינים במכניקה, ולא בדיגיטל
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופיל התעודה מציין שהחזקותיה לא מתמקדות רק בחברות הרכבים האוטונומיים אלא גם בחברות שעוסקות בפיתוחים עבור רכבים חשמליים ושירותי תקשורת לחיבור בין הרכבים האלה.
חמש ההחזקות הגדולות של תעודת הסל כוללות את אוטוליב (סימול: ALV), מקסים אינטגרייטד (סימול: MXIM), אנבידיה (סימול: NVDA), טסלה (סימול: TSLA) ו-GS יואסה (נסחרת בבורסת טוקיו). את אנבידיה וטסלה נראה שאין צורך להציג. אין משקיע שלא מכיר את השמות הללו אבל בקצרה: אנבידיה מייצרת כרטיסים ומעבדים גראפיים למגוון שימושים מסחריים וטסלה מייצרת את הרכב החשמלי המתקדם והמרשים ביותר. שתי המניות החזירו למשקיעים תשואות פנומנליות בשנים האחרונות כך שלא נוכל למצוא כאן בוננזה מטורפת.
אוטוליב היא ההחזקה הגדולה ביותר של התעודה. מדובר בחברה שעוסקת בפיתוח וייצור מערכות בטיחות לרכבים מסחריים הכוללות כריות אוויר, חגורות, מגוון מוצרי אלקטרוניקה כמו מצלמות, ראיית לילה ומערכות ראדאר וחיישנים לאזהרה מפני שלל מפגעים בדרך. אוטוליב היא חברה שבדית עם מרכזים בכל העולם וכבר היום היא נסחרת לפי שווי שוק של קרוב ל-13 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של 30. גם מניותיה קרובות למחיר שיא של כל הזמנים על רקע הכנסות בהיקף של 10.4 מיליארד דולר ב-2017.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
מקסים אינטיגרייטד פרודקטס היא עוד חברת שבבים אשר מייצרת מגוון מעגלים משולבים. מוצרים אלה מוטמעים במגוון אפליקציות מסחריות ובתחום הרכבים האוטונומיים הם בעיקר מהווים את התשתית הטכנולוגית לחיבור תקשורת בין הרכבים. שווי השוק של מקסים כבר נושק ל-17 מיליארד דולר עם מכפיל רווח 46. גם כאן לא צפוי אקזיט מטורף למשקיעים אבל אין ספק שמקסים היא חברה שכדאי לעקוב אחריה אם רוצים חשיפה לתחום.
חברה מעניינת נוספת ברשימה היא GS יואסה היפאנית שמייצרת סוללות חשמליות עבור רכבים חשמליים והיברידיים. הבעיה עם יואסה היא שמניותיה נסחרות בבורסה היפאנית ותעודות הפיקדון האמריקאיות שלה נסחרות בבורסת הפינק שיט עם סחירות אפסית, כך שיהיה קשה מאוד להשקיע במניות החברה.
חברה שמניותיה כן נסחרות בוול סטריט היא אפטיב הבריטית (סימול: APTV) שעוסקת בפיתוח וייצור חלפים מגוונים עבור תעשיית הרכב העולמית. מוצריה כוללים מגוון מערכות בטיחות טכנולוגיות מתקדמות, רכיבים חשמליים ואלקטרוניים, מערכות כוח ועוד. מוצרים אלו הם הבסיס עבור כל רכב שמיוצר ומן הסתם גם עבור רכבים אוטונמים.
הפעילות העיקרית כוללת תכנון והרכבת כל המערכת החשמלית של הרכב כולל מחברים, מערכות כבלים ומערכות הפצת כוח, בין אם מדובר ברכבים חשמליים, היברידיים או רגילים. אפטיב נסחרת לפי שווי שוק של 24.56 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של פחות מ-20, אטרקטיבי ביותר. בשנה שהסתיימה רשמה החברה הכנסות של 12.88 מיליארד דולר ורווח של קצת יותר ממיליארד דולר.
חברת שבבים נוספת בחבורה כוללת את סקייוורקס סולושנס (סימול: SWKS) שמייצרת שלל סוגי שבבים ומוליכים למחצה, כולל מגברים, חיישנים, דיודות, מודולים מתקדמים, מבודדים ועוד. לחברה קו מוצרים מתקדם וחדשני שגם מותקן במכשירי האייפון של אפל. החברה נהנית מרווחיות גבוהה על הכנסותיה כשבשנת הכספים 2017 היא רשמה הכנסות של 3.65 מיליארד דולר ורווח נקי של מעל מיליארד דולר. מכפיל הרווח עומד על 23 ושווי השוק שלה על 19 מיליארד דולר.
החברה הישראלית שמנסה להיות מובילאיי הבאה היא פורסייט אוטונומס הולדינגס (סימול: FRSX) שכרגע עוסקת בפיתוח מערכת סיוע לנהג, המתבססת על חיישנים ועל מצלמת תלת מימד במטרה למנוע תאונות דרכים. בינתיים החברה בעיקר שורפת כסף אבל אם המוצר שלה יגיע לשוק היא יכולה להיות השקעה מעניינת מאוד.
מניות נוספות שכמובן מובילות את הקידמה הטכנולוגית של התחום כוללות את אלו של אלפבת-גוגל (סימול: GOOG), באידו הסינית (סימול: BIDU), אפל (סימול: AAPL) ושל יצרניות הרכב המובילות וולקסווגן, ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ופורד (סימול: F).
- 2.פרופ אמנון 21/02/2018 10:31הגב לתגובה זוגאון יחד עם חברו זיו חברה נוספת שלהם אורקם שווה כ1 מליארד דולר עוד חברה ירושלמית לתפארת מדינת ישראל ולתפארת ההיטק הישראלי עוד חברה בתחום המענין משקפיים מצלמה לעזרת קשיי ראייה ממש מעולה עוזרת לקשיי ראייה עלו והצליחו ירבו כמותכם בארץ
- 1.מהנדס 21/02/2018 00:05הגב לתגובה זומעניינת מאוד. ביצעה פיילוטסופר מוצלחים עם הסינים. חוזה אחד והיא מתפוצצת. בנוסף, מחזיקה בריל וויז'ן. חברה למניעת תאונות רכבת שגם ביצעה פיילוטים מצוינים. הדרך לא קצרה אבל במידה וחוזים יחתמו. השמייים הם הגבול.
- צודק..פוטנציאל מטורף (ל"ת)איציק.. 21/02/2018 09:16הגב לתגובה זו
- צודקים אז למה לא עולה??? (ל"ת)סקרן 21/02/2018 10:09
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
