מי תהיה מובילאיי הבאה?
לאחר שמובילאיי נמכרה לאינטל תמורת יותר מ-15 מיליארד בשנה, פרשן וול סטריט של Bizprtal בוחן מי הבאה שתוביל את שוק הרכב האוטונומי
אחד התחומים הרותחים בעולם הטכנולוגיה העכשווי הוא הרכב האוטונומי. האם אנו מסתכלים לעתיד בעיניים, רואים את עצמנו יושבים במושב הנוסע ונותנים למכונה עצמאית לקחת אותנו ממקום למקום? ההשקעות המסיביות והרכבים האוטונומיים שכבר פעילים בשטח גורסים שכן.
אין ספק שבמדינה בה יש כמות תאונות דרכים גבוהה מאוד לנפש כמו בישראל, מוצר שכזה הוא יותר מרצוי. רכב אוטונומי לא נתון להשפעה רגשית בשעת הנהיגה, הוא לא צורך אלכוהול ולא צריך להתמודד עם המנטליות שכרוכה בהתנהלות מול הנהג הישראלי הממוצע.
ישראל אולי תראה את הרכב האוטונומי הראשון בתחומה רק ב-2030 (עשור אחרי שהרכבת הקלה תצא לדרך), אבל אחת החברות הישראליות הגדולות בפיתוחים טכנולוגיים לענף, מובילאיי, כבר נמכרה לאינטל (סימול: INTC) תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר בשנה שעברה. עתה נותר לסרוק את השוק ולנסות לאתר את המובילאיי הבאה. אז מי הן החברות שפעילות בתחום הלוהט הזה?
מכשיר ההשקעה האידיאלי עבור אלו הרוצים ליהנות מחשיפה לענף הזה היא תעודת הסל הקנדית Evolve Automobile Innovation, שנסחרת תחת הסימול CARS בבורסת טורונטו. למשקיעים הישראלים אין כל כך גישה לבורסה הקנדית אבל מבחינת ההחזקות הגדולות של התעודה ניתן ללמוד מי החברות הפעילות המובילות בענף ולהשקיע בהן בצורה ישירה בוול סטריט.
- שבע המופלאות וה-AI: הפערים בביצועי ענקיות הטכנולוגיה נחשפים
- UBS: העליות במניות הטכנולוגיה לא נגמרו, ה-AI רק בהתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופיל התעודה מציין שהחזקותיה לא מתמקדות רק בחברות הרכבים האוטונומיים אלא גם בחברות שעוסקות בפיתוחים עבור רכבים חשמליים ושירותי תקשורת לחיבור בין הרכבים האלה.
חמש ההחזקות הגדולות של תעודת הסל כוללות את אוטוליב (סימול: ALV), מקסים אינטגרייטד (סימול: MXIM), אנבידיה (סימול: NVDA), טסלה (סימול: TSLA) ו-GS יואסה (נסחרת בבורסת טוקיו). את אנבידיה וטסלה נראה שאין צורך להציג. אין משקיע שלא מכיר את השמות הללו אבל בקצרה: אנבידיה מייצרת כרטיסים ומעבדים גראפיים למגוון שימושים מסחריים וטסלה מייצרת את הרכב החשמלי המתקדם והמרשים ביותר. שתי המניות החזירו למשקיעים תשואות פנומנליות בשנים האחרונות כך שלא נוכל למצוא כאן בוננזה מטורפת.
אוטוליב היא ההחזקה הגדולה ביותר של התעודה. מדובר בחברה שעוסקת בפיתוח וייצור מערכות בטיחות לרכבים מסחריים הכוללות כריות אוויר, חגורות, מגוון מוצרי אלקטרוניקה כמו מצלמות, ראיית לילה ומערכות ראדאר וחיישנים לאזהרה מפני שלל מפגעים בדרך. אוטוליב היא חברה שבדית עם מרכזים בכל העולם וכבר היום היא נסחרת לפי שווי שוק של קרוב ל-13 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של 30. גם מניותיה קרובות למחיר שיא של כל הזמנים על רקע הכנסות בהיקף של 10.4 מיליארד דולר ב-2017.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
מקסים אינטיגרייטד פרודקטס היא עוד חברת שבבים אשר מייצרת מגוון מעגלים משולבים. מוצרים אלה מוטמעים במגוון אפליקציות מסחריות ובתחום הרכבים האוטונומיים הם בעיקר מהווים את התשתית הטכנולוגית לחיבור תקשורת בין הרכבים. שווי השוק של מקסים כבר נושק ל-17 מיליארד דולר עם מכפיל רווח 46. גם כאן לא צפוי אקזיט מטורף למשקיעים אבל אין ספק שמקסים היא חברה שכדאי לעקוב אחריה אם רוצים חשיפה לתחום.
חברה מעניינת נוספת ברשימה היא GS יואסה היפאנית שמייצרת סוללות חשמליות עבור רכבים חשמליים והיברידיים. הבעיה עם יואסה היא שמניותיה נסחרות בבורסה היפאנית ותעודות הפיקדון האמריקאיות שלה נסחרות בבורסת הפינק שיט עם סחירות אפסית, כך שיהיה קשה מאוד להשקיע במניות החברה.
חברה שמניותיה כן נסחרות בוול סטריט היא אפטיב הבריטית (סימול: APTV) שעוסקת בפיתוח וייצור חלפים מגוונים עבור תעשיית הרכב העולמית. מוצריה כוללים מגוון מערכות בטיחות טכנולוגיות מתקדמות, רכיבים חשמליים ואלקטרוניים, מערכות כוח ועוד. מוצרים אלו הם הבסיס עבור כל רכב שמיוצר ומן הסתם גם עבור רכבים אוטונמים.
הפעילות העיקרית כוללת תכנון והרכבת כל המערכת החשמלית של הרכב כולל מחברים, מערכות כבלים ומערכות הפצת כוח, בין אם מדובר ברכבים חשמליים, היברידיים או רגילים. אפטיב נסחרת לפי שווי שוק של 24.56 מיליארד דולר ועם מכפיל רווח של פחות מ-20, אטרקטיבי ביותר. בשנה שהסתיימה רשמה החברה הכנסות של 12.88 מיליארד דולר ורווח של קצת יותר ממיליארד דולר.
חברת שבבים נוספת בחבורה כוללת את סקייוורקס סולושנס (סימול: SWKS) שמייצרת שלל סוגי שבבים ומוליכים למחצה, כולל מגברים, חיישנים, דיודות, מודולים מתקדמים, מבודדים ועוד. לחברה קו מוצרים מתקדם וחדשני שגם מותקן במכשירי האייפון של אפל. החברה נהנית מרווחיות גבוהה על הכנסותיה כשבשנת הכספים 2017 היא רשמה הכנסות של 3.65 מיליארד דולר ורווח נקי של מעל מיליארד דולר. מכפיל הרווח עומד על 23 ושווי השוק שלה על 19 מיליארד דולר.
החברה הישראלית שמנסה להיות מובילאיי הבאה היא פורסייט אוטונומס הולדינגס (סימול: FRSX) שכרגע עוסקת בפיתוח מערכת סיוע לנהג, המתבססת על חיישנים ועל מצלמת תלת מימד במטרה למנוע תאונות דרכים. בינתיים החברה בעיקר שורפת כסף אבל אם המוצר שלה יגיע לשוק היא יכולה להיות השקעה מעניינת מאוד.
מניות נוספות שכמובן מובילות את הקידמה הטכנולוגית של התחום כוללות את אלו של אלפבת-גוגל (סימול: GOOG), באידו הסינית (סימול: BIDU), אפל (סימול: AAPL) ושל יצרניות הרכב המובילות וולקסווגן, ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ופורד (סימול: F).
- 2.פרופ אמנון 21/02/2018 10:31הגב לתגובה זוגאון יחד עם חברו זיו חברה נוספת שלהם אורקם שווה כ1 מליארד דולר עוד חברה ירושלמית לתפארת מדינת ישראל ולתפארת ההיטק הישראלי עוד חברה בתחום המענין משקפיים מצלמה לעזרת קשיי ראייה ממש מעולה עוזרת לקשיי ראייה עלו והצליחו ירבו כמותכם בארץ
- 1.מהנדס 21/02/2018 00:05הגב לתגובה זומעניינת מאוד. ביצעה פיילוטסופר מוצלחים עם הסינים. חוזה אחד והיא מתפוצצת. בנוסף, מחזיקה בריל וויז'ן. חברה למניעת תאונות רכבת שגם ביצעה פיילוטים מצוינים. הדרך לא קצרה אבל במידה וחוזים יחתמו. השמייים הם הגבול.
- צודק..פוטנציאל מטורף (ל"ת)איציק.. 21/02/2018 09:16הגב לתגובה זו
- צודקים אז למה לא עולה??? (ל"ת)סקרן 21/02/2018 10:09

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר.
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? וודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלול להיות משהו קצת בעייתי. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר.
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? וודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלול להיות משהו קצת בעייתי. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.