הנה הדרך הפשוטה ביותר להגדיל את החיסכון הפנסיוני ושיוויון הזדמנויות
במערכון הבלתי נשכח של הגשש החיוור "שורף הבנק", סיפר מנהל הבנק אדון מיוחס לפינטו ומלול, ש"ילדים שרק נולדו, נחשבים היום לחסכנים גדולים". בזמנו, נראה לנו כמו עוד שורה משעשעת באחד המערכונים המצחיקים של השלישיה המוכשרת, אבל הזמן חלף וכמו דברים רבים שנראו אולי קצת הזויים בעבר זה הופך אט אט לצו השעה - מדובר למעשה על הגדלת משך תקופת החיסכון הפנסיוני שלנו.
אנו חיים בעידן בו תוחלת החיים עולה, והחיסכון הפנסיוני מתחיל בגיל מבוגר ממה שהיה נהוג בעבר. בהתאם לכך, אם גיל הפרישה שלנו יישאר ללא שינוי, הקצבה החודשית שלנו, כשנצא לפנסיה, תלך ותצטמק. לפיתרון הבעיה לא נגיע באמצעות שימוש בכלי אחד - בפנינו עומדים מגוון פתרונות כמו הגדלת החשיפה למניות בגילאים צעירים, פיתוח ומכירה של מכשירים משלימים לפנסיה, סיוע לבני 50 לחזור למעגל העבודה, הגדלת אחוז ההפרשה המינימלי הקבוע בחוק, העלאת גיל הפרישה (אף על פי שזו לא האופציה המועדפת על רובנו), הגדלת המודעות, הגבלת האפשרות למשיכת כספי פיצויים בעת מעבר בין עבודות (כדי לא לפגוע בצבירה הפנסיונית) ועוד.
אחד הנושאים שרק לאחרונה החלו לתפוס מקום בשיח הציבורי הוא התחלת החיסכון הפנסיוני בגיל צעיר יותר. בבסיס הדיון עומדת התובנה שבני הדור הצעיר יותר, דור ה-Y ועוד יותר מכך, דור ה-Z, נכנסים למעגל העבודה (שלא נכלל בשוק העבודות הזמניות) מאוחר מבני הדורות הקודמים ומתחילים לצבור הפקדות משמעותיות רק באזור גיל 30 - בשילוב תוחלת החיים הצומחת והפסקת העבודה בגילאים צעירים מגיל הפרישה הרשמי (בעקבות פיטורים וצימצומים) מעמיקים את הבעיה. המדינה, שמודעת לכך ומשקיעה משאבים רבים לפתרון בעיית הפנסיה, מכירה את האתגר אך נמצאת במלכוד מסויים מאחר ועליה לחתור לפיתרון שמנוגד למגמה ההתנהגותית של אלה שהיא אמורה לפתור עבורם את הבעיה. במקרים כאלה, חובה לצאת מהקופסה ולחשוב באופן שונה - וכאן חבוי אחד הכלים שעשויים למזער את הבעיה באופן משמעותי.
נכון להיום, המדינה מעניקה תשלומי העברה להורים (קצבאות ילדים) בגובה של 140 שקלים לילד (לילדים שנולדו החל מיוני 2003). ישנן משפחות הזקוקות לכסף הזה כמו אוויר לנשימה, אך משפחות רבות רואות בו כסכום שיש לחסוך עבור הילדים (ומתווה החיסכון אף הוזכר לאחרונה גם סביב שולחן הממשלה).
- קרנות הפנסיה בפברואר - מי אכזב ומי כיכב?
- למקסם את ההטבות לפנסיה בלי לפרוש? כך עושים זאת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה שלי, אם כך, שהמדינה תקבע קריטריון של הכנסה לנפש שבמידה והמשפחה תעמוד בו, יופקדו קצבאות הילדים באופן אוטומטי לקרן פנסיה ייעודית שתיפתח עבור הילד. משמעות הדבר שעבור אותם ילדים יחל החיסכון הפנסיוני להיצבר כבר מגיל 0.
זו הדרך לצימצום הפער בין המעמדות בישראל חישוב פשוט של הפקדה חודשית של 140 שקלים במשך 18 שנים (לפי תשואה שנתית של 4.2% בנטרול דמי ניהול) מראה כי בגיל 18 ייצברו עבור כל ילד 44,876 שקלים. הסכום הזה, אם יישב באותם התנאים (ללא הפקדות נוספות לצורך העניין) במשך 49 שנים נוספות (עד גיל 67) יעמוד על 336,921 שקלים - תוספת לחיסכונו של אדם, ולפי המקדם הנוכחי (196) שקול לתוספת קיצבה של כ-1700 שקלים בחודש בגיל הפרישה. חשוב להדגיש, החישוב כולל הנחות כמו 4.2% שניתן לחלוק עליהן (בין אם כלפי מטה או מעלה) ומתעלם מאינפלציה. אך הכיוון ברור - ייעוד קצבאות הילדים לחיסכון הפנסיוני מהווה כלי נוסף במארג הכלים באמצעותם ניתן לפתור את בעיית הפנסיה בישראל.
פתחנו בכך שרק משפחות ברמת הכנסה מסויימת תחויבנה להקצות את קצבאות הילדים לטובת החיסכון הפנסיוני. כדי לצמצם את הפערים שייוצרו בין מעמד הביניים המבוסס לשכבות החלשות, אני מציע שמסלולי הפנסיה עבור הילדים יהיו מפוקחים בהקשר של דמי הניהול, כך שמצד אחד דמי הניהול יוגבלו לרף מסוים, אך מצד שני הגופים שינהלו אותם יחויבו להשתמש במחצית מדמי הניהול להשקעה בפרוייקטים חינוכיים עבור השכבות החלשות (רכישת מחשבים, חיבור לאינטרנט, צהרונים ושעות לימוד נוספות וכלים נוספים שבאמצעותם ניתן לצמצם את הפערים בין השכבות החלשות לשכבות המבוססות).
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
הרעיון הוא פשוט, מחקרים מראים שהתשואה המתקבלת על השקעה בחינוך היא מהגבוהות ביותר שניתן לדמיין ויכולה להגיע גם ל-700%. יחד עם זאת, אחד החסמים המרכזיים העומדים בפני שיוויון הזדמנויות אמיתי הוא הפער הגדול במכלול הכלים החינוכיים שבין המעמדות הסוציואקונומיים השונים. כל שקל שיושקע בגילאים הצעירים שקול לעשרות רבות של שקלים שיש להשקיע בגילאים מאוחרים יותר, כדי להשיג את אותה המטרה - צמצום פערים ושוויון הזדמניות.
שימוש בכלי של הפקדת קצבאות הילדים לפנסיה ישפר את מצבם של כולם ביחס למצב המוצא - הגדלת החיסכון הפנסיוני לחלק מהילדים והענקת כלים תומכי חינוך לשכבות החלשות, כך שכל אחד מקבל את הסיוע שהוא זקוק לו ביותר.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.רעיון יפה אבל בגדר "אשליות" (ל"ת)טל יבלון 11/10/2015 21:36הגב לתגובה זו
- 1.אם יש תשואה קבועה של 4.2% הכל כבר מסתדר לבד. (ל"ת)Z 07/10/2015 20:38הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7