הארכת שעות המסחר, האם תגדיל המחזורים בת"א?
הבורסה בת"א אישרה הארכת שעות המסחר בשעה בימי המסחר, למעט יום ראשון, החל מאמצע חודש אפריל. מטרת הארכת המסחר היא יצירת חפיפה גדולה יותר עם שעות המסחר בחו"ל, בדגש על ארה"ב, ולהעלאת היקפי המסחר. החלטת הבורסה ובעיקר נימוקי ההחלטה, מעלים שאלות בנוגע להתמודדותה עם הירידה המתמשכת בהיקפי המסחר. רק ב-2009 שעות המסחר בישראל קוצרו בשעה.
השבתה חלקית של הפעילות ע"י עובדי הבורסה בשל סכסוך, הוכיח כי חפיפה כה קצרה עם השוק האמריקני אינו תורם לתוצאות השוק וההתאמה לנעשה בשווקים מתוקן גם כך במהלך פתיחת יום המסחר העוקב - לכן החפיפה אינה נדרשת. במידה רבה של צדק נטען, כי החפיפה הגדולה אף מכניסה רעשים, שכן השוק המקומי מגיב למחירי הפתיחה של השוק בארה"ב, וביום העוקב מגיב פעם נוספת לפי מחירי הסגירה. זאת ועוד הוכח, כי גם מחזורי המסחר לא ירדו באותם ימי שביתה וגם לאחר מכן כשקוצר המסחר.
מזה שנה וחצי - שנתיים מחזורי המסחר נמוכים מאוד בהשוואה לעבר מסיבות מגוונות. ראשית חשוב להבין - הירידה במחזורים היא תופעה עולמית, ולא מקומית, למרות שבישראל הירידה חריפה ומורגשת במיוחד. המשבר הכלכלי המתמשך מזה 5 שנים ויותר הוא כמובן הגורם המרכזי לירידה במחזורי המסחר. יתרות המזומן נשמרות על פי רוב בנכסים בסיכון נמוך וממתינים להתבהרות המצב בשווקים של אירופה וארה"ב. אין זה מפליא שבחודשים האחרונים חל שיפור במחזורים על רקע השיפור הכלכלי בארה"ב.
בשוק הישראלי הרגולטור היה המשמעותי ביותר שהשפיע על צמצום מחזורי המסחר. הרגולציה הישראלית הפכה להיות אקטיבית ביותר בשנים האחרונות והחילה שורה ארוכה של הנחיות ומגבלות על הגופים המוסדיים. מגבלות אלה הובילו באופן מיידי את המוסדיים לצמצם את מחזורי המסחר. כתוצאה מהתקנות החדשות, רכישת ני"ע בידי גוף מוסדי הפך לתהליך ארוך, יקר ומסובך. בנוסף, הרגולציה הובילה להפסקה כמעט מלאה בהנפקת חברות חדשות בבורסה ואף למחיקתן של חברות רבות ממסחר. הכדאיות הכלכלית שבעלי חברות רואים כיום בחברה ציבורית קטנה דוחקת חברות טובות רבות מחוץ לבורסה.
לאורך השנתיים האחרונות הבורסה לא פעלה בנחישות מספקת לשיפור הסחירות בנכסים הפיננסיים. למעשה, הארכת שעות המסחר היא הפעולה המשמעותית הראשונה שמבצעת הבורסה, על אף שיעילותה צפויה להיות מוגבלת מאוד וכרוכה בהגדלה נוספת של הוצאות בתי ההשקעות והבנקים. בעיית המחזורים היא בעיה קשה וחובה על הבורסה והרגולטורים לבחון כיצד ניתן לשפר את המצב למען ציבור המשקיעים כולו. על דירקטוריון והנהלת הבורסה להתמקד ביצירת כדאיות להנפקת מניות בבורסה ועידוד חברות ציבוריות קיימות להמשיך להיסחר בבורסה. עליה לפעול מול הרגולטורים השונים במטרה להקל ככל שניתן בדרישות ובעלויות הכרוכות בתקנות, תוך שמירה על רמת אכיפה גבוהה. הנפקת מדדים חדשים, כפי שעשתה הבורסה בשבועות האחרונים, תסייע אף היא לשיפור הסחירות. כלומר, ישנן פעולות רבות שניתן וראוי היה לבצע לפני שמקדמים את פתרון הארכת שעות המסחר, שיעילותו מוטלת בספק לעומת העלויות הוודאיות הכרוכות בהן.
- 4.ממוקד ואומר את האמת. (ל"ת)הוא כותב טוב 04/03/2013 07:55הגב לתגובה זו
- 3.רון 03/03/2013 20:08הגב לתגובה זואסתר הזאת פשוט מכה אנושה לבורסה
- 2.שגיא טובי 03/03/2013 15:53הגב לתגובה זותעלה את המחזורים בוודאות ב-200-300 מיליון ש"ח ותהיה גלגל הצלה לבורסה. כמובן שדרושים עוד גלגלים.המאבק להפחתת המס נמשך ב"קבוצה לארגון הסוחרים הקטנים בבורסה הישראלית".
- 1.lepxii 03/03/2013 10:29הגב לתגובה זוחפיפה עם ארה"ב היא חיונית, ותביא מיידית לעלייה במחזור! גם ברגולציה הבלתי אפשרית צריך לטפל - אבל זה יותר מורכב (אם מתעלמים מנושאים שבתוך הבורסה - למשל מודל הון חש"בים שראוי לסגת ממנו).

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.