מפשירים בהדרגה: שובם של המיזוגים והרכישות
לאורך חמש השנים האחרונות, בצל המשבר הפיננסי, מיעטו חברות לבצע עסקאות מיזוג ורכישה (M&A). מנכ"לי חברות כמעט ולא הוציאו לפועל עסקאות בשל חוסר הוודאות ששרר בשווקים, והחשש מביצוע עסקאות במחיר גבוה וברווחיות נמוכה. גם כאן, כמו בתחומים רבים אחרים, ישנה מחזוריות ובחודשים האחרונים, עם דגש על השבועות האחרונים, שנות הקיפאון התחלפו לפריחת שוק המיזוגים והרכישות בעולם. לאחרונה מדווחים כלי התקשורת על משאים ומתנים רבים לבחינת אפשרויות למיזוגים ורכישות בהיקפים אדירים.
בשבוע שעבר הודיעה ברקשייר הת'אווי של וורן באפט על רכישת יצרנית הקטשופ היינץ בעסקה בת 23 מיליארד דולר. לעסקה זו קדמו עסקאות מיזוג של חברת אמריקן איירליינס עם יו.אס.איירווייס, רכישה חוזרת של ענקית המחשבים דל בידי מייסד החברה ורכישת עסקי הכבלים הבריטית של וירג'ין מדיה. ע"פ נתוני רויטרס עסקאות המיזוג והרכישות בארה"ב הסתכמו השנה בכ-160 מיליארד דולר.
גם בישראל אנו עדים לתהליך של קונסולידציה, ועסקאות רבות נבחנות גם בשעות אלה. הענף המרכזי בישראל בו מתבצעות עסקאות מיזוג ורכישה הוא שוק ההון, כאשר מספר בתי ההשקעות הולך ומצטמצם בקצב מהיר. רק לאחרונה נתבשרנו על מכירת פעילות ניהול הקרנות והתיקים של כלל פיננסים להראל השקעות ואלה הצטרפו לעסקאות רבות אחרות. בהחלט ניתן לראות שלמנהלי החברות חזר הביטחון לביצוע עסקאות.
למעשה, ישנם מספר גורמים מרכזיים לשובה של פעילות המיזוגים והרכישות בעולם. ראשית, אנו עדים מזה תקופה לרגיעה בשווקים והתפוגגות חוסר הוודאות. ההמתנה לבחירות בארה"ב (ובארץ), פתרון הצוק הפיסקאלי וכמובן ההתייצבות של הכלכלה האירופית - סייעו להרגעת השווקים כפי שבא לידי ביטוי במדד הפחד (VIX) הנמוך היסטורית (בארה"ב ובישראל גם יחד), ובמגמת העלייה בשוקי המניות בעולם.
גורם שני הוא הר המזומנים האדיר עליהם יושבות חברות רבות בעולם, על רקע הרווחיות הגבוהה של החברות. הרווחיות הגיעה אחרי תהליך אגרסיבי להתייעלות במהלך שנות המשבר, וחברות פשוט לא ביצעו עסקאות במשך שנים. הן מנצלות היום את יתרות המזומנים שצברו לטובת רכישת חברות אחרות.
הגורם השלישי הוא הרגולציה והאמרת העלויות הקבועות. בתחומים רבים, בעיקר בתחומים מפוקחים ע"י הרגולטור, עלו העלויות הקבועות בשיעורים חדים, כאשר מאידך התחרות הגבוהה מאלצת להוריד מחירים - הדבר מוביל לשחיקה מתמשכת ברווחיות, ובצורך במיזוג פעילויות לטובת התייעלות ושיפור רווחיות. גורם רביעי שריכז בזמן כה קצר עסקאות כה רבות - הוא החשש של מנהלים מהתעוררות שוק המיזוגים והרכישות והפחד מבריחת עסקאות ומפתיחת פער תחרותי של המתחרים.
שני גורמים פיננסים נוספים, מסייעים גם הם לפריחת עולם ה-M&A. תעשיית ההון סיכון וקרנות ההשקעה הפרטיות שבו לפעול בהיקפים גדולים. אחרי שנים של האטה בפעילותן חזרו הקרנות לגייס סכומים גדולים הנאמדים בעשרות ואף מאות מיליארדי דולרים, שמטרתם להוציא לפועל עסקאות לרכישת חברות ולמיזוגים. כמוהן גם הבנקים חוזרים בהדרגה לספק אשראי לעסקאות בהיקפים גדולים. הלוואות אלה נעצרו לגמרי בשנים 2008-2009, וכעת מפשירות בהדרגה, ונראה כי 'שב לחיים' בחודשים האחרונים.
שובה של פעילות המיזוגים והרכישות מעודדת מאוד ומצטרפת לשורת אינדיקציות חיוביות מהשווקים. נראה כי הפחד מהלא נודע מתפוגג במהירות, וכי הכלכלה חוזרת לפעילות ולמגמת צמיחה. ניתן בהחלט להאמין כי הדבר יבוא לידי ביטוי גם בחודשים הקרובים בשוקי המניות בעולם. יחד עם זאת, אל לנו לשכוח את לקחי העבר משנות הצמיחה שקדמו משברים הפיננסיים לאורך השנים. עדיין קיימים סיכונים מהשוק האירופי, מהיפוך מגמת הריביות בעולם ועוד - עלינו להיות ערניים לסיכונים אלה גם בימים בהם נראה שכל הרע מאחורינו.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.