מתכוננים לחופשת הקיץ? המיתון העולמי מורגש באזור הצפון ויוצר הזדמנויות

Bizportal ריכז את המחירים לנופש בצפון הארץ בחודשי הקיץ. לטבלה המלאה
מאיה זיסר |

המשבר הכלכלי ממשיך להשפיע גם על חופשות הקיץ ונראה כי הציבור הישראלי זהיר יותר, משווה מחירים יותר, מברר אפשרויות ולוקח את הזמן. המלונות מדווחים כי בשונה משנים קודמות הם עדין אינם בתפוסה מלאה בחודשים יולי-אוגוסט וחדרי האירוח והמלונות מתמלאים באטיות לקראת חופשת הקיץ.

בעיה נוספת היא מיעוט התיירות חוץ עקב המיתון העולמי. בהתבסס על נתונים אחרונים חלה ירידה של כ-40% בתיירות נכנסת ובניגוד לציפיות המוקדמות ביקור האפיפיור לא הביא עימו שטף צליינים כפי שהיה בשנת 2000.

עם זאת, מבדיקת Bizportal עולה כי הירידה בתפוסה עדיין לא גרמה למלונות בכלל ובצפון בפרט להראות סימנים של הורדת מחירים. המחירים נשארו זהים לשנה שעברה אך המלונאים טוענים כי עקב השינויים שחלו במשק אי שינוי המחיר - הינו בעצם הורדת מחיר.

התיירות הנכנסת נפגעה

מתחילת השנה נרשמה ירידה של 14% במספר הלינות הכולל, שהסתכמה ב-7 מיליון לינות, בהשוואה לינואר-מאי 2008. לעומת זאת, בלינות הישראלים חלה עלייה של 7% במאי השנה, לעומת החודש המקביל אשתקד.

בנוסף לכך, לאחרונה דיווח משרד התיירות, כי נמשכת הירידה בתיירות הנכנסת לישראל. על פי נתוני חודש מאי 2009 ביקרו בישראל 231 אלף תיירים, ירידה של 22% לעומת מאי אשתקד (297 אלף) וגידול של 25% לעומת מאי 2007 (185 אלף). מתחילת השנה הגיעו לישראל 968 אלף מבקרים, ירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עוד עולה מהנתונים כי על אף ביקור האפיפיור בישראל, עמדו סך הכניסות דרך נתב"ג בכל חודש מאי על 175 אלף, 10% פחות מביקור האפיפיור בשנת 2000, אז נרשמו בנתב"ג 194 אלף כניסות. עם זאת, ביומיים הקודמים להגעתו של האפיפיור נרשמו 7,800 כניסות בממוצע ליום דרך נתב"ג, לעומת הממוצע היומי בחודש זה, אשר עד על 5,600 בלבד. ביקור האפיפיור הביא לעלייה של 2% במספר הלינות בבתי מלון בנצרת.

חופשה בצפון: איום המיתון מורגש השנה- התפוסות במלונות הצפון לחודש יולי עומדות על 55%

חיים סתתיהו, מנכ"ל כפר הנופש בנמל עין גב אומר, כי "איום המיתון מורגש השנה, לקראת חופשת הקיץ. בניגוד לשנים קודמות, בהן חדרי האירוח והמלונות כבר עמדו בתפוסה יפה, וכמעט מלאים בהזמנות לחודשי הקיץ". לדבריו, "השנה הציבור הישראלי עסוק בבירור והשוואת מחירים וזהיר בהזמנות לחופשת הקיץ המשפחתית. חודש יולי בכפר הנופש עין גב עומד על 70% ובאוגוסט עדיין נותרו חדרים משפחתיים וחדרים זוגיים הממוקמים ממש על גדת הכנרת".

דובי בנארי, מנכ"ל מלון פסטורל מציין, כי "חודש יוני בגליל היה חודש טוב לתיירות, מרבית המלונות בגליל הגיעו לאחוזי התפוסה המתוכננים, שבין 70-80%, ובשנה של קשיים, זו בהחלט תפוסה יפה".

עם זאת אומר באנרי, כי "חודש יולי השנה 'סובל' מכך ששלושת השבועות של ימי בין המצרים - שבין י"ז בתמוז (הטלת המצור על ירושלים) לבין ט' באב (שריפת בית המקדש) - נופלים במלואם בתוך החודש. יחד עם הירידה בתיירות הנכנסת מחו"ל ישנה נפילה של ממש בתפוסות של יולי השנה, לעומת שנים עברו".

התפוסות במלונות הצפון לחודש יולי עומדות בשלב זה על 55% בממוצע בלבד. התיירנים בגליל ממתינים בציפייה לקראת חודש אוגוסט כאשר מרבית הנופשים הצפויים להגיע הקיץ הינם משפחות ישראליות. כרגע עומדים המלונות בגליל על תפוסה ממוצעת של 60% בלבד לאוגוסט והצפי הינו להזמנות שיגיעו כנראה בסמוך לחודש אוגוסט ובמהלכו, ע"פ בנארי.

בפסטורל החליטו השנה לקיים סופי שבוע אטרקטיביים במיוחד למשפחות, כאשר לאורך השנה האירועים מופנים בעיקר לחובבי המוסיקה והתרבות בסופי השבוע המוסיקליים הקלאסיים. בחודשי יולי אוגוסט יקיימו בפסטורל סדנאות, טיולים ואירועי מים לכל המשפחה בעלות סבירה הכוללת את כלל האירועים.

לדברי ציפי עמר, מנהלת ההזמנות במלון מצפה הימים, בחודש יולי עומדת התפוסה במלון על 75% ובחודש אוגוסט עומדת כבר על 50%. אך עמר מדגישה כי לישראלים יש נטייה לסגור הזמנות סמוך לתאריך ההגעה.

האורחים במלון מצפה הימים ייהנו לאורך הקיץ משלל אירועי תרבות גורמה ויין, כאשר בחודש אוגוסט יתקיימו חגיגות העשור למסעדת הגורמה מוסקט במלון והאורחים ייהנו מארוחות מידי שפים מובלים בארץ שיארח שף מוסקט חיים טיבי.

גם ברמת הגולן ההזמנות זורמות באיטיות, לדברי ליקי עזריה, מנהלת השיווק של תיירות מרום גולן. "בניגוד לשנים קודמות עדיין ניתן למצוא חדרים בצפון רמת הגולן אך עם זאת, האתרים נערכים לקליטת עשרות אלפי משפחות, תוך גיוס של עובדים נוספים לתקופת עונת הקיץ".

באטרקציות התיירותיות בגליל נערכים לקליטת עשרות אלפי מבקרים לאורך חודשי הקיץ. חגי רוזנבאום, מנכ"ל מרכז קנדה במטולה אומר, כי במטולה מצפים לאלפי אנשים שיגיעו בעקבות משחקי "אליפות ההוקי קרח היהודית" שתתקיים מה- 5 ביולי במשך עשרה ימים, "המשחקים יהיו פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום, שיכול גם ליהנות מחבילות בילוי בבריכה, באולינג, מטווח, ספא והחלקה על הקרח" אומר רוזנבאום.

מחירים לעונת הקיץ בתאריכים יולי- אוגוסט בצפון

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.