מלחמה
צילום: Bizportal

קרב הענקים: המלחמה ששווה 3 טריליון דולר

פייסבוק יצאה בקמפיין ״עומדת מול אפל בשביל העסקים הקטנים בכל מקום״: טים קוק השיב ״אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים, על ניצול של נתונים, על בחירות שאינן בחירתו של הצרכן, אז זה לא ראוי לשבח, זה ראוי לרפורמה״: אפל ופייסבוק שולפות סכינים
אור צרפתי | (3)

קשה לשים את האצבע על נקודת הזמן שבה הדברים בין אפל APPLE (סימול:AAPL) לבין פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB) ירדו לטימיון, אבל כמו בכל כך הרבה מערכות יחסים הרוסות, הסימנים הראשונים לבעיות האמיתיות לא היו נראים לעין. מרץ 2018, פייסבוק נמצאת בעיצומה של השערורייה הפוליטית הזכורה לשמצה ״קיימבריג׳ אנליטיקה״, ומתמודדות אל מול שאלות כבודות בנוגע לאופן ניהול הנתונים האישיים של צורכי השירותים. באותה התקופה היה ניתן לראות את ״הניצוץ״ הראשון כשמנכ״ל אפל, טים קוק נשאל מה הוא היה עושה אילו היה בנעליו של מארק צוקרברג, הוא השיב ״לא הייתי נכנס למצב הזה״ עם כוונה ברורה לעקוץ את פייסבוק. 

 

שבוע לאחר מכן, צוקרברג רמז כי מוצרי אפל מיועדים רק ל-״אנשים עשירים בלבד״. ואז מגיעה המכה הראשונה מחוץ לגבולות הפלירטוטים, אפל מציגה את הפיצ׳ר שעוזר למשתמשי אייפון לצמצם את השעות הרבות שהם מבלים באפליקציות. ״אם אתה רואה שישנם אפליקציות שאולי תרצה להקדיש להן פחות זמן, אתה תוכל להגדיר את מגבלה שתעזור לך״ אמר מנכ״ל אפל, כאשר הלוגו של ״אינסטגרם״ מופיע על גבי מסך גדול מאחוריו. 

 

התחרות בעמק הסיליקון יכולה להיות אכזרית, אך במשך רוב העשור האחרון אפל ופייסבוק חלקו מערכת יחסים שהועילה עסקית לשני הצדדים , גם אם הם לא היו תמיד אפלטוניים. פייסבוק מסתמכת על מכשירי האייפון בכדי להגיע לאותם מיליוני משתמשים, ואילו אפל זקוקה לאפליקציות הפופולריות בעולם כדי למנוע מאנשים לעבור לפלטפורמות מתחרות. שתי החברות שגשגו מאז שיצא האייפון, ולרוב לא יצרו מוצרים שהתחרו אחד בשני.

 

פייסבוק ואפל מוצאות עצמן במסלול התנגשות. במהלך השנים, תחרות ה-״עקיצות״ בין שני הענקיות רק הלכה והתחממה, ובמקביל פייסבוק פולשת לטריטוריה של אפל עם אביזרי מציאות מדומה. ״אנו רואים יותר ויותר את אפל כאחת מן המתחרות הגדולות שלנו״ אמר צוקרברג לאנליסטים בינואר האחרון. ״לאפל יש תמריץ משמעותי להשתמש בעמדת הכוח הדומיננטית שלה בכדי להפריע לאופן שבו האפליקציות שלנו, וגם אלו של אחרות, פועלות. הם עושים זאת באופן קבוע בכדי ליצור עדיפות״ הוסיף. 

 

Game Changer. המריבה הגיעה לשיאה כאשר בעדכון הגרסה הקרוב, מכשירי האייפון ידרשו שינוי בהגדרות ואישור מפורש לאסוף נתונים מסוימים ולעקוב אחר פעילות המשתמשים באפליקציות ובאתרים. צעד כזה עלול לערער את מנגנון הפרסומות ה-״מטורגטות״ בפייסבוק, והתגובה לא איחרה לבוא.  בדצמבר האחרון יצאה פייסבוק בקמפיין רחב ובו פרסמה מודעות בגודל של עמוד שלם בשלושה עיתונים גדולים בארה״ב ובהם נכתב כי היא ״עומדת מול אפל בשביל העסקים הקטנים בכל מקום״, בטענה כי היא מתנגדת לשינויים שאותם היא מתארת כ-״ניצול לרעה של כוח השוק״. על פי מקורבים לחברה, פייסבוק שוקלת להגיש תביעה לרשות להגבלים עסקיים כנגד אפל.

 

אפל מנצלת את המומנטום. דעת הקהל הציבורית על פייסבוק נמצאת במגמת ירידה מואצת, במיוחד לאור אירועי הקפיטול, חסימתו של הנשיא היוצא טראמפ, ושלל מחאות חברתיות כנגד החברה שמתקיימות בתוך באפליקציה עצמה, עם זאת, ההכנסות צמחו ב-33%, השורה התחתונה במעל 50%. אפל מצידה אומרת כי עדכון התוכנה האחרון רק יספק למשתמשים יותר בהירות לגבי מי אוסף את הנתונים האישיים שלהם, ויותר חשוב למה. טים קוק מתאר את הפרטיות כ-״ זכות אנושים בסיסית״, ובכך הוא מבדל את התפוח הנגוס, מתוך חשיבה עסקית כמובן, מהיריבה גוגל (סימול:GOOG) שמפעילה את מערכת אנדרואיד הפועלת על כל המכשירים שאינם אפל. גוגל מצידה לא תעז לבצע מהלך דומה.

 

טים קוק שולף את הכלים הכבדים ב-28 לינואר, ועושה זאת בכנס המקוון למחשבים, פרטיות והגנת הנתונים. ״אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים, על ניצול של נתונים, על בחירות שאינן בחירתו של הצרכן, אז זה לא ראוי לשבח, זה ראוי לרפורמה״, אמר. קוק הוסיף כי חלק מהרשתות החברתיות יוצרות דיסאינפורמציה מסוכנת ותיאוריות קונספירציה, והכל בשביל להגדיל את מעורבות המשתמשים ברשתות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

״זמן רב עבר, וזה הזמן להפסיק לעמיד פנים ולנקוט בגישה לפיה השימוש בפלטפורמות לא כרוך בעלות- קיטוב, אובדן אמון, וכן אלימות, זוהי העלות האמיתית״, סיכם מנכ״ל אפל. 
 

כיום, אישור איסוף הנתונים מוגדר כברירת מחדל בסמארטפונים השונים ברחבי העולם, מתוך הנחה שהצרכן הממוצע לא ייגש להגדרות וישנה זאת בעצמו. המלחמה החלה לאחר שאפל הודיעה כי בעדכון הגרסה הקרוב ברירת המחדל תהיה לא לאפשר לחברות לאסוף נתונים אישיים. פייסבוק מצידה חוששת כי אפל תדחוף את המשתמשים לדחות את המעקב ו-״גניבת הפרטים״ כפי שרמזו אפל. יחד עם זאת ״הרשת החברתית״ משדרת אופטימיות וסבורה כי שיעורי ביטול ההגדרות החדשות יהיו גבוהים.

 

תהיה התוצאה אשר תהיה, הסכסוך יוצר בעיות נוספות ואולי גדולות יותר. רגולטורים שונים החלו לטעות על פשר המאבק שחושף את שליטת החברות בשווקים שלהן, מה שעלול להיות בעייתי כאשר שתיהן נמצאות תחת בדיקה של הרשות להגבלים עסקיים. פייסבוק מצידה מפריחה את הטענות בכך שבלעדיה עסקים קטנים לא יוכלו להגיע ללקוחות קצה, וכי השינוי שיצרה בעולם הפרסום מוכיח כמה היא קריטית לצמיחת העסקים הקטנים, והעולם כולו. ואם כבר מדברים על מלחמה, נראה שאנחנו עדיין בשלב  הראשוני, כאשר כל אחת בוחנת את כוחה של השנייה ואומדת את הנזקים לקראת המלחמה האמיתית.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מי יתן 04/02/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    ואפילו תיעלם מהעולם. העולם יהיה מקום טוב יותר
  • 2.
    הסרתי את פייסבוק/אינסטגרם מהסמרטפון (ל"ת)
    לכו זדיינו 04/02/2021 05:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאחל הצלחה לשני הצדדים (ל"ת)
    Advj 04/02/2021 01:40
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -1.05%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.

על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?

אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.