קרב הענקים: המלחמה ששווה 3 טריליון דולר

פייסבוק יצאה בקמפיין ״עומדת מול אפל בשביל העסקים הקטנים בכל מקום״: טים קוק השיב ״אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים, על ניצול של נתונים, על בחירות שאינן בחירתו של הצרכן, אז זה לא ראוי לשבח, זה ראוי לרפורמה״: אפל ופייסבוק שולפות סכינים
אור צרפתי | (3)

קשה לשים את האצבע על נקודת הזמן שבה הדברים בין אפל APPLE (סימול:AAPL) לבין פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB) ירדו לטימיון, אבל כמו בכל כך הרבה מערכות יחסים הרוסות, הסימנים הראשונים לבעיות האמיתיות לא היו נראים לעין. מרץ 2018, פייסבוק נמצאת בעיצומה של השערורייה הפוליטית הזכורה לשמצה ״קיימבריג׳ אנליטיקה״, ומתמודדות אל מול שאלות כבודות בנוגע לאופן ניהול הנתונים האישיים של צורכי השירותים. באותה התקופה היה ניתן לראות את ״הניצוץ״ הראשון כשמנכ״ל אפל, טים קוק נשאל מה הוא היה עושה אילו היה בנעליו של מארק צוקרברג, הוא השיב ״לא הייתי נכנס למצב הזה״ עם כוונה ברורה לעקוץ את פייסבוק. 

 

שבוע לאחר מכן, צוקרברג רמז כי מוצרי אפל מיועדים רק ל-״אנשים עשירים בלבד״. ואז מגיעה המכה הראשונה מחוץ לגבולות הפלירטוטים, אפל מציגה את הפיצ׳ר שעוזר למשתמשי אייפון לצמצם את השעות הרבות שהם מבלים באפליקציות. ״אם אתה רואה שישנם אפליקציות שאולי תרצה להקדיש להן פחות זמן, אתה תוכל להגדיר את מגבלה שתעזור לך״ אמר מנכ״ל אפל, כאשר הלוגו של ״אינסטגרם״ מופיע על גבי מסך גדול מאחוריו. 

 

התחרות בעמק הסיליקון יכולה להיות אכזרית, אך במשך רוב העשור האחרון אפל ופייסבוק חלקו מערכת יחסים שהועילה עסקית לשני הצדדים , גם אם הם לא היו תמיד אפלטוניים. פייסבוק מסתמכת על מכשירי האייפון בכדי להגיע לאותם מיליוני משתמשים, ואילו אפל זקוקה לאפליקציות הפופולריות בעולם כדי למנוע מאנשים לעבור לפלטפורמות מתחרות. שתי החברות שגשגו מאז שיצא האייפון, ולרוב לא יצרו מוצרים שהתחרו אחד בשני.

 

פייסבוק ואפל מוצאות עצמן במסלול התנגשות. במהלך השנים, תחרות ה-״עקיצות״ בין שני הענקיות רק הלכה והתחממה, ובמקביל פייסבוק פולשת לטריטוריה של אפל עם אביזרי מציאות מדומה. ״אנו רואים יותר ויותר את אפל כאחת מן המתחרות הגדולות שלנו״ אמר צוקרברג לאנליסטים בינואר האחרון. ״לאפל יש תמריץ משמעותי להשתמש בעמדת הכוח הדומיננטית שלה בכדי להפריע לאופן שבו האפליקציות שלנו, וגם אלו של אחרות, פועלות. הם עושים זאת באופן קבוע בכדי ליצור עדיפות״ הוסיף. 

 

Game Changer. המריבה הגיעה לשיאה כאשר בעדכון הגרסה הקרוב, מכשירי האייפון ידרשו שינוי בהגדרות ואישור מפורש לאסוף נתונים מסוימים ולעקוב אחר פעילות המשתמשים באפליקציות ובאתרים. צעד כזה עלול לערער את מנגנון הפרסומות ה-״מטורגטות״ בפייסבוק, והתגובה לא איחרה לבוא.  בדצמבר האחרון יצאה פייסבוק בקמפיין רחב ובו פרסמה מודעות בגודל של עמוד שלם בשלושה עיתונים גדולים בארה״ב ובהם נכתב כי היא ״עומדת מול אפל בשביל העסקים הקטנים בכל מקום״, בטענה כי היא מתנגדת לשינויים שאותם היא מתארת כ-״ניצול לרעה של כוח השוק״. על פי מקורבים לחברה, פייסבוק שוקלת להגיש תביעה לרשות להגבלים עסקיים כנגד אפל.

 

אפל מנצלת את המומנטום. דעת הקהל הציבורית על פייסבוק נמצאת במגמת ירידה מואצת, במיוחד לאור אירועי הקפיטול, חסימתו של הנשיא היוצא טראמפ, ושלל מחאות חברתיות כנגד החברה שמתקיימות בתוך באפליקציה עצמה, עם זאת, ההכנסות צמחו ב-33%, השורה התחתונה במעל 50%. אפל מצידה אומרת כי עדכון התוכנה האחרון רק יספק למשתמשים יותר בהירות לגבי מי אוסף את הנתונים האישיים שלהם, ויותר חשוב למה. טים קוק מתאר את הפרטיות כ-״ זכות אנושים בסיסית״, ובכך הוא מבדל את התפוח הנגוס, מתוך חשיבה עסקית כמובן, מהיריבה גוגל (סימול:GOOG) שמפעילה את מערכת אנדרואיד הפועלת על כל המכשירים שאינם אפל. גוגל מצידה לא תעז לבצע מהלך דומה.

 

טים קוק שולף את הכלים הכבדים ב-28 לינואר, ועושה זאת בכנס המקוון למחשבים, פרטיות והגנת הנתונים. ״אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים, על ניצול של נתונים, על בחירות שאינן בחירתו של הצרכן, אז זה לא ראוי לשבח, זה ראוי לרפורמה״, אמר. קוק הוסיף כי חלק מהרשתות החברתיות יוצרות דיסאינפורמציה מסוכנת ותיאוריות קונספירציה, והכל בשביל להגדיל את מעורבות המשתמשים ברשתות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

״זמן רב עבר, וזה הזמן להפסיק לעמיד פנים ולנקוט בגישה לפיה השימוש בפלטפורמות לא כרוך בעלות- קיטוב, אובדן אמון, וכן אלימות, זוהי העלות האמיתית״, סיכם מנכ״ל אפל. 
 

כיום, אישור איסוף הנתונים מוגדר כברירת מחדל בסמארטפונים השונים ברחבי העולם, מתוך הנחה שהצרכן הממוצע לא ייגש להגדרות וישנה זאת בעצמו. המלחמה החלה לאחר שאפל הודיעה כי בעדכון הגרסה הקרוב ברירת המחדל תהיה לא לאפשר לחברות לאסוף נתונים אישיים. פייסבוק מצידה חוששת כי אפל תדחוף את המשתמשים לדחות את המעקב ו-״גניבת הפרטים״ כפי שרמזו אפל. יחד עם זאת ״הרשת החברתית״ משדרת אופטימיות וסבורה כי שיעורי ביטול ההגדרות החדשות יהיו גבוהים.

 

תהיה התוצאה אשר תהיה, הסכסוך יוצר בעיות נוספות ואולי גדולות יותר. רגולטורים שונים החלו לטעות על פשר המאבק שחושף את שליטת החברות בשווקים שלהן, מה שעלול להיות בעייתי כאשר שתיהן נמצאות תחת בדיקה של הרשות להגבלים עסקיים. פייסבוק מצידה מפריחה את הטענות בכך שבלעדיה עסקים קטנים לא יוכלו להגיע ללקוחות קצה, וכי השינוי שיצרה בעולם הפרסום מוכיח כמה היא קריטית לצמיחת העסקים הקטנים, והעולם כולו. ואם כבר מדברים על מלחמה, נראה שאנחנו עדיין בשלב  הראשוני, כאשר כל אחת בוחנת את כוחה של השנייה ואומדת את הנזקים לקראת המלחמה האמיתית.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מי יתן 04/02/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    ואפילו תיעלם מהעולם. העולם יהיה מקום טוב יותר
  • 2.
    הסרתי את פייסבוק/אינסטגרם מהסמרטפון (ל"ת)
    לכו זדיינו 04/02/2021 05:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאחל הצלחה לשני הצדדים (ל"ת)
    Advj 04/02/2021 01:40
    הגב לתגובה זו
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.