סיטי בנק
צילום: istock

סיטיגרופ העבירה בטעות 900 מ' ד' למלווים של רבלון – הם מסרבים להחזיר את הכסף

בעלי האג"ח טוענים כי חברת מוצרי הטיפוח של המיליארדר היהודי רון פרלמן אינה מסוגלת לפרוע את ההלוואה ומסרבים להחזיר את הכסף שנשלח בשל "טעות פקידותית"
ארז ליבנה | (10)

המיליארדר היהודי רון פרלמן בוודאי שפשף את עיניו בתדהמה ולא האמין כמה בר מזל הוא. עסקיו של אחד מהיהודים העשירים בעולם – שהונו מוערך ב-6.4 מיליארד דולר – בהם חברת מוצרי הטיפוח רבלון (סימול: REV), נכנסו לקשיים בשל משבר הקורונה והוא כבר החל לממש נכסים.

 

המצב של רבלון באמת לא טוב. המניה ירדה בכשני שליש מאז תחילת השנה, מרמה של 24 דולר למניה, לרמה של 8.36 דולר למניה, נכון לכתיבת שורות אלה. האג"ח של החברה נסחר בדיסקאונט של 70%, או רק 30 אגורות על כל דולר. כלומר, לא מדובר בלחמניות חמות, אלא בלחמניות ישנות שצברו לא מעט עובש וסימני שאלה בדבר היכולת של החברה לצאת ממצבה הנוכחי, שבחלקו נובע מהקורונה, אבל בחלקו נובע מכרסום המעמד של החברה והתחזקות של לא מעט מתחרות בשוק – בעיקר דרך האינטרנט.

 

אז תתארו לכם את האושר על פניו של פרלמן כשגילה ביום רביעי האחרון שסיטיגרופ (סימול: C) העביר ביום רביעי האחרון 900 מיליון דולר לחשבונות של המלווים של רבלון. מדובר בטעות עצומה גם עבור חברת ההשקעות, ששווי השוק שלה עומד על 110 מיליארד דולר. הוא, יחד עם כל ותיקי וול סטריט, אלה ש"כבר ראו הכול", עמדו בהלם לנוכח הטעות הקולוסלית.

 

איך הגענו עד הלום?

המלווים של רבלון, בהם בריגייד קפיטל וסימפוני ניהול נכסים, תבעו את החברה וביקשו מבית המשפט שיורה לחברה להחזיר את ההלוואה באופן מיידי ולא ב-2023, אז היא פוקעת. לטענתם, רבלון מכרה חלק מהנכסים הרוחניים שלה, שהיו אמורים לסייע לה להחזיר את החוב – וששימשו כערבות להחזרת ההלוואה. רבלון טוענת שהיא נאלצה למכור את הנכסים כחלק מתהליך של ארגון מחדש.

 

בערך בזמן הגשת התביעה, המלווים כאמור קיבלו את כל הכסף שתבעו, שכלל גם החזרים על פיגורים. נכון לעכשיו, בסיטי אומרים כי טרם קיבלו את מרבית הכספים וכרגע הקרנות שקיבלו את הכספים, אינן מתכוונות להשיבו בשל הסיכונים שיש למלווי אג"ח בעת חדלות פירעון.

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יוסף 17/08/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    יש זרוע שלהם כאן בישראל. יצא לי לעבוד שם. אנשים מגעילים, חטטנים, חברה שמתנהלת כמו מאפיה. עוקבים וחוקרים על עובדים . מקום עבודה מסוכן. מהסרטים. הרעים.
  • אזרח 15/10/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    אם היית באמת עובד בסיטי היית מדבר אחרת. נשמע שאתה עובד באיזה בנק ישראלי, שכנראה לא מתייחסים אליך יפה.
  • 7.
    המשועמם 16/08/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    הפד יכול להזרים את הכסף בחינם ובא לציון גואל!
  • 6.
    muda 16/08/2020 20:52
    הגב לתגובה זו
    כל בר דעת מבין שלא מדובר בטעות. היה להם מישהו מבפנים. שיחפשו בחשבונות של עובדים שלהם ויגלו מהר מאוד שטעות זאת לא הייתה.
  • 5.
    סודות המסחר בבורסה 16/08/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
    יחזירו שהמשיח יבוא
  • אייל 17/08/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
    כשהמשיח יבוא... כש הוא קיצור של כאשר
  • 4.
    זיו כוסביבך 16/08/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
    אין הסבר אחר , ברכות ליהודי
  • 3.
    סייבר. (ל"ת)
    אנונימי 16/08/2020 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד הסיפורים המוזרים של השנה (ל"ת)
    שי 16/08/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני 16/08/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    ממילא אין לכסף ערך
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.