אנרגיה מתחדשת
צילום: Istock

לא פחות מ-30% תשואה ב-2020: קרנות האנרגיה המתחדשת הכי מעניינות

כן מגפה - לא מגפה, האנרגיה המתחדשת זה טרנד שלא הולך לשום מקום ובתקופה שאנשים פוחדים לשים את הכסף על מניה בודדת, הנה 3 קרנות שעשו תשואה של למעלה מ-30% השנה
ארז ליבנה | (4)

הרבה משקיעים ותיקים, אלה שכבר ראו דבר או שניים בחיים, חשבו בהתחלת הגל של האנרגיה הירוקה, זה שהחל לעלות לאחר קבלת פרוטוקול קיוטו ב-1997 – הפרוטוקול הראשון, והלא מיושם, שמרבית הכלכלות המפותחות לקחו על עצמן להפחתת זיהום אוויר – כי בוודאי שמדובר בקוריוז, שלא יעמוד במבחן הזמן מול האנרגיות המתכלות, המורכבות בעיקר מדלקים פוסיליים – מאובנים – מזהמים.

 

אבל אז הגיע הסכם פריז ב-2016, כשהטרנד של אנרגיה סולארית ורוח – ופתרונות ירוקים נוספים למגוון תעשיות, בהן הכימיקלים – כבר החל לתפוס תאוצה בעולם ובעצם הפך את היוצרות. את הפרק של הכדאיות שבדלקים הישנים חתמה הקורונה, כשבעקבות מלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה, באפריל השנה מחירי החוזים העתידיים על הנפט הגולמי הגיעו למינוס 38 דולר והפכו את הנפט – פחות או יותר – ללא כדאי כלכלית, או לפחות כזה שלא באמת לתכנן על פיו תוכנית כלכלית לטווח ארוך.

 

אבל אם יש החלטה אחת שמעידה יותר מכל על חוסנה של התעשייה החדשה של האנרגיות המתחדשות, זו הודעתה של בלאקרוק בתחילת השנה. למי שלא יודע, בלאקרוק היא מנהלת הנכסים הפרטית הגדולה בעולם, שמנהלת נכסים בהיקף שמתקרב ל-6.5 טריליון דולר. מה עשה לארי פינק מנכ"ל הקרן? הוא הודיע שמעתה היא מתמקדת בהשקעות בחברות המושקעות באנרגיות ירוקות או כאלה העושות תהליכים לקראת מעבר לאנרגיות ירוקות.

 

ההצהרה הזו לא הייתה איום ללא שיניים. ממש לא. האיום הזה קרם עור וגידים ממש בחודש שעבר, כשבלאקרוק הודיעה ל-53 חברות, בהן דיימלר הגרמנית (סימול: DAI.DE), לופטהאנזה (סימול: LHA.DE) וסימנס, שתמנע תמיכה מחברי דירקטוריון או מהדירקטוריונים במלואם, מאחר והם לא התיישרו לגיידנס החדש.

 

אבל בלאקרוק לא לבד בעניין הזה. יותר ויותר חברות ביטוח וקרנות ניהול מעניקות תנאים מועדפים לחברות שמפגינות התקדמות ורצינות בקיימות, בחברה ובממשל (ESG). הטרנד הזה, יחד עם המעבר לקפיטליזם של בעלי עניין, הם צפויים להוביל את הטרנדים בעולם העסקי בשנים הקרובות.

הקרנות שמכות את המשבר הכלכלי

בכל מקרה, השוק כמובן מלא באינספור הזדמנויות. עם זאת, בשל הרתיעה של משקיעים רבים "להמר" על מניות בודדות – למרות שהאנרגיות המתחדשות נחשבות להשקעות דפנסיביות – אספנו 3 קרנות (ETF) המתמקדות במניות של קיימות ואנרגיה ירוקה, שלרוב מהוות חלופה בטוחה למניות בודדות – אבל כאמור, בתקופתנו אין ערובה לדבר.

 

הקרן הראשונה היא קרן אינווסקו סולאר (סימול: TAN), שמעניקה חשיפה ל-24 מניות טכנולוגיה ושירותים בתחום הסולארי, בהן פירסט סולאר (סימול: FSLR) וסולראדג' הישראלית הדואלית. הנכסים של הקרן עולים על 632 מיליון דולר, כשמתחילת השנה מחיר יחידה עלה מ-31.94 דולר ליחידה ל-52 דולר ליחידה. עלייה של יותר מ-60%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השנייה זו iShares גלובל (סימול: ICLN). הקרן שלה נכסים בהיקף של 721 מיליון דולר, עלתה מתחילת השנה ממחיר של 11.93 דולר ליחידה, למחיר של כ-16 דולר. עלייה של 3יותר מ-33%. הקרן עוקבת אחר חברות מכל תחומי האנרגיה המתחדשת, בהן גם סולראדג' וגם הענקית ווסטאס הדנית, הנחשבת לאחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום הרוח.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה עם הetf הנפוץ pbw ?? (ל"ת)
    אנונימי 21/08/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמנון דיין 18/08/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    האם יש .קרנות עוקבות ישראליות?
  • ורד 01/09/2020 21:53
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה להיט בעוד זמן מה.
  • 1.
    אנרגיה ירוקה 18/08/2020 08:10
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו סייבר וענן
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.