בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה
צילום: getty images, Wiktor Szymanowicz
מבט עולמי

מהאימפריה נשאר רק הכדורגל

הכישלון של ג'ונסון מאיים על הממלכה. בסקוטלנד חושבים על פרישה, באירלנד חושבים על איחוד הדרום והצפון, כלכלת המדינה צפויה להיפגע משמעותית, כשללא הסכמי סחר, בריטניה תמשיך להידחק לשוליים. העתיד לא נראה ורוד אצל הממלכה, זו שכבר לא כל כך מאוחדת
ארז ליבנה | (11)

בשבוע שעבר יצאה עצומה מאוד לא שגרתית בבריטניה. העצומה שהיא אמנם גימיק מבטאת את הלך הרוח בממלכה - העצומה קראה להכריז מלחמה על ניו זילנד ואז להיכנע, כדי שג'סינדה ארדרן, ראשת ממשלת המדינה שבאוקיאניה, תהפוך להיות ראשת הממשלה של בריטניה על פי החוק הבינלאומי. צריך לזכור שהבריטים הם שהקימו את ניו זילנד, כן...

 

העצומה הזו, שלא ברור כמה אנשים באמת חתמו עליה, נבעה מהטיפול הגרוע – בלשון המעטה – של בריטניה בהתפרצות המגפה. כזכור, המדינה החלה בהתחלה במדיניות של חיסון עדרי, אבל כעבור כמה שבועות, כשבתי החולים החלו להתפקע ולקרוס וראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, הורדם והונשם בשל המחלה, בריטניה שינתה כיוון.

 

אבל זה כבר היה מאוחר מדי. בריטניה היא אחת המדינות שהכי הושפעו מהקורונה. נכון לכתיבת שורות אלה, בריטניה במקום ה-5 בעולם במספר הנדבקים עם למעלה מ-300 אלף מקרים מאובחנים. מבחינת מיתות היא במקום ה-3 בעולם עם כ-43 אלף מתים.

 

בניו זילנד, שאמנם זה אי בסוף העולם, ישנם רק 1,500 מקרים מאובחנים ו-22 מקרי מוות, נמצאת בתחתית המדדים העולמיים. חוץ מזה ניו זילנד חגגה שבוע שעבר את ניצחונה על המחלה - זהו אין שם נדבקים וראשת הממשלה יצאה בריקוד. אז זה בטח לא מקרה שהאנגלים רוצים שג'ונסון יעוף. הוא הביא את המדינה, את האימפריה הגדולה של פעם, למצב שבו הם לבד בעולם.

 

זה לא רק זה. השבוע פורסם שארצות הברית שוקלת להטיל מכסים על מספר סחורות אירופאיות. למרות היפרדותה של בריטניה מהאיחוד, ממשל טראמפ לא פסח על המדינה, שצפויה להיפגע אם וכשיוטלו המכסים והמסים. על זה נאמר 'עם כאלה חברים'.

 

אז נכון שביום שלישי ג'ונסון כבר הודיע על הסרתן של חלק מהמגבלות, כולל פתיחתם של הפאבים הכל כך אנגליים, אבל הטעם המר של המגפה והשפעותיה לא יימחק זמן רב. ליטרים על גבי ליטרים של בירה לא ימחקו את הטעם הזה. וזה עוד בלי לדבר על האפשרות האמיתית לגל שני. 

סקוטלנד כבר לא שותקת, אירלנד שוקלת איחוד

הבוז שרוכשת בריטניה לסקוטלנד הוא היסטורי. עוד מלפני ימי ויליאם וולאס – כן, כן, ההוא שעל פיו מבוסס הסרט 'לב אמיץ' – הבריטים מתעבים את הסקוטים. אולי זו הג'ינג'יות, אולי זה כי הם לוקחים את הבכורה על הוויסקי, אבל עד היום לא ברור מה מקור הסלידה הבריטית מהסקוטים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

דוגמא אחת מלפני 6 שנים, הייתה שפוליטיקאי בריטי, אד מיליבנד שמו, קרא למוסדות בריטיים להניף דגלים של סקוטלנד. למה הוא עשה את זה? כי סקוטלנד בדיוק הייתה לקראת משאל עם פנימי בשאלה האם להישאר חלק מהממלכה.

 

גם במעון הרשמי של ראש ממשלת בריטניה העלו את הדגל. יותר נכון ניסו. פעם אחר פעם הדגלנים לא הצליחו לחבר את הדגל והוא נפל. עד שלבסוף הם הצליחו. בקיצור, הבריטים שמאוד אוהבים כבוד מבחינה היסטורית, נותנים לשכניהם מעט מדי מהמשאב הזה.

 

עכשיו לסקוטים נמאס. באמת נמאס. לפני 6 שנים בריטניה הצליחה להשאיר אותה בממלכה. עכשיו, עם העזיבה של האיחוד האירופי – זו שהתרחשה ממש לפני התפרצות הקורונה בעולם – לסקוטים יש פחות ופחות סיבות להישאר.

 

סקר של YouGov, מצא כי לראשונה מאז 2015 יש יותר סקוטים שמעדיפים לעזוב את בריטניה ולהישאר באיחוד. למה? הטיפול של הממשלה הבריטית בקורונה. למרות זאת, כרגע לא צפוי משאל עם – אבל זה לא אומר שלא נראה אחד כזה בקרוב.

 

נראה שגם באירלנד, יכולתה הנועלת של הממשלה הבריטית מראה שינויים טקטוניים ביחסים הפנים איריים. מה שמאות רבות של שנים של מלחמה בין הקתולים לפרוטסטנטים לא עשו, היציאה מהאיחוד והקורונה כן.

 

באופן היסטורי הפלגים האירים שונאים אחד את השני שנאת יוקדת, ובכל זאת, יש כבר לא מעט קולות שקוראים לאיחוד היסטורי. "ההתנהגות וסדר העדיפויות של הממשלה הבריטית יצרה גל של אנשים שסבורים שצריך לבדוק האם יש כדאיות באיחוד", אמר ניילס או דונגהייל, נציג השין פיין התומכת באיחוד אירלנד. "כל האירועים האלה בהחלט תומכים בטיעונים למען האיחוד", הוסיף.

 

אמנם לא הייתי ממהר לחגוג את האיחוד האירי – הדם הרע עדיין מבעבע – אבל ההבנה של חלק ניכר מהאירים על חוסר התוחלת שבהחזקת שתי ממשלות ושתי מערכות בריאות ושתיים מהכול בעצם – יכול להיות שלב נוסף בהתפוררות הממלכה הבריטית מבפנים. נראה אם המילים יהפכו למעשים.

אגב, מעבר למשמעויות המשפטיות והחוקיות של פירוק הממלכה, אחת השאלות הכי עקרוניות היא: מה יקרה לדגל הבריטי? הוא גם כבר לא יוכל להישאר אותו הדבר. אז יכול להיות שבשנים הבאות נראה גם דגל חדש. אולי ישימו שם את השיער המתנפנף של ג'ונסון. נראה כמה הבריטים יאהבו אותו אז. 

 

הנתונים הכלכליים שגורמים לפניקה בבריטניה

בתחילת החודש, קבע הבנק השוויצרי לומברד אודיה כי בריטניה נמצאת במשבר הכלכלי החמור ביותר מזה 300 שנה. סטפן מונייה, הכלכלן הראשי של הבנק, אמר שרק מדיניות חובת הבידוד תחתוך חלק ניכר מתקציב המדינה, שמכניסה 52 מיליארד ליש"ט בשנה למשק הבריטי.

 

לפני כשבועיים, הנתונים הראו עד כמה המצב בבריטניה חמור. באפריל נרשמה התכווצות של למעלה מ-20% בכלכלה הבריטית, השישית בגודלה בעולם. מדובר בהתכווצות של פי 3 ביחס להתכווצות במשבר של 2008. פסיכי.

 

אבל המצב היה רע גם עוד לפני כן. בשנת 2019, כן זאת שהסתיימה לפני חצי שנה, הצמיחה הבריטית עמדה על... 0%. 0 עגול. האימפריה לשעבר כבר החלה לאכול את דייסת הברקזיט הרבה לפני שהמילה קורונה השתלטה על חיינו. הצמיחה השנתית ב-2018 עמדה על 1.4%. פחות מחצי מארצות הברית (2.9%) וזה עוד אחרי הנפילות בוול סטריט בסוף השנה ההיא.

 

ביום רביעי השבוע, קרן המטבע הבינלאומית עדכנה את תחזית הצמיחה העולמית. אז החדשות הרעות הן שתחזית הצמיחה הגלובלית ירדה למינוס 4.9%. החדשות הרעות לבריטניה היא שתחזית הצמחה שלה נחתכה ביותר מפי 2, ל-10% התכווצות, יחד עם אירופה כולה. גרמניה צפויה להתכווץ רק ב-7.8%, איטליה, צרפת וספרד נמצאות באזור ה-12%.

 

החדשות הטובות הן שהצמיחה בבריטניה צפויה לעלות ב-6.3% ב-2021, בעוד גוש האירו צפוי לצמוח ב-6% בלבד. אבל המספרים האלה משקרים. הסיבה הראשונה היא שלאירופה יש את אירופה. לבריטניה אין אף אחד ואין לה הסכמי סחר בתוקף. זה שם אותה בשוליים. מה עוד שההקלה באמצעי הסגר השבוע עלולים לחזור לבריטניה ביתר שאת עם גל שני, שעלול להעיב על ההתאוששות גם ב-2021.

האם ימיו של ג'ונסון ספורים?

אם נחזור לרגע לתחילת הכתבה ולעצומה של ניו זילנד, לא פלא שהבריטים זועמים. אבל הם ידעו מה הם מקבלים כשבחרו בג'ונסון, הוא היה בסך הכול הברירה הפחות גרועה משתי ברירות רעות מאוד. נראה כמה הוא יצליח להתמודד עם כישלון הקורונה וכמה זמן יוכל להחזיק בכסאו לנוכח סדרת הכישלונות הבלתי נגמרת.

 

הבעיה היא שעכשיו גם העולם מבין את מה שהבריטים הבינו מזמן. מדובר, כמו טראמפ, בקוריוז. לטראמפ לפחות יש יכולת להשפיע. ג'ונסון הוא כמו הדודה הזקנה והרוטנת. הוא זורק מילים לאוויר, אבל אף אחד כבר לא מתייחס. לא באמת.

וכל עוד בבריטניה יימשך המשבר המנהיגותי – זה שנמשך פחות או יותר מאז ירידתה של מרגרט ת'אצ'ר, אשת הברזל הבריטית שירדה מכסאה כראשת ממשלה ב-1990 – הבריטים, שעדיין יהוו צומת כלכלי חשוב עבור העולם, ירגישו ביתר שאת את תוצאות המיתון הכבד שייפול עליהם.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מתי קניתם לאחרונה MADE IN ENGLAND? (ל"ת)
    ARTICK19 29/06/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שמעיה 28/06/2020 08:04
    הגב לתגובה זו
    אמפריה בים באוויר ובסחר. אימפריית נדלן. אימפרייה במשפט צדק ובחינוך בריטניה שולטת בימים
  • 8.
    בוריס 27/06/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    הסקוטים יפשטו את הרגל שנייה וחצי אחרי שיצאו. אדרבה שילכו לכל הרוחות.הקורונה טופלה מעולה בבריטניה, הרבה יותר טוב מאשר בישראל. מתו מלא קשישים בעיקר כי האוכלוסיה זקנה יותר. בריטניה מתו חרת בחסר מטורף וכל מי שמספיד אותה שייך לזרם השמאל קיצוני והפופוליסטי.בוריס וחבורתו עושים אחלה עבודה ומנקים אורוות משנים של הזנחה בחסות ממשלת הלייבור הקומוניסטית.חמש שנים ובריטניה חוזרת ובענק.מי שמשקיע עכשיו יהנה מהפירות בקרוב.
  • סוחר 28/06/2020 02:26
    הגב לתגובה זו
    ברור שהיא הולכת פה לכמה שנים קשות כל כל שאר המדינות אבל עדיין , בריטניה לדעתי אחת מהמדינות שהכי יהיה כדי להשקיע בהם אחר כך .
  • 7.
    העולם משתנה, אסיה הולכת וכובשת את מקומן של ארהב ואירופה (ל"ת)
    איתן 27/06/2020 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נדב 27/06/2020 12:40
    הגב לתגובה זו
    עוד פרשן שנותן לרגשותיו להשפיע על שיקול דעתו
  • 5.
    איתמר 27/06/2020 11:36
    הגב לתגובה זו
    הבריטים הוא השם הכולל של כל העמים תחת האיחוד של ארבע המדינות. כאשר הכותב מדבר על היריבות בין "הבריטים" לסקוטים - הוא למעשה מדבר על היריבות בין האנגלים לסקוטים. הסקוטים הם גם בריטים!!! זאת טעות שנובעת מבורות, וחבל שכך. מציע לתקן.
  • 4.
    לרון 27/06/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
    "ראשת" ממשלה ,רק ראש
  • 3.
    דודאברהםandjelכהן 27/06/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    שמחה לאיד, אפילו מסריח כמו אישי נשום סיבותיו של הכותב , תתבייש לך
  • 2.
    שמוליק 27/06/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
    כולם עוד יהיו בתור לחיסון הבריטי
  • 1.
    ג'ו 27/06/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    כתבה שרובה דעות הכותב ומעט מאוד עובדות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.