מלחמת הסחר: סין הגישה תלונה נוספת נגד ארה"ב לארגון הסחר העולמי
על פי החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט שנסחרו בנמוך היומי בירידות של עד 1.4% (כרגע יורדים רק 0.7%), מסתמנת פתיחה ברגל שמאל לחודש ספטמבר בבורסות בארה"ב. בנוסף להתפתחויות בגזרת הברקזיט עליהן דיווחנו מוקדם יותר הבוקר, חלה התחממות נוספת במלחמת הסחר ארה"ב-סין.
הסינים הגישו תלונה כנגד ארה"ב לארגון הסחר העולמי בעניין המכסים החדשים של ארה"ב על סחורות סיניות בהיקף של 112 מיליארד דולר אשר נכנסו לתוקף בתחילת ספטמבר. כך על פי הודעה רשמית של משרד המסחר הסיני.
ההסלמה האחרונה - ארה"ב התחילה להטיל מכסים בשיעור של 15% על מגוון סחורות סיניות ביום ראשון ומנגד סין החלה להטיל מכסים על נפט מארה"ב.
סין לא פרסמה פרטים בנוגע לתלונה והמהלך המשפטי שלה, אך הבהירה כי המכסים של ארה"ב השפיעו על 300 מיליארד דולר מהיצוא הסיני.
הטלת המכסים האחרונה הפרה את הקונצנזוס שאליו הגיעו מנהיגי סין וארצות הברית בפגישה באוסאקה, כך נמסר בהודעת משרד המסחר הסיני. סין תגן על זכויותיה החוקיות בהתאם לכללי ארגון הסחר העולמי, נמסר בהודעה.
התביעה הנוכחית היא השלישית שבייג'ין הגישה כנגד המכסים הספציפיים על סין של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ לארגון הסחר העולמי, הארגון הבינלאומי אשר אחראי להגביל את המכסים שמותר לכל מדינה לגבות.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורמים רשמיים בארה"ב אומרים כי הם מענישים את סין בגין גניבת קניין רוחני שאינו מכוסה על פי כללי ארגון הסחר העולמי, אף שמומחי סחר רבים טוענים כי כל העלאת מכס מעל המקסימום המותר, חייבת לקבל אישור של ארגון הסחר העולמי.
מומחים רבים אף מתנגדים למדיניות הסינית של "להילחם באש עם אש", באמצעות הטלת מכסים על סחורות אמריקאיות שיובאו לסין, גם זאת ללא אישור ארגון הסחר העולמי.
ביום שישי פרסמה ארצות הברית כתב הגנה ראשון בעניין שלושת התיקים המשפטיים, בטענה כי סין וארצות הברית הסכימו כי אין לשפוט את הנושא בארגון הסחר העולמי.
"סין קיבלה את ההחלטה החד צדדית לאמץ אמצעי מדיניות תעשייתיים אגרסיביים כדי לגנוב או לרכוש בצורה לא הוגנת את הטכנולוגיה של שותפי הסחר שלה; ארצות הברית אימצה אמצעים של הטלת מכסים כדי לנסות לנטרל את השפעת מדיניות העברת הטכנולוגיה הבלתי הוגנת והמעוותת של סין", נכתב בכתב ההגנה.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד נטען, כי סין בחרה להגיב שלא באמצעות התייחסות לדאגות בארה"ב, אלא באמצעות הטלת מכסים משל עצמה, "במאמץ לשמור על מדיניותה הבלתי הוגנת ללא הגבלת זמן".
בכתב ההגנה שהגישה ארה"ב נטען גם כי פעולותיה פטורות מכללי ארגון הסחר העולמי מכיוון שהן מהוות "אמצעים הנחוצים לשמירה על המוסר הציבורי" - סעיף ששימש בעבר לטעון להגבלות סחר בגין הימורים, זכויות בעלי חיים ושידור ציבורי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
