שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

האם סין ואירופה ינצלו את ההזדמנות שמלחמת הסחר יצרה?

למרות המתיחות מול ממשל טראמפ והפיתוי לגבש חזית משותפת, אנליסטים מעריכים שהפערים העמוקים בין האיחוד האירופי לבייג’ין ימשיכו למנוע ברית אמיתית

אביחי טדסה | (2)

בעוד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעמיק את מלחמת הסחר מול סין ומטיל מכסים חסרי תקדים, עולות הערכות כי האיחוד האירופי וסין עשויים לנצל את ההזדמנות כדי להתקרב זה לזה. אך למרות סימנים לנכונות הדדית להגביר דיאלוג, מומחים מעריכים כי פערים עמוקים בתחומי הכלכלה, זכויות האדם והמדיניות התעשייתית מונעים גיבוש שותפות אמיתית, והם לא צפויים להיעלם גם אם המתיחות בין ארה"ב לשותפותיה תימשך.


לאחרונה נרשמו מספר מהלכים דיפלומטיים שנתפסו כניסיון לרכך את הטון בין אירופה לסין. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, קיימה שיחה עם ראש ממשלת סין לי צ'יאנג, ובה הדגישה את חשיבות מניעת עיוותים בסחר הבינלאומי כתוצאה ממכסים. גם ביקורו של שר החוץ הסיני באירופה והמפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג לראש ממשלת ספרד חיזקו את התחושה שישנה פתיחות מחודשת. 

עם זאת, מתחת לפני השטח, עומדים בעינם מתחים ישנים: האיחוד האירופי ממשיך להאשים את סין בסבסוד תעשיות כמו רכבים חשמליים, סוללות ופלדה, צעדים שלטענת האיחוד, פוגעים בתחרות ההוגנת. בתגובה, בייג’ין פתחה בחקירות נגד מוצרי חקלאות ואלכוהול אירופיים, מה שנתפס כמהלך נקמני לכל דבר.


לדברי מקס ברגמן ממרכז CSIS בוושינגטון, "פוטנציאל לשיתוף פעולה כלכלי בין האיחוד לסין מוגבל מאוד, שני הצדדים הם כלכלות מונחות ייצוא ומתחרים ישירים, בעיקר בתחומי הרכב והטכנולוגיה הירוקה". לדבריו, אלא אם סין תבצע ויתורים מהותיים, קשה לראות את האיחוד מאמץ קו של מעורבות עמוקה יותר.



אנליסטים מדגישים כי האתגרים בין אירופה לסין אינם תלויים רק במצב מול ארה"ב. קארסטן ניקאל מחברת הייעוץ טנאו מצביע על פערים מהותיים בנוגע לעודפי ייצור בסין, סוגיות זכויות אדם, והעמדה הסינית כלפי רוסיה ומלחמת אוקראינה. גם איאן ברמר, נשיא קבוצת יוראסיה, ציין כי החשדנות האירופית כלפי סין עמוקה, במיוחד בתחומים כמו זכויות קניין רוחני, ריגול טכנולוגי ומדיניות ממשלתית תוקפנית,וזו לא תיעלם רק כי ארה"ב הפכה ליריבה כלכלית.


למרות זאת, סין צפויה לנסות לנצל את המתיחות בין ארה"ב לאירופה כדי לפורר את שיתוף הפעולה הטרנס-אטלנטי ולקרב אליה את האיחוד. עם זאת, לפי הערכות אנליסטים, באירופה יעדיפו להמשיך בדיאלוג זהיר עם בייג’ין, תוך שימוש ברטוריקה מתונה, אך מבלי להתרחק מוושינגטון או ליצור ברית ממשית עם סין. למעשה, לפי דוח של יוראסיה גרופ, מהלכיו של טראמפ עלולים דווקא לדחוף את האיחוד להקשיח את מדיניות הסחר מול סין, כדי למנוע גל של ייבוא זול שיפגע בתעשייה המקומית.


המורכבות שבה נוקטת אירופה אינה מקרית, היא נובעת מהכרה גוברת בכך שסין היא גם שותפה כלכלית חשובה וגם יריבה מערכתית. מצד אחד, סין מציעה שווקים עצומים ויכולות ייצור קריטיות בתחומים שבהם אירופה שואפת להוביל, כמו אנרגיה ירוקה וטכנולוגיה מתקדמת. מצד שני, החשש באירופה גובר לנוכח ההתקרבות בין סין לרוסיה, בעיקר דרך שיתופי פעולה כלכליים וייצוא רכיבים טכנולוגיים שיכולים לשמש את מוסקבה, גם אם לא מדובר בתמיכה צבאית ישירה. מול מציאות זו, האיחוד מפתח מדיניות שמבוססת על ניהול סיכונים, הגברת הפיקוח וההגנות הכלכליות מצד אחד, אך שמירה על ערוצי תקשורת פתוחים מצד שני,  במטרה לשמר גמישות אסטרטגית בעידן של חוסר יציבות גיאופוליטית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מישל 11/04/2025 17:05
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק אירופה תכסה את הצרכן אמריקאי הרי מדובר באוכלוסיה של 380M תושבים בארהב . אפילו המוסלמים של אירופה לא יצליחו ללדת כל כך הרבה ילדים
  • 1.
    אנונימי 11/04/2025 16:58
    הגב לתגובה זו
    האמת כשארצות הברית קנתה בזמנו את הרעיון להעביר את הייצור שלה לסין כי שם שכר העבודה זול ועקב הרווחים סין תקנה אגרות חוב של ארצות הברית אז הבנתי שזה יוביל לקטסטרופה של היום כי סין תשתלט על העולם המערבי ומה שעושה טראמפ זה להציל מהבוץ ששקעו בו עמוק מאד ושכל אחד ינחש לו את ההמשך
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.