דומינוס
צילום: אתר החברה

מחפשים מקלט מהמכסים? אלו החברות שיכולות לבלוט לטובה

עם כניסת המכסים לתוקף ותחושת אי-ודאות גוברת בשווקים, בנק ההשקעות האמריקאי, מורגן סטנלי, בונה סל מניות שעשוי להתמודד עם סיכוני המכסים בצורה טובה, ומזהיר מתרחיש של ירידה חדה ב-S&P 500

אביחי טדסה |

השווקים בעולם עוקבים בדריכות אחר מהלכיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שצפוי השבוע להוציא לפועל את סבב המכסים החדש במסגרת מדיניות "מכסי תגמול", מהלך שמאיים לערער את יציבות הסחר הגלובלי. לקראת ההכרזה הרשמית ביום רביעי, בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מזהירים מפני ירידות נוספות במדדים וממליצים על גישה סלקטיבית להשקעות. דווקא תחום שלא נחשב מסורתי בעתות משבר - רשתות המזון המהיר, מתגלה כנקודת אור. 

לדברי אנליסטים בבנק, חברות כמו מקדונלד'ס McDonald's Corp -0.38%  , דומינוס פיצה Domino's Pizza -1.64%    וטאקו בל Yum! Brands Inc. -2.06%   נהנות מכוח תמחור משמעותי, נאמנות צרכנית גבוהה ויכולת להסתגל במהירות לשינויים בשרשרת האספקה, תכונות שהופכות אותן לאטרקטיביות במיוחד כשהשווקים סובלים מאי ודאות גוברת. כשמחפשים איפה להתחבא מרעשי המדיניות, ייתכן שהמבורגר, פיצה וטאקו הם יותר מסתם פתרון מהיר, הם הופכים לאסטרטגיה של ממש.



מורגן סטנלי מציג רשימה של חברות שמסוגלות להתמודד טוב יותר עם סיכוני המכסים בזכות שורה של יתרונות מבניים: כוח תמחור, גידור מטבע, ניתוב מוצרים לשווקים חלופיים, אגירת מלאים ופיזור שרשראות האספקה. רשתות המזון המהיר נהנות מכוח מותג חזק, קהל לקוחות נאמן והיכולת לגלגל עלויות לצרכן - יתרונות שמאפשרים להן להישאר רווחיות גם בתנאים פחות ידידותיים. בין החברות שזכו להיכנס לסל ההשקעות "עמיד בפני מכסים" ניתן למצוא גם את יצרנית הרכב פרארי Ferrari 1.36%  , שהודיעה על העלאות מחירים של עד 10%, קמעונאית החלקים לרכב AutoNation AutoNation Inc -4.05%   ,שמבוססת יותר על שוק מקומי, יצרניות הפלדה U.S. Steel United States Steel Corp.  ו-Cleveland-Cliffs Cleveland-Cliffs 0.54%  , שעשויות להרוויח מהתייקרות חומרי הגלם, וכן קרנות נדל"ן תעשייתי דוגמת Prologis ProLogis 0.52%  . 

לעומתן, חברות כמו בסט ביי Best Buy Co Inc 1.01%   ,Warby Parker Warby Parker  ו-Wayfair Wayfair -0.04%   מתקשות יותר לגדר את הסיכונים, בעיקר בשל תלות גבוהה ביבוא ועלויות שהצרכן פחות מוכן לספוג.


לקראת יום רביעי הקרוב, שבו צפויים להיכנס לתוקף סבב חדש של מכסים מצד ממשל טראמפ, הפעם בהיקף נרחב שכולל את סין, האיחוד האירופי, יפן, וייטנאם, דרום קוריאה והודו - גוברת התחושה בשווקים שהמציאות הכלכלית עומדת בפני שינוי כיוון. מורגן סטנלי מזהירים כי מדובר בצומת קריטי, שבו כללי המשחק עשויים להשתנות באופן מהותי. תרחיש של הרחבת מלחמת הסחר עלול לפגוע באמון המשקיעים, ולהחזיר את מדד S&P 500 לרמות תמיכה נמוכות יותר, סביב 5,500 נקודות, כפי שנרשמו בחלקו הראשון של השנה.


האנליסטים מציינים כי יציבות השוק בשלב זה תלויה בשילוב של שלושה מרכיבים: ראשית, האם המשקיעים יראו במהלך המכסים צעד טקטי שנועד לפתוח משא ומתן, ולא איום מתמשך שפוגע באסטרטגיית הסחר הגלובלית. שנית, עד כמה מהלך כזה יערער את תחושת הביטחון של הצרכנים והחברות, רכיב קריטי שיכול להשפיע על ההוצאה הפרטית וההשקעות העסקיות בטווח הקצר. ושלישית, אולי החשוב מכל - האם שוק העבודה האמריקאי, שעד כה שמר על יציבות יחסית, יתחיל להראות סימני חולשה, מה שעלול לשמש כזרז לירידות חדות יותר במדדים. 

המסר המרכזי של מורגן סטנלי ברור: בשלב זה, השוק לא רק מגיב למכסים עצמם אלא מגלם בתוכו את הפחד מהתפשטות רחבה יותר של אי-ודאות כלכלית. בתרחיש שבו המכסים יורחבו למדינות מפתח, ותוקפן של ההקלות במסגרת הסכם USMCA מול מקסיקו וקנדה יפוג, הסיכונים לשוק מתעצמים, וגבולות היציבות של המשק האמריקאי ושל השוק הגלובלי כולו יועמדו למבחן של ממש.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.