מה קורה בבורסות אירופה וההמלצה של גולדמן זאקס
המסחר באירופה מתייצב - הירידות בבורסות אירופה נחלשו לאחר שפורסמו נתונים מתוקנים על התמ"ג בגוש היורו. הבורסה בפריז עברה לעלייה של 0.5%, בעוד שלונדון ופרנקפורט יורדות ב-0.2% ו-0.1% בהתאמה. מדד STOXX 600 האירופי מטפס קלות ב-0.1%.
נתוני התמ"ג הרשמיים עודכנו והראו כי גוש היורו צמח ב-0.1% ברבעון האחרון של 2024, לאחר שהאומדן הקודם הצביע על קיפאון בצמיחה. התיקון הגיע בעקבות הכללת נתונים חדשים, בהם דיווח מהולנד על צמיחה של 0.4%. ספרד רשמה גידול מרשים של 0.8%, אך איטליה לא צמחה כלל, וגרמניה וצרפת אף הציגו התכווצות.
גולדמן סאקס: "הזדמנות במניות האירופיות"
בנק ההשקעות
גולדמן סאקס העלה את התחזית שלו לשוק המניות האירופי, כשהוא מצביע על מספר גורמים חיוביים: ירידה בפרמיית הסיכון, מחירי אנרגיה נמוכים יותר, עלייה בביטחון הצרכנים ושיפור בצמיחה הכלכלית. בנוסף, הבנק מתייחס לאפשרות לסיום המלחמה באוקראינה, שעלולה להקל על הכלכלה האירופית
בטווח הקרוב. למרות שהבנק המרכזי האירופי עדיין מזהיר מפני קשיים, הוא צופה שצמיחת הכלכלה האירופית תעלה ל-1.1% ב-2025, לעומת 0.7% בלבד ב-2024.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות בולטות
- הרמס מזנקת ב-2% בפריז לאחר שהציגה צמיחה של 17.6% בהכנסות ברבעון האחרון, שהגיעו ל-3.96 מיליארד יורו – מעל התחזיות.
- נשיונל ווסטמינסטר (NatWest) יורדת ב-2.8% בלונדון, למרות שהכנסותיה היו גבוהות מהצפוי. הסיבה לירידה: הממשלה הבריטית הפחיתה את החזקתה בבנק מ-7.98% ל-6.98%.
היורו והליש"ט מתחזקים מעט
היורו עולה ב-0.1% מול הדולר ונסחר ב-1.048 דולר ליורו, בעוד שהליש"ט
מתחזקת ב-0.1% לרמה של 1.258 דולר לליש"ט. אסיה נסגרה במגמה מעורבת: טוקיו נפלה, הונג קונג זינקה
המסחר באסיה נסגר היום במגמה מעורבת, בעקבות העליות אמש בוול סטריט וההכרזה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על קידום מכסי גומלין על מדינות ברחבי העולם – אך לא באופן מיידי.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- טוקיו איבדה 0.8%
- שנגחאי עלתה ב-0.4%
- הונג קונג זינקה ב-3.3%
- סיאול טיפסה ב-0.3% לאחר ששיעור האבטלה בדרום קוריאה ירד ל-2.9%
צמיחה חזקה בסינגפור
כלכלת סינגפור רשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר מאז 2021, עם קצב שנתי של 4.4% ב-2024. ברבעון האחרון נרשמה עלייה של 5%, מעל התחזיות של 4.7%.
מניות בולטות
- סוני קפצה ב-8.7% בטוקיו לאחר שהעלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הפיננסית, שצפויה להסתיים במרץ. החברה מצפה לרווח תפעולי של 1.34 טריליון ין (876 מיליארד דולר).
- ניסאן עלתה ב-2.5% בעקבות דיווח כי קרן KKR האמריקאית שוקלת להשקיע בחברה. במקביל, ניסאן הודיעה כי המגעים למיזוג עם הונדה הסתיימו ללא הסכם, אך שתי החברות ימשיכו לשתף פעולה בייצור רכבים חשמליים.
- הונדה עלתה גם היא ב-2.5%, לאחר שדיווחה על עלייה של 8.9% בהכנסות בתשעת החודשים האחרונים.
הין היפני מתחזק קלות
הין עולה ב-0.1% מול הדולר ונסחר ב-152.5 ין לדולר.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)