מה קורה בבורסות אירופה וההמלצה של גולדמן זאקס
המסחר באירופה מתייצב - הירידות בבורסות אירופה נחלשו לאחר שפורסמו נתונים מתוקנים על התמ"ג בגוש היורו. הבורסה בפריז עברה לעלייה של 0.5%, בעוד שלונדון ופרנקפורט יורדות ב-0.2% ו-0.1% בהתאמה. מדד STOXX 600 האירופי מטפס קלות ב-0.1%.
נתוני התמ"ג הרשמיים עודכנו והראו כי גוש היורו צמח ב-0.1% ברבעון האחרון של 2024, לאחר שהאומדן הקודם הצביע על קיפאון בצמיחה. התיקון הגיע בעקבות הכללת נתונים חדשים, בהם דיווח מהולנד על צמיחה של 0.4%. ספרד רשמה גידול מרשים של 0.8%, אך איטליה לא צמחה כלל, וגרמניה וצרפת אף הציגו התכווצות.
גולדמן סאקס: "הזדמנות במניות האירופיות"
בנק ההשקעות
גולדמן סאקס העלה את התחזית שלו לשוק המניות האירופי, כשהוא מצביע על מספר גורמים חיוביים: ירידה בפרמיית הסיכון, מחירי אנרגיה נמוכים יותר, עלייה בביטחון הצרכנים ושיפור בצמיחה הכלכלית. בנוסף, הבנק מתייחס לאפשרות לסיום המלחמה באוקראינה, שעלולה להקל על הכלכלה האירופית
בטווח הקרוב. למרות שהבנק המרכזי האירופי עדיין מזהיר מפני קשיים, הוא צופה שצמיחת הכלכלה האירופית תעלה ל-1.1% ב-2025, לעומת 0.7% בלבד ב-2024.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות בולטות
- הרמס מזנקת ב-2% בפריז לאחר שהציגה צמיחה של 17.6% בהכנסות ברבעון האחרון, שהגיעו ל-3.96 מיליארד יורו – מעל התחזיות.
- נשיונל ווסטמינסטר (NatWest) יורדת ב-2.8% בלונדון, למרות שהכנסותיה היו גבוהות מהצפוי. הסיבה לירידה: הממשלה הבריטית הפחיתה את החזקתה בבנק מ-7.98% ל-6.98%.
היורו והליש"ט מתחזקים מעט
היורו עולה ב-0.1% מול הדולר ונסחר ב-1.048 דולר ליורו, בעוד שהליש"ט
מתחזקת ב-0.1% לרמה של 1.258 דולר לליש"ט. אסיה נסגרה במגמה מעורבת: טוקיו נפלה, הונג קונג זינקה
המסחר באסיה נסגר היום במגמה מעורבת, בעקבות העליות אמש בוול סטריט וההכרזה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על קידום מכסי גומלין על מדינות ברחבי העולם – אך לא באופן מיידי.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- טוקיו איבדה 0.8%
- שנגחאי עלתה ב-0.4%
- הונג קונג זינקה ב-3.3%
- סיאול טיפסה ב-0.3% לאחר ששיעור האבטלה בדרום קוריאה ירד ל-2.9%
צמיחה חזקה בסינגפור
כלכלת סינגפור רשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר מאז 2021, עם קצב שנתי של 4.4% ב-2024. ברבעון האחרון נרשמה עלייה של 5%, מעל התחזיות של 4.7%.
מניות בולטות
- סוני קפצה ב-8.7% בטוקיו לאחר שהעלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הפיננסית, שצפויה להסתיים במרץ. החברה מצפה לרווח תפעולי של 1.34 טריליון ין (876 מיליארד דולר).
- ניסאן עלתה ב-2.5% בעקבות דיווח כי קרן KKR האמריקאית שוקלת להשקיע בחברה. במקביל, ניסאן הודיעה כי המגעים למיזוג עם הונדה הסתיימו ללא הסכם, אך שתי החברות ימשיכו לשתף פעולה בייצור רכבים חשמליים.
- הונדה עלתה גם היא ב-2.5%, לאחר שדיווחה על עלייה של 8.9% בהכנסות בתשעת החודשים האחרונים.
הין היפני מתחזק קלות
הין עולה ב-0.1% מול הדולר ונסחר ב-152.5 ין לדולר.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
