תמיר פורת על השוק: "ציבור המשקיעים יוצא מהפוסט-טראומה, המחירים סבירים"

מנכ"ל כלל פיננסים ניהול תיקים בשיחה עם Bizportal: "רואים ניצני התאוששות במשק האמריקני, הרבה יותר מוקדם ממה שהעריכו קודם"
קובי ישעיהו |

שוק המניות בתל-אביב המשיך גם היום (א') לרשום עליות חדות. למרות שלפני תחילת המסחר היה נדמה שהשוק המקומי יתנהל במגמה מעורבת או לכל היותר עליות קלות בעקבות ההתרחשויות בוול סטריט בשני ימי המסחר האחרונים, זינק מדד המעו"ף בקרוב ל-2% תוך מחזורי מסחר ערים..

הראלי של השוק המקומי נמשך, גם על גבי האווירה החיובית בשוקי חו"ל ולא מעט גם על גבי פרמטרים מקומיים, בראש ובראשונה חזרה של הציבור המקומי להשקעה במניות (נתונים שהתפרסמו היום הצביעו על התגברות בגיוסים של הקרנות המנייתיות בשבוע האחרון).

תמיר פורת, מנכ"ל כלל פיננסים ניהול תיקים ויו"ר קרנות הנאמנות של בית ההשקעות, אומר בשיחה עם Bizportal כי "צריך להבין, השווקים נפלו בנובמבר 2008 לרמות מאוד נמוכות, ששיקפו, ככל הנראה, מצב ריאלי גרוע ממה שמתרחש במציאות".

"היו תחזיות של כלכלנים ואנליסטים בארה"ב לגבי יציאה מהמיתון של המשק האמריקני, שהוא עדיין הקטר העולמי, בסוף 2009, מהלך 2010 וחלקם אפילו דיברו על 2011. כעת, אנחנו רואים ניצני התאוששות במשק האמריקני הרבה יותר מוקדם ממה שהעריכו קודם. ברבעון השני היתה הפתעה לטובה עם נתוני התמ"ג שהתפרסמו".

- בכל זאת, אתה לא מקבל קצת פחד גבהים?

"לא. כיום השווקים מבצעים התאמה, תיקון כלפי מעלה. לכן, למרות שהיה מהליך אלים וחזק בפרק זמן קצר יחסית, הרמות האלה הם סבירות בסך הכל. כמובן שאסור לשכוח שיש אפשרות לתיקון למטה, או דשדוש, בטווח הקצר. אבל, צריך להבין שככל שעובר הזמן ורואים שיפור בכלכלה הריאלית העולמית, זה בא לידי ביטוי גם בשווקים.

"מעבר לזה, יש גורמים טכניים כמו הריבית הנמוכה שמחזירה חלק מהמשקיעים לשוק המניות בהיעדר אלטרנטיבות. רואים גם שהמשקיעים בארץ ובעולם יוצאים מהתקופה שאחרי הטראומה שעברה עליהם בסוף 2008".

"אבל, שוב, השוק עשה מהלך ובחלקים ממנו רואים שהמחירים כבר לא זולים, כמו באג"ח הקונצרני. המשקל של המחקר הספציפי כאן הוא מאוד מאוד חשוב. לטווח הארוך אנחנו חושבים שהמחירים עדיין לא יקרים, אם כי בטווח הקצר כמובן שיתכנו מימושים".

- ומה לגבי סקטורים?

"לדעתנו, הסקטור הפיננסי בארץ על מרכיביו השונים נסחר עדיין במחירים נוחים יחסית לטווח בינוני וארוך. גם ענפי התשתיות והפרמבצטיקה לא יקרים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".