רוב צרכני הסלולר יכולים לחסוך 3,600 ש' למשפחה בשנה
מיזם חדש בשם "החברה הלאומית לצרכנות סלולרית", משיק בימים אלה שירות אינטרנטי חדשני וייחודי שמאפשר לצרכן למצוא את התכנית המתאימה לפרופיל השימוש שלו והזולה ביותר עבורו. את המיזם מובילים האלוף (מיל') גיורא איילנד, שעומד היום בראש חברת SDS הבורסאית, המשמש יו"ר דירקטוריון (במשרה חלקית) של החברה החדשה. האלוף (מיל') ד"ר יום טוב סמיה – המשמש בה דירקטור ועמי יכין שמונה למנכ"ל החברה.
בישראל 7.5 מיליון צרכני סלולר. כחמישים אחוז מהם לקוחות פרטיים המנויים בשלוש החברות הסלולריות המובילות. לקוחות אלה עומדים חסרי אונים אל מול אלפי ההרכבים השונים של תכניות התמחור וחבילות ההטבה המוצעות להם. התכניות מורכבות, משתנות תדיר ואינן מאפשרות לצרכן להשוות מחירים באופן אמיתי. אין ספק שכל אחד מאיתנו מבולבל מול כמות המידע האדירה המונחת לפניו והוא חסר כלים לקבל החלטה. התוצאה – רוב הצרכנים נמנעים מכל פעולה.
מבדיקה שערכה החברה עולה שלמעלה מ-75% מהצרכנים הפרטיים, עשויים לחסוך בממוצע כ-37% מעלויות החשבונות הסלולריים שלהם מידי חודש. במונחים כספיים מדובר על חסכון של כ-3,600 שקל בממוצע למשפחה בשנה, וזאת ברוב המקרים ללא צורך לעבור למפעיל סלולרי אחר".
"החברה הלאומית לצרכנות סלולרית" פיתחה אפליקציית מחשב ייחודית, שמאתרת את תכנית התמחור הזולה ביותר ללקוח, מכלל התוכניות המוצעות לו, עפ"י מאפייני השימוש של הלקוח, בהתאם לפרופיל האישי שלו והרגלי הצריכה שלו.
מערכת השירות מופעלת באמצעות אתר "פלאזול" (www.pelezol.co.il) שהוקם במיוחד לצורך מתן השירות, ומשתמשת בנתוני השיחות שביצע המנוי בחודשים האחרונים וזאת תוך הקפדה מרבית על פרטיות הלקוח.
מערכת השירות, מחשבת את עלותן של השיחות אל מול כל אחד מההרכבים האפשריים של תכניות התמחור וחבילות ההטבה המוצעות ע"י מפעילי הסלולר. המערכת מאתרת עבור המנוי את תמהיל התכניות והחבילות המשתלם לו ביותר. למעשה, מסבירים בחברה, כי ללא כלי ממוחשב, אין לצרכן הפרטי אפשרות לחשב, להשוות ולהחליט איזה הרכב של תכניות וחבילות מתאים לו ביותר. "הלם המידע" שבו מצוי הלקוח, מביא אותו לכניעה מול החברות ולוויתור על הניסיון לעמוד על זכותו לשלם פחות על השירות.
תהליך ניוד המספרים עומד לצאת לדרך עד סוף שנה זו. זהו שלב חשוב בפתיחת שוק התקשורת הסלולרית. עם כניסת ניוד המספרים לתוקף, יוכלו מנויי הסלולר לעבור בין המפעילים מבלי לוותר על המספר שלהם, כולל הקידומת. אבל, אם לא יהיו לצרכן כלים לבדוק את התכניות המוצעות –
כיצד נדע מהי התכנית המתאימה לנו?
בחברה אומרים היום, כי שירות "פלאזול" מהווה כלי חשוב להצלחת תהליך הניוד מאחר והוא יעניק ללקוחות כלי להשוואה אמיתי בין ההצעות השונות שיציעו לו החברות תוך התאמה מרבית לצרכים האמיתיים שלו.
הוא מציע שלושה כלים: דוח מצב: מיועד לכל הנרשמים לאתר ללא תשלום. כל מנוי רשום יקבל לדואר האלקטרוני שלו דוח חודשי שיציג לו את פוטנציאל החיסכון שלו במעבר לתכנית אחרת שמצאנו עבורו. הדוח הוא אישי ומתבסס על נתונים אמיתיים של כל לקוח. שירות זה יינתן חינם לכל מי שיירשם לאתר.
דוח מפורט: דוח הכולל את פירוט הפרופיל האישי ואת שמות ופרטי התכניות המומלצות המתאימות לפרופיל הלקוח. המנוי יקבל שלושה דו"חות חודשיים מפורטים, ובכל אחד מהם מספר הצעות לתכניות מתאימות יותר עבורו אצל כל המפעילים, כל זאת תמורת תשלום חד פעמי של 50 שקל בתוספת מע"מ.
שירות יישום: מיועד ללקוחות שיבקשו לייפות את כוחה של החברה הלאומית לצרכנות סלולרית (www.pelezol.co.il) לפעול בשמם מול מפעילי הסלולר כדי להחליף תכנית או לעבור למפעיל אחר. שירות זה יוענק ללקוחות החברה תמורת תשלום חד פעמי של 50 שקל בתוספת מע"מ.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
