המשבר בנמלים מחריף: התעשיינים יגישו תביעה משפטית

הצפיפות בנמלים והיטלי האחסון שנגבו בשל כך מהתעשיינים הגדישו את הסאה ובהתאחדות התעשיינים החליטו לעשות מעשה וכעת מאיימים בתביעה
עפרה ברון |

בכנס החרום שנערך היום (ה') בבית התעשייה בת"א, בעקבות המשבר בנמלים, בהשתתפותם של ראשי התאחדות התעשיינים, לשכת הספנות, איגוד המשתמשים ואיגוד המובילים, הוחלט על כוונה להגיש תביעה משפטית כנגד הנמלים בגין היטלי צפיפות והיטלי אחסון שנגבו מהמשתמשים. כמו כן, כן הוחלט לקרוא לנמלים להחזיר לאלתר את הכספים שנגבו מהמשתמשים בתובלה ימית בגין היטלי האחסון - כתוצאה מהמשבר בנמלים.

כן הוחלט לקרוא לשר התחבורה, שאול מופז לקחת אחריות על הנעשה בנמלים ולזמן דיון חירום בראשותו לאלתר; כן הסמיכו משתתפי הכנס את נציגי המשתמשים לנקוט בכל הפעולות הנדרשות לרבות סגירת הנמלים וביצוע קמפיין תקשורתי כנגד הממשלה ונגד האחראים לכאוס שנוצר בנמלים.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר בכנס: הבעייה המרכזית השוררת בנמלים כיום היא חוסר עובדים. ישנו סיכום עם הנמלים שבתחילת שנה זו יקלטו עובדים, כך למשל באשדוד היו צריכים להיקלט כבר בפברואר 100 עובדים חדשים. אך יו"ר הנמל הגב' איריס שטרק לקחה אותנו המשתמשים כבני ערובה ועד שלא יורידו לה את דמי השימוש היא לא מוכנה לקלוט עובדים. אצלי היא לא היתה עובדת יותר. הוא תבע ממשרד התחבורה לקחת את הסמכות יחד עם האחריות, אף אחד בממשלה של היום לא יכול להפריע לכם. אנחנו נגבה אתכם.

צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים אמר: אנו המשתמשים נפגעים בשל הזנחת התשתיות בנמלים במשך שנים. חסר היום בנמלים ציוד לתפעול השוטף, חסר כוח אדם. וגם כאשר מחליטים על קליטת עובדים, מועצת המנהלים של נמל אשדוד עכבה זאת 3 חודשים. מדוע שיהיה לנמל אינטרס לפתור את הבעייה שהרי את היטל הצפיפות והוצאות האחסון משלמים המשתמשים.

עודד פלר, נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון, אמר כי מופז הוא האחראי היחיד. שלא יתחבא, אם אינו מסוגל לפתור את הבעייה השוררת בנמלים - שיפנה את מקומו. בעוד 5 שנים המצב יהיה גרוע יותר".

ג'וסיאן רוזנבאום ממפעל כתר פלסטיק: צריך לתבוע את כל מי שעומד בראש המערכת ב-100 מליון דולר. משרד התחבורה אינו מבין את האחריות שלו, מדוע בתקופה כזו שיש כאוס בנמלים לא מכריזים על מצב חרום. הנמלים צריכים לעבוד סביב השעון. ההובלה לנמל חיפה עולה לנו פי 2 בשל הצורך לשחד נהגים לעבוד. אין סיבה למפעל כמו שלנו להמשיך ולגדול אם אי אפשר לייצא.

יצויין, כי מנכ"ל משרד התחבורה התחייב כי תוך זמן קצר תתקיים פגישת חרום אצל שר התחבורה בנושא. וכן יתקיימו דיונים שוטפים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה