המשבר בנמלים מחריף: התעשיינים יגישו תביעה משפטית
בכנס החרום שנערך היום (ה') בבית התעשייה בת"א, בעקבות המשבר בנמלים, בהשתתפותם של ראשי התאחדות התעשיינים, לשכת הספנות, איגוד המשתמשים ואיגוד המובילים, הוחלט על כוונה להגיש תביעה משפטית כנגד הנמלים בגין היטלי צפיפות והיטלי אחסון שנגבו מהמשתמשים. כמו כן, כן הוחלט לקרוא לנמלים להחזיר לאלתר את הכספים שנגבו מהמשתמשים בתובלה ימית בגין היטלי האחסון - כתוצאה מהמשבר בנמלים.
כן הוחלט לקרוא לשר התחבורה, שאול מופז לקחת אחריות על הנעשה בנמלים ולזמן דיון חירום בראשותו לאלתר; כן הסמיכו משתתפי הכנס את נציגי המשתמשים לנקוט בכל הפעולות הנדרשות לרבות סגירת הנמלים וביצוע קמפיין תקשורתי כנגד הממשלה ונגד האחראים לכאוס שנוצר בנמלים.
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר בכנס: הבעייה המרכזית השוררת בנמלים כיום היא חוסר עובדים. ישנו סיכום עם הנמלים שבתחילת שנה זו יקלטו עובדים, כך למשל באשדוד היו צריכים להיקלט כבר בפברואר 100 עובדים חדשים. אך יו"ר הנמל הגב' איריס שטרק לקחה אותנו המשתמשים כבני ערובה ועד שלא יורידו לה את דמי השימוש היא לא מוכנה לקלוט עובדים. אצלי היא לא היתה עובדת יותר. הוא תבע ממשרד התחבורה לקחת את הסמכות יחד עם האחריות, אף אחד בממשלה של היום לא יכול להפריע לכם. אנחנו נגבה אתכם.
צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים אמר: אנו המשתמשים נפגעים בשל הזנחת התשתיות בנמלים במשך שנים. חסר היום בנמלים ציוד לתפעול השוטף, חסר כוח אדם. וגם כאשר מחליטים על קליטת עובדים, מועצת המנהלים של נמל אשדוד עכבה זאת 3 חודשים. מדוע שיהיה לנמל אינטרס לפתור את הבעייה שהרי את היטל הצפיפות והוצאות האחסון משלמים המשתמשים.
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון, אמר כי מופז הוא האחראי היחיד. שלא יתחבא, אם אינו מסוגל לפתור את הבעייה השוררת בנמלים - שיפנה את מקומו. בעוד 5 שנים המצב יהיה גרוע יותר".
ג'וסיאן רוזנבאום ממפעל כתר פלסטיק: צריך לתבוע את כל מי שעומד בראש המערכת ב-100 מליון דולר. משרד התחבורה אינו מבין את האחריות שלו, מדוע בתקופה כזו שיש כאוס בנמלים לא מכריזים על מצב חרום. הנמלים צריכים לעבוד סביב השעון. ההובלה לנמל חיפה עולה לנו פי 2 בשל הצורך לשחד נהגים לעבוד. אין סיבה למפעל כמו שלנו להמשיך ולגדול אם אי אפשר לייצא.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.