נמל אשדוד הושבת: הפסד של 50 מ' ש' ביום למגזר העסקי

אייל גבאי: חלק מהתנאים בהסכם העבודה גובלים בשערורייה. חלקם מעבירים את השליטה דה-פקטו בנמל לידי ועד העובדים. שכר הבכירים הממוצע בנמל היה 31 אלף ש' בחודש ב-2005
שי פאוזנר |

הנהלת נמל אשדוד הודיעה הבוקר, כי החל מאתמול, יום א' 11.3.07, עם תחילת משמרת ג' בשעה: 22:30, החלה שביתה של ועדי התפעול בנמל. משמעות ההשבתה היא שיבוש מוחלט של עבודת הנמל. ועדי התפעול הודיעו על השביתה בעקבות דרישת רשות החברות הממשלתיות להכניס שינויים לטיוטת ההסכם שגובשה בין הנהלת נמל אשדוד לבין ועדי התפעול.

בצהריים נמסר ממשרד מנהל רשות החברות, איל גבאי, והממונה על השכר, אלי כהן, הודיעו להנהלת חברת נמל אשדוד, כי אין בכוונתם לאשר את טיוטת הסכם השכר עם עובדי התפעול בחברה, אשר לא אושרה ע"י מנהל הרשות והממונה על השכר, ושאינה עולה בקנה אחד עם מדיניות השכר של הממשלה והסכמים קודמים. גבאי וכהן ציינו, כי עם ההגעה להסכם במסגרת הרפורמה בנמלים, במסגרתה קיבלו העובדים בונוסים ותוספות שכר משמעותיות, סוכם על שקט תעשייתי לחמש שנים (ראה שכר העובדים לשנת 2005). במשרד האוצר תמהים כי חלפו רק שנתיים ימים, והעובדים שבים ומעלים דרישות נוספות.

על פי הוגעת האוצר - חלק מהתנאים העולים בטיוטת ההסכם גובלים בשערורייה ציבורית וחלקם אף מעבירים את השליטה בנמל, דה-פקטו, לידי ועד העובדים. כך למשל, על פי טיוטת ההסכם, בירור משמעתי כנגד עובד בנמל ייפסק מיידית אם העובד יטען כי ביצע את העבירה המשמעתית על פי הנחיית הוועד. כמו כן, על פי הטיוטה, מעתה נדרשת הסכמת הועד לכל הפעלה של גורמי חוץ בנמל.

יצוין, כי העובדים אינם מתחייבים לשקט תעשייתי במסגרת טיוטת ההסכם כך שהסכם זה עלול להוות את הבסיס לשביתה הבאה בגין דרישות נוספות חדשות לבקרים.

במשרד האוצר מציינים, כי כל הסכם עבודה בחברות ממשלתיות מחייב על פי חוק אישור מראש ע"י מנהל רשות החברות הממשלתיות והממונה על השכר. עובדה זו ידועה היטב לכל המעורבים, לרבות ועד העובדים וההסתדרות. זאת ועוד, אף הייעוץ המשפטי של הנהלת הנמל הסתייג מטיוטת ההסכם ומתנאיו. יש לציין, כי כבר ביום ה-20.02.07 פנתה רשות החברות אל הנהלת החברה וציינה, כי ההסכם המתגבש לא קיבל את אישור משרד האוצר וכן ביום ה-26.02.07 פנו מנהל רשות החברות והממונה על השכר להנהלת החברה, וזו נתבקשה להעביר למשרד האוצר את כל הטיוטות וההסכמים ולא להתחייב בפני העובדים בכל דבר בענייני שכר ותנאי עבודה שאינם עולים בקנה אחד עם מדיניות השכר של הממשלה והסכמים קודמים.

באוצר מזכירים, כי שיאני שכר בחברת נמל אשדוד השתכרו מעל 31,863 שקל בממוצע לחודש - בשנת 2005. שיאן השכר בנמל אשדוד לפני שנתיים הרוויח 61 אלף שקל בחודש.

עוד תגובה בולטת להשבתת נמל אשדוד הבוקר התקבלה נשיא איגוד לשכות המסחר, מאוריאל לין, ביקורת חריפה על ועדי העובדים, אשר התנהגותם מהווה דוגמה להתנהלות כוחנית לשמה.

"הוועדים מרשים לעצמם להעמיד את האינטרס האנוכי הצר שלהם ברמת חשיבות גבוהה יותר מהאינטרסים הכלכליים והחברתיים הכלל לאומיים של מדינת ישראל. פה לא מדובר חלילה על אי קבלת שכר, אלא על מצב שתמיד רוצים עוד ועוד ומשתמשים בכוח שיש בידם כנותני שירות חיוני שהמדינה מחויבת לספק, לצורך קידום אינטרסים, הטבות שכר וזכויות יתר נוספות".

לדברי לין, "איגוד לשכות המסחר מצפה שההסתדרות הכללית תיטול אחריות ותשלול מכל מקום את ההתנהגות הזו שפוגעת קשה באינטרסים של המדינה ובסופו של דבר תפגע קשה גם באינטרסים של העובדים החדשים. עליה לחייב את ועדי העובדים לחזור לעבודה מיידית על פי התחייבותם לשקט תעשייתי. התחייבות שאף היא עלתה למדינה בכסף רב".

להערכת האיגוד, ההפסד למגזר העסקי כתוצאה מיום שביתה בנמל מסתכם בכ- 50 מיליון ₪ בממוצע. עלות זו איננה כוללת את היטלי צפיפות על יבוא ויצוא. מבדיקת האיגוד מהבוקר עולה כי מוצרי מזון וסחורות שהוזמנו במיוחד לחג הפסח תקועים בנמל ואי שחרורם גורם נזק בלתי הפיך ליבואנים. נזק אדיר יגרם בנוסף בעיקר לצרכנים, שכן ייווצר מחסור בשוק במוצרים ייחודיים לפסח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה