בין השורות: הפריזמה של דסאו
המסתירים בע"מ. הידיעות על מצבו ההולך ורע של בית ההשקעות פריזמה לא נותן מנוח לראשי קרן מרקסטון המחזיקים ב-90% ממניותיו. המצב בו כנראה חמור מספיק, כדי לגרום לעיתונאים שלא "לרדת" מהסיפור שלו כבר כמה שבועות ומי שמסתובב בסיטי של ת"א יודע שפעילים בשוק ההון המקומי לא חסים על מי ש"עשה שריר", כמו מרקסטון בתחילת דרכה בישראל - ועכשיו מלקק פצעיו.
פריזמה היא למעשה קבוצה ענקית של ניהול השקעות הציבור הרחב שנבנתה על בסיס בית ההשקעות סולומון - בבעלותה נמצאות כיום קבוצת ניהול קרנות הנאמנות הענקית, פקן, קופות הגמל של בנק הפועלים וחלק מקופות הגמל של בנק לאומי, לשעבר.
בשוק כבר נוצר פולקלור שלם סביב הידיעות על "הכסף שבורח בכל יום שעובר מפריזמה" - המצב הזה גרם, ככל הנראה, להחלטה של ראשי מרקסטון הנחשבת במקומותינו לקרן על-ה-אמריקאנה, לבצע את המהלך הכי ישראלי שיש. רון לובש, אמיר קס והמשקיע האמריקני אליוט ברוידי, עומדים כנראה לרכוש משותפם היחיד בפריזמה, עמית ברגר (10%) את חלקו בבית ההשקעות שנוסד על בסיסה של חברת סולומון שוקי הון.
זה נכון - ראשי מרקסטון, הצהירו בעבר כי הם מתכננים לרכוש את חלקו של ברגר ולמכור חלקים מפריזמה למשקיעים זרים. אולם, העיתוי - אוי העיתוי הנוכחי לא משאיר ספק לאיש בשוק שלנו. הם החליטו לצאת מטווח העין הציבורית. פריזמה תאלץ לדווח בקרוב על מצבה האמיתי - מפני שאחזקתה בסולמון מצריכה ממנה לפרסם דוחות כספיים.
הנה כך, גם פריזמה תכנס לרשימת הגופים הישראליים הכל כך ארוכה, שהוצאו מהבורסה - רק כדי שאנחנו לא נדע כמה המצב שלהם רע. ההבדל בין רוב המקרים בתחום זה לבין מקרה פריזמה הוא, כי כאן מדובר בגוף שמנהל השקעות בכסף של "אלמנות ויתומים" - כלומר של עמך ישראל - אנשים רבים שזו ההשקעה הפיננסית המרכזית שלהם בחיים.
מעבר לפיקנטריה הלוקאלית של רחוב אחד העם וסביבתו על רקע הסיפור הזה. הוא צריך לפתוח שוב את הדיון בשאלה - עד כמה מותר למנהלי קרנות וקופות גמל להסתתר מפני המשקיעים בהן?
ShowBusiness. בשבועות האחרונים קשה היה להתעלם מהעובדה, שמאז התוכנית המקדימה לסידרת הטלוויזיה בערוץ 10, "הכרישים" ועד אמש, נעלם מהמסך ה"כריש" עודד דסאו מהקדמונים (הפרומואים) לתוכנית ששידורה החל אמש.
לאחר התוכנית ששודרה בערוץ 10 לפני שבועיים בערך, התפוצצה בעיתונות פרשת משיכת הכספים הלא חוקית, לכאורה, של דסאו מחברת גולן מלאכת מחשבת בקול גדול. אמש - למרות הבעייתיות, בלשון ההמעטה, ניתנה לדסאו במה למרות שהוא חשוד בפלילים, ובתוכנית של ערוץ 10 הוצג דסאו כאחת מהדוגמאות ל"הצלחה ישראלית".
מראהו של דסאו היה, איך לומר, מטריד. מחוייך ובטוח בעצמו, "ירד" דסאו על היזמים שהציגו לו ולחברי פאנל "הכרישים" שאיתו, את ההמצאות והתוכניות העיסקיות שלהם, כשהוא מציג את רובם כמטומטמים וחסרי הבנה עסקית בסיסית, גם כשזה לא ממש היה נכון. מעבר להרמת האף הכללית של המשתתפים בפאנל, דסאו בלט יותר מכולם בנבזיות שלו כלפי יזמים צעירים שבקשו מ"הכרישים" להשקיע במיזם שלהם.
הופעתו של דסאו לא הפתיעה את מי שעקב אחרי התגלגלות הפרשה שלו בעיתונים. במרכז הפרסומים עמדה התעקשות של העיתון גלובס וערוץ 2 לפרסם כמעט כל צעד של דסאו בשבועיים האחרונים. מאחורי הסיפור עומדת יריבות עיסקית - הרבה מעבר לפרסום החשוב עצמו. שכן, "הכרישים" היא הפקה של חברת ההפקות גיל, יחד עם ערוץ 10 המשדר והאתר דה-מרקר של קבוצת "הארץ". המתחרים של ערוץ 10 (בערוץ 2) ושל דה-מרקר (בגלובס) נראו כמי שששים יתר על המידה לא פעם בימים האחרונים, לפרסם דיווחים על התפתחות פרשת דסאו ועל העובדה שהוא צפוי היה להופיע ב"כרישים". אולם בערוץ 10 הבינו כנראה, שמהסיפור הזה יצא להם בעיקר... הרבה רייטינג ואישרו את הקטעים המצולמים כבר של דסאו לשידור.
ושוב מסתבר, כי הרייטינג הוא האל החדש של התקשורת. שוב נראה שמי שבא לעשות רע, יצא המפסיד... צדק פואטי או סתם מזל? נתוני הרייטינג של הסידרה בשבועות הקרובים יתנו את התשובה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".