פז בשנה קשה, מצפה להתאושש ב-2021
חברת פז נפט מדווחת על ירידה של 40% במכירות ברבעון הרביעי, שהסתכמו ב- 1.8 מיליארד, לעומת 3 מיליארד ברבעון המקביל. מכירות YELLOW עלו ברבעון, והסתכמו ב-250 מיליון שקל לעומת 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מכירות YELLOW עלו ברבעון, והסתכמו ב 250 מיליון שקל לעומת 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בסך מכירות הקבוצה נובע בעיקר בשל ירידת מחירי מוצרי הנפט בין תקופות הדוח וירידה בכמויות המכירה שניהם כתוצאה ממשבר הקורונה.
בהתייחס לתוצאות שנת 2020 ציין ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת פז:" שנת הקורונה הייתה מאתגרת במיוחד לקבוצת פז. עם חזרת המשק לפעילות מלאה אנו רואים סימנים להתאוששות בכלל מגזרי הפעילות ובכלל זה בענף הדלקים בתחנות . לצד משבר הקורונה המתמשך שהשפיע על כל מגזרי פעילות החברה ובאופן עמוק על פעילות משק הדלק, על מרווחי הזיקוק ועל כמעט עצירת מוחלטת של פעילות התעופה, ביצענו תהליכי מיקוד והתייעלות כדי למתן את הפגיעה במגזרי הפעילות בקבוצה. נקטנו בפעולות לחיזוק, הרחבה, פיתוח והשבחת זרוע הקמעונאות ובעיקר רשת חנויות הנוחות yellow, כחנויות מועדפות לביצוע קניה משלימה, שהניבו שיא במחזור ההכנסות השנתי של קרוב למיליארד ש"ח כאשר מגמת הצמיחה הדו ספרתית במחזור ההכנסות של yellow ברבעון הרביעי נמשכת גם לתוך שנת 2021".
ה-Ebitda ברבעון הרביעי הסתכם ב-135 מיליון שקל, לעומת 217 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון ב-Ebitda נובע מירידה במרווח הזיקוק וירידה מכמויות המכירה בשל משבר הקורונה שהתקזז חלקית ע"י הגידול במגזר התעשיות ומכירות ה-.yellow
הפסד תפעולי החברה רשמה הפסד תפעולי ברבעון של כ-25 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-79 מיליון שקל ברבעון המקביל.
הפסד נקי החברה רשמה הפסד נקי של של 9 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 40 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון ברווח השנתי נובע משחיקה במרווח הזיקוק וירידה בכמויות המכירה של דלקים.
- קבוצת דלק: רווח גדול, צמיחה בפעילות ואיחוד ראשון של ישראכרט
- ממציא המנוע המהפכני הולך לעולמו, והטכנולוגיה החשובה נכנסת לשימוש מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגזרים
קמעונאות ומסחר
המכירות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-1.1 מיליארד, לעומת 1.7 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד. נובע מקיטון במחיר וכמות מכירות מוצרי הנפט בתחנות ובשיווק ישיר נרשמה ירידה של 21% בכמויות המכירה בשל משבר הקורונה.
הרווח תפעולי ברבעון הרביעי הסתכם ב-48 מיליון שקל לעומת 54 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי הסתכם ב-111 מיליון שקל, מול 116 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברמה השנתית נובעת מקיטון בכמויות המכירה של הדלקים.
זיקוק
המכירות ברבעון הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל לעומת 2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע בעיקר בשל ירידת מחיר חבית הנפט בין התקופות ממוצע של כ-64 דולר לחבית ב2019 לכ-42 דולר לחבית ב2020, וירידה בכמויות מכירת החביות של 23% לעומת שנה קודמת.
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- מנכ"לית חיצונית ראשונה ב-BP עשויה להוביל לגל מיזוגים בענף האנרגיה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחיר הגז למצרים - 35% מעל המחיר לשוק המקומי; האם זה מספיק?...
הפסד תפעולי ברבעון הרביעי ההפסד הסתכם ב- 110 מיליון שקל, לעומת הפסד של 64 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד לפני הפחתות בגין ירידת ערך של מוניטין ורכוש קבוע. הקיטון נובע בעיקר מהשחיקה במרווח הזיקוק שעמדה על 19% לעומת מרווח הזיקוק בשנה הקודמת כמו גם מירידה בכמויות המכירה של 23% לעומת שנה קודמת.
ה-EBITDA המתואם ברבעון הסתכם בהפסד של 53 מיליון שקל, הקיטון נובע בעיקר מהשחיקה במרווח הזיקוק שעמדה על 19% לעומת מרווח הזיקוק בשנה הקודמת כמו גם מירידה בכמויות המכירה של 23% לעומת שנה קודמת.
נדלן
מכירות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-42 מיליון שקל, לעומת 48 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצניחה במכירות נובעת מקיטון מדמי שכירות של חיצוניים עקב צמצום בפעילות השוכרים בשל משבר הקורונה וממגזר הקו"מ.
רווח תפעולי ברבעון הסתכם ב- 22 מיליון שקל לעומת 42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד . בנטרול השפעת השערוך הרווח התפעולי לשנת 2020 הסתכם ב 105 מיליון שקל לעומת 110 מיליון שקל בשנה שעברה.
ה-EBITDA המתואם ברבעון הסתכם ב-38 מיליון שקל, לעומת כ-37 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברמה השנתית נובעת מקיטון מדמי שכירות של שוכרים במתחמי התדלוק ושל מגזר הקו"מ שהתקזז חלקית בירידה בהוצאות המגזר.
תעשיות
מכירות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-331 מיליון שקל לעומת כ-382 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון נובעת מירידה במכירות מוצרי נפט בכל חברות המגזר שעיקרם בפעילות החברות נכסי ושרותי תעופה
רווח תפעולי ברבעון הרביעי הסתכם ב 49 מיליון שקל, לעומת 56 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- 2.יורם איילון 03/04/2021 14:23הגב לתגובה זוהכל שם רקוב אני ברחתי
- 1.האם למישהו הייתה ציפייה שימכרו יותר דלק ושמן במהלך שנת הקורונה? (ל"ת)23/03/2021 21:57הגב לתגובה זו
קידוח גז (רשתות)מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש
בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.
ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.
עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה
השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.
בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.
- קטאר מתעצמת במיזמי AI - עסקה של 20 מיליארד עם ברוקפילד
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותמבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים
המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים
וציבוריים
משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.
על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.
מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.
במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.
- מה התשואה שתרוויחו מפאנל סולארי על הגג?
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.
