תל אביב
צילום: עיריית תל אביב

עיריית תל אביב נגד תושבי חוץ: מעלה את תעריפי החניה למבקרים במרכז העיר. אבל זה הפתרון הקל - וגם השגוי - לבעיה

העירייה בוחרת בפתרון הקל, שלא יעורר עליה את זעם התושבים, אבל הוא לא יפחית את העומסים בת"א מהסיבה הפשוטה - העומס נובע מכך שתושבי העיר עצמם מחזיקים יותר מדי מכוניות במרכז העיר, ובמהלך הזה העירייה לא מעודדת אותם להפחית את השימוש בו. כדי לפנות מכוניות צריך להגביל דווקא את החניה חינם מתחת לבית לתושבי העיר
דור עצמון | (7)

עיריית תל אביב יפו החליטה להעלות-לייקר את תעריפי החניה באזורי החניה 1,2,4 למבקרים בתל אביב (מי שאינם מחזיקים בתו חניה עירוני בתוקף) מ-6.7 שקלים לשעה ל-12 שקלים לשעה. המהלך צפוי לצאת לדרך בעוד כחודש וחצי כאשר במקביל יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר (כ-2,000 תמרורים) לתמרורים חדשים וברורים הכוללים טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים.

לדברי העירייה, "העלאת תעריפי החניה היא צעד הכרחי במצב הנוכחי שבו מצוקת החנייה גוברת וההיצע גדול על הביקוש. שינוי נקודת האיזון יביא לכך שלתושבים שזקוקים לחנייה ציבורית יהיה קל יותר למצוא חניה ליד ביתם.  בנוסף, מאחר וכיום מחיר החניה ברחוב זול בהרבה מהמחיר האמיתי שלו, נוצר עודף ביקוש שמכביד על עומס החנייה והתנועה בחיפוש החנייה."

עכשיו ננתח - העירייה צודקת לחלוטין שצריך להעלות את מחירי החניה "בזמן שבו מצוקת החניה גוברת" (ונתעלם מהטעות בהודעת העירייה לפיה "ההיצע גדול על הביקוש" - שכן כאשר יש היצע גדול וביקוש קטן אין מצוקת חניה). העירייה צודקת שכאשר יש מצוקת חניה והביקוש כמובן גדול בהרבה מההיצע צריך להעלות את המחיר כדי לגרום לאנשים לוותר על החניה. אבל מה העירייה בעצם עושה במהלך של העלאת המחירים למי שאינם תושבי ת"א? היא בוחרת בפתרון הקל אבל לא הנכון - במקום לגרום לאנשים שגרים במרכז העיר ובקושי מזיזים את הרכב במהלך השבוע (ותופסים שטח ציבורי כל השבוע אולי בשביל שיהיה להם רכב בשבת, כשאין תחבורה ציבורית) לוותר על הרכב, היא מונעת את החניה דווקא מאנשים שמגיעים מרחוק וצריכים חניה לזמן קצר בת"א. כלומר, במקום לפנות שטח במרכז העיר למכוניות נוספות שצריכות להגיע לזמן קצר, היא משאירה ומנציחה את הישארות המכוניות שלא זזות בתוך מרכז העיר. ואז מה עשינו כאן? למעשה כלום.

הסיבה למהלך השגוי של העירייה ברור כמובן - העירייה לא רוצה להתעמת עם התושבים שלה, אלה שיבחרו את הנציגים לעירייה בעוד פחות משנה. הבחירות מתקרבות ומי רוצה לבחור בפתרונות נכונים אבל כאלה שמכעיסים תושבים? לא הפוליטיקאים כמובן. הבעיה היא שבכך הפוליטיקאים המקומיים רק יוצרים אשלייה של פתרון - ובפועל הם לא פותרים שום בעיה.

עיריית תל אביב אמנם מכוונת בהחלטה הזו להפחית את מספר כלי הרכב שנכנסים לעיר, אך מצד שני אינה מניאה את תושביה להוציא את מכוניותיהם מהחניות ברחובות. בכך העירייה בעצם אינה מפנה מקומות חניה. הרציונאל הוא שמכוניות שבאות להחנות בעיר לזמן קצר יחסית יחנו על הרחוב ואילו אלו שבאות ליום שלם יחנו בחניונים המסודרים. אך גם לאחר העלאת התעריפים, מחירי החניה בכחול לבן למבקרים במרכז העיר יהיו זולים ב-25% ממחירי החניונים העירונים באחוזת חוף, וזולים עוד יותר מהחניונים הפרטיים הפרוסים ברחבי העיר. כלומר אין בעצם שום עידוד להשתמש החניונים וכולם ימשיכו לחפש חניה ברחוב.

בכל מקרה, מה תעשה עיריית ת"א?

כאמור, לקראת העלאת התעריפים, החל ב-5.3.2023 יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר (כ-2,000). המהלך צפוי להימשך כחודש וחצי. התמרורים החדשים יהיו בצורה של טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים כך שיהיה קל יותר להבינם. השינוי בנוסח התמרור נובע, בין היתר, מהצעות שעלו מהציבור להשתמש במידע טבלאי כמקובל במקומות רבים בעולם.

לדברי העירייה, התעריף החדש ייגבה רק לאחר סיום הצבת התמרורים. הודעה על המועד תצא בערוצים העירוניים ובאפליקציות פנגו וסלו שבוע לפני העלאת התעריף וגם חודש לאחר מכן. כמו כן, מיד עם הצבת התמרור ברחוב, שעות התשלום באזורים אלו יוארכו: חניה בימי ו' וערבי חג תהיה עד 17:00 ולא עד 13:00, וחניה באמצע השבוע במוסדרת בתשלום תוארך מ-19:00 ל-21:00 (חניה עד 17:00 תישאר בלעדית לתושבי האזור כמו היום). חשוב לזכור - תושבי תל אביב-יפו שברשותם תו חניה בתוקף, ימשיכו לחנות ע"פ ההוראות שהיו נהוגות עד כה ובחינם.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כזכור, במאי אשתקד אישרה מועצת עיריית תל אביב-יפו את הכפלת תעריף החניה השעתי. השינוי התאפשר בזכות "רפורמת החניה" שעברה בחוק ההסדרים לפני כשנה, שהתירה לרשויות המקומיות לראשונה להעלות את מחיר החניה ליותר מ-6.3 שקלים, המחיר שעד כה היה המקסימלי בחוק.

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "חנייה היא מוצר במחסור, בעיקר במרכז העיר. כדי לפנות מקום חנייה לטובת התושבים באזור הכי מבוקש לחנייה והכי עמוס בתנועה, החלטנו לייקר את תעריפי החנייה למבקרים מחוץ לעיר ל-12 שקלים לשעה בכחול-לבן ולהאריך את שעות החניה בתשלום. אנו מקווים שהעלאת תעריפי החניה בכחול לבן למבקרים מחוץ לעיר יביא לצמצום כניסה של רכבים פרטיים לעיר או לכך שהמגיעים ברכב יעדיפו לחנות בחניונים מסחריים ולא בחניית רחוב. זהו צעד חשוב שנותן מענה לצורך בניהול חכם ויעיל יותר של מאגר החניה המצומצם ברחובות העיר ושמתאפשר בזכות שינוי בחוק ההסדרים שאנו מאמצים, ואין לי ספק שערים נוספות יבואו בעקבותינו".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מייק 06/03/2023 09:43
    הגב לתגובה זו
    חזירים
  • 4.
    ירושלמית 05/03/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
    בחירות בעוד כמה חודשים. תושבי העיר מצביעים ולא אורחיה מבחוץ. אחרי הבחירות ואחרי החגים. הלא צריך כסף רב מקנסות וחנייה.
  • 3.
    שאול 05/03/2023 15:50
    הגב לתגובה זו
    אסור לחכות לפתרונות של מירי רקב כי לא יהיו . מה לחמור ולמרק ירקות , מה לה ולתפקיד שרה . כל מה שמעניין אותה כעסקנית רדודה ופוליטיקאית גסה זה ברז חלוקת הג'ובים למקורבים שיגבו את האפסיות שלה .
  • היא דוקא עושה הרבה יותר מקודמתה. (ל"ת)
    למען האמת 24/05/2023 21:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 05/03/2023 13:31
    הגב לתגובה זו
    שאם הם יחנו בעיר זה יגמר בדם
  • 1.
    דבר ראשון שצריך זה יותר חניונים!!! (ל"ת)
    אמנון 05/03/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
  • ג'ק 05/03/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
    צריך תחבורה ציבורית יעילה זמינה ונוחה . החלום הרטוב בעיר גדולה - מטרו - רכבת תחתית .
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5