ראיון

מנכ"ל גילת טלקום: "רוצים להגדיל באופן משמעותי את היקפי הפעילות ואת הרווח וזה יקרה בשנה הבאה"

לאחר ההסכם עם המשמעותי עם בזק, מנכ"ל גילת טלקום, איציק בן אליעזר אופטימי: "אנחנו צריכים ומחפשים שותפים לדרך כדי שלחברה יכולת להתקדם קדימה; נגדל בכל שנה בצורה משמעותית"
אביחי טדסה | (7)

חברת גילת טלקום  גילת טלקום -0.7% הודיעה על חתימת הסכם אסטרטגי עם בזק להשכרת 18 אלף קווי סיב אופטי לתקופה של 15 שנה. ההסכם, בשווי כ-88 מיליון שקל, מבוסס על מודל IRU, המעניק לגילת תעריף מופחת של 55 שקל לקו בחודש, כולל תחזוקה, לעומת 72 שקל שהיו נהוגים עד כה. הסכם זה מתממש על רקע רפורמת השוק הסיטונאי שהוביל משרד התקשורת, שמטרתו לעודד תחרות באמצעות שימוש בתשתיות קיימות במחירים מפוקחים. עם זאת, לאורך השנים נשמעה ביקורת על כך שהתעריפים הגבוהים הפכו לחסם עבור שחקנים קטנים בשוק.

בשיחה עם המנכ"ל איציק בן אליעזר, הוא חושף את הרקע להסכם, האתגרים שעמדו בפני החברה במהלך המו"מ עם בזק, וההשפעה הצפויה של ההסכם על מעמדה של גילת בשוק התקשורת הישראלי.

ההסכם מעניק לכם חוזה לטווח ארוך בעלות מופחתת של כ-23% ממחיר השוק - כיצד ההסכם עם בזק משפר את היכולת התחרותית של גילת בשוק התקשורת, ומה היתרונות העיקריים שהוא מעניק לכם?

"שוק התקשורת נמצא בתקופה של שינוי טכנולוגי עמוק, עם מעבר מתשתיות נחושת לסיבים אופטיים. מדובר בשינוי נדיר שמתרחש אחת לעשרות שנים, ומשפיע על הבתים הפרטיים במהירות גלישה גבוהה בהרבה – מ-100 מגה ל-1 ג'יגה – ובשיפור משמעותי ביציבות החיבור, שהייתה בעייתית בעבר בתשתיות ה-DSL.

המעבר לסיבים הוביל לכך שכל שחקני התקשורת חוכרים קווים מספקי התשתית – בזק ו-IBC. עם זאת, המחירים הסיטונאיים שנקבעו בתחילת הדרך, כמו 82 שקל לקו בסיבים של בזק, הפכו לחסם תחרותי, במיוחד עבור שחקנים קטנים כמונו. ההכנסה הממוצעת לקו של בזק עלתה מ-102 ל-132 שקל בשלוש שנים בלבד, וצפויה לעלות עוד.

לחצנו על משרד התקשורת לעדכן את המחיר, אך בעקבות התמהמהות המשרד פנינו לבג"ץ. במקביל, ניהלנו מו"מ ישיר עם בזק, ולבסוף הצלחנו להגיע להסכם המבוסס על תנאים דומים להסכם של פרטנר עם בזק, עם תעריף של 55 שקל לקו. ההסכם מאפשר לנו להציע הצעת ערך אטרקטיבית ללקוחות, תוך שמירה על רווחיות גבוהה – בין 75 ל-80 שקל עלות ייצור לקו.

ההסכם גם חיזק את היכולת שלנו לצאת בקמפיינים שיווקיים ולהגדיל את קצב הגיוסים, מה שממצב אותנו כשחקן משמעותי עם צמיחה חזקה בשוק. התשתית התחרותית הזו, לצד עלויות מופחתות, מאפשרת לנו לבנות בסיס יציב לעתיד ולהציע שירותים איכותיים במחירים נגישים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה האינטרס של בזק?

"יש להם מאות אלפי לקוחות, פונקציית המטרה שלהם זה למלא את הרשת בין אם זה לקוח קמעונאי או סיטונאי. לראייתי, הם הבינו שברגע שסלקום והוט הולכים ביחד על תשתית של IBC עם מחירים יחסית אגרסיביים, ואם הם ישענו רק על עצמם, הרשת שלהם תהיה פחות מנוצלת ממה שהם מורגלים. כלומר אם הם לא יעודדו ספק כמונו, מהשחקנים הקטנים, שמסתכל קדימה ורואה את השוק לטווח ארוך, הם לא יצליחו למלא את הרשת שלהם. 

בנוסף, בזק מעוניינת להוכיח למשרד התקשורת שאין צורך בהמשך הפיקוח על המחירים שלה, ולכן ההסכם מהווה עבורם דוגמה להסכמים מרצון שיכולים להיעשות ללא רגולציה כבדה. משרד התקשורת הצביע על כך שרק פרטנר חתמו איתם קודם, והשחקנים הקטנים נשארו עם מחירים גבוהים. ההסכם הנוכחי מדגים מצד בזק שהם יכולים לעבוד עם שחקנים קטנים ולהציע מחירים תחרותיים מרצון, מה שמחזק את טענתם שהפיקוח פחות נחוץ".

אז הפנייה לבג"צ שימשה מנוף לחץ כנגד בזק?

"פנינו לבג"צ בנוגע למחירים ונסוגנו בעקבות ההסכם עם בזק, המניע של הבג"צ היה טהור כאשר המטרה הייתה להגיד למשרד התקשורת שהם בפיגור של שנה וחצי בקביעת המחירים הסיטונאיים, הסחבת נמשכה למרות שהם שכרו משרד ייעוץ לנושא. כשהולכים לבג"צ עם משרד התקשורת וישנם טיעונים של ממש, אז ברור שהדבר תורם להסכמים להגיע, המטרה לא הייתה ליצור לחץ על בזק אלא לקרוא ולהגיד שהשוק הזה נמצא בחוסר איזון. בסופו של דבר, ההסכם התאפשר בזכות שיתוף פעולה בין בזק, גילת ומשרד התקשורת. מנכ"ל משרד התקשורת, ניהל את התהליך בצורה חכמה, והוביל להסכם שבו כל הצדדים נדרשו להתגמש, ובסופו של דבר כולם הרוויחו".

החברה עברה לרווח נקי ברבעון השלישי 

שווי השוק של גילת טלקום עומד על 61 מיליון שקל. ברבעון השלישי ההכנסות של החברה עמדו על 19.2 מיליון דולר לעומת 12.4 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד, הרווח הגולמי עמד על 4.5 מיליון דולר לעומת 2.5 מיליון דולר אשתקד אשתקד. החברה הגיעה לרווח נקי של מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 232 אלף דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסכמו ב-52.8 מיליון דולר, לעומת 36.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי בסיכום תשעת החודשים הראשונים הסתכם ב-1.3 מיליון דולר לעומת הפסד של 224 אלף דולר.

מתחילת השנה המנייה של החברה עלתה בכ-60% וב-85% במהלך 12 החודשים האחרונים.

בהתחשב בתלות של גילת בתשתיות של בזק, כיצד אתם מתכננים להתמודד עם הסיכון האסטרטגי של הסתמכות על מתחרה בשוק התקשורת, במיוחד בטווח הארוך?

"יש שותף מתחרה להסכם ושמו פרטנר, בסוף יש פה עוד שחקן גדול שנשען על בדיוק אותו הסכם. אנחנו לא לבד. בנוסף, בזק היא מונופול מוכרז בתחום התשתיות, היא גוף צייתן ומפוקח. בזק מתנהלת בצורה הגונה, והיא כחברה מאוד מסודרת בעניין הזה, במסגרת ההסכם הסיטונאי היא תיתן שירות כמו שהתחייבה".

מה הצעד הבא? מה השאיפה שלכם בתחום התקשורת, שוקלים כניסה לתחומים נוספים?

"ללחוץ הרבה יותר חזק על הדוושה בכל עולמות התקשורת בישראל, במגזר העסקי והפרטי. אנחנו צריכים ומחפשים שותפים לדרך כדי שלחברה יהיה מרחב תמרון כדי להתקדם קדימה, רוצים להגדיל את היקפי הפעילות שלנו, גדלנו כבר מלפני שנתיים וחצי,

ונגדל בכל שנה בצורה משמעותית, ההפסד נעלם עברנו לרווח ברבעון הזה בקו הפעילות הזה, אנחנו צופים ורוצים להגדיל באופן משמעותי את היקפי הפעילות ואת הרווח וזה יקרה בשנה הבאה".

עמי ברלב היו"ר הצטרף לשיחה ואמר: "גילת כחברה הפכה לאחת החברות הכי מעניינות בשוק הישראלי, החברה פרצה דרך בתחום התקשורת בתור השחקנית החמישית בתעשייה. גם בעולמות הביטחוניים, צבר הזמנות עמד על כ-12-13 מיליון דולר כשאיציק הגיע לחברה, וכרגע כ-40 מיליון דולר בשנה, חברה מאוד מגוונת בתשתיות סיבים, לווין, עסקים, ולקוחות פרטיים".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חייב להשיג את היועץ 19/12/2024 03:00
    הגב לתגובה זו
    איך מגיעים ליועץ של גילת? חייב אותו, שמעתי שהוא מדהים.
  • 5.
    היועץ 18/12/2024 22:18
    הגב לתגובה זו
    יופי של יועץ לפי מה ששמעתי. כל הכבוד שימשיך כך.
  • 4.
    nav 18/12/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    לאחר שנים של מנהלים רדודים סוף סוף יש אם מי לעבוד אני מתחיל לאסוף
  • טעסוף מניות אחינו (ל"ת)
    אכן יש אם מי לעבוד 18/12/2024 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גילת 2 17/12/2024 20:10
    הגב לתגובה זו
    יועץ גאון יש לך, פשוט מדהים מה שהוא עושה. ישר כוח גדול!
  • 2.
    מוסדי 17/12/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    אחד היועצים הטובים בהיסטוריה של הייעוץ. גילת בדרך הנכונה בזכותו.
  • 1.
    גילת 17/12/2024 15:00
    הגב לתגובה זו
    שמעתי יש לו יועץ מעולה, מעניין מי זה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?