מנכלית אל על דינה בן טל גננסיה
צילום: דוברות אל על
דוחות

אל על עם רבעון שיא נוסף - האם המגמה תימשך גם ברבעון השלישי?

"אנחנו לא מספקים הערכה לשנה כולה; זה תלוי בהרבה פרמטרים", אומרת המנכ"ילת דינה בן טל גננסיה;  בחודשים יוני-אוגוסט חלה ירידה בהכנסות, ביחס לרבעון שני, ועדיין אל על צפויה לרבעון שלישי טוב ושנה חלומית; העלייה בשיעור התפוסה העלתה את הרווח של אל על ב-40 מיליון דולר במחצית הראשונה

רוי שיינמן | (11)

על רקע ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות, אל על  אל על -1.64% מדווחת על רבעון שיא נוסף - ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-839 מיליון דולר ברבעון השני לעומת 630 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

לקריאה נוספת:

>> "הרבי אמר לקנות את אל על" - קני רוזנברג הקשיב לרב והרוויח בגדול.

>> חברות התעופה שביטלו את הטיסות לישראל - גם יונייטד איירליינס.

>> 530 דולר לאתונה: חברות התעופה מבטלות ומחירי הטיסות עולים.

הרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) הסתכם ב-281 מיליון דולר (33.5% מההכנסות) לעומת 163.3 מיליון דולר (25.9% מההכנסות) ברבעון המקביל. הרווח הנקי של אל על ברבעון השני הסתכם ב-147.4 מיליון דולר לעומת כ-58.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. 

מטוס אל על; קרדיט: דוברות אל על

מטוס אל על; קרדיט: דוברות אל על

שיעור התפוסה (Load Factor) לאורך כל המחצית הראשונה והרבעון השני הגיע למעל 92%, וזאת ביחס לשיעור תפוסה של כ-86.8% ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בשיעור התפוסה הוביל להערכת החברה לעלייה של כ-39.5 מיליון דולר ברווחיות החברה ברבעון השני ביחס לאותה תקופה אשתקד. ההכנסה למושב משוקלל קילומטר (RASK) עלה ב-24.3% ברבעון לעומת הרבעון המקביל אשתקד. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כפי שהערכנו כאן בעבר, אל על שוב הציגה דוחות פנומנליים והיא מציגה רבעון שיא שלישי ברציפות. המלחמה טובה לעסקים של אל על. אפילו מצוינת לעסקים. החברות הזרות מבטלות את הטיסות, אל על נותרה השחקנית היחידה בקווים מסוימים לאירופה ולארה"ב והיא מנצלת עם העלאות מחירים. במקביל היא ניצלה את המחסור בטיסות מטענים והגבירה את הפעילות בתחום - ברבעון השני למשל הכנסות המטען של אל על הסתכמו ב-56.8 מיליון דולר, עלייה של 200% לעומת הרבעון המקביל אשתקד שירדה ישר לשורת הרווח של החברה.

נכון לתום הרבעון השני החוב הפיננסי ברוטו של אל על עמד על 1.7 מיליארד דולר. לאל על היו מזומנים בסך 1.09 מיליארד דולר נכון לתום הרבעון כך שהחוב הפיננסי נטו הסתכם ב-611 מיליון דולר. החברה צמצמה את החוב ב-800 מיליון דולר במחצית ובקצב הזה הוא לכאורה אמור להימחק עד סוף השנה, אך עם זאת החברה נערכת לרכישה של מטוסים חדשים.

לצד הדוחות החברה דיווחה על רכישה של 20 מטוסים מסוג 737 MAX של בואינג לצד אופציה לרכישת 11 מטוסים נוספים. המטוסים הנרכשים עתידים להתקבל בחברה בין השנים 2028-2031 ומטוסי האופציה (באם תמומש) יתקבלו בין השנים 2030-2032. עלות הרכישה מסתכמת ב-1.5 מיליארד דולר והחברה ציינה כי אם תבחר לממש גם את האופציה על המטוסים הנוספים התמורה הכוללת צפויה להסתכם ב-2.5 מיליארד דולר.

האם הרבעון השלישי יהיה חלש יותר?

הרבעון השלישי מבחינה עונתית טוב יותר מהרבעונים האחרים. הוא כולל בתוכו את חודשי הקיץ וגם חלק מהחגים. עם זאת, ההכנסות החזויות של החברה לחודשים יוני-אוגוסט מצביעות על ירידה.

אל על צופה מכירות של 935 מיליון דולר בחודשים יוני אוגוסט. זה כמובן שיפור משמעותי מהרבעון המקביל אבל חלש יחסית לרבעונים הקודמים. ההערכות בשוק הן שככל שהמצב הביטחוני בארץ לא יסלים, החברות הזרות יחזרו בהדרגה מאחר וגם הן יודעות שחודשי הקיץ ותקופת החגים הן תקופות עמוסות בנתב"ג וגם הן רוצות חלק מהעוגה.

לצד זאת בחודשי הקיץ היעדים הפופולאריים יותר הם לרוב יעדי חוף ונופש כמו יוון וקפריסין, יעדים קרובים יותר אליהם יש יותר טיסות גם של המתחרות הישראליות כמו ישראייר וארקיע.

 

"לנוסעים היו אלטרנטיבות של מעל 50% מהשוק"

היציאה של חברות זרות מהארץ כאמור הגדילה מאוד את נתח השוק של אל על כבר מתחילת המלחמה, אבל ברבעון האחרון הפעילות של החברות הזרות הייתה גבוהה יותר מהפעילות ברבעונים הקודמים: "נתח השוק של אל על בנתב"ג היה נמוך מ-40% ברבעון. לנוסעים היו מעל ל-50% מהשוק כאלטרנטיבות לאל על", אומרת מנכ"לית החברה, דינה בן טל גננסיה, בשיחה עם ביזפורטל.

דינה בן טל גננסיה, מנכ

דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על; קרדיט: דוברות אל על

"חשוב לציין שעדיין לא כל המטוסים חזרו לשימוש מתקופת הקורונה. לוקח לחברות המון זמן להתאושש ויש משבר תעופתי בכל העולם בנושא הזה שמתבטא במחסור במטוסים ובטייסים", אומרת גננסיה. "בנוסף, לעבוד בישראל התקופה כזו בה כל אירוע ביטחוני מייצר סוג של אירוע 'פיק' מבחינת טיסות זה דבר מאוד לא פשוט. עם זאת הרבעון הזה ממשיך את המגמה החיובית של אל על. אנחנו מרגישים שיש העדפה מאוד ברורה של לקוחות לתעופה ישראלית. אנחנו מנסים להתאים את עצמינו לביקושים ומוסיפים עוד קיבולת ככל שאנחנו יכולים. מאוד קשה להוסיף קיבולת בתקופות האלה".

איך התמודדתם עם העלייה בפעילות במטען?

"רכשנו מטוס מטען קטן שפעל בעיקר לאירופה. הסטנו מטוסים מיעדים פחות רווחיים ליעדים יותר רווחיים. הסגירה של הקו ליוהנסבורג למשל אפשר לנו להסיט דרימליינר לארה"ב למשל, ואנחנו ממלאים גם אותו במטען. לצד זאת אנחנו מעבים פעילות למזרח ומפעילים קווים ליעדים קרובים יותר".

הפעילות בארה"ב מאוד רווחית, נכון להעריך שהרווחיות בקווים לארה"ב היא פי כמה מטיסה ליוון למשל?

"אי אפשר לעשות השוואה כזאת. אנחנו מציגים את המדד של ההכנסה לנוסע פר ק"מ בכדי לנרמל את ההשוואה. יוון היא במרחק שעתיים טיסה וקפריסין שעה, לכן זה לא יחסי להשוות את זה לטיסה של 12 שעות לארה"ב. אם תכפיל כרטיס טיסה ליוון למשל ב-6 לא תקבל מחיר טיסה לארה"ב. יעדים כמו ארה"ב ותאילנד הם עם ביקושים גבוהים גם במחלקות יוקרה וגם בתיירים והם גם משמעותיים למטענים - אם מתחשבים גם במטענים זה מייצר עוד פעילות משמעותית כי היא רוכבת על התנועה של אותו יעד".

החוב ירד דרמטית ל-600 מיליון דולר. האם בסוף השנה כבר תגיעו לחוב של 100 מיליון דולר או אפילו 0?

"אנחנו כל הזמן פועלים לצמצום החוב אבל גם פועלים להמשך התרחבות - היום דיווחנו על עסקת הצטיידות למשל. אנחנו מבינים שהיום לוקח הרבה זמן למטוסים להגיע אך למרות זאת מצאנו את הזמן השנה לדווח על שתי רכישות מטוסים משמעותיות. בסופו של דבר אנחנו בונים את עצמינו בצורה שנשמור על צי צעיר ורלוונטי".

הרבעון השלישי טוב היסטורית אבל יכול להיות הפעם הוא יהיה חלש יותר?

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אנפייז אהובתי 22/08/2024 18:24
    הגב לתגובה זו
    הוא הצרכן הכי אווילי שיש, מחירים עולים והוא רץץ אומרים שהמחיר יעלה והוא טססססס. קדימה כבשים, לקנות כרטיס הרבעון ה-3 יהיה עוד יותר חזק.
  • 9.
    חיים 16/08/2024 20:25
    הגב לתגובה זו
    שמים לארץ...לא טסים בארקיע...אל על יקרה אבל לא עושה צחוק מלקוחותיה.
  • 8.
    אבי 16/08/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    אנחנו כבר באמצע הרבעון והחברות הזרות העיקריות לא יחזרו לפחות עד לחודש הקרוב ואם לא יותר ותודה לאירנים
  • 7.
    ליאור 15/08/2024 17:55
    הגב לתגובה זו
    לא נסלח על המחירים הלא הוגנים והיקרים חוצפה של חברה
  • 6.
    שיאה מאחוריה 15/08/2024 14:39
    הגב לתגובה זו
    אל על יותר מהכפילה את מחירי הכרטיסים שלה ברבעונים של המלחמה, כרטיס מלרנקה שעולה בשגרה 150$ לכיוון עלה 700$, אולם בשורה תחתונה הניהול הכושל ועלויות המימון הביאו לשורה תחתונה בינונית מאד בהתיחס לנסיבות. ברגע שהשגרה תחזור היא תחטוף על הראש בוודאות
  • 5.
    מניית מומנטום 15/08/2024 14:36
    הגב לתגובה זו
    הולכת לחטוף 40% , חברה שחיה מגזל תמות בגלל הגזל.. שלא לדבר על הניהול הגרוע והמינוף בריביות שיא
  • 4.
    גובים מחירים בשמים ומנצלים את המצב חוצפה!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    א 15/08/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המלחמה מסתיימת ואל על מיוצבת ונכנסת לתחרות קשה ומא 15/08/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
    המלחמה מסתיימת ואל על מיוצבת ונכנסת לתחרות קשה ומאתגרת , בשביל המנכלית זה כיף לא משעמם לאט לאט מצליחים אבל צריך לנצל תקופה כזאת לחזק את החברה בכח אדם טוב ובמזומנים וכמובן ציוד טוב ולסגור היתחיבויות בשביל פחות לחץ בעתיד
  • 2.
    יגאל האורדון 15/08/2024 10:05
    הגב לתגובה זו
    הכל מעושק אזרחי המדינה. ניצול ציני של מצבי לחץ והפסקת טיסות של חברות זרות. אין דין ואין דיין.
  • 1.
    אלון 15/08/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    אל על , לא טסה בשבת , ב"ה יש ברכה !!!!!
  • שחר 15/08/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
    ולא העובדה שאף חברה אחרת לא טסה לכאן...
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את השיא?

הבנקים מחקו 3.1%, חברות הביטוח 4.3%; נתניהו חשב שהוא יכול לתקן את הנזק אבל זה הולך להיות קשה. הבידוד מול אירופה מפחיד את המשקיעים

מערכת ביזפורטל |

הבורסה סגרה בירידות. ירידות של עד 2.3% בהובלת ת"א 90. תחילת היום היתה חיובית אחרי "המלצת הקנייה" של נתניהו לבורסה, אבל ככל שהמשקיעים קראו בין השורות את ההמלצה, הם הפנימו שהסיכונים גדולים. אל על ירדה ב-5.5%  מדד הביטוח נפל 4.3%, הבנקים ירדו ב-3.1%. בנוסף, הביטחוניות עצמן שהיו בעין סערת נאום ספרטה, ירדו בחדות ובראשן אלביט שהשילה 5.3% או 4.5 מיליארד שקל, ואחריה אימקו נקסט ויז'ן וסולרום, כולן צפויות להיכלל במדד הביטחוניות שיושק בנובמבר

גם הנדל"ן ירד, כשהמדד עצמו ירד 2.2% והסקטור כולו ירד, בהובלת עזריאלי שירדה 3%. מצד שני: נייס עלו ב4.8% וארית בכ-2%.


ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על בידוד גלובלי. זה הפחיד את הציבור ואת המשקיעים. השוק התחיל לרדת. נתניהו עשה סיבוב פרסה, אבל למה שמשקיעים עכשיו ייכנסו לשוק כאשר הם מבינים שיש סיכון מאוד גדול לבידוד עולמי. אנחנו חוזרים 40-50 שנה אחורה, אולי היצוא והיבוא עם אירופה ייפגעו. ראש ממשלה לא יכול להגיד משהו ולחזור בו. דמיינו שמנכ"ל של חברה יגיד - אנחנו מנמיכים ציפיות ובגלל שהמניה ירדה הוא חוזר לשוק ואומר - לא הבנתם אותי, התכוונתי שרק מול הודו המכירות יירדו, אנחנו בצמיחה, המניה מצוינת. 

הינו "שוחטים" את המנכ"ל. אז המנכ"ל הפעם הוא נתניהו והוא לא מצליח להרגיע. ההיפך - הוא משדר חוסר אמון. 


במקביל גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמות ירידות בשערי האגרות כשהתשואות מטפסות בהתאמה - אג"ח ממשלתית שקלית בריבית קבועה ל-11.1 שנים שעלתה בתחילת היום עד 0.3% עברה לירידות של כ-0.4% ונסחרת בריבית ברוטו של 4.46%


עופר נמרודי הכשרת הישוב
צילום: רמי זרניגר
ראיון

עופר נמרודי: "ה-NOI של הכשרת הישוב בישראל יגדל ב-50% ליותר מ-300 מיליון שקל בשנים הקרובות"

הכשרת היישוב נערכת לצמיחה - פרויקטי דגל בבני ברק ותל אביב, צבר של כ-9 אלף דירות בהתחדשות עירונית והתרחבות זרוע הלוגיסטיקה באירופה שתתרום מאות מיליונים; עופר נמרודי, מנכ"ל ובעלים בשיחה עם ביזפורטל: "להכשרה התחדשות יהיה רווח גולמי מצרפי של 2.2 מיליארד שקל עד לסוף 2027 בפרויקטים שיבשילו"

צלי אהרון |

חברת הכשרת היישוב הכשרת הישוב 0%  , העוסקת בנדל"ן מניב,ייזום ובנייה בישראל ובחו"ל, ושולטת ב"הכשרה התחדשות" - הציגה למשקיעים תוכנית צמיחה רחבה ומדורגת שמבוססת על מספר מנועי צמיחה מרכזיים. לפי הנתונים, ה-NOI מנכסים מניבים בישראל צפוי לגדול ביותר מ-50%. מרמה של כ-200 מיליון שקל כיום לכ-300 מיליון שקל בשנים הקרובות. 

לכך יתווספו שני פרויקטי דגל: המדיקל סנטר בבני ברק, שצפוי להתאכלס ב-2027, ומגדל “יעקב נמרודי” בבית מעריב בתל אביב, שאמור להתאכלס ב-2030. שני הפרויקטים הללו לבדם צפויים להוסיף NOI מצרפי של יותר מ-110 מיליון שקל כשהתפוסות יתייצבו. במקביל, החברה מבצעת שדרוג משמעותי בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, בהשקעה של כ־60 מיליון שקל. 

הקניון, שנהנה מתפוסה מלאה וביצועים עסקיים יציבים, עובר בימים אלה מהלך שבמסגרתו יוקם לונה פארק Indoor גדול והכפלת שטחי ההסעדה והבילוי. מהלך זה נועד להאריך את “זמן השהייה” של המבקרים ולבסס את הקניון כמרכז בילוי אזורי מוביל גם בעידן של תחרות מצד המסחר המקוון. תחום ההתחדשות העירונית הוא מנוע צמיחה נוסף ומשמעותי: הכשרה מחזיקה כיום בכמעט 9 אלף דירות עם תב"ע מאושרת, ומתוכן כבר התקבלו היתרי בנייה או היתרים בתנאים ללמעלה מ-1,180 דירות. 

בשנים הקרובות הצפי הוא למעבר לשלב ביצוע רחב היקף, בשנת 2026 ליותר מ-3.5 אלף דירות עם רווח גולמי חזוי של כ-930 מיליון שקל, ובשנת 2027 מעל 5,200 דירות נוספות עם רווח גולמי חזוי של כ-1.3 מיליארד שקל. בסך הכול, החברה מעריכה כי עד סוף 2027 יעמוד הרווח הגולמי מפעילות ההתחדשות העירונית על כ-2.2 מיליארד שקל.

זרוע הפארקים הלוגיסטיים באירופה (MLP) ממשיכה לצמוח בקצב מהיר יחסית: בתוך חמש שנים גדלו שטחיה הבנויים מכ-700 אלף מ"ר לכ-1.3 מיליון מ"ר, והיעד הוא לחצות את רף ה-2 מיליון מ"ר בשנים הקרובות.