אל על הפכה למונופול - הדוחות יהיו פנומנליים; אז למה המניה יורדת?
ברק בנסקי, משנה למנכ"ל כלל ביטוח ומנהל חטיבת ההשקעות בקבוצה קיבל יחד עם צוות ההשקעות שלו לפני שנה החלטה - להשקיע באל על אל על 1.73% . כלל שילמה 60 מיליון שקל על 4.9% ממניות החברה ואופציה לרכישת 4.9% מניות נוספות מהמדינה. המחיר בעסקה היה 4.9 שקל למניה (אם מתחשבים בשווי האופציה, זה נמוך יותר). המניה אחרי הרכישה עברה את ה-5 שקלים למניה, ואז הגיעה המלחמה.
בנסקי כנראה הבין שהעסקה הזאת הולכת להיות כואבת ובהמשך לירידות שהיו עוד קודם לכן, המניה נפלה במהירות ל-2.5 שקלים. אחרי הכל, מלחמה לא טובה לתיירות, לא טובה לתחום התעופה. החשש היה גדול במיוחד באל על שהיא חברה ממונפת, עם גירעון בהון שהפסדים בכמה רבעונים יכולים אפילו להפיל אותה.
ואז קרה הלא צפוי - התברר שבמקרה הנוכחי, המלחמה טובה לעסקים של אל על. אפילו מצויינת לעסקים. החברות הזרות נעלמו, אל על נותרה בקווים מסוימים היחידה והיא העלתה מחירים. עד היום היא שולטת בקווים לארה"ב, אנגליה וצרפת ומייצרת בהן רווח פנומנלי. במקביל היא ניצלה את המחסור בטיסות מטענים והגבירה את הפעילות בתחום.
 
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
 - חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
מניית אל על בשנה האחרונה
הסיכונים התבררו כהזדמנויות
המשבר הגדול התחלף בהצלחה פנומנלית. זו הצלחה מול לקוחות רבים שרואים באל על חברת תעופה ישראלית נאמנה, כזו שהחזירה את המטיילים הרבים בחו"ל לישראל מיד עם פרוץ המלחמה, וזו בעיקר הצלחה בדוחות. אבל חשוב להציג את הצד השני - אל על מוכרת לנו ביוקר, אבל איזה עסק לא היה מעלה מחירים כדי לשרוד? המחירים עכשיו הם כבר לא כדי לשרוד, אל על שרדה, אבל הרווחים נחוצים לה כדי לייצר כרית ביטחון, לעבור להון משמעותי, כי אחרי הכל - כל רבעון כאן הוא רבעון שמתחיל מחדש וצריך להיות ערוכים לאיומים.
הרבעון הראשון של אל על היה מצוין ולמרות שעונתית הוא החלש ביותר, ההכנסות עלו על 2.7 מיליארד שקל, הרווח התפעולי הגיע ל-450 מיליון שקל, הרווח הנקי ל-290 מיליון שקל. ברבעון המקביל היה הפסד גדול. אל על נהנתה מכך שהלקוחות הסכימו שלא לקבל החזרים-כספים על ביטולי הטיסות של הרבעון הראשון וקיבלו זיכויים לרכישת כרטיסים בהמשך. זה פתר לה את בעיית התזרים שהיתה עשויה להיות. אבל כל זה עוד קטן לעומת מה שצפוי ברבעון השני.
אל על נשארה לבד בנתב"ג
אל על היא מונופול תעופתי שמחזיק ב-34% מהתנועה בנתב"ג ושליטה על קווים רווחיים בתפוסה כמעט מלאה. ההכנסות ברבעון השני יכללו את פסח וצפויות להיות משמעותית גבוהות יותר. ברבעון השני אשתקד ההכנסות עלו על ההכנסות ברבעון הראשון - 2.2 מיליארד שקל לעומת 1.8 מיליארד שקל. גידול של 400 מיליון שקל ברבעון השני השנה לעומת הראשון יביא את ההכנסות לכ-3.3 מיליארד שקל, אבל ההכנסות צפויות להיות חזקות יותר, בעיקר בשל עיתוי פסח.
- מנורה בשינוי מבני שיחזק את הקשר עם סוכני הביטוח
 - "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
 
הרווח התפעולי ברבעון הראשון עמד על 440 מיליון שקל. הרווחיות תגדל - ההוצאות הקבועות לא ישתנו והמשתנות יעלו בקצב נמוך מההכנסות. בהערכה גסה, הגידול ברווח התפעולי יכול להגיע ל-200 מיליון שקל, בהערכה אופטימית זה גם יכול לעלות ב-300 מיליון שקל. המשמעות לשורה התחתנה היא אדירה - ה-290 מיליון שקל של הרבעון הראשון צפויים לעלות על 400 מיליון שקל. האופטימיים יתנו מספרים גבוהים ב-100-150 מיליון.
אל על לא תרצה להרוויח יותר מדי. אחרי הכל היא נעה בין הרצון והצורך ברווחים ובין החובה לשדר שהם בסדר עם הקהל הביתי. אל על לא רוצה להצטייר כדורסנית ונצלנית. אז יכול להיות שחשבונאית יהיו לה מפלטים שיקטינו את הרווח.
המצב קדימה נראה טוב בשביל אל על
רבעוני ההמשך השנה תלויים בלחימה בעזה. החברות הבינלאומיות לא טסות לכאן, או טסות מעט מאוד. הן אומרות שמשוגעים טסים לכאן כאשר יש עשרות טילים בצפון ביום. איך אפשר לשבת בבית קפה יום אחרי ששיגרו לכאן מאיראן 300 טילים בליסטיים? שואלים הזרים ומתרחקים. במקביל, כמובן שאין תיירות נכנסת שחשובה לתחום התעופה והתיירות, אבל אל על, בהינתן שהחברות הבינלאומיות מעדיפות לשלוח מטוסים למקומות אחרים, שם הרווח ברור וידוע ולא יהיו הפתעות כמו הפסקת טיסות בגלל מלחמה או טיסות מסוכנות בזמן מלחמה, צפויה להיות לבד גם ברבעון השלישי וכנראה גם ברביעי.
לוקח זמן לחברות הגדולות להזיז קווים, זה חודשים רבים וכל פעם מחדש החברות נערכות לעונה הבאה - קיץ, חורף. אם בתוך חודש-חודשיים לא יהיו שינויים במצב, אז סביר שכבר לא יטוסו לכאן הרבה בחורף. יש גמישות מסוימת, במיוחד בחורף, אבל בהדרגה האפשרויות לשינויים פוחתות.
כשחושבים על זה ומבינים שהמצב ככל הנראה, גם אם יהיו התפתחויות חיוביות מבחינת מתווה מול החמאס, לא ישתנה דרמטית בחודש-חודשיים הקרובים, ומבינים שייקח לאחר מכן, בתרחיש החיובי, עוד פרק זמן של חודשים לפתור מדינית את הבעיה בצפון, מבינים שאל על תהיה מעין מונופול עד סוף השנה. ליתר דיוק - סיכוי טוב שזה יקרה, זה יכול להשתנות ברגע.
האם אל על היא השקעה מעניינת? יש גם סיכונים
כששואלים בתחום התעופה את האנליסטים ואנשי המקצוע, הם סבורים שאל על תהנה מהיתרון הזה אפילו גם לתוך 2025. אפילו אם נסתפק ב-2024, הרי שזו שנה שאל על יכולה להרוויח בה משמעותית מעל 1 מיליארד שקל. המחצית הראשונה יכולה להיות עם רווח באזור 650-700 מיליון שקל וזה יכול להיות שמרני.
וזה מביא אותנו לשאלת השווי - אל על נסחרת ב-1.8 מיליארד שקל. במצב נורמלי, וקשה למצוא בתוצאות אל על מצב נורמלי, היא אמורה להרוויח בשמרנות סדר גודל של 300 מיליון שקל בשנה. השנה היא תעשה הרבה יותר, תחזק את ההון ואם וכאשר נחזר למצב נורמלי היא תייצר רווח גדול יותר בזכות הקטנת החוב הגדול (התזרים מהרווחים מקטין את החוב).
חברות תעופה בהגדרה נסחרות בזול בשל הסיכונים והתלות הגדולה במצב גיאופוליטי, התלות במזג האוויר, במחיר הדלק הסילוני ועוד. עד לפני שנתיים וחצי, אל על היתה חברה גמורה כי היא היתה תלויה בוועד שלה. העובדים שתו את הרווחים שלה. הקורונה אילצה את החברה לעשות רה ארגון משמעותי ובעצם הצילה אותה. החברה יעילה יותר.
עם רווח ענק צפוי השנה ורווח מייצג משמעותי להמשך, המניה חזרה כל הדרך חזרה למחיר שיא, ושוב ירדה לאזור ה-4.5 שקל למניה. בנסקי והצוות בכלל ביטוח מופסדים קצת על ההשקעה למרות הרווח הפנומנלי הצפוי השנה ולמרות הרווח המייצג העתידי. הסיבה היא פשוטה - עד שנגיע לרווח המייצג, צפויה שנה לא פשוטה.
נניח שתוך חצי שנה המלחמה תסתיים. 2024 תהיה נהדרת לאל על, חצי ראשון של 2025 יהיה טוב כי ייקח זמן לחברות הזרות להתארגן ולא בטוח שהן בכלל ירצו, מקומות אחרי מלחמה לא מתאוששים בבת אחת. מנגד, התיירות היוצאת תזנק.
אבל בהמשך, כשהאבק ישקע, לא בטוח ששנה קדימה, התיירות הנכנסת תתאושש מהר. יכול להיות שייקח זמן לשקם כאן את התיירות וזה יפגע בחברות התעופה, גם באל על. אז לפנינו רווחי שיא, ירידה ומעבר לרווח מייצג. זה ארוך, זה לא וודאי ולכן המניה נסחרת בדיסקאונט מהמצב לפני שנה למרות שהיא מרוויחה פי 3-4 ואפילו יותר.
- 12.אחד 10/07/2024 11:39הגב לתגובה זואם יש 700 מקומות בטיסה ויש ביקוש ל 1500.איך אל על אמורה לקבוע מי ה 700 שיעלו?מה שעושים זה שמעלים מחירים ומי שזה פחות קריטי לו לא יסע.אין דרך אחרת
 - 11.מן הראות לציין גם את המינוס והחוב העתק שיש לאל על 10/07/2024 09:56הגב לתגובה זומן הראות לציין גם את המינוס והחוב העתק שיש לאל על לא?
 - 10.אני 10/07/2024 07:30הגב לתגובה זושמעתי שאל על קונה עשרות בואינגים ברחתי
 - 9.אחלה חברה , ישראלית יהודית ומקצועית . (ל"ת)ירושלמי , 09/07/2024 20:20הגב לתגובה זו
 - 8.מילטון 09/07/2024 19:48הגב לתגובה זובעיקר לטוס גם בשבת.
 - יונתן 10/07/2024 01:11הגב לתגובה זובבעלות של יהודי חרדי,שלך חתיכת אנטי דתי תהיה חברת תעופה אז תטיס אותה בשבת.
 - מריה 10/07/2024 10:47מסובסדת מכספי משלמי המסים החילונים
 - 7.יוסי 09/07/2024 17:26הגב לתגובה זומי ששומר שבת מרוויח גם עולם הבא וגם עולם הזה.
 - צודק רבנו 10/07/2024 07:42הגב לתגובה זוהעולם הבא" ומיקומו אפילו לא במדויק
 - 6.דמיקולו בלאט 09/07/2024 17:03הגב לתגובה זופותחים לציבור תתחת.
 - 5.אחת ההשקעות הכי בטוחות היום בבורסה שלנו (ל"ת)אלי 09/07/2024 16:46הגב לתגובה זו
 - 4.Benjo 09/07/2024 16:28הגב לתגובה זוהפסקתי לטוס עם החברה העלובה הזו עוד לפני המלחמה, ואיך שהחברה מנצלת את המצב על גב הפראיירים שטסים איתה, חיזק את ההחלטה שלי. עוד המון אנשי עסקים כמוני, לא ישכחו את ניצול המצב, ואחרי המלחמה יעזבו את החברת פח הצינית הזו.מגיע להם לפשוט רגל
 - 3.ישראלה 09/07/2024 16:10הגב לתגובה זולספק את שירותיה לכלל תושבי ישראל
 - שי 09/07/2024 16:55הגב לתגובה זוכאדם חרדי, לדעתי ישראלה צודקת. שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. העיקר שכל החרדים יתגייסו לצה"ל.
 - רון 12/07/2024 08:29ברור שעדיף לרוב אזרחי המדינה שישמר הצביון. גם אם יש כאלו שהם באופן אישי היו רוצים לחלל שבת. אין ספק שרוב החילוניים רוצים אל על שלא עובדת בשבת. בסקרים מקצועיים זה מוכח למעלה מכל ספק.
 - 2.שוד הציבור 09/07/2024 15:55הגב לתגובה זוהייתי חייב לנסוע מסיבות משפחתיות. לא נסלח לאל על על השוד
 - 1.YL 09/07/2024 15:35הגב לתגובה זותמוה מ הרגע שמירי רגב נבדקת במשטרה על פרשת היהלומיםהיא מקפצת ל כל עיר רעננה אבל בכל הקשור ל רכישת מטוס הנוסעים המסוכן בעולם ...דממה האם זה מאשר ש ממש לא מעניין אותה גורל אזרחי ישראל אלא רק היהלומים ש אמורים לתמוך בבחירות ל מפלגת הקומבינות
 - מכל המטוסים 10/07/2024 07:42הגב לתגובה זוMAX?
 
חנן פרידמן צילום אורן דאיציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל
במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב
מניית בנק לאומי לאומי 2.27% מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.
המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.
גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.
מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
 - הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
ההשבחה של חנן פרידמן
מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת
 תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת
 הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.
מסחר אקטיבי AIהבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
הרגולציה, הנגישות למידע ובעיקר העלויות הנמוכות הביאו לנדידת משקיעים מהבנקים לבתי ההשקעות; כמה עולה לכם להישאר בבנק, ומה היתרונות והחסרונות?
שוק ההון הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. ברקע העליות במדדים, נראה שהיקף ההשתתפות של הציבור גודל, ומי שמרוויחים הם בתי ההשקעות. השינוי מגיע ברקע רגולציה שהגבירה את התחרות בשילוב עם הנגישות הגוברת למידע פיננסי מקצועי כמו גם העליות בשווקים שהפכו לשיחה בכל מפגש. כתוצאה מכך, המשקיע הישראלי הפך מעורב יותר באופן ישיר בניהול הנכסים שלו.
מהנתונים והערכות לגבי החודשים האחרונים עולה כי מתחילת 2024 ועד היום נפתחו קרוב ל-270 אלף חשבונות מסחר חדשים, כמחצית חשבונות מסחר עצמאיים שנפתחו בבתי השקעות. נציין גם שמהלך של בנק הפועלים, שחילק ללקוחותיו מניות תרם לגידול, שכן חלק גדול מהחשבונות לא החזיקו בתיק השקעות (לפחות בבנק). בסוף העשור הקודם, למעלה מ-90% מחשבונות המסחר היו בבנקים, וכיום מדובר בכ-75%, זה שינוי משמעותי.
עלות תועלת
הסיבה להעדפה של בתי ההשקעות מעידה בראש ובראשונה על שיקול של עלויות. בתיק השקעות של 100-200 אלף שקל, בתי ההשקעות מציגים עמלת קניה/מכירה לני"ע ישראליים נמוכים ביותר מ-50% מאלו של הבנקים, עם ממוצע של 0.08% לבתי ההשקעות וכ-0.2% לעמלה בבנקים. למעט בנק ירושלים, שמציג את העמלה הנמוכה ביותר של 0.05% לפעולה, שאר הבנקים הגדולים גובים עמלה של 0.15-0.27%, כאשר הבינלאומי הזול בקטגוריה ומזרחי טפחות היקר בקטגוריה. בצד בתי ההשקעות, אלטשולר מציג את העמלה התחרותית ביותר עם 0.069% לפעולה, בעוד IBI גובים 0.084% אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת הבנקים.
בצד ני"ע הזרים, הפער אף משמעותי יותר, הודות לכניסת שחקנים נוספים כמו בלינק ו-וואן זירו, שמציגים עמלות תחרותיות.
ההבדל אף הופך למשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון עמלות מינימום (סכום קבוע במידה ושווי העסקה קטן) ודמי ניהול (עמלה כאחוז משווי התיק
 עבור החזקת נכסים), שנוטים להיות גבוהים יותר בבנקים.
- העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה
 - אשדוד מקימה רובע חדשנות בהשקעה של כ-10 מיליארד שקל; מעל למיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומגורים
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
הערך המוסף
בתי ההשקעות מכוונים את המאמצים ללקוח שמאופיין כ"סוחר עצמאי". האפליקציות שלהם לרוב ידידותיות יותר לפעולות מהירות, מאפשרות התראות על מניות, נותנות כלים עבור סוחרים כמו פקודות
 מתקדמות, תובנות מסחר וגרפים, ועוד. החיסרון עבור המשקיעים הוא הצורך בניהול שני חשבונות נפרדים שמצריך העברה של כספים מחשבון הבנק, ונגישות נמוכה יותר לייעוץ.
