אל על הפכה למונופול - הדוחות יהיו פנומנליים; אז למה המניה יורדת?
ברק בנסקי, משנה למנכ"ל כלל ביטוח ומנהל חטיבת ההשקעות בקבוצה קיבל יחד עם צוות ההשקעות שלו לפני שנה החלטה - להשקיע באל על אל על 0.3% . כלל שילמה 60 מיליון שקל על 4.9% ממניות החברה ואופציה לרכישת 4.9% מניות נוספות מהמדינה. המחיר בעסקה היה 4.9 שקל למניה (אם מתחשבים בשווי האופציה, זה נמוך יותר). המניה אחרי הרכישה עברה את ה-5 שקלים למניה, ואז הגיעה המלחמה.
בנסקי כנראה הבין שהעסקה הזאת הולכת להיות כואבת ובהמשך לירידות שהיו עוד קודם לכן, המניה נפלה במהירות ל-2.5 שקלים. אחרי הכל, מלחמה לא טובה לתיירות, לא טובה לתחום התעופה. החשש היה גדול במיוחד באל על שהיא חברה ממונפת, עם גירעון בהון שהפסדים בכמה רבעונים יכולים אפילו להפיל אותה.
ואז קרה הלא צפוי - התברר שבמקרה הנוכחי, המלחמה טובה לעסקים של אל על. אפילו מצויינת לעסקים. החברות הזרות נעלמו, אל על נותרה בקווים מסוימים היחידה והיא העלתה מחירים. עד היום היא שולטת בקווים לארה"ב, אנגליה וצרפת ומייצרת בהן רווח פנומנלי. במקביל היא ניצלה את המחסור בטיסות מטענים והגבירה את הפעילות בתחום.
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית אל על בשנה האחרונה
הסיכונים התבררו כהזדמנויות
המשבר הגדול התחלף בהצלחה פנומנלית. זו הצלחה מול לקוחות רבים שרואים באל על חברת תעופה ישראלית נאמנה, כזו שהחזירה את המטיילים הרבים בחו"ל לישראל מיד עם פרוץ המלחמה, וזו בעיקר הצלחה בדוחות. אבל חשוב להציג את הצד השני - אל על מוכרת לנו ביוקר, אבל איזה עסק לא היה מעלה מחירים כדי לשרוד? המחירים עכשיו הם כבר לא כדי לשרוד, אל על שרדה, אבל הרווחים נחוצים לה כדי לייצר כרית ביטחון, לעבור להון משמעותי, כי אחרי הכל - כל רבעון כאן הוא רבעון שמתחיל מחדש וצריך להיות ערוכים לאיומים.
הרבעון הראשון של אל על היה מצוין ולמרות שעונתית הוא החלש ביותר, ההכנסות עלו על 2.7 מיליארד שקל, הרווח התפעולי הגיע ל-450 מיליון שקל, הרווח הנקי ל-290 מיליון שקל. ברבעון המקביל היה הפסד גדול. אל על נהנתה מכך שהלקוחות הסכימו שלא לקבל החזרים-כספים על ביטולי הטיסות של הרבעון הראשון וקיבלו זיכויים לרכישת כרטיסים בהמשך. זה פתר לה את בעיית התזרים שהיתה עשויה להיות. אבל כל זה עוד קטן לעומת מה שצפוי ברבעון השני.
אל על נשארה לבד בנתב"ג
אל על היא מונופול תעופתי שמחזיק ב-34% מהתנועה בנתב"ג ושליטה על קווים רווחיים בתפוסה כמעט מלאה. ההכנסות ברבעון השני יכללו את פסח וצפויות להיות משמעותית גבוהות יותר. ברבעון השני אשתקד ההכנסות עלו על ההכנסות ברבעון הראשון - 2.2 מיליארד שקל לעומת 1.8 מיליארד שקל. גידול של 400 מיליון שקל ברבעון השני השנה לעומת הראשון יביא את ההכנסות לכ-3.3 מיליארד שקל, אבל ההכנסות צפויות להיות חזקות יותר, בעיקר בשל עיתוי פסח.
- פלסאנמור בדרך לרישום בנאסד"ק; מאחדת הון ביחס של 1 ל-8
- תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קומיוניקיישנס בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
הרווח התפעולי ברבעון הראשון עמד על 440 מיליון שקל. הרווחיות תגדל - ההוצאות הקבועות לא ישתנו והמשתנות יעלו בקצב נמוך מההכנסות. בהערכה גסה, הגידול ברווח התפעולי יכול להגיע ל-200 מיליון שקל, בהערכה אופטימית זה גם יכול לעלות ב-300 מיליון שקל. המשמעות לשורה התחתנה היא אדירה - ה-290 מיליון שקל של הרבעון הראשון צפויים לעלות על 400 מיליון שקל. האופטימיים יתנו מספרים גבוהים ב-100-150 מיליון.
אל על לא תרצה להרוויח יותר מדי. אחרי הכל היא נעה בין הרצון והצורך ברווחים ובין החובה לשדר שהם בסדר עם הקהל הביתי. אל על לא רוצה להצטייר כדורסנית ונצלנית. אז יכול להיות שחשבונאית יהיו לה מפלטים שיקטינו את הרווח.
המצב קדימה נראה טוב בשביל אל על
רבעוני ההמשך השנה תלויים בלחימה בעזה. החברות הבינלאומיות לא טסות לכאן, או טסות מעט מאוד. הן אומרות שמשוגעים טסים לכאן כאשר יש עשרות טילים בצפון ביום. איך אפשר לשבת בבית קפה יום אחרי ששיגרו לכאן מאיראן 300 טילים בליסטיים? שואלים הזרים ומתרחקים. במקביל, כמובן שאין תיירות נכנסת שחשובה לתחום התעופה והתיירות, אבל אל על, בהינתן שהחברות הבינלאומיות מעדיפות לשלוח מטוסים למקומות אחרים, שם הרווח ברור וידוע ולא יהיו הפתעות כמו הפסקת טיסות בגלל מלחמה או טיסות מסוכנות בזמן מלחמה, צפויה להיות לבד גם ברבעון השלישי וכנראה גם ברביעי.
לוקח זמן לחברות הגדולות להזיז קווים, זה חודשים רבים וכל פעם מחדש החברות נערכות לעונה הבאה - קיץ, חורף. אם בתוך חודש-חודשיים לא יהיו שינויים במצב, אז סביר שכבר לא יטוסו לכאן הרבה בחורף. יש גמישות מסוימת, במיוחד בחורף, אבל בהדרגה האפשרויות לשינויים פוחתות.
כשחושבים על זה ומבינים שהמצב ככל הנראה, גם אם יהיו התפתחויות חיוביות מבחינת מתווה מול החמאס, לא ישתנה דרמטית בחודש-חודשיים הקרובים, ומבינים שייקח לאחר מכן, בתרחיש החיובי, עוד פרק זמן של חודשים לפתור מדינית את הבעיה בצפון, מבינים שאל על תהיה מעין מונופול עד סוף השנה. ליתר דיוק - סיכוי טוב שזה יקרה, זה יכול להשתנות ברגע.
האם אל על היא השקעה מעניינת? יש גם סיכונים
כששואלים בתחום התעופה את האנליסטים ואנשי המקצוע, הם סבורים שאל על תהנה מהיתרון הזה אפילו גם לתוך 2025. אפילו אם נסתפק ב-2024, הרי שזו שנה שאל על יכולה להרוויח בה משמעותית מעל 1 מיליארד שקל. המחצית הראשונה יכולה להיות עם רווח באזור 650-700 מיליון שקל וזה יכול להיות שמרני.
וזה מביא אותנו לשאלת השווי - אל על נסחרת ב-1.8 מיליארד שקל. במצב נורמלי, וקשה למצוא בתוצאות אל על מצב נורמלי, היא אמורה להרוויח בשמרנות סדר גודל של 300 מיליון שקל בשנה. השנה היא תעשה הרבה יותר, תחזק את ההון ואם וכאשר נחזר למצב נורמלי היא תייצר רווח גדול יותר בזכות הקטנת החוב הגדול (התזרים מהרווחים מקטין את החוב).
חברות תעופה בהגדרה נסחרות בזול בשל הסיכונים והתלות הגדולה במצב גיאופוליטי, התלות במזג האוויר, במחיר הדלק הסילוני ועוד. עד לפני שנתיים וחצי, אל על היתה חברה גמורה כי היא היתה תלויה בוועד שלה. העובדים שתו את הרווחים שלה. הקורונה אילצה את החברה לעשות רה ארגון משמעותי ובעצם הצילה אותה. החברה יעילה יותר.
עם רווח ענק צפוי השנה ורווח מייצג משמעותי להמשך, המניה חזרה כל הדרך חזרה למחיר שיא, ושוב ירדה לאזור ה-4.5 שקל למניה. בנסקי והצוות בכלל ביטוח מופסדים קצת על ההשקעה למרות הרווח הפנומנלי הצפוי השנה ולמרות הרווח המייצג העתידי. הסיבה היא פשוטה - עד שנגיע לרווח המייצג, צפויה שנה לא פשוטה.
נניח שתוך חצי שנה המלחמה תסתיים. 2024 תהיה נהדרת לאל על, חצי ראשון של 2025 יהיה טוב כי ייקח זמן לחברות הזרות להתארגן ולא בטוח שהן בכלל ירצו, מקומות אחרי מלחמה לא מתאוששים בבת אחת. מנגד, התיירות היוצאת תזנק.
אבל בהמשך, כשהאבק ישקע, לא בטוח ששנה קדימה, התיירות הנכנסת תתאושש מהר. יכול להיות שייקח זמן לשקם כאן את התיירות וזה יפגע בחברות התעופה, גם באל על. אז לפנינו רווחי שיא, ירידה ומעבר לרווח מייצג. זה ארוך, זה לא וודאי ולכן המניה נסחרת בדיסקאונט מהמצב לפני שנה למרות שהיא מרוויחה פי 3-4 ואפילו יותר.
- 12.אחד 10/07/2024 11:39הגב לתגובה זואם יש 700 מקומות בטיסה ויש ביקוש ל 1500.איך אל על אמורה לקבוע מי ה 700 שיעלו?מה שעושים זה שמעלים מחירים ומי שזה פחות קריטי לו לא יסע.אין דרך אחרת
- 11.מן הראות לציין גם את המינוס והחוב העתק שיש לאל על 10/07/2024 09:56הגב לתגובה זומן הראות לציין גם את המינוס והחוב העתק שיש לאל על לא?
- 10.אני 10/07/2024 07:30הגב לתגובה זושמעתי שאל על קונה עשרות בואינגים ברחתי
- 9.אחלה חברה , ישראלית יהודית ומקצועית . (ל"ת)ירושלמי , 09/07/2024 20:20הגב לתגובה זו
- 8.מילטון 09/07/2024 19:48הגב לתגובה זובעיקר לטוס גם בשבת.
- יונתן 10/07/2024 01:11הגב לתגובה זובבעלות של יהודי חרדי,שלך חתיכת אנטי דתי תהיה חברת תעופה אז תטיס אותה בשבת.
- מריה 10/07/2024 10:47מסובסדת מכספי משלמי המסים החילונים
- 7.יוסי 09/07/2024 17:26הגב לתגובה זומי ששומר שבת מרוויח גם עולם הבא וגם עולם הזה.
- צודק רבנו 10/07/2024 07:42הגב לתגובה זוהעולם הבא" ומיקומו אפילו לא במדויק
- 6.דמיקולו בלאט 09/07/2024 17:03הגב לתגובה זופותחים לציבור תתחת.
- 5.אחת ההשקעות הכי בטוחות היום בבורסה שלנו (ל"ת)אלי 09/07/2024 16:46הגב לתגובה זו
- 4.Benjo 09/07/2024 16:28הגב לתגובה זוהפסקתי לטוס עם החברה העלובה הזו עוד לפני המלחמה, ואיך שהחברה מנצלת את המצב על גב הפראיירים שטסים איתה, חיזק את ההחלטה שלי. עוד המון אנשי עסקים כמוני, לא ישכחו את ניצול המצב, ואחרי המלחמה יעזבו את החברת פח הצינית הזו.מגיע להם לפשוט רגל
- 3.ישראלה 09/07/2024 16:10הגב לתגובה זולספק את שירותיה לכלל תושבי ישראל
- שי 09/07/2024 16:55הגב לתגובה זוכאדם חרדי, לדעתי ישראלה צודקת. שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. העיקר שכל החרדים יתגייסו לצה"ל.
- רון 12/07/2024 08:29ברור שעדיף לרוב אזרחי המדינה שישמר הצביון. גם אם יש כאלו שהם באופן אישי היו רוצים לחלל שבת. אין ספק שרוב החילוניים רוצים אל על שלא עובדת בשבת. בסקרים מקצועיים זה מוכח למעלה מכל ספק.
- 2.שוד הציבור 09/07/2024 15:55הגב לתגובה זוהייתי חייב לנסוע מסיבות משפחתיות. לא נסלח לאל על על השוד
- 1.YL 09/07/2024 15:35הגב לתגובה זותמוה מ הרגע שמירי רגב נבדקת במשטרה על פרשת היהלומיםהיא מקפצת ל כל עיר רעננה אבל בכל הקשור ל רכישת מטוס הנוסעים המסוכן בעולם ...דממה האם זה מאשר ש ממש לא מעניין אותה גורל אזרחי ישראל אלא רק היהלומים ש אמורים לתמוך בבחירות ל מפלגת הקומבינות
- מכל המטוסים 10/07/2024 07:42הגב לתגובה זוMAX?
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותחשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים
רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים
של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים
ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום.
על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.
קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.
ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- ״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק. קרדיט: אלעד מלכהתשובה: "הכלכלה היא המפתח ליציבות אזורית"
בעל השליטה בקבוצת דלק דיבר על עסקת הייצוא הגדולה בתולדות המדינה, ומיסגר אותה תחת האינטרסים הכלכלים והביטחוניים של ישראל
לאחר עיכוב של מספר חודשים, אושרה אתמול עסקה גדולה, ושותפויות הגז יספקו למצרים גז בהיקף של 112 מיליארד שקל. העסקה נחתמה כבר באוגוסט וחיכתה לאישור הממשלה שהגיע אתמול. השותפות במאגר לווייתן, ניו־מד אנרג’י, רציו ושברון, ימכרו לחברת Blue Ocean Energy (BOE), הרוכשת גז טבעי מישראל עבור השוק המצרי. היקף העסקה הוא 130 BCM.
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק דלק קבוצה -0.04% יצא בהצהרה על עסקת היצוא הגדולה בכל הזמנים: ״זוהי הוכחה שכלכלה היא המפתח ליציבות אזורית ולבניית תשתית של שותפות לטווח הארוך. מדובר ברגע היסטורי, שיוביל לשיתופי פעולה נוספים באזור, לבניית אמון הדדי וצמיחה משותפת. זוהי עסקת היצוא הגדולה ביותר שידעה ישראל אי פעם, מהלך שישפיע על הכלכלה הישראלית ויחזק את הקשרים בין מדינות האזור. ההסכם יוצר גשר של אמון והערכה הדדית, ומהווה הוכחה חיה לכך שהכלכלה, דרך עסקים משותפים, היא המפתח ליציבות אזורית ולבניית תשתית של שותפות לטווח הארוך.
אנחנו גאים להיות הקבוצה שהפכה את ישראל למעצמת אנרגיה אזורית, שהביאה לארץ את שברון, ושעומדת מאחורי כל תגליות הגז הטבעי שימשיכו להצמיח ולחזק את הכלכלה הישראלית לדורות קדימה. העסקה הזו מדגימה את כוחה של הכלכלה לחבר בין עמים. עסקים משותפים יוצרים שפה של עשייה, פריון והתקרבות. שיתופי הפעולה הנרקמים סביב הגז הישראלי הופכים לכלי של צמיחה אזרחית, קשרים עמוקים ותשתיות משותפות, הנבנות על בסיס של כבוד הדדי וחזון משותף.
מאגר לווייתן הוא סמל לעצמאות, לעוצמה כלכלית וליכולת של ישראל להשפיע, להתחבר ולהוביל. כפי שנאמר בנבואת ישעיהו: ‘וכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת’ - זהו מהלך שמסמל שותפות, הזדמנות ובנייה משותפת של עתיד טוב יותר. נמשיך להעמיק את שיתופי הפעולה, להרחיב את מעגל המדינות הפועלות יחד, ולעצב מציאות אזורית חדשה אשר מבוססת על עשייה כלכלית, תשתיות משותפות, אמון, ותקווה".
- ההשקעה הקטנה של יצחק תשובה בדרום אמריקה וההשקעה שהניבה לו רווח של 70% בשנתיים
- דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם מחיר העסקה טוב לישראל?
המחיר בעסקה הזו הוא סביב 7.7-8 דולר ליחידת חום (MMBTU). זה מחיר
לא זול, אבל לא יקר. המחיר לחברת החשמל בארץ הוא סביב 4.5-6 דולר על פני השנים האחרונות. המחיר הנוכחי גבוה ב-35% מהמחיר בארץ. מעבר לכך, אישור העסקה מול מצרים מחייב את השותפויות למכור ברף מסוים כמות נוספת לשוק הישראלי.
