קאמבק בקנאביס

השוק יורד ורק סקטור הקנאביס מזנק - איך זה קורה?

מניות חברות הקנאביס ממשיכות לקפוץ גם היום והדיווחים מצדם ממשיכים לזרום בזמן שהשוק קפוא. האם החברות חסינות בפני המשבר ומה יקרה ביום שאחרי?

חברות הקנאביס, ממשיכות לעלות גם היום, חרף המגמה ביתר השוק. עדות לכך שחברות הקנאביס מסרבות לקפוא על השמרים בתקופה זו, היא כמות העסקאות והסכמים עליהם הודיעו החברות בימים האחרונים ביחס לשאר החברות בשוק. בולטות בעליות אינטרקיור -0.91% ו-פנאקסיה ישראל שרחוקות רק 10% ממחירן בתחילת השנה

אם כך, מדוע חברות הקנאביס לא נפגעות בשלב זה? ראשית, מפעלי הקנאביס הוחרגו מהקיפאון והסגר במשק. הם הוגדרו באופן תקדימי בחוק הממשלתי כעסק לשעת חירום. פירוש הדבר הוא שהעסקים ממשיכים לעבוד כרגיל פחות או יותר. החרגת הסקטור מאפשרת לחברות הגדולות בסקטור להמשיך ולפעול במטרה לספק מוצרים ללקוחותיהם. בכך, ממשיכות החברות לשמור המכירות שלהם. לכאורה היה ניתן לצפות למכירות בסדרי גודל דומים, אבל הביקושים רק הולכים וגדלים ומשיחה עם גורמים בתחום, מתברר שהתקופה האחרונה מתאפיינת במכירות מוגברות.

שנית, הוצאות החברות קטנות במידה מסוימת כתוצאה מן המשבר, אם כי, לא באופן משמעותי. חוץ מזה - וכנראה החשוב ביותר - קיימת הערכה בשוק, כי המשבר הנוכחי יוליד הקלות רגולטוריות בעולם. זאת, במטרה לייצר מנועי צמיחה, כשרגולטורים בעולם מסמנים את התחום ככזה שיוכל לעודד צמיחה בעתיד. המשמעות היא הגדלת התחום, הרחבת הפעילות, והפיכה של מקומות שהיו סגורים לפתוחים. זה עשוי להגדיל את ההכנסות העתידיות של החברות בתחום, שנהנות מגידול בביקושים המקומיים, לצד פתיחת הייצוא. החברות המקומיות נחשבות כחברות מובילות מבחינת הידע על הגידולים וגם בהפיכה של התחום לסוג של ענף בתחום הפארמה, יש לחברות הישראליות, יתרונות טכנולוגיים וידע על פני חברות אחרות בעולם. במילים אחרות, פתיחת השווקים בעולם - תתרום ככל הנראה לחלק מהחברות הישראליות 

המומנטום החיובי במניות הקנאביס בבורסה המקומית הוא ההדף של הזינוקים בוול סטריט. בימים האחרונים של השבוע שעבר זינקו מניות הקנאביס בשיעורים חדים, הגדילה לעשות טילריי שזינקה במעל 300% בארבעה ימים, אבל אחרי שקרסה בחודשים האחרונים ב-80% (הרחבה כאן)

בראיון לביזפורטל התייחס ניסים ברכה, מבעלי חברת טגדר למצב הסקטור כיום וביום שאחרי המשבר "המשק במצב מורכב היום. אנשים יחזרו לדברים הבסיסיים כמו בהישרדות. יצרכו אוכל ויקנו תרופות. אף אחד לא יקנה מערכת ב-50 אלף שקל. המיליונר והמלצר נמצאים עכשיו באותה פוזיציה. אז חוזרים לבסיס"

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    דני 30/03/2020 20:26
    הגב לתגובה זו
    תמיד אחרי עליות חדות, יבואו ירידות
  • 14.
    ראובן. 30/03/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
    בקרוב מאוד תהיה כנראה הודעה שאינטרקיור ניכנסה לנאסדק. וזו מטרת הרכישה של חברת סלקט שנסחרת כבר בנאסדק.
  • 13.
    אליאב 30/03/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    לא להתרגש מהעליות בענף. אותם מניות ירדו חזק בשנה האחרונה. ועדיין רחוקות בעשרות אחוזים מהרמה שהגיעו אליה קודם
  • 12.
    מתי פותחים בחקירה נגד ביבי על תקיעת הייצוא?? (ל"ת)
    שובל 30/03/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ערן 30/03/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    עשה נזק בלתי הפיך לכלכלת המדינה.
  • 10.
    טל 30/03/2020 00:47
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן להשקיע בחברות שיש להם זנים מוכחים עם היתרי ייצוא
  • 9.
    מה אם חברת מדיו 30/03/2020 00:39
    הגב לתגובה זו
    מדיו שווה 12 מליון וההון העצמי שלה 12.18 האם שווה השקעה
  • 8.
    אסף 29/03/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
    מתוך מעקב אחרי המניה אינטרקיור, תמיד שהמניה עלתה חזק, היא ירדה במשך שבוע באותה מידה. וזו עבודה של הטרוריסטים, שנעזרים במכונת מיסחר ותוכנות שקובעות, ללא קשר לביקושים ולהיצעים הראלים.
  • 7.
    קילי 29/03/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    מה יש לאנשים לעשות חוץ מלהתמסטל כ"כ הרבה זמן. תרופות הרגעה
  • 6.
    קש 29/03/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
    יש עודף עצום של גידול קנאביס שאין לסחורה קונים וטילרי מוכרת במחירי הפסד
  • 5.
    דוד 29/03/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    בשנת 2019 ועוד 3 חודשים בשנת 2020. מניות הקנביס ירדו בעשורים עד 70 80 אחוזים. לכן העליות של היום הם עדיין טיפה בים. דוגמא אינטרקיור היתה בשיא 1430 והיא ירדה עד לשער 266 .
  • 4.
    ביזפורטל-שיח ופארמוק היחידים שרווחי (ל"ת)
    אלון 29/03/2020 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רונן 29/03/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להיות כלכלן, לדעת שענף הקנביס יהווה מנוע צמיחה משמעותי למשק. החברות עם ידע וניסיון מוכחים בכל העולם. בדומה לתחום הסייבר, שישראל מובילה עולמית.
  • 2.
    איפה קנאשור בטבלה (ל"ת)
    י 29/03/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
  • שווי שוק 29/03/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    ככה קוראים טבלה
  • 1.
    צריכות לעשות עוד 300% לפחות (ל"ת)
    רמי 29/03/2020 15:07
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳