אנדי וורהול. אנטיתזה לסופרבול
צילום: יח"צ
טור

הפרסומת הכי משעממת - שהייתה גם הכי מעניינת בסופרבול

מה היה בפרסומת של ברגר קינג עם אנדי וורהול? כלום ושום דבר והכל. לירון בן יעקב על הפרסומת שהייתה אנטיתזה לפרסום בסופרבול, שהיתה משוכפלת והכי רחוקה משכפול
לירון בן יעקב | (2)
מי היה מאמין שאנדי וורהול, אמן הפופ המפורסם בהיסטוריה, האיש ששם את אומנות ההכפלות והשכפולים של התרבות הפופולרית במרכז חייו וטבע את הביטוי ש"בעתיד, כל אדם יזכה לפרסום עולמי של 15 דקות" - דווקא הוא יככב בפרסומת של מוצר צריכה פופולרי, באירוע הספורט הכי גדול והכי מושקע בעולם, ואם לא די בכך, שזה יקרה 30 שנה לאחר מותו.   מה היה בפרסומת, כלום ושום דבר והכל. מי שלא הכיר את הדמות בפרסומת, פשוט צפה בתיעוד של גבר צעיר אוכל וופר, על פניו אירוע כל כך משעמם  ונטול חשיבות, אך באותה הזדמנות כל כך מרענן, נטול יומרות, פילטרים ועריכות. הכי רחוק מאור הזרקורים.   מי שכן הכיר את הדמות בפרסומת, פשוט צפה בתיעוד של אנדי וורהול הצעיר אוכל וופר, על פניו אירוע כל כך משעמם ונטול חשיבות, אך באותה הזדמנות כל כך מרענן, נטול יומרות, פילטרים ועריכות. הכי רחוק מאור הזרקורים.   אולי הדבר הכי מעניין וגם אירוני במידה מסוימת היא העובדה שהפרסומת של אנדי וורהול היא אנטיתזה לפרסום בסופרבול, שהוא בדרך כלל מוגזם וחסר פרופורציות, ברמה ההפקתית והכלכלית גם יחד. בעולם שחי ונושם טכנולוגיה, שמוצף בפרסומות מושקעות, הייתם מצפים לקבל את השכפול של אנדי, אחרי שעבר דרך מסננת טכנולוגית, עם תוכנת AI שיודעת לחקות את המימיקות שלו, ומחשב חדש שיודע ליצור במדויק את גלי הקול שלו. לא, זה בכלל לא אנדי, זו תוכנת תלת חדשה שעוד לא יצאה לשוק, כזו שבנתה את דמותו של וורהול על ידי צפיית בינג' בקלטות ובצילומים שלו ושהצליחה לשחזר במדויק את אנדי האמיתי. אולי הדבר שהופך את הפרסומת הזו לכל כך מעניינת היא העובדה שהיא הכי רחוקה משכפול. אולי הדבר שהופך את הפרסומת הזו לכל כך מעניינת היא העובדה שהיא הכי קרובה לשכפול.   למעשה, הפרסומת היא קטע מסרט אמיתי שצולם בשנת 1982, שכלל 66 סצנות על החיים באמריקה. באחד מהקטעים מראים פוטג' של אנדי וורהול, אוכל וופר במשך ארבע וחצי דקות, בסגנון ובאופן האכילה המיוחד שמאפיין אותו. הפוטג' מוצג במלואו במוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית Whitney Museum of American Art בניו יורק.   אז, אחרי כל זה אחרי כל זה, נסו לרגע או יותר נכון ל - 4 דקות וחצי, לעזוב הכל ולראות את הגרסה המלאה של הסרטון. תקשיבו לסאונד הקרנצ'י הנובע מהפקה דלה, נטולת אמצעים, פשוטה עד כאב, מתקופה נוסטלגית שבה רובכם עוד אפילו לא ינקתם, שלא לדבר, נחשפתם לפרסומות סופרבול.   אגב, כמו אנדי, גם אני הרשתי לעצמי לשכפל חלק מהטקסטים. בהומור כמובן.  
הפרסומת הכי משעממת בסופרבול. היא הפרסומת הכי מעניינת בסופרבול   הפרסומת של בורגר קינג עם אנדי וורהול דורגה במקום הכי נמוך על פי סקר של USA TODAY Ad Meter. המחקר שביצע אתר החדשות בין צופי הסופרבול גילה שרוב הצופים בכלל לא הכירו את הדמות שהופיעה בפרסומת  ולא ידעו שמדובר בכלל באדם שמת לפני יותר מ – 30 שנה. נתון די מפתיע לאור העובדה שמדובר בדמות שכל אמריקאי לומד עליה בבית הספר מגיל צעיר. חלק בכלל חשבו שהוא כוכב רוק או דוגמן שצולם במיוחד לפרסומת גם האוהדים של אנדי לא התרשמו יותר מידי על המציאה, במיוחד לא על הגרסה המקוצרת של הסרט ששודרה במהלך הסופרבול. קחו לדוגמא את הביוגרף של אנדי וורהול שטען שכל הכוונה בקליפ הייתה לצפות באנדי וורהול אוכל המבורגר מהתחלה ועד הסוף ולא ב-45 שניות שמדודות על פי תקציב של פרסומת סופרבול.  
מצד שני, היו גם אלו שהתפעלו מההופעה המפתיעה של אנדי וורהול בפרסומת סופרבול ושמחו על החוויה. כמו למשל, Adbrands.net, אתר פופולרי המדרג את "הפרסומות הטובות ביותר בעולם", שפרגן ונתן קרדיט דווקא למי שעבד קשה על השגת האישורים הנדרשים לשידור הקטע וגרם לפרסומת לקרות.  

View this post on Instagram

"Eat Like Andy". What a find! There weren't many big surprises among the Super Bowl's hitherto un-sneaked ads, but Burger King's spot was one of them. Oddly, it's credited to both the fast feeder's main creative agencies David Miami and MullenLowe, despite the fact that neither shop did much more than find this great piece of archive footage, which comes from a 1982 documentary by director Jorgen Leth entitled '66 Scenes in America'. No other creative work was required , making it one of the least complicated ads in the Big Game. However, typically in these lawyer-dominated times, it took a whole year to negotiate usage rights with the Jorgen Leth estate and the Andy Warhol Foundation. It was probably worth it; this is a little gem of cinema verite art in its own right. - - Let us know what you think in the comments below! - - Follow us for more great new ads every day, or come visit us at https://www.adbrands.net for more ad industry coverage. - - #eatlikeandy #burgerking #andywarhol #superbowlLIII #superbowl2019 #sbLIII #adagency #tvads #advertising #tvcommercial #ads #greatads #adbrands #adagencies #adbrandsnet #creativity #marketing #creative #tvads #advertisingagency #superbowlads

A post shared by Adbrands.net (@adbrandsnet) on

או מורה לאומנות ששמחה על ההופעה של אנדי בפרסומת וקראה לתלמידים שלה להגיב האם הם ראו אותה ומה הם חושבים עליה.  
נו טוב, בסוף, גם לפרסומת של ברגר קינג, כמו לעוד אלף פרסומת אחרות יש רק מטרה פופולרית אחת. למכור. או שלא. או שלא רק. או שכל אחד יחליט לעצמו בעצמו. הכותב הוא איש קריאייטיב במשרד הפרסום NoNoNoNoNoYes ומרצה לפרסום במסלול האקדמי המכללה למנהל  

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הגהה? (ל"ת)
    מה עם 14/02/2019 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החלול הוא המלא החדש (ל"ת)
    אלי 14/02/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.