על ציבור חרדי ושוק פרסום בקשיים: גופי המדיה המגזריים פורחים, הווידאו חזק
אנו נמצאים בתקופה של משבר כלכלי בענף הפרסום, שסובל מקיצוץ בתקציבים ופיטורי מאות עובדים. אחרי שנים של עלייה מתמדת, שוק הפרסום רושם ירידה. בקביעת פריסת פרסום, נופלות הכרעות הקובעות את סוגי המדיה הרלוונטיות לקמפיין. לכאורה, קיימת עדיפות לפרסום באמצעי המדיה הכלליים והפופולאריים על מנת לזכות בחשיפה מקסימאלית, אך יתרונם של המגזרים בכלל והמגזר החרדי בפרט, באים לידי ביטוי גם ובמיוחד בתקופת מיתון. מפרסמים רבים נוקטים באסטרטגיה של התמקדות במגזרים בכלל ובמגזר החרדי בפרט, כדי לייצר מנועי צמיחה. הציבור החרדי מאופיין לרוב כחברה המתנהלת באורח חיים שונה מאשר הציבור הרחב, ומאופיין לרוב כמי ששם דגש על ערכים חינוכיים ותרבותיים המושתתים על ערכי מסורת. בדרך כלל הציבור החרדי מצטייר בעיני הישראלים כמגזר עני, בעל משפחות מרובות ילדים, ללא מודעות מסחרית החי בצנעה ובמינימום ההכרחי. אולם המציאות שונה בתכלית. שלא כמו החברה הכללית, המגזר החרדי חי תמיד במצב של "מיתון", ולא בהכרח בשל מצבו הכלכלי כי אם התרבותי. ציבור זה מודע לצורך באיכות מוצרית ולצורך בהשוואת מחירים. מדובר בקהל חכם שבודק לעומק את טיב המוצר ומתנהל בצורה כלכלית נבונה. מאפייני הצריכה שלו תמיד היו שקולים. הצרכן החרדי מעולם לא התאפיין ב"פזרנות" ומאז ומעולם הסכים לשלם ב"יוקר" עבור מוצר שמצדיק את ההוצאה. בתחום הביגוד וההנעלה, למשל, העברת ביגוד בין אחים ובני משפחה הצריכה תמיד רכישת מוצרי ביגוד איכותיים שיעמדו בכביסות ובשימוש אינטנסיבי בבלאי מינימלי. המגזר החרדי נמנע, בניגוד למגזר הכללי, מרכישת ביגוד זול שמחזיק עונה אחת. ניתן להצביע על כך שהשינויים הכלכליים בשוק לא זעזעו את הצרכן החרדי כמו הצרכן החילוני והתנהלותו נמשכת כרגיל. הצרכנות הקפדנית שמאפיינת היום את החברה הכללית, נוכח המצב הכלכלי, אפיינה מאז ומעולם את החרדים. לכן דווקא במגזר זה לא מורגשת אותה ההאטה בתרבות הצריכה. אין להמעיט בכוחו של מגזר צרכני זה המהווה למעלה מ-11% מכלל האוכלוסייה בישראל. בשנים האחרונות התרחשו מספר שינויים בחברה החרדית. אחד הבולטים בהם הוא הרחבת אמצעי התקשורת המגזריים גם לרשת האינטרנט, למרות התנגדות של רבנים רבים וקריאות לציבור החרדי להימנע מגלישה ברשת. האתרים 'כיכר השבת' ו'בחדרי חרדים' הם דוגמה לכך שעשרות אלפי חרדיים גולשים מדי יום ברשת. גם רדיו 'קול חי' החרדי הוותיק, השיק בתחילת 2012 אתר אינטרנט המייצר תוכן פנאי עבור המגזר החרדי, וכבר הוא משמש פלטפורמה מובילה לפרסום תוכן עבור מגזר זה. אתרי האינטרנט החרדיים מהווים כר פורה לפרסום, כשבעזרת אדפטציה לתכנים, יכולה כל חברה לפרסם באמצעות הרשת למגזר החרדי. מנתוני הגלישה של אתרי האינטרנט החרדים הפופולאריים עולה כי קיימים שיעורי כניסה גבוהים בדגש על כתבות המכילות קטעי ווידאו ותמונות - כך שהמפרסמים שכבר "גילו" את האינטרנט החרדי, משקיעים בעיקר ביצירת תוכן: סרטוני הדרכה ומתכונים, פעילויות אינטראקטיביות, עמודי נחיתה המשמשים לשאלות ותשובות עם מומחה, וכד'. אפשרויות פרסום נוספות שצמחו בתקופה האחרונה במגזר החרדי, הם תערוכות וערבי עיון המשלבים תוכן פנאי איכותי (כגון קולינריה, אופנה ועיצוב הבית) לצד תוכן שיווקי תדמיתי של חברות ומותגים. לכל תערוכה או ערב עיון שכזה, מגיעים אלפי צרכנים פוטנציאליים מכל גווני המגזר החרדי, בדגש על קהל נשי, המאפשרים למפרסם נגיעה ישירה ואיכותית עם קהל המטרה. אין ספק כי כלי המדיה המסורתיים (עיתונות ורדיו), כמו גם אמצעי התקשורת החדשים של המגזר החרדי (אינטרנט ותערוכות), מהווים יחדיו נישה פרסומית הכרחית עבור המשווק וכי יש לקחת אותה בחשבון בכל תוכנית פרסום אסטרטגית ככלל, ובתקופת מיתון בפרט. עפר גדנקן הוא מנהל תיקי לקוחות ברדיו קול חי
- 4.יהודה 06/01/2013 17:49הגב לתגובה זואחלה מאמר: חכם ואיכותי-במקרה אני מכיר את עופר גדנקן כותב המאמר-הוא יודע מה הוא מדבר
- 3.איילת 06/01/2013 17:41הגב לתגובה זומשרדי הפרסום שלוקחים את תקציבי הפרסום לטלוויזיה עדיין לא הפנימו את הכוח והגודל של המגזר החרדי
- 2.עזריאל 06/01/2013 13:30הגב לתגובה זואחלה כתבה
- 1.חיים 06/01/2013 13:29הגב לתגובה זוכתבה מעניינת מאד
- מקצועי ומחכים (ל"ת)קופיפי 06/01/2013 14:15הגב לתגובה זו

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.