העסקה המפוקפקת של בואינג בסכנה - המנייה סובלת ממומנטום שלילי

האם הקונגרס ימנע מבואינג להוציא אל הפועל את אחת מהעסקאות הגדולה שלה בשנים האחרונות?
אלמוג עזר | (4)
נושאים בכתבה איראן בואינג

חמישה חודשים לאחר סיומן של הסנקציות על איראן, הממשל מנסה להשיב את המדינה אל פסים נורמאליים יותר. אחד מהצעדים הראשונים של הממשל היה שיקום התשתיות במדינה ובתוך כך הקמה של נמלי וציי תעופה חדשים לגמרי. לקראת סוף יוני, נודע כי איראן הזמינה 109 מטוסי סילון מבואינג (סימול: BA), חמישה חודשים בלבד לאחר שכבר סיכמה עם איירבוס כי תרכוש 118 מטוסים מאיירבאס (סימול: AIR).

רכישה של כמעט 230 מטוסים תהפוך את איראן למעצמת תעופה אזורית עם צי מטוסים שמגיע בגודלו לכדי שלושה רבעים של הצי הבריטי. ככל הנראה שזה בדיוק מה שמפחיד את הגורמים השמרניים יותר בארה"ב. לטענת נציגים רפובליקנים, שנאמו השבוע אל מול ועדות כלכליות בקונגרס, התעלמותו של ממשל אובמה מהסחר עם איראן לאחר הסרת הסנקציות, גורמת לכך שחלק מהחברות האמריקניות משתתפות בחימושה מחדש של טהרן.

עד כה הוצעו שתי דרכים עיקריות להגביל את העסקה בין איראן לבואינג. הראשונה היא לגרום לכך שהבנק לייצוא/יבוא בארה"ב ימנע מלהעניק אפשרויות מימון לחברות אמריקניות שמבצעות עסקים עם טהרן. הדרך השנייה היא לאפשר למשרד האוצר לבחון באופן עצמאי עסקאות עם איראן ולמנוע אותם במקרה של ניגוד אינטרסים עם הממשל בארה"ב. 

העסקה של בואינג היא העסקה הגדולה ביותר שנעשתה בין חברה אמריקנית לבין מדינת איראן מאז שנת 1979. השנה שבה התרחשה מהפכה איסלאמית במדינה, הופל שלטונו של השאה ועשרות האזרחים האמריקניים ששהו במדינה הוחזקו בשבי עד אשר הוחזרו בעסקה עם השלטון.

על פי דובר בואינג, מבנה העסקה יתבצע באופן הבא: איראן הסכימה לרכוש 80 מטוסים במחיר של 17.6 מיליארד דולר. כמו כן היא תשכור 29 מטוסים נוספים באמצעות תמיכתה התפעולית של בואינג. בהתחשב בכך שזו העסקה השנייה של איראן בשנה האחרונה, המדינה כבר הוציאה קרוב ל-50 מיליארד דולר על מטוסים חדשים. 

מנייתה של בואינג נסחרת הבוקר בירידות שערים קלות. מה שבא ללמדנו כי השוק אולי מעריך את מאמץ הרפובליקאנים, אך רואה בכך מס שפתיים בלבד.  מתחילת השבוע המנייה השילה אחוז ועתה שוויה הוא מעט מעל ל-127 דולר. מתחילת השנה המצב שונה כאשר המנייה מציגה תשואה שלילית של 17%. 

הכנסותיה של בואינג בשנת 2015 הגיעו לכדי 96.1 מיליארד דולר. בשנת 2014 ו-2013 הכנסותיה של ענקית התעופה הגיעו לכדי 90.7 מיליארד ו-86.6 מיליארד דולר בהתאמה. ממוצע ההכנסות של שלוש השנים האחרונות מגיע לכדי 91 מיליארד דולר.

לנוכח הערכה כי העסקה של בואינג עם איראן עשויה לעבור את ה-20 מיליארד דולר (מכירה וטיפול), ניתן להבין עד כמה זו חשובה לחברה כאשר היא מהווה יותר מ-20% מההכנסות השנתיות הממוצעות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סחטיין (ל"ת)
    כתבה יפה 08/07/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל המאמץ היה לשווא (ל"ת)
    איפה ביבי איפה? 08/07/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תכל'ס, לפחות ב747 יש מקום לשים תרגליים (ל"ת)
    שלום חנוך 08/07/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורנית 08/07/2016 12:18
    הגב לתגובה זו
    מרגיש בבטחון

שימו לב: הפיצול במניות גוגל יתרחש מחר, מה המשמעות למשקיעים?

ממחר מדד ה-S&P500 יכלול 501 מניות, מדובר בפעם הראשונה שיכללו במדד יותר מ-500 מניות באופן קבוע
דניאל קביליו |
תקופת זמן ארוכה ההודעה על פיצול במניית גוגל (סימול: GOOG) מהדהדת בראשם של המשקיעים. מחר, כלל הנראה הפיצול יתרחש כאשר המניה צפויה לאבד 50% מערכה למורת רוחם של המשקיעים. כל מחזיק במניית גוגל מה-27 לחודש מרץ יקבל מניה נוספת עבור כל מניה שבידו. את המהלך המדובר מבצעים בהנהלת גוגל על מנת לשמור על הכוח בידיים של לארי פייג' וסרגיי ברין. כאמור, מדובר בפיצול בסגנון שונה מאשר המשקיעים בוול סטריט (ובעולם כולו) רגילים אליו. סדרה ראשונה של מניות A (כעת במסחר) יסחרו תחת הסימול החדש GOOGL והסדרה השניה, והחדשה, C תסחר תחת הסימול הקודם GOOG. ובכך, כמות המניות תוכפל מהכמות הנוכחית שעומדת על 337 מיליון מניות. אז האם המשקיעים הולכים להנות כעת מהשפעה גדולה יותר באסיפה הכללית? ממש ממש לא. זאת מכיוון שמניות סדרה A יהנו מקול הצבעה בודד באסיפה הכללית, כמו שהיה עד המועד הנוכחי, בעוד שמניות סדרה C אינן משתתפות כלל. אז למה הפיצול מתרחש? ובכן המטרה היא לחזק או יותר לשמור על מעמדם של פייג' וברין באסיפה הכללית. השניים מעוניינים לחזק את כוחן של מניות סדרה B שבבעלותם, ונהנות משיעור השתתפות גדול פי 10 ביחס למניות סדרה A. מעתה והלאה, ובמידה ויהיה צורך לגייס עוד כספים, ינפיקו מניות לא משתתפות בלבד (C). לארי וסרגיי ברין צפויים להרוויח מהפיצול המדובר מכיוון שמחזיקים כעת המניות סדרה B אשר אינן נסחרות אך זכאיות להטבה. בנוסף לדילול, שני הבעלים יקבלו מניות סדרה C בעבור כל מניה אותה הם מחזיקים כעת. בגלל הפיצול, בתחילת יום המסחר מחר נראה את מניית גוגל מאבדת 50% מערכה ונופלת משער של מעל 1100 דולר לבין 500 ל-600 דולר. בכך תתווסף הסדרה החדשה (C) שכלל הנראה תסחר במחיר דומה אך נמוך יותר עקב השיקלול של העדר זכות ההצבעה וזה הדבר שמדאיג את המשקיעים. הדאגה הזו הביאה את בעלי המניות של החברה להתארגן במסגרת תביעה ייצוגית כנגד הנהלת גוגל בה טענו כי המניות אשר אינן בעלות זכות השתתפות יסחרו במחיר נמוך יותר ובכך הערך הכללי למשקיע ירד. לבסוף הגיעו להסכמה שבמידה ויהיה מרווח גדול בין שתי הסדרות במהלך השנה הנוכחית, גוגל תפצה את המשקיעים בסכום של בין 300 מיליון דולר ל-7.5 מיליארד דולר - בהתאם להפרשים. הסכום המדובר יעבור למשקיעים במזומן או במניות. השפעה נוספת שתתרחש עקב המהלך, ועקב הגידול בכמות המניות - ברבעון הקרוב החברה תדווח על רווח למניה נמוך יותר ביחס לתקופות עבר. הרווח למניה יהיה נמוך יותר עקב גידול המכנה בחילוק הרווח החשבונאי. קולין גילס מ-BGC אמר לרשת מארקטווטש כי "מדובר במהלך קלאסי של מייסדים" וכן מדובר במהלך אשר צפוי להועיל לחברה בכל הקשור במיזוגים ורכישות עתידיים עקב היכולת להיכנס לעסקאות מורכבות יותר ולהציע יותר מניות לרוכש הפוטנציאלי. דבר נוסף שאנליסטים מוול סטריט מציינים כי השימוש במניות לא משתתפות תסייע לחברה לפצות את עובדיה שמספרם רק הולך וגדל. ב-2004, אז הפכה החברה לציבורית, רק 2.700 עובדים נהנו מהתואר עובד גוגל כאשר היום בחברה מועסקים 44 אלף עובדים. דבר אחרון ששווה לשים אליו לב הוא העובדה שמדד ה-S&P500 יכלול ממחר 501 מניות בסך הכל. לאחר הפיצול במניית גוגל מדד ה-S&P500 יכלול את שתי הסדרות. מדובר בפעם הרראשונה בהיסטוריה שהמדד כולל יותר מ-500 מניות באופן קבוע ולא באופן זמני.