אושרה תכנית ל-5,000 דירות ומתחם תעסוקה ענק בראשל"צ
ועדת המשנה של הוועדה המחוזית במינהל התכנון שבמשרד האוצר אישרה את תכנית מתחם האלף, בצפון מערב ראשון לציון.
התכנית חולשת על שטח של כ-1,500 דונם, והינה תכנית משמעותית לעיר המדגישה שילוב מיטבי בין היבטי סביבה, חברה וכלכלה. התכנית מהווה חלק משדירה עירונית מרכזית המקשרת בין חלקי העיר- ממזרח דרך מרכז העיר ההיסטורי ועד לים, ומהשתלבותה בסביבתה- א.ת ראשון אילון מצפון והסופרלנד והאגמים מדרום.
התכנית כוללת כ-5,000 דירות חדשות (מתוכן, כ- 1,500 דירות לדיור מוגן וכ-1,000 דירות קטנות); 1.7 מיליון מ"ר לתעסוקה (תעשייה מתקדמת ומשרדים וכד'), מסחר, מסעדות, מוסדות מחקר ומוסדות חינוך, מעונות סטודנטים, דיור מוגן, מוסדות ציבור, פארק עירוני ומתחמי פנאי ונופש וכן מסדירה התכנית את מתחם הדיפו לטובת הרכבת הקלה במטרופולין ת"א.
המתחם מהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר, הנהנה מיתרון מיקום מובהק בהיותו סמוך לתחנת רכבת משה דיין על קו תל אביב אשדוד, לקווי רכבת קלה עתידיים, נגישות לכבישים ארציים (20 ו – 431 המגיע ישירות למתחם), בסמיכות לשני צירי הרוחב העיקריים של ראשון לציון – שדרות משה דיין / רחבעם זאבי ושדרות רבין, וכן בשל קרבתו לחוף הים.
התכנית נקלטה בלשכת התכנון בחודש אפריל 2014, והוחלט לאשרה בתוך שנה וארבעה חודשים בלבד. זמן קצר יחסית לתכנית בשטח גדול ובשילוב שימושים נרחב. לשכת התכנון השקיעה משאבים רבים על מנת לקדם את התכנית באופן המקצועי והיעיל ביותר, על מנת לפעול, במסגרת המאמצים הממשלתיים הכוללים, להרחבת היצע יחידות הדיור המתוכננות ולהתמודדות עם משבר הדיור.
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר האוצר, משה כחלון: " קידום תכנית 'מתחם האלף' בראשון לציון בזמן כה קצר מראה שאפשר לקצר בתהליכי התכנון אם כלל הגורמים באמת מכוונים לכך. אני מברך על העשייה הברוכה שמקדמת את המאמצים להתמודדות עם משבר הדיור".
ראש עיריית ראשון לציון, דב צור: "המתחם הזה יהווה מתחם חדשני ומתקדם שישלב עסקים, מגורים ופנאי. אנו מקפידים על תכנון חדשני ובר קיימא שיציב את המתחם בחזית מתחמי העסקים בישראל".
- 3.jhjh 11/08/2015 18:37הגב לתגובה זוזה רק סיפורים שמוכרים לאנשים כבר שנים. יש שם מליון בעלי קרקעות שלא מוכנים לדבר על זה בכלל או כאלה שלא מוצאים אותם.
- אל תדאג. המגרשים לפני פרצלציה. הבעלים יקבלו את שלהם (ל"ת)גל 11/08/2015 23:11הגב לתגובה זו
- 2.נו מתי מפתחות לבית שני חדרים שני מליון (ל"ת)נשויפלוס שנייםבשכירו 11/08/2015 18:13הגב לתגובה זו
- 1.רפאל 11/08/2015 17:47הגב לתגובה זוחן חן
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
