גוגל קונה את פיטביט ב-7.35 דולר והמניה בשוק ב-6.7 דולר - לקנות?

בתחילת החודש הודיעה גוגל על רכישת חברת השעונים תמורת כ-2.1 מיליארד דולר; מאז עולות טענות מצד ארגוני צרכנות כנגד השלמת הרכישה מטעמי שמירה על פרטיות - מה זה אומר, ואיך מרוויחים?
|
(6)

ב-1 לנובמבר הודיעה חברת גוגל על רכישת חברת השעונים ה(כמעט) חכמים – פיטביט (סימול: FIT) – בסכום של 2.1 מליארד דולר (7.35 דולר למניה). העיסקה צפויה לעבור מסכת אישורים של רגולטורים שונים וכמקובל במצבים שכאלה נוצר פער בין מחיר המניה בשוק לבין מחירה בהשלמת העיסקה. הפער הזה נע בין 5%-9% והוא משקף את הערכות המשקיעים לגבי סיכונים קיימים בדרך להשלמת העיסקה, כמו גם את משך הזמן שיקח עד לסגירתה.

פיטביט היתה "על המדף" בחודשים האחרונים וגם פייסבוק היתה במירוץ לרכישת החברה. זאת למרות שהצעתה עמדה על 50% בערך מגובה ההצעה של גוגל, נתון המלמד שהנכונות של פייסבוק לבצע את העיסקה היתה נמוכה ככל הנראה.

פיטביט מ-40 דולר ל-7 דולר
עבור בעלי המניות של פיטביט מדובר בסיום עגום לתקופת מסחר של כ-4 שנים אשר התחילה בקול תרועה עבור המניה – מחיר של כ-40 דולר – והסתיים בקול ענות חלושה, כאמור – מחיר סגירה של 7.35 דולר למניה.

התוצאות העסקיות של פיטביט מלמדות שהתנועה דרומה של מחיר המניה היה מוצדק. השנה האחרונה שבה פיטביט הרוויחה כסף היתה שנת 2015 ומאז הציגה הפסד נקי, אשר הגיע לשיאו במהלך 2017 – כ-277 מליון דולר. גם ההכנסות הציגו מגמה דומה כאשר בשנת 2015 הן הסתכמו בכ-1.9 מליארד דולר ובשנת 2018, צנחו ל-1.5 מליארד.

שיאומי מציעה אלטרנטיבות במחירים נמוכים בהרבה
הביצועים העסקיים של פיטביט בשנים האחרונות סבלו משתי המגמות העיקריות בשוק השעונים החכמים. מחד, הדומיננטיות הכמעט מוחלטת של אפל בשוק למרות רמות מחיר גבוהות משמעותית מאלה של פיטביט (שעון חכם של אפל מתחיל מרמת מחיר של כ-400 דולר ורמה זו גבוהה מהמחיר של המודל היקר ביותר שפיטביט מוכרת). מנגד תחרות נוספת בגיזרת המחיר הנמוך מגיעה מן השחקניות הסיניות ובראשן שיאומי שמציעות אלטרנטיבות לא רעות לשעונים של פיטביט במחירים נמוכים בהרבה.

המגמות הללו השפיעו גם בכיוון של ירידה במכירות וגם הפעילו לחץ על שיעור הרווח הגולמי, כפי שניתן לראות היטב בגרף למטה.

אז למה גוגל רכשה את פיטביט ועד כמה מדובר באיום עסקי על ליין השעונים של אפל?
גוגל מייצרת מערכת הפעלה לשעונים בדומה לאנדרואיד בטלפונים סלולריים. אולם בניגוד לאנדרואיד, לא הצליחה מערכת ההפעלה הזאת (אשר נקראת WOS – Wearable Operating System) לכבוש לבבות בקרב יצרניות השעונים החכמים. למעשה, שוק השעונים החכמים מתאפיין בזה שלכל יצרן יש מערכת הפעלה יחודית, כך שלמעשה מערכת ההפעלה של גוגל לא נמצאת בשימוש אצל אף אחד מן היצרנים הגדולים.

על פי חברות המחקר – IDC ו-Strategy Analytics, אפל היא מלכת שוק השעונים החכמים כאשר מספר השעונים שמכרה במהלך שנת 2018 עבר את ה-23 מליון וייצר לה הכנסות של כ-10 מליארד דולר. פיטביט היא השחקן השני בשוק כאשר השעונים שהיא מייצרת נחשבים פחות עשירים בתוכן ויכולות כמו השעונים של אפל ונקודות המחיר נמוכות יותר בהתאם. סמסונג היא מספר שלוש בתחום ואחריה חברת גרמין (גרמין ופיטביט מתחרות זו בזו בשעונים שפונים במיוחד לקטגוריית הספורט/בריאות בעוד שהדגמים של סמסונג מהווים אלטרנטיבה מבחינת היכולות לשעונים של אפל).

מספר היחידות שנמכרו בשנת 2018 הסתכם בכ-47 מליון שעונם ועל פי הערכות הוא אמור להכפיל את עצמו עד שנת 2022 לכ-94 מליון יחידות. אחת הסיבות לצמיחה הגבוהה של שוק השעונים החכמים הוא אפליקציות דיגיטליות שמציגות שירותי בריאות מתקדמות יחסית לעבר כמו בדיקות א.ק.ג שאפל מציעה באמצעות השעונים החכמים שלה.

העניין הגובר של גוגל בתחום 
שיעורי הצמיחה הללו מתחילים להסביר את העניין של גוגל בתחום. בצד תוכניות של גוגל להשיק קו של שעונים חכמים, ובכך לנסות ולנגוס מנתח השוק הגדול של אפל בתחום, ישנם יתרונות נוספים לרכישה וערך מוסף רב שעשוי לנבוע לגוגל. גוגל עשויה להינות ממאגר המידע שמביאה איתה פיטביט כנדוניה לחתונה. מאגר מידע זה כולל אינפורציה רחבה אודות המשתמשים בשעונים החכמים של פיטביט כגון סוגי ספורט בשימוש, ונתונים בריאותיים של המשתמשים.

לאינפורמציה זו ערך מוסף אדיר לגוגל בשידרוג מנוע החיפוש שלה והתאמת תוצאות החיפוש למשתמשים בצורה מדוייקת יותר מאשר בעבר. 28 מליון משתמשים בשעוני פיטביט זה נכס של מידע משמעותי ביותר. יחד עם זאת גם פיטביט וגם גוגל הודיעו שאין שום כוונה לעשות שימוש במידע הפרטי של המנויים לצרכים מסחריים כאלה או אחרים וששתי החברות ישמרו על מדיניות פרטיות צרכן אדוקה.

יש הגיון רב בכך שגוגל תעשה מאמץ לקיים את ההצהרה הנ"ל (לפחות למראית עין) במיוחד על רקע הפיקוח והדרישה לשמירת פרטיות המשתמשים ההולכים וגוברים מצד הרגולטורים באירופה ובאמריקה.

האח הגדול לוחץ את מחיר המניה
בימים האחרונים עולות טענות מצד ארגוני צרכנות שונים כנגד השלמת הרכישה של פיטביט על ידי גוגל בדיוק מן הטעמים של שמירה על פרטיות. באופן לא מפתיע כאשר נשמעים קולות שכאלה, מחיר מניית פיטביט יורד מתוך מחשבה של המשקיעים שהדבר מציב את השלמת המיזוג ברמת סיכון יותר גבוהה.

כפועל יוצא, הפער בין מחיר המניה של פיטביט למחיר סגירת העיסקה מתרחב ועשוי לייצר תשואת לא רעה בכלל למשקיעים המאמינים כי למרות הקשיים, העיסקה תושלם. עכשיו רק נותר לראות מתי (אם בכלל) זה יקרה. מתוך ההודעה לעיתונות צויין כי העיסקה תושלם במהלך שנת 2020 וכי היא כפופה לאישורים רגולטורים מקובלים. מומלץ למי שמעוניין בפוזיציה בשל פער הארביטראז' לקחת בחשבון שתקופת העיסקה היא לא ידועה (וכמובן שתשפיע בגלל זה על סך התשואה הנובעת) ולדעתי, כדאי לפחות עד תחילת 2020 לפני כניסה לפוזיציה.


רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.

המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.


תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מעניין מאוד, מהלך מבריק של גוגל (ל"ת)
    אבי 22/11/2019 08:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    ניתוח מעניין. בשלב זה עדיין הרבה אי ודאות (ל"ת)
    אירנה 21/11/2019 17:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    מעניין ומאיר עיניים (ל"ת)
    דורון 21/11/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    ואם היא לא תירכש כמה המשקיעים יפסידו - 40%? לא שווה (ל"ת)
    מיקי 21/11/2019 16:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    הבעיה שהשעונים של פיטביט זבל
    מחזיק שעון פיטביט 21/11/2019 14:47
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אין לי מילה אחרת , השעון התפרק כמה חודשים אחרי הקניה ומחיר של כמעט 1000 שח לשעון זה לא מעט בכלל וחמור מזה הפסיק להתעדכן עם האפליקציה וכתוצאה מכך פשוט לא מראה את השעה הנכונה ולכן לא שמיש כשעון בכלל שלא לדבר על חוסר הדיוק במדידות של דבר שהוא בקיצור לא יודע מה גוגל קנתה אבל כשיש לך אינסוף כסף אתה לא מדקדק על חודו של דולר המוצרים של פיטביט עצמה פשוט פח לא שווים אפילו עשירית מהמחיר בשוק אפל ווטש זה לא ליגה אחרת זה עולם אחר
    סגור
  • בשום פנים
    hertsel 21/11/2019 16:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא ולא הכול אחיזת ענניים , גם לפידות קנו כלל ביו לפי שער של 3,50 כלל עןמדת ב1,45 תרגילי מסחר מפוקפים
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות