נועם פינקו
צילום: יח"צ, Bizportal

המנייה שצומחת על רקע הגידול בכמות הישראלים שטסים

בשקט בשקט, מניית אל על שצללה 40% לקראת סוף 2016 בשל משבר הטייסים, משלימה קאמבק ומתקרבת חזרה לשיא כלה זמנים
נועם פינקו | (11)

כל מי שעוקב אחרי תחום התיירות בישראל מבין שאת מה שקורה בנתב"ג בתקופה האחרונה אפשר להגדיר כסוג של טירוף אופטימי. נתב"ג הוא אולי שדה התעופה המערבי בו הגידול בכמות הנוסעים הינו הגדול ביותר ומצב זה נמשך כבר כמה שנים, ורק הולך וגדל.

בשנת 2015 גדלה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-10% לעומת שנת 2014. בשנת 2016 הצמיחה בכמות הנוסעים עלתה ל-11% (עלייה של 15% בכמות הישראלים שטסו ו-4% בכמות התיירות הנכנסת). במחצית הראשונה של 2017 הצמיחה הינה כ-18% - נתון מדהים. לצד המשך הצמיחה בכמות הישראלים שטסה (כ-15%) השנה, חלה עליה מרשימה של כ-22% בכמות התיירים שמגיעים לישראל דרך האוויר (לא כולם דרך נתב"ג אבל הרוב הגדול).

ניתן למנות מספר סיבות לגידול הזה, ובראש ובראשונה כמובן מדיניות השמיים הפתוחים שהגדילה משמעותית את כמות חברות התעופה הפועלות פה והובילה לירידות מחירי הכרטיסים, שגם נתמכת מאוד בירידת מחירי הנפט. גם השקל החזק מוזיל למעשה את החופשות שלנו בחו"ל. ובנוסף, כמובן, יש להדגיש את הרצון של הישראלים להגדיל את היקף החופשות שלהם בחו"ל. מבחינת התיירות הנכנסת יש לציין את מאמצי משרד התיירות להגדלת כמות התיירים.

אל על יודעת לבצע את ההתאמות הדרושות לצורך שמירת מעמדה המוביל בתעופה הישראלית. אמנם, נתח השוק שלה יורד באופן טבעי כך שהיקף הנוסעים במחצית הראשונה באל על גדל בכ-7%, אך היא יודעת להיות תחרותית ומצליחה לשמור על נתח שוק של מעל ל-30% (לעומת כ-34% ב-2014). נתח השוק יורד כמובן בשל הגידול בתחרות והעובדה שהתיירים פחות טסים באל על, אך גם בגלל שלאל על יש מגבלת מקום - היא לא יכולה לצמוח כמו השוק ולמעשה נמצאת היום בשיעורי תפוסה גבוהים מאוד באופן יחסי לתעשייה (ברבעון הראשון, החלש עונתית שיעור התפוסה במטוסיה עלה מ-81% ל-84%).

להערכתנו מחירי הכרטיסים הממוצעים באל על ירדו במעל ל-10% בשנתיים האחרונות (לפי מחיר כרטיס לקילומטר). ברבעון הראשון די נבלמה ירידת המחירים ונראה כי בזכות שיעורי התפוסה הגבוהים שיעור ירידת המחירים הממוצע השנה לא יהיה דרמטי.

אל על גם נמצאת לפני שני שינויים אסטרטגים חשובים. הראשון הינו רכישת 15 מטוסי דרימליינרים חדישים בעלות של מעל למיליארד דולר (ממומנים ע"י בנק אמריקאי לטווח ארוך) שישפרו באופן משמעותי את המיצוב של אל על שכיום מטוסיה, בעיקר בטיסות ארוכות טווח, הינם מיושנים יחסית ויחסכו כ-20% בהוצאות ההפעלה. השני הינו מיזוג סאנדור עם ישראייר שיחזק את היכולת של אל על להציע חבילות תיור ולהגדיל את יעדי הלואו קוסט.

מניית אל על 2.43% טסה במאות אחוזים מ-2014 בזכות הירידה במחירי הנפט. למעשה, בנפט של מעל ל-80 דולר החברה לא יכולה לייצר רווח תפעולי חיובי (אבל כן EBITDA) וברור שעליה חזרה לרמות גבוהות של מחיר נפט תפגע משמעותית במניה. אף אחד לא באמת יודע לאן הנפט הולך אבל בטווח הקצר לא נראה שתרחיש העליות החדות הולך להתממש.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אל על נכון להיום נסחרת במכפיל רווח חזוי של כ-6.5 (עד כמה שבאמת אפשר לחזות את הרווח של החברה, שתלוי בהרבה מאוד משתנים) לעומת מכפיל 10-12 בחברות בחו"ל וכ-15 בחברות לואו קוסט באירופה. כן נסחרת החברה במכפיל EV/EBITDA של כ-3, בדומה לחברות גדולות באירופה, ונמוך משמעותית מחברות אמריקאיות וחברות לואו קוסט ארופאיות (מכפיל 7).

אנו סבורים כי ברמות מחירי נפט נמוכות יחסית, וללא אירועים ביטחוניים חמורים (שאל על מאוד רגישה אליהם) או בעיות נוספות עם טייסי החברה (שיצרו נזקים חמורים מאוד בשנת 2016) החברה צפויה להמשיך להציג תוצאות טובות גם בעתיד.

הכותב הוא נועם פינקו, אנליסט בכיר במחלקת ברוקראז' פסגות

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    תקנה טבע (ל"ת)
    שי מניו ג'רזי 24/07/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שי דרמר 24/07/2017 16:14
    הגב לתגובה זו
    ניתוח טוב לחברה מצויינת. אין ספק שהאנליסט כותב בצורה ברורה. מקווה שביזפורטל יתנו לו יותר במה להפגין את הכישורים שלו.
  • 9.
    אני ג'קסון (ל"ת)
    חגי 24/07/2017 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לשם מה? (ל"ת)
    ארנון 24/07/2017 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אשרת 24/07/2017 15:49
    הגב לתגובה זו
    ענק
  • 6.
    anat niv mazaltov (ל"ת)
    מובס טוב 24/07/2017 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לודוויג 24/07/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    דבר איתי
  • 4.
    פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 15:41
    הגב לתגובה זו
    ענק
  • 3.
    פורום גבעתיים 24/07/2017 15:07
    הגב לתגובה זו
    ענק
  • 2.
    פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:31
    הגב לתגובה זו
    מה עם החבר של ערן?
  • 1.
    פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:30
    הגב לתגובה זו
    אבל חבר של ערן קנה כרטיס ב 500$