המנייה שצומחת על רקע הגידול בכמות הישראלים שטסים
כל מי שעוקב אחרי תחום התיירות בישראל מבין שאת מה שקורה בנתב"ג בתקופה האחרונה אפשר להגדיר כסוג של טירוף אופטימי. נתב"ג הוא אולי שדה התעופה המערבי בו הגידול בכמות הנוסעים הינו הגדול ביותר ומצב זה נמשך כבר כמה שנים, ורק הולך וגדל.
בשנת 2015 גדלה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-10% לעומת שנת 2014. בשנת 2016 הצמיחה בכמות הנוסעים עלתה ל-11% (עלייה של 15% בכמות הישראלים שטסו ו-4% בכמות התיירות הנכנסת). במחצית הראשונה של 2017 הצמיחה הינה כ-18% - נתון מדהים. לצד המשך הצמיחה בכמות הישראלים שטסה (כ-15%) השנה, חלה עליה מרשימה של כ-22% בכמות התיירים שמגיעים לישראל דרך האוויר (לא כולם דרך נתב"ג אבל הרוב הגדול).
ניתן למנות מספר סיבות לגידול הזה, ובראש ובראשונה כמובן מדיניות השמיים הפתוחים שהגדילה משמעותית את כמות חברות התעופה הפועלות פה והובילה לירידות מחירי הכרטיסים, שגם נתמכת מאוד בירידת מחירי הנפט. גם השקל החזק מוזיל למעשה את החופשות שלנו בחו"ל. ובנוסף, כמובן, יש להדגיש את הרצון של הישראלים להגדיל את היקף החופשות שלהם בחו"ל. מבחינת התיירות הנכנסת יש לציין את מאמצי משרד התיירות להגדלת כמות התיירים.
אל על יודעת לבצע את ההתאמות הדרושות לצורך שמירת מעמדה המוביל בתעופה הישראלית. אמנם, נתח השוק שלה יורד באופן טבעי כך שהיקף הנוסעים במחצית הראשונה באל על גדל בכ-7%, אך היא יודעת להיות תחרותית ומצליחה לשמור על נתח שוק של מעל ל-30% (לעומת כ-34% ב-2014). נתח השוק יורד כמובן בשל הגידול בתחרות והעובדה שהתיירים פחות טסים באל על, אך גם בגלל שלאל על יש מגבלת מקום - היא לא יכולה לצמוח כמו השוק ולמעשה נמצאת היום בשיעורי תפוסה גבוהים מאוד באופן יחסי לתעשייה (ברבעון הראשון, החלש עונתית שיעור התפוסה במטוסיה עלה מ-81% ל-84%).
להערכתנו מחירי הכרטיסים הממוצעים באל על ירדו במעל ל-10% בשנתיים האחרונות (לפי מחיר כרטיס לקילומטר). ברבעון הראשון די נבלמה ירידת המחירים ונראה כי בזכות שיעורי התפוסה הגבוהים שיעור ירידת המחירים הממוצע השנה לא יהיה דרמטי.
אל על גם נמצאת לפני שני שינויים אסטרטגים חשובים. הראשון הינו רכישת 15 מטוסי דרימליינרים חדישים בעלות של מעל למיליארד דולר (ממומנים ע"י בנק אמריקאי לטווח ארוך) שישפרו באופן משמעותי את המיצוב של אל על שכיום מטוסיה, בעיקר בטיסות ארוכות טווח, הינם מיושנים יחסית ויחסכו כ-20% בהוצאות ההפעלה. השני הינו מיזוג סאנדור עם ישראייר שיחזק את היכולת של אל על להציע חבילות תיור ולהגדיל את יעדי הלואו קוסט.
מניית אל על -2.6% טסה במאות אחוזים מ-2014 בזכות הירידה במחירי הנפט. למעשה, בנפט של מעל ל-80 דולר החברה לא יכולה לייצר רווח תפעולי חיובי (אבל כן EBITDA) וברור שעליה חזרה לרמות גבוהות של מחיר נפט תפגע משמעותית במניה. אף אחד לא באמת יודע לאן הנפט הולך אבל בטווח הקצר לא נראה שתרחיש העליות החדות הולך להתממש.
- חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט
- למה באר יעקב כל כך מושכת את הצעירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט
אל על נכון להיום נסחרת במכפיל רווח חזוי של כ-6.5 (עד כמה שבאמת אפשר לחזות את הרווח של החברה, שתלוי בהרבה מאוד משתנים) לעומת מכפיל 10-12 בחברות בחו"ל וכ-15 בחברות לואו קוסט באירופה. כן נסחרת החברה במכפיל EV/EBITDA של כ-3, בדומה לחברות גדולות באירופה, ונמוך משמעותית מחברות אמריקאיות וחברות לואו קוסט ארופאיות (מכפיל 7).
אנו סבורים כי ברמות מחירי נפט נמוכות יחסית, וללא אירועים ביטחוניים חמורים (שאל על מאוד רגישה אליהם) או בעיות נוספות עם טייסי החברה (שיצרו נזקים חמורים מאוד בשנת 2016) החברה צפויה להמשיך להציג תוצאות טובות גם בעתיד.
- 11.תקנה טבע (ל"ת)שי מניו ג'רזי 24/07/2017 16:35הגב לתגובה זו
- 10.שי דרמר 24/07/2017 16:14הגב לתגובה זוניתוח טוב לחברה מצויינת. אין ספק שהאנליסט כותב בצורה ברורה. מקווה שביזפורטל יתנו לו יותר במה להפגין את הכישורים שלו.
- 9.אני ג'קסון (ל"ת)חגי 24/07/2017 16:10הגב לתגובה זו
- 8.לשם מה? (ל"ת)ארנון 24/07/2017 16:09הגב לתגובה זו
- 7.אשרת 24/07/2017 15:49הגב לתגובה זוענק
- 6.anat niv mazaltov (ל"ת)מובס טוב 24/07/2017 15:47הגב לתגובה זו
- 5.לודוויג 24/07/2017 15:46הגב לתגובה זודבר איתי
- 4.פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 15:41הגב לתגובה זוענק
- 3.פורום גבעתיים 24/07/2017 15:07הגב לתגובה זוענק
- 2.פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:31הגב לתגובה זומה עם החבר של ערן?
- 1.פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:30הגב לתגובה זואבל חבר של ערן קנה כרטיס ב 500$

חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט
האם הייתם מחליפים את הכלב שלכם - לא תצטרכו להוציא את הכלב 3-4 פעמים ביום לסיבוב בחוץ, אבל האם הוא מביע רגשות? על תעשיית הכלבים הרובוטים, השימושים הצבאיים, והחברות המובילות בפיתוח
״קח אותי לבית הקפה ״Café de Flore״ , כלב הנחייה הרובוטי רובי מוביל אותי לבית הקפה המפורסם בפאריס ואני כבר יכול לחוש בריח הקפה באפי. באותה קלות רובי יוכל להוביל לקוי ראייה לשער העלייה למטוס בשדה התעופה.
חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד פיתחו כלב נחייה רובוטי בשם רובי (Robbie) על בסיס רובוט כלב 1GO הסיני של חברת Unitree. הם התקינו חיישנים מתקדמים ומודל שפה כדי לתת לרובי יכולות ניווט ותקשורת ייחודיות ומתקדמות שמסייעות לאנשים לקויי ראיה. רובי יכול לשמש אנשים לקויי ראייה שאינם זכאים לכלב נחייה או לאלה המחכים לקבלת כלב נחייה הנמצא עדיין באילוף. תהליך האילוף וההשמה של כלב נחייה הוא יקר וארוך ורובי יכול להוות חלופה נגישה וזמינה יותר.
מטרתו העיקרית של רובי הינה לספק בעתיד הלא רחוק חלופה טכנולוגית לכלבי נחייה אמיתיים, במיוחד בסביבות פנים מורכבות כמו מרכזי קניות, מוזיאונים ושדות תעופה. רובי מנווט בצורה אופטימלית בין המכשולים ובוחר מסלולים בטוחים. זהו יתרון משמעותי על פני מערכות GPS רגילות שמתקשות לתפקד בחללים סגורים. חוקרי גלזגו רואים ברובי ככלי משלים בשלב זה ולא תחליף מוחלט לכלבי נחייה אמיתיים.
באמצעות מודל שפה גדול (LLM) רובי יכול לתקשר עם המשתמש שלו ולהסביר לו מה הוא רואה סביבו, לתאר מוצגים ולהשיב לשאלות בסיסיות בצורה אינטראקטיבית.
- עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תעשיית הכלבים הרובוטיים - הזדמנויות שוק אדירות
תעשיית הכלבים הרובוטיים נמצאת בשלב של פיתוח מהיר, המונע על ידי חדשנות טכנולוגית, הרחבת יישומים ותמיכה במדיניות. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ותחומי יישום חדשים צצים, כלבים רובוטיים ימלאו תפקידים משמעותיים יותר ויותר בתחומים שונים, ויתרמו לצמיחה כלכלית ולקדמה החברתית.