נועם פינקו
צילום: יח"צ, Bizportal

המנייה שצומחת על רקע הגידול בכמות הישראלים שטסים

בשקט בשקט, מניית אל על שצללה 40% לקראת סוף 2016 בשל משבר הטייסים, משלימה קאמבק ומתקרבת חזרה לשיא כלה זמנים
נועם פינקו | (11)

כל מי שעוקב אחרי תחום התיירות בישראל מבין שאת מה שקורה בנתב"ג בתקופה האחרונה אפשר להגדיר כסוג של טירוף אופטימי. נתב"ג הוא אולי שדה התעופה המערבי בו הגידול בכמות הנוסעים הינו הגדול ביותר ומצב זה נמשך כבר כמה שנים, ורק הולך וגדל.

בשנת 2015 גדלה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-10% לעומת שנת 2014. בשנת 2016 הצמיחה בכמות הנוסעים עלתה ל-11% (עלייה של 15% בכמות הישראלים שטסו ו-4% בכמות התיירות הנכנסת). במחצית הראשונה של 2017 הצמיחה הינה כ-18% - נתון מדהים. לצד המשך הצמיחה בכמות הישראלים שטסה (כ-15%) השנה, חלה עליה מרשימה של כ-22% בכמות התיירים שמגיעים לישראל דרך האוויר (לא כולם דרך נתב"ג אבל הרוב הגדול).

ניתן למנות מספר סיבות לגידול הזה, ובראש ובראשונה כמובן מדיניות השמיים הפתוחים שהגדילה משמעותית את כמות חברות התעופה הפועלות פה והובילה לירידות מחירי הכרטיסים, שגם נתמכת מאוד בירידת מחירי הנפט. גם השקל החזק מוזיל למעשה את החופשות שלנו בחו"ל. ובנוסף, כמובן, יש להדגיש את הרצון של הישראלים להגדיל את היקף החופשות שלהם בחו"ל. מבחינת התיירות הנכנסת יש לציין את מאמצי משרד התיירות להגדלת כמות התיירים.

אל על יודעת לבצע את ההתאמות הדרושות לצורך שמירת מעמדה המוביל בתעופה הישראלית. אמנם, נתח השוק שלה יורד באופן טבעי כך שהיקף הנוסעים במחצית הראשונה באל על גדל בכ-7%, אך היא יודעת להיות תחרותית ומצליחה לשמור על נתח שוק של מעל ל-30% (לעומת כ-34% ב-2014). נתח השוק יורד כמובן בשל הגידול בתחרות והעובדה שהתיירים פחות טסים באל על, אך גם בגלל שלאל על יש מגבלת מקום - היא לא יכולה לצמוח כמו השוק ולמעשה נמצאת היום בשיעורי תפוסה גבוהים מאוד באופן יחסי לתעשייה (ברבעון הראשון, החלש עונתית שיעור התפוסה במטוסיה עלה מ-81% ל-84%).

להערכתנו מחירי הכרטיסים הממוצעים באל על ירדו במעל ל-10% בשנתיים האחרונות (לפי מחיר כרטיס לקילומטר). ברבעון הראשון די נבלמה ירידת המחירים ונראה כי בזכות שיעורי התפוסה הגבוהים שיעור ירידת המחירים הממוצע השנה לא יהיה דרמטי.

אל על גם נמצאת לפני שני שינויים אסטרטגים חשובים. הראשון הינו רכישת 15 מטוסי דרימליינרים חדישים בעלות של מעל למיליארד דולר (ממומנים ע"י בנק אמריקאי לטווח ארוך) שישפרו באופן משמעותי את המיצוב של אל על שכיום מטוסיה, בעיקר בטיסות ארוכות טווח, הינם מיושנים יחסית ויחסכו כ-20% בהוצאות ההפעלה. השני הינו מיזוג סאנדור עם ישראייר שיחזק את היכולת של אל על להציע חבילות תיור ולהגדיל את יעדי הלואו קוסט.

מניית אל על -0.75% טסה במאות אחוזים מ-2014 בזכות הירידה במחירי הנפט. למעשה, בנפט של מעל ל-80 דולר החברה לא יכולה לייצר רווח תפעולי חיובי (אבל כן EBITDA) וברור שעליה חזרה לרמות גבוהות של מחיר נפט תפגע משמעותית במניה. אף אחד לא באמת יודע לאן הנפט הולך אבל בטווח הקצר לא נראה שתרחיש העליות החדות הולך להתממש.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אל על נכון להיום נסחרת במכפיל רווח חזוי של כ-6.5 (עד כמה שבאמת אפשר לחזות את הרווח של החברה, שתלוי בהרבה מאוד משתנים) לעומת מכפיל 10-12 בחברות בחו"ל וכ-15 בחברות לואו קוסט באירופה. כן נסחרת החברה במכפיל EV/EBITDA של כ-3, בדומה לחברות גדולות באירופה, ונמוך משמעותית מחברות אמריקאיות וחברות לואו קוסט ארופאיות (מכפיל 7).

אנו סבורים כי ברמות מחירי נפט נמוכות יחסית, וללא אירועים ביטחוניים חמורים (שאל על מאוד רגישה אליהם) או בעיות נוספות עם טייסי החברה (שיצרו נזקים חמורים מאוד בשנת 2016) החברה צפויה להמשיך להציג תוצאות טובות גם בעתיד.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    תקנה טבע (ל"ת)
    שי מניו ג'רזי 24/07/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שי דרמר 24/07/2017 16:14
    הגב לתגובה זו
    ניתוח טוב לחברה מצויינת. אין ספק שהאנליסט כותב בצורה ברורה. מקווה שביזפורטל יתנו לו יותר במה להפגין את הכישורים שלו.
  • 9.
    אני ג'קסון (ל"ת)
    חגי 24/07/2017 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לשם מה? (ל"ת)
    ארנון 24/07/2017 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אשרת 24/07/2017 15:49
    הגב לתגובה זו
    ענק
  • 6.
    anat niv mazaltov (ל"ת)
    מובס טוב 24/07/2017 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לודוויג 24/07/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    דבר איתי
  • 4.
    פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 15:41
    הגב לתגובה זו
    ענק
  • 3.
    פורום גבעתיים 24/07/2017 15:07
    הגב לתגובה זו
    ענק
  • 2.
    פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:31
    הגב לתגובה זו
    מה עם החבר של ערן?
  • 1.
    פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:30
    הגב לתגובה זו
    אבל חבר של ערן קנה כרטיס ב 500$
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.