המנייה שצומחת על רקע הגידול בכמות הישראלים שטסים
כל מי שעוקב אחרי תחום התיירות בישראל מבין שאת מה שקורה בנתב"ג בתקופה האחרונה אפשר להגדיר כסוג של טירוף אופטימי. נתב"ג הוא אולי שדה התעופה המערבי בו הגידול בכמות הנוסעים הינו הגדול ביותר ומצב זה נמשך כבר כמה שנים, ורק הולך וגדל.
בשנת 2015 גדלה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-10% לעומת שנת 2014. בשנת 2016 הצמיחה בכמות הנוסעים עלתה ל-11% (עלייה של 15% בכמות הישראלים שטסו ו-4% בכמות התיירות הנכנסת). במחצית הראשונה של 2017 הצמיחה הינה כ-18% - נתון מדהים. לצד המשך הצמיחה בכמות הישראלים שטסה (כ-15%) השנה, חלה עליה מרשימה של כ-22% בכמות התיירים שמגיעים לישראל דרך האוויר (לא כולם דרך נתב"ג אבל הרוב הגדול).
ניתן למנות מספר סיבות לגידול הזה, ובראש ובראשונה כמובן מדיניות השמיים הפתוחים שהגדילה משמעותית את כמות חברות התעופה הפועלות פה והובילה לירידות מחירי הכרטיסים, שגם נתמכת מאוד בירידת מחירי הנפט. גם השקל החזק מוזיל למעשה את החופשות שלנו בחו"ל. ובנוסף, כמובן, יש להדגיש את הרצון של הישראלים להגדיל את היקף החופשות שלהם בחו"ל. מבחינת התיירות הנכנסת יש לציין את מאמצי משרד התיירות להגדלת כמות התיירים.
אל על יודעת לבצע את ההתאמות הדרושות לצורך שמירת מעמדה המוביל בתעופה הישראלית. אמנם, נתח השוק שלה יורד באופן טבעי כך שהיקף הנוסעים במחצית הראשונה באל על גדל בכ-7%, אך היא יודעת להיות תחרותית ומצליחה לשמור על נתח שוק של מעל ל-30% (לעומת כ-34% ב-2014). נתח השוק יורד כמובן בשל הגידול בתחרות והעובדה שהתיירים פחות טסים באל על, אך גם בגלל שלאל על יש מגבלת מקום - היא לא יכולה לצמוח כמו השוק ולמעשה נמצאת היום בשיעורי תפוסה גבוהים מאוד באופן יחסי לתעשייה (ברבעון הראשון, החלש עונתית שיעור התפוסה במטוסיה עלה מ-81% ל-84%).
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להערכתנו מחירי הכרטיסים הממוצעים באל על ירדו במעל ל-10% בשנתיים האחרונות (לפי מחיר כרטיס לקילומטר). ברבעון הראשון די נבלמה ירידת המחירים ונראה כי בזכות שיעורי התפוסה הגבוהים שיעור ירידת המחירים הממוצע השנה לא יהיה דרמטי.
אל על גם נמצאת לפני שני שינויים אסטרטגים חשובים. הראשון הינו רכישת 15 מטוסי דרימליינרים חדישים בעלות של מעל למיליארד דולר (ממומנים ע"י בנק אמריקאי לטווח ארוך) שישפרו באופן משמעותי את המיצוב של אל על שכיום מטוסיה, בעיקר בטיסות ארוכות טווח, הינם מיושנים יחסית ויחסכו כ-20% בהוצאות ההפעלה. השני הינו מיזוג סאנדור עם ישראייר שיחזק את היכולת של אל על להציע חבילות תיור ולהגדיל את יעדי הלואו קוסט.
מניית אל על 2.03% טסה במאות אחוזים מ-2014 בזכות הירידה במחירי הנפט. למעשה, בנפט של מעל ל-80 דולר החברה לא יכולה לייצר רווח תפעולי חיובי (אבל כן EBITDA) וברור שעליה חזרה לרמות גבוהות של מחיר נפט תפגע משמעותית במניה. אף אחד לא באמת יודע לאן הנפט הולך אבל בטווח הקצר לא נראה שתרחיש העליות החדות הולך להתממש.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
אל על נכון להיום נסחרת במכפיל רווח חזוי של כ-6.5 (עד כמה שבאמת אפשר לחזות את הרווח של החברה, שתלוי בהרבה מאוד משתנים) לעומת מכפיל 10-12 בחברות בחו"ל וכ-15 בחברות לואו קוסט באירופה. כן נסחרת החברה במכפיל EV/EBITDA של כ-3, בדומה לחברות גדולות באירופה, ונמוך משמעותית מחברות אמריקאיות וחברות לואו קוסט ארופאיות (מכפיל 7).
אנו סבורים כי ברמות מחירי נפט נמוכות יחסית, וללא אירועים ביטחוניים חמורים (שאל על מאוד רגישה אליהם) או בעיות נוספות עם טייסי החברה (שיצרו נזקים חמורים מאוד בשנת 2016) החברה צפויה להמשיך להציג תוצאות טובות גם בעתיד.
- 11.תקנה טבע (ל"ת)שי מניו ג'רזי 24/07/2017 16:35הגב לתגובה זו
- 10.שי דרמר 24/07/2017 16:14הגב לתגובה זוניתוח טוב לחברה מצויינת. אין ספק שהאנליסט כותב בצורה ברורה. מקווה שביזפורטל יתנו לו יותר במה להפגין את הכישורים שלו.
- 9.אני ג'קסון (ל"ת)חגי 24/07/2017 16:10הגב לתגובה זו
- 8.לשם מה? (ל"ת)ארנון 24/07/2017 16:09הגב לתגובה זו
- 7.אשרת 24/07/2017 15:49הגב לתגובה זוענק
- 6.anat niv mazaltov (ל"ת)מובס טוב 24/07/2017 15:47הגב לתגובה זו
- 5.לודוויג 24/07/2017 15:46הגב לתגובה זודבר איתי
- 4.פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 15:41הגב לתגובה זוענק
- 3.פורום גבעתיים 24/07/2017 15:07הגב לתגובה זוענק
- 2.פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:31הגב לתגובה זומה עם החבר של ערן?
- 1.פורום גבעתיים המקורי 24/07/2017 14:30הגב לתגובה זואבל חבר של ערן קנה כרטיס ב 500$
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
