קיצבה מוכרת: קיצבה או סכום חד פעמי? (היוון)

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, מתייחס לתיקון האחרון לפקודת מס הכנסה ולהשפעותיו על ציבור החוסכים הפנסיונים
ירון שמיר | (12)

במהלך שנת 2012 עבר בכנסת תיקון 190 לפקודת מס ההכנסה, שדן, בין היתר, בהגדלת הפטור על קיצבאות. כמו כן, הוא עיגן בצורה ברורה את הפטור הניתן לקיצבה המקורה בכסף, אשר שולם עליו כבר מס הקיצבה המוכרת.

הקיצבה המוכרת הצליחה להכניס באזז חדש לעולם ההפקדה החד פעמית לקופה לקיצבה, באמצעות הפרדת הפטור עליה מזה הניתן לקיצבה מזכה.

האם יש הגיון בהפקדת כסף נטו לקופה לקיצבה?

עד לתיקון המדובר לא היה כמעט היגיון בפעולה מסוג כזה - כסף נטו שהיה משתלם לקופה לקיצבה, היה משולם בתור קיצבה והיה נכנס לנוסחה שלפעמים חייבה את הכספים במס כפול. תיקון 190 איפשר לקבל פטור נוסף ממס על הקיצבה שמופקדת מכספי נטו.

לדוגמא, לקוח המוטרד מגובה הפנסיה שלו ומעוניין להגדיל אותה ולהבטיח תשלום לכל חייו, יכול להפקיד סכום חד פעמי לקופה לקיצבה ולהתחיל לקבל קיצבה פטורה ממס בלי קשר לשאר הכנסותיו מגיל 60 ואילך. כדאי להזכיר כי חברות הביטוח עדיין מוכרות פוליסות עם מקדם קיצבה המבטיח תוחלת חיים לאנשים מגיל 60 ואילך.

יתרה מזאת, בהנחה שללקוח קייימת פנסיה מינימלית (כ-4,400 ש' לחודש), הוא יוכל בעתיד (גיל 60 ואילך) לקחת את הכסף שהפקיד למטרת פנסיה בדרך של סכום חד פעמי (היוון קיצבה), ולשלם מקסימום 15% מס על הרווח הנומינלי בלבד.

למה זה כדאי?

יש לזכור כי קופות הגמל נהנות מפטור ממס רווח הון בפעולות המבוצעות בקופה, ועל כן שימוש נכון בקופה, באמצעות העברת מסלולים או באמצעות ניהול IRA, יכול להוות מסלול מעניין עבור סוג מסויים של לקוחות.

בנוסף, מסלול הקיצבה המוכרת מאפשר העברת כספים ל"דור הבא", בין בדרך של סכום חד פעמי ובין בדרך של הבטחת קיצבה מאותם כספים למוטבים. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי לכסף המופקד לקיצבה המוכרת אין את הנזילות והחופש הקימים היום לכספים המנוהלים באפיקים אחרים בשוק ההון. פקודת מס ההכנסה עוברת לעיתים שינויים, אשר בחלקם משפיעים על המכשירים הפנסיונים, ועל כן יש להבין את המשמעויות היטב. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע המבינים היטב את מנגנון הקיצבה ואת השיקולים הנלקחים בפרישה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    כתבה חשובה אבל לא ברורה!!! (ל"ת)
    אילן 16/02/2014 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חזי 13/02/2014 18:49
    הגב לתגובה זו
    כן, נפקיד לחסכון אבל מי שיהנה ממנו הוא הבן של ואשתו של (ספסרי הפנסיה) אף פעם לא הבן ואשתו של החוסך
  • 8.
    בקצרה, האוצר מבטיח שהפעם לא ימסה מיסוי כפול. אל תאמינו. (ל"ת)
    איש 12/02/2014 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מאיר 11/02/2014 16:09
    הגב לתגובה זו
    תראו לי את הישראלי שיעז לשים את כספו הפרטי בידיים של גזלנים מרצונו החופשי. נעשה עליו כתבה בטלויזיה למען יזהר שאר העם!! אך אל דאגה אין כאלו ישראלים
  • 6.
    יוסי 11/02/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
    ירון אנא הסבר עם דוגמאות כל הכתבה לא מובנת בכלל
  • 5.
    מי שהבין את הכתבה, שיצביע!!!!!!! (ל"ת)
    נתי 11/02/2014 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירון, בבקשה כתבת המשך עם דוגמאות. (ל"ת)
    10/02/2014 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יותר מדי אנשים מתפרנסים מסיבוך יתר של מערכת הפנסיה (ל"ת)
    עושק בחסות אינטרסנטי 10/02/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נושא חשוב והכתבה לא מובנת בכלל (ל"ת)
    איציק 10/02/2014 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שי 10/02/2014 11:09
    הגב לתגובה זו
    כמה שהנושא הפנסיוני מסובך ונמנעים מלהתמודד איתו, הכתבות האלה של ירון כל כך לא מובנות שזה מפחיד עוד יותר
  • ירון 10/02/2014 18:21
    הגב לתגובה זו
    אכן נושא מסובך וקצת קשה להבנה
  • כדי להציג זאת שוב עם דוגמאות (ל"ת)
    שוקי 10/02/2014 21:09
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.