קוואלקום
צילום: qualcomm
לקראת הדוחות

לקראת דוחות קוואלקום - מה הציפיות וממה המשקיעים חוששים

ענקית השבבים חידשה לאחרונה את ההסכם שלה עם אפל ותמשיך לספק לה את הרכיבים המחברים טלפונים חכמים לרשתות נתונים ניידות, האם זה מה שיציל את קוואלקום?
רוי שיינמן |

ענקית השבבים קוואלקום תדווח היום אחרי המסחר על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי, כאשר רק בחודש שעבר הודיעה על חידוש ההסכם עם אפל עד לשנת 2026. קוואלקום ואפל משתפות פעולה כבר משנת 2019.  חששות המשקיעים בנוגע לדוחות היום מתמקדים בעיקר בצמיחה מואטת בגלל המגבלות האחרונות של ממשל ארה"ב על פעילותן של חברות שבבים אמריקאיות בסין בשילוב עם החמרה ברגולציה מצד סין עצמה. האנליסטים צופים לקוואלקום הכנסות של 8.55 מיליארד דולר, לעומת 11.4 מיליארד הדולר עליהם דיווחה החברה ברבעון המקביל, ורווח למניה של 1.92 דולר, בהשוואה לרבעון המקביל בו רשמה החברה רווח למניה של 3.31 דולר.  מה שמעניין במיוחד בתחזיות האנליסטים הוא שהן עלו במעל 2% ב-30 הימים האחרונים - בד"כ האנליסטים מורידים את התחזית שלהם ככל שמתקרבים לדו"ח בשביל להגדיל את הסיכויים שלהם לתחזית מדויקת, אבל כאן הצפי הממוצע דווקא עלה מה שמעיד על כך שדווקא קיימת אופטימיות לגבי דוחות קוואלקום. בנוסף, חשוב לציין שיצרנית השבבים עקפה את צפי האנליסטים ב-3 מתוך 4 הדוחות הרבעוניים האחרונים. ברבעון הקודם למשל, האנליסטים ציפו שקוואלקום תדווח על רווח למניה של 1.81 דולר, בעוד החברה דיווחה על רווח למניה של 1.87 דולר. כאמור, ממשל ביידן החליט לפעול להגבלת הפעילות של חברות שבבים בסין על מנת למנוע שימוש לרעה במוצרים של חברות אלה מול ארה"ב. הכללים החדשים צפויים להטיל פיקוח על סוגים נוספים של מוליכים למחצה ויבטיחו עוד יותר שחברות אמריקאיות לא יוכלו לספק תמיכה לייצור של מוליכים למחצה סינים מתקדמים. "הכללים הללו שומרים על המיקוד שלנו ביישומים צבאיים ומתעמתים עם האיומים על הביטחון הלאומי שלנו", אמרה מזכירת המסחר, ג'ינה ריימונדו. "כאשר אנחנו מיישמים את ההגבלות הללו, אנחנו ממשיכים לפעול על מנת להגן על הביטחון הלאומי שלנו על ידי הגבלת הגישה לטכנולוגיות קריטיות, תוך מזעור כל השפעה לא מכוונת על הסחר".  בשורה התחתונה, הדבר שיעיד על מצבה של קוואלקום בטווח הקרוב והבינוני הוא לאו דווקא עמידה בציפיות האנליסטים. הרבה חברות רואות את המניה שלהן דווקא יורדת במסחר אחרי דוחות בהן הן עוקפות את צפי האנליסטים, וזאת בגלל גורמים אחרים שלא בהכרח קשורים לתוצאות לרבעון. ועדיין, קוואלקום נראית כמועמדת הגונה לחלוטין לעקוף את צפי האנליסטים. כנראה שמה שישפיע יותר על מחיר המניה יהיו התחזיות של החברה לשנה הנוכחית ולשנה הבאה כמו כן הודעות על השפעת ההגבלות של הממשל האמריקני על פעילות החברה בסין.  לרבעון האחרון רשמה קוואלקום ירידה של 23% בהכנסות שעמדו על 8.44 מיליארד דולר, לצד רווח נקי של 1.87 דולר למניה. זאת, על רקע החולשה המתמשכת בשוק המובייל, וכן ההתאוששות האיטית בכלכלה הסינית, שהכבידה גם היא על עסקיה של קוואלקום. כעת מעריכים בשוק כי המשך המכירות לאפל יגביר את פעילות המכשירים של קוואלקום, כאשר על פי ההערכות כ-21% מההכנסות השנתיות של קוואלקום ב-2022 הגיעו מאפל. האנליסטים מדויטשה בנק אמרו אז בתגובה לדוחות כי התוצאות מעלות שאלות בנוגע להתאוששות שוק השבבים למובייל והאם מדובר ביותר מירידה זמנית. האנליסטים הנמיכו את הדירוג למניית קוואלקום ל-"החזק" והורידו את מחיר היעד ל-120 דולר מ-130 דולר. "כבר תקופה שקוואלקום מתמודדת עם קשיים בגזרת המובייל, מה שמעלה שאלות מבניות (שילוב, תמחור, הפוגה לאחר ה-5G ועוד) ", כתב רוס סיימור מדויטשה בנק. עוד הוסיף האנליסט כי קוואלקום כבר עכשיו נסחרת במכפיל רווח עתידי של 14, בהתאם למכפיל הממוצע ל-5 שנים ולא נראה שקיימת סיבה לשיפור בקרוב. ב-Susquehanna דווקא היו יותר אופטימיים היות והחברה מרחיבה את עסקיה בשוק הרכב וה-IoT. "למרות שהתאוששות החברה היא איטית בעקבות החולשה בשוק המובייל, המלאי וסביבת המאקרו, אנו עדיין מאמינים כי מנכ"ל החברה כריסטיאנו אמון מוכיח כי קוואלקום יכולה להתרחב מעבר לעסקי המודמים והרשתות הסלולאריות ולהפוך לחברה חזקה בתעשיית השבבים", כתבו מבית ההשקעות. יצרנית השבבים נסחרת כיום לפי שווי של 122.5 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 12.9, זאת לאחר שמנית החברה עלתה ב-1.9% מתחילת השנה וירדה ב-4% בשנה האחרונה כולה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".