קוואלקום
צילום: qualcomm

קוואלקום עם תחזית חלשה - המניה נופלת ב-9%

הרווח למניה לרבעון השלישי היה 1.87 דולר טוב מהצפי, בעוד ההכנסות עמדו על 8.44 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה שעברה ונמוך מצפי האנליסטים שעמד על 8.5 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

חברת השבבים קוואלקום QUALCOMM INC -1.33%   דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי, מציגה האטה בביקוש לסמארטפונים ומעלה שאלות רבות בנוגע להמשך. החברה צופה לרבעון הרביעי רווח למניה של 1.8-2 דולר עם מכירות של 8.1-8.9 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.91 דולר על הכנסות של 8.7 מיליארד דולר.

הרווח למניה לרבעון השלישי היה 1.87 דולר טוב מהצפי, בעוד ההכנסות עמדו על 8.44 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה שעברה ונמוך מצפי האנליסטים שעמד על 8.5 מיליארד דולר. מכירות השבבים למובייל הציגו ירידה של 25% ל-5.26 מיליארד דולר, מכירות במגזר ה-IoT (Internet of Things) ירדו ב-24% ל-1.49 מיליארד דולר. ההכנסות ממגזר הרכב עלו ב-13% ל-434 מיליון דולר.

האנליסטים מדויטשה בנק אמרו כי דוחות קוואלקום מעלים שאלות בנוגע להתאוששות שוק השבבים למובייל והאם מדובר ביותר מירידה זמנית. האנליסטים הנמיכו את הדירוג למניית קוואלקום ל-"החזק" והורידו את מחיר היעד ל-120 דולר מ-130 דולר. "כבר תקופה שקוואלקום מתמודדת עם קשיים בגזרת המובייל, מה שמעלה שאלות מבניות (שילוב, תמחור, הפוגה לאחר ה-5G ועוד) ", כתב רוס סיימור מדויטשה בנק. עוד הוסיף האנליסט כי קוואלקום כבר עכשיו נסחרת במכפיל רווח עתידי של 14, בהתאם למכפיל הממוצע ל-5 שנים ולא נראה שקיימת סיבה לשיפור בקרוב.

ב-Susquehanna דווקא היו יותר אופטימיים היות והחברה מרחיבה את עסקיה בשוק הרכב וה-IoT. "למרות שהתאוששות החברה היא איטית בעקבות החולשה בשוק המובייל, המלאי וסביבת המאקרו, אנו עדיין מאמינים כי מנכ"ל החברה כריסטיאנו אמון מוכיח כי קוואלקום יכולה להתרחב מעבר לעסקי המודמים והרשתות הסלולאריות ולהפוך לחברה חזקה בתעשיית השבבים", כתבו מבית ההשקעות.

אחת מהחולשות של חברת השבבים היא התלות שלה בלקוחות ענקיים בשוק הסמארטפונים כמו אפל, שצפויה לדווח על האטה במכירות אייפונים היום לאחר הסגירה. נראה שגם ההתאוששות האיטית מהצפוי בסין מכבידה על עסקיה של קוואלקום במכשירי האנדרואיד. "אנחנו בטוחים כי קוואלקום לא מאבדת נתח שוק, אך תקועה בסביבה קשה", כתב הארש קומר מפייפר סנדלר. קומר חושב כי קוואלקום תחזור להציג צמיחה ברבעון דצמבר, בעקבות מכירות של אפל ומכשירי האנדרואיד. 

לפני כחודשיים הודיעה קוואלקום כי חברת הבת שלה, Qualcomm Technologies, חתמה על הסכם לרכישת חברת אוטוטוקס (Autotalks) הישראלית, המפתחת טכנולוגיות לתקשורת בין כלי רכב (V2X) במטרה למנוע תאונות דרכים, אשר צפויות להשתלב במערך פלטפורמת הרכב המחוברות לענן אותה פיתחה קוואלקום. על פי גורמים המקורבים לעסקה, הרכישה בוצעה לפי שווי חברה של 350 מיליון דולר.

אוטוטוקס אשר נוסדה בשנת 2008 מייצרת מוליכים למחצה בטכנולוגיית פאבלס ומפתחת טכנולוגיות לתקשורת V2X (Vehicle-to-everything communication). הטכנולוגיה של החברה נועדה לסייע במניעת תאונות דרכים ושיפור ניידות כלי הרכב. בחברה מקווים, כי הרכישה תסייע להם בפיתוח ושכלול טכנולוגיות התקשורת בין רכבים, תוך קיצור זמני הפיתוח וההטמעה של הטכנולוגיה, במטרה לשפר את יעילות תנועתם של הרכבים וסיוע בבטיחות הנהגים ומשתמשי הדרך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".