חברת TE Connectivity עוקפת את הצפי - טסלה והבינה המלאכותית עזרו
יצרנית הרכיבים האלקטרוניים TE Connectivity (TEL) משרתת לקוחות ממגוון תעשיות, החל מתעשיית החלל, הרכבים ועד לתקשורת. החברה רשמה תוצאות טובות מהצפוי לדוחות לרבעון השלישי, עם רווח למניה של 1.77 דולר על מכירות של 4 מיליארד דולר. בשוק צפו רווח למניה של 1.66 דולר על מכירות של 4.1 מיליארד דולר. צבר ההזמנות התסכם ב-4 מיליארד דולר.
בתחזיתה, TE צופה ברבעון הרביעי רווח למניה של 1.75 דולר על מכירות של 4 מיליארד דולר. הצפי בשוק הוא לרווח למניה של 1.73 דולר על מכירות של 4.1 מיליארד דולר. העובדה שתחזית החברה היא מעל הצפי בשוק, אלה חדשות די טובות בהתחשב בזה ש-TE בדרך כלל מצליחה לעקוף את התחזית שהיא נותנת. במהלך שמונה הרבעונים האחרונים, החברה עקפה את התחזית שנתנה לרווח למניה 7 פעמים, כשבכל פעם עשתה את זה בהפרש של 7 סנט בממוצע. אם TE תצליח לעשות את זה שוב, יתכן ותגיע לרווח למניה של 1.82 דולר.
"העמדה המובילה שלנו בתעשיית כלי הרכב החשמליים איפשרה לנו שוב לספק ביצועים חזקים במגזר התחבורה. בנוסף, המשכנו לנצל את המומנטום ביישומי אנרגיה מתחדשת כמו כן את ההתאוששות המתמשכת בתעשיות התעופה והרפואה ", אמר מנכ"ל TE טרנס קרטין.
עוד הוסיף המנכ"ל כי "בעוד מגזר התקשורת ירד כמצופה, אנחנו נרגשים מהמומנטום בעיצוב יישומי בינה מלאכותית, שם פתרונות הקישוריות המהירים שלנו צפויים להניע צמיחה עתידית". המכירות במגזר התקשורת ברבעון השלישי ירדו ל-424 מיליון דולר מ-671 מיליון דולר בשנה קודם לכן. שולי הרווח התפעולי ירדו ל-13% מ-25.5%.
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- "ה-AI הרבה יותר אובייקטיבי מהאדם בבחירת התינוק" קריירה בעידן ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרתים לפיתוחי בינה מלאכותית וטכנולוגיות הענן דורשים ממשקים מהירים יותר, מה שאומר יותר ביקוש למוצריה של TE. קרטין אמר כי ההכנסות לכל יחידה שקשורה לבינה מלאכותית גדלו בכ-50%. "זה היה הרבעון הראשון מאז 2022 בו מספר ההזמנות במגזר התקשורת עלה", אמר המנכ"ל. "רוב ההזמנות היו למוצרים הקשורים לבינה מלאכותית". במהלך שיחת המשקיעים של החברה היא הזכירה 13 פעמים את המונח בינה מלאכותית, יותר משלושת הרבעונים הקודמים יחד.
המכירות התעשייתיות עלו ל-1.14 מיליארד דולר מ-1.13 מיליארד דולר בשנה שעברה, שולי הרווח ירדו ב-2% ל-13.1%. מגזר התחבורה היה די בולט עם מכירות של 2.4 מיליארד דולר לעומת 2.3 מיליארד שנה קודם לכן. שולי הרווח עלו ל-17.5% מ-14.7%. התוצאות הטובות במגזר התחבורה הגיעו בעקבות ההתאוששות בייצור רכבים והביקוש הגדל לרכבים חשמליים. TE מספקת רכיבים גם לטסלה, מובילת שוק הרכבים החשמליים. טסלה מכרה כ-466 אלף רכבים ברבעון השני של 2023, עלייה מ-255 אלף שנה קודם לכן.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
