מאסק טסלה
צילום: טוויטר

מחירי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת ותובנות נוספות משיחת המשקיעים עם אלון מאסק

הדוחות של טסלה והשיחה עם אלון מאסק מלמדים - הרווח התפעולי (שהוא הפרמטר החשוב ביותר) בירידה; האם שווי של טריליון דולר לטסלה מוצדק? קשה להאמין, המניה צריכה לרדת אחרי דוחות כאלה
אדיר בן עמי | (14)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

במבט ראשון טסלה פרסמה תוצאות טובות ברבעון השני -  הרווח למניה הסתכם ב-91 סנט וההכנסות ב-24.9 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו לרווח למניה של 80 סנט על הכנסות של 24.4 מיליארד דולר. במבט שני - אלו תוצאות חלשות כי הרווח התפעולי הסתכם ברבעון ב-2.4 מיליארד שקל, כאשר הציפיה היתה לרווח תפעולי של 2.7 מיליארד דולר  TESLA INC

התוצאות הטובות בשורה התחתונה לא אמורות לשמח את המשקיעים. מה שחשוב יותר זה הרווח התפעולי כאשר הרווח בשורה התחתונה מבטא סעיפים שונים שלא קשורים לעסק עצמו כמו מסים ומימון. הירידה ברווח התפעולי מבטאת ירידה במרווח הגולמי ל-18.1% כשברבעון קודם זה היה 18.9% ועד לא מזמן זה היה מעל 20%. במילים פשוטות - מחירי המכוניות יורדים. התחרות בשוק הרכב החשמלי מחייבת את טסלה להורדת מחירים וזה חלחל גם לשוק המקומי. זו לא תופעה חד פעמית, טסלה כבר הורידה את המחירים מספר פעמים ומומחי רכב מסבירים בחודשים האחרונים שעל רקע התחרות הגדולה מול BYD ויצרניות סיניות לצד יצרניות הרכב המסורתיות, המחירים ימשיכו להישחק בכל העולם. 

השחיקה הצפויה הזו, מתקזזת מול גידול צפוי במכירות, אבל כמכלול - הסביבה העסקית מקשה ותקשה יותר על טסלה לייצר גידול וצמיחה משמעותיים ברווח. "אנחנו בזמנים סוערים", אמר המנכ"ל אילון מאסק בשיחת המשקיעים של החברה במקביל להצגת המספרים ברבעון. אחד המספרים המעניינים היה מחיר ממוצע של רכב טסלה ברבעון השני שהיה מעט מעל 45 אלף דולר, ירידה מהרבעון הראשון וירידה מ-56 אלף דולר ברבעון המקביל.

בשיחת הועידה אמר מאסק כי הייצור ברבעון השלישי יהיה מעט מתחת לייצור ברבעון השני, בשל השבתות ייצור בקיץ. לטענתו - "מכירת יותר מכוניות חשובה יותר משולי הרווח למכונית".  מאסק התייחס להשקה של הסייברטראק ואמר שטסלה תייצר את הסייברטראק בנפחים גבוהים ב-2024. 

סייברטראק נכנסת לשוק תחרותי שבו לפורד, ג'נרל מוטורס וריבאן נוכחות, אבל בטסלה סבורים שזה יהיה אחד ממנועי הצמיחה הבולטים בשנה הקרובה. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כלכלן 21/07/2023 12:06
    הגב לתגובה זו
    היא נשארת ריווחית, כי היא מקבלת מענקי מכסות אי-פליטת פחמן מהשלטון האמריקאי ומוכרת את המכסות ליצרני רכב אמריקאים אחרים.
  • 7.
    יודע דבר 21/07/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    מי שלא הפנים את זה עדיין- מאסק הוא גאון ויש לו נרקסיזם מטורף של להוכיח לכולם_(במיוחד לצוקרברג) שיש לו הכי גדול טסלה עוד לא אמרה את המילה האחרונה והתיאבון של מאסק לא נגמר
  • 6.
    יוני 21/07/2023 08:34
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא לא חברת מכוניות היא חברת ai שמוכרת גם מכוניות. ברור לכולם שטסלה תהיה הראשונה שתכניס את הנהיגה האוטונומית המלאה ראשונה . קשה לי להאמין ששמעת את שיחת המשקיעים עד הסוף.. כי טסלה כבר מדברת על מכירת רשיונות לתוכנה שלה של הנהיגה האוטונומית לחברות האחרות… ומאסק לא דיבר סתם על הכפלת היברה פי חמש.. המבין יבין
  • מה אתה מבלבל את האשכים??? יא מהנדס תודעה (ל"ת)
    אנליסט בכיר 21/07/2023 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הסינים יקנו את טסלה (ל"ת)
    זליג 20/07/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שחף 20/07/2023 14:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה בניגוד לשאר החברות, מוכרת לא רק את הרכב, אלא כל השירות מסביב. עדכון תוכנה, עמדות טעינה, טעינה ציבורית, ככל שהיא מייצרת יותר העלות שלה יורדת ולכן שווה לה להציף את השוק גם ברווח מינימלי, רק כדי לתפוס שחיטה ואחכ לעלות מחיר של מוצרים נלווים לרכב.
  • אתה חתיכת נעל יוצאת מגדר הרגיל:-)))) (ל"ת)
    כלכלן 21/07/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Bill Hwang 20/07/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    כדי לדעת מהו החלום - לך תקרא את שיחת המשקיעים, כי אין לך מושג, מר "לא בטוח"
  • אנונימי 20/07/2023 20:19
    הגב לתגובה זו
    FSD
  • 2.
    זוזו חלסטרה 20/07/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    אזרחי ישראל נצחתם לא לקנות רכבים חדשים לייבש יבואנים,לייבש את האוצר עד שנקבל מחירי אירופה.
  • 1.
    בדרך לירידות 20/07/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    הליתיום בידי הסינים הבנתם.
  • דוד 20/07/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    בנבאדה בגודל 1000 אקר
  • טויוטה, פולקסוואגן וסינים מובילים את מרבית השוק (ל"ת)
    טסלה מאחור 20/07/2023 11:46
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.