מאסק טסלה
צילום: טוויטר

מחירי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת ותובנות נוספות משיחת המשקיעים עם אלון מאסק

הדוחות של טסלה והשיחה עם אלון מאסק מלמדים - הרווח התפעולי (שהוא הפרמטר החשוב ביותר) בירידה; האם שווי של טריליון דולר לטסלה מוצדק? קשה להאמין, המניה צריכה לרדת אחרי דוחות כאלה
אדיר בן עמי | (14)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

במבט ראשון טסלה פרסמה תוצאות טובות ברבעון השני -  הרווח למניה הסתכם ב-91 סנט וההכנסות ב-24.9 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו לרווח למניה של 80 סנט על הכנסות של 24.4 מיליארד דולר. במבט שני - אלו תוצאות חלשות כי הרווח התפעולי הסתכם ברבעון ב-2.4 מיליארד שקל, כאשר הציפיה היתה לרווח תפעולי של 2.7 מיליארד דולר  TESLA INC

התוצאות הטובות בשורה התחתונה לא אמורות לשמח את המשקיעים. מה שחשוב יותר זה הרווח התפעולי כאשר הרווח בשורה התחתונה מבטא סעיפים שונים שלא קשורים לעסק עצמו כמו מסים ומימון. הירידה ברווח התפעולי מבטאת ירידה במרווח הגולמי ל-18.1% כשברבעון קודם זה היה 18.9% ועד לא מזמן זה היה מעל 20%. במילים פשוטות - מחירי המכוניות יורדים. התחרות בשוק הרכב החשמלי מחייבת את טסלה להורדת מחירים וזה חלחל גם לשוק המקומי. זו לא תופעה חד פעמית, טסלה כבר הורידה את המחירים מספר פעמים ומומחי רכב מסבירים בחודשים האחרונים שעל רקע התחרות הגדולה מול BYD ויצרניות סיניות לצד יצרניות הרכב המסורתיות, המחירים ימשיכו להישחק בכל העולם. 

השחיקה הצפויה הזו, מתקזזת מול גידול צפוי במכירות, אבל כמכלול - הסביבה העסקית מקשה ותקשה יותר על טסלה לייצר גידול וצמיחה משמעותיים ברווח. "אנחנו בזמנים סוערים", אמר המנכ"ל אילון מאסק בשיחת המשקיעים של החברה במקביל להצגת המספרים ברבעון. אחד המספרים המעניינים היה מחיר ממוצע של רכב טסלה ברבעון השני שהיה מעט מעל 45 אלף דולר, ירידה מהרבעון הראשון וירידה מ-56 אלף דולר ברבעון המקביל.

בשיחת הועידה אמר מאסק כי הייצור ברבעון השלישי יהיה מעט מתחת לייצור ברבעון השני, בשל השבתות ייצור בקיץ. לטענתו - "מכירת יותר מכוניות חשובה יותר משולי הרווח למכונית".  מאסק התייחס להשקה של הסייברטראק ואמר שטסלה תייצר את הסייברטראק בנפחים גבוהים ב-2024. 

סייברטראק נכנסת לשוק תחרותי שבו לפורד, ג'נרל מוטורס וריבאן נוכחות, אבל בטסלה סבורים שזה יהיה אחד ממנועי הצמיחה הבולטים בשנה הקרובה. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כלכלן 21/07/2023 12:06
    הגב לתגובה זו
    היא נשארת ריווחית, כי היא מקבלת מענקי מכסות אי-פליטת פחמן מהשלטון האמריקאי ומוכרת את המכסות ליצרני רכב אמריקאים אחרים.
  • 7.
    יודע דבר 21/07/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    מי שלא הפנים את זה עדיין- מאסק הוא גאון ויש לו נרקסיזם מטורף של להוכיח לכולם_(במיוחד לצוקרברג) שיש לו הכי גדול טסלה עוד לא אמרה את המילה האחרונה והתיאבון של מאסק לא נגמר
  • 6.
    יוני 21/07/2023 08:34
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא לא חברת מכוניות היא חברת ai שמוכרת גם מכוניות. ברור לכולם שטסלה תהיה הראשונה שתכניס את הנהיגה האוטונומית המלאה ראשונה . קשה לי להאמין ששמעת את שיחת המשקיעים עד הסוף.. כי טסלה כבר מדברת על מכירת רשיונות לתוכנה שלה של הנהיגה האוטונומית לחברות האחרות… ומאסק לא דיבר סתם על הכפלת היברה פי חמש.. המבין יבין
  • מה אתה מבלבל את האשכים??? יא מהנדס תודעה (ל"ת)
    אנליסט בכיר 21/07/2023 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הסינים יקנו את טסלה (ל"ת)
    זליג 20/07/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שחף 20/07/2023 14:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה בניגוד לשאר החברות, מוכרת לא רק את הרכב, אלא כל השירות מסביב. עדכון תוכנה, עמדות טעינה, טעינה ציבורית, ככל שהיא מייצרת יותר העלות שלה יורדת ולכן שווה לה להציף את השוק גם ברווח מינימלי, רק כדי לתפוס שחיטה ואחכ לעלות מחיר של מוצרים נלווים לרכב.
  • אתה חתיכת נעל יוצאת מגדר הרגיל:-)))) (ל"ת)
    כלכלן 21/07/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Bill Hwang 20/07/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    כדי לדעת מהו החלום - לך תקרא את שיחת המשקיעים, כי אין לך מושג, מר "לא בטוח"
  • אנונימי 20/07/2023 20:19
    הגב לתגובה זו
    FSD
  • 2.
    זוזו חלסטרה 20/07/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    אזרחי ישראל נצחתם לא לקנות רכבים חדשים לייבש יבואנים,לייבש את האוצר עד שנקבל מחירי אירופה.
  • 1.
    בדרך לירידות 20/07/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    הליתיום בידי הסינים הבנתם.
  • דוד 20/07/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    בנבאדה בגודל 1000 אקר
  • טויוטה, פולקסוואגן וסינים מובילים את מרבית השוק (ל"ת)
    טסלה מאחור 20/07/2023 11:46
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.